pontosnews.gr
Κυριακή, 7/12/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Από τον κανονισμό «μαθητικής περιβολής» του Καποδίστρια στη σχολική ποδιά των νεότερων χρόνων – Γιατί επιβλήθηκε και πώς καταργήθηκε

9/02/2020 - 3:26μμ
Από τον κανονισμό «μαθητικής περιβολής» του Καποδίστρια στη σχολική ποδιά των νεότερων χρόνων – Γιατί επιβλήθηκε και πώς καταργήθηκε
Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Καταργήθηκε πριν από 38 ολόκληρα χρόνια. Προηγουμένως, ταξιδεύοντας ανά τις δεκαετίες, άλλαξε χρώμα και μήκος, αλλά παρέμεινε πιστή στο λόγο για τον οποίο επιβλήθηκε: η σχολική στολή –κατοπινή ποδιά– στόχευε στην «ομοιόμορφη παρουσία» μαθητών και μαθητριών, σε ένδειξη σεβασμού στην απρόσκοπτη και ισότιμη εκπαιδευτική προσφορά του σχολείου έναντι των νέων. Στην πορεία των χρόνων η στολή-ποδιά μετατράπηκε σε μοντέρνο ένδυμα και πεδίο ανταγωνισμού μεταξύ των σχεδιαστών μόδας (η «μάχη» ανέδειξε νικητή τον εσχάτως αποθανόντα Γιάννη Τσεκλένη, που στο γύρισμα της δεκαετίας του 1970 διείσδυσε στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση καθιερώνοντας την ποδιά με το φερμουάρ στο πλάι και τον κολεγιακό γιακά). Επιπλέον, η σχολική αμφίεση μετατράπηκε (και παραμένει) και σε περίπου χλιδάτο trademark ιδιωτικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.

Στην πραγματικότητα, η ποδιά ήταν το τελευταίο… κάστρο που έπεσε στο δρόμο προς την κατάργηση της «ομοιομορφίας των μαθητών», που για περίπου έναν αιώνα έμοιαζαν περισσότερο με εργάτες σε εργοστάσια ή κρατούμενους σε στρατόπεδα και φυλακές.

Οι πρώτοι κανόνες περιβολής των μαθητών
Οι κανονισμοί εμφάνισης και συμπεριφοράς των μαθητών στα σχολεία της ελληνικής επικράτειας είναι πολύ παλιά ιστορία. Για την ακρίβεια, χρονολογείται από τα χρόνια του Καποδίστρια – μάλιστα τους αυστηρούς κανόνες λειτουργίας του πρώτου σχολείου που ιδρύθηκε στην Ελλάδα με τον ερχομό του, του Ορφανοτροφείου της Αίγινας, το 1829, υπογράφει ο ίδιος ο κυβερνήτης. Στην καθημαγμένη χώρα που προσπαθεί να σταθεί στα πόδια της μετά την Επανάσταση, τα ρούχα των μαθητών δίδονται από την πολιτεία, και η μη τήρηση των κανόνων σε σχέση με την παρουσία τους έναντι του σχολείου, τιμωρείται βαριά…

«Μίαν φουστανέλαν, δύο υποκάμισα, δύο βρακία, έν ζευγάριον παπουκίων, έν φέσιον, μίαν καπόταν και μίαν ζώνην. Υποκάμισον και βρακίον να αλλάζωσι κάθε οκτώ. Η αποταξίαν, η απείθεια, η στάσις και το ψεύδος θέλουσι κολάζεσθαι ως αφεξής: την μεν πρώτην φοράν, έστω νουθέτησις εμβριθής και δημοσία ενώπιον των άλλων παιδιών, την δε δευτέραν, ολιγόστευσις της τροφής κατά το ήμισυ, και την τρίτην, έκδυσις του ενόχου παιδίου από τα καινούρια φορέματα και ένδυσις με τα πρώτα κουρέλια… Η έκδυσις και η ένδυσις γινέσθω όλων των μαθητών ενωπίον…» αναφέρει συγκεκριμένα ο υπογεγραμμένος από τον Καποδίστρια «δεκάλογος του ευπρεπούς μαθητή»!

Ειδικά για τα ρακένδυτα ορφανά των αγωνιστών της Επανάστασης, η μη τήρηση του κανονισμού εμφάνισης προβλέπει «αι κλίναι των να είναι από άχυρον ή φύλλα ξηρά ικανώς, το δε προσκεφάλαιον μία πέτρα»!

Τα πρώτα χρόνια ζωής του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, και καθώς ο πληθυσμός είναι αναλφάβητος, ο Καποδίστριας προσπαθεί να οργανώσει ένα στοιχειώδες εκπαιδευτικό σύστημα. Μετά το Ορφανοτροφείο της Αίγινας, ιδρύει τέσσερα δημοτικά σχολεία σε Ναύπλιο, Σύρο, Αθήνα και Ύδρα, και ελλείψει εκπαιδευτικού προσωπικού προωθεί τα «αλληλοδιδακτικά σχολεία», που έχουν δοκιμαστεί ήδη στην προηγμένη Ευρώπη (Αγγλία, Γερμανία, Γαλλία). Πρόκειται για σχολεία στα οποία οι «πρωτόσχολοι», οι καλοί μαθητές, αναλαμβάνουν να εκπαιδεύσουν τους νεοεισερχόμενους μικρότερους.

Στοχεύοντας στη «συγκράτηση της νεανικής ορμής, που δεν καταλαγιάζει εύκολα έναντι εξίσου ανηλίκων δασκάλων», οι κανονισμοί λειτουργίας στα «αλληλοδιδακτικά σχολεία» αυστηροποιούνται έως υπερβολής. Οι μαθητές πρέπει «να υποτάσσονται εις τους πρωτοσχόλους», και όταν δεν γράφουν, πρέπει «να κάθηνται ήσυχοι, κρατούντες με τας δύο των χείρας το χείλος του γραφείου και ατενίζοντες εις την διδασκαλοκαθέδραν» αναφέρει ο Οδηγός της Αλληλοδιδακτικής (1842), που συντάσσεται επί Βαυαρών. Για δε την αμφίεσή τους, ο Οδηγός αναφέρει:


Από τον Οδηγό της Αλληλοδιδακτικής (πηγή: anemi.lib.uoc.gr)

Τα χαρακτηριστικά της εποχής, η φτώχεια και η εξαθλίωση του πληθυσμού, είναι εμφανή. Ο αυστηρός –μέχρι αυταρχισμού– κανονισμός περιβολής των μαθητών αποκλείει από την εκπαίδευση πολλά από τα παιδιά, που κυκλοφορούν ρακένδυτα και ανυπόδητα.

Βαίνοντας προς τη βαθιά ενηλικίωσή του, το ελληνικό κράτος έχει να αντιμετωπίσει πολλά εκτός εκπαίδευσης. Αλλά και μέσα στην εκπαίδευση, που εξακολουθεί να κατατρύχεται από τους αυστηρούς κανονισμούς περιβολής και συμπεριφοράς των μαθητών, οι αγκυλώσεις καθυστερούν την προαγωγή της εκπαίδευσης του πληθυσμού. Σημειώνεται ότι οι μαθητές είναι κυρίως άρρενες. Η Ελλάδα διαποτισμένη –μέσω των ολίγων λογίων της– από τους Ευρωπαίους διαφωτιστές εκπαιδευτικούς, δεν αποκλείει τη συμμετοχή του θήλεος στην εκπαίδευση. Αλλά η παραδοσιακή πατριαρχική αντίληψη είναι σθεναρή και θέλει τη γυναίκα να προετοιμάζεται στο σπίτι της για το σπίτι της. Έτσι η συμμετοχή των κοριτσιών στην εκπαίδευση αυξάνεται αργά, με τα χρόνια και με τις κατακτήσεις του γυναικείου κινήματος.

Στο μεταξύ η ζωή του ρακένδυτου πληθυσμού έχει βελτιωθεί, τα παιδιά έχουν κατά κανόνα… παπουτσωθεί, και έχουν ιδρυθεί τα γυμνάσια.

Έτσι, το 1857 ο «Εσωτερικός Κανονισμός Γυμνασίων και Ελληνικών Σχολείων» προχωρά σε νέα απαγόρευση – ή μάλλον στην προσαρμογή της παλιάς στα νέα δεδομένα, αντικαθιστώντας τα περί υποδημάτων με άλλα, περί… στολιδιών: «έκαστος μαθητής προσερχόμενος εν τη σχολή πρέπει να είναι καθαρός το σώμα και κόσμιος την ενδυμασίαν αποφεύγοντας πάντα περιττόν στολισμόν», κι έτσι καθιερώνεται η ομοιόμορφη σχολική στολή…


Από τον Οδηγό της Αλληλοδιδακτικής (πηγή: anemi.lib.uoc.gr)

Στις 8 Μαΐου 1876 το υπουργικό συμβούλιο εκδίδει απόφαση στην οποία ανακοινώνεται η καθιέρωση στολής με την οποία οφείλουν να είναι ενδεδυμένοι οι μαθητές των σχολείων. Η στολή αποτελείται από «ιμάτιο, περισκελίδα, πίλο και μανδύα» και περιγράφεται με πάσα λεπτομέρεια. Το πηλήκιο, όμοιο με των στρατιωτικών, αντί για στέμμα, πρέπει να φέρει «χιαστί διασταυρούμενους κλάδους ελαίας και δάφνης» και «υπέρ αυτών, γλαύκα [το σύμβολο της θεάς Αθηνάς, ως ένδειξη σοφίας]. Υπό αυτών, δε, τα του παιδευτηρίου αρχικά γράμματα». Τα «κομβία» πρέπει να είναι ορείχαλκα «φέροντα έμβλημα ανάγλυφον γλαύκα». Αλλά τα μέλη του υπουργικού συμβουλίου διαπιστώνουν ότι τους ξέφυγε μια λεπτομέρεια, και στις 29 του ίδιου μήνα επανέρχονται με συμπληρωματική εγκύκλιο υπό τον τίτλο «περί του αριθμού των κομβίων του ιματίου», τα οποία «ορίζονται εις τέσσερα, τα δε της χλαμύδος εις εξ»!

Ίσαμε το κατώφλι του 20ού αιώνα, διατάγματα και εγκύκλιοι περί της περιβολής και της συμπεριφοράς των μαθητών «πάνε κι έρχονται…».

Ξημερώνει ο 20ός αιώνας
Ο νέος αιώνας, και κυρίως οι δεκαετίες μετά τους πολέμους, βρίσκουν τις μαθήτριες, που αποτελούν πλέον υπολογίσιμη κοινότητα στα σχολεία, ενδεδυμένες με μαύρη ποδιά, λευκό γιακά και λευκά σοσόνια, στο όνομα της «ομοιομορφίας των μαθητών και της συνοχής των μαθητικών κοινοτήτων».


Ποδιές, γιακαδάκια και πηλίκια στα τέλη της δεκαετίας του 1940 (προσωπικό αρχείο Χρ. Κωνσταντάκη)

Το 1964 καταργείται και στην ελληνική περιφέρεια (νωρίτερα είχε εξασθενήσει ως επιταγή στους μαθητές των αθηναϊκών σχολείων) το πηλήκιο με την κουκουβάγια των μαθητών, αφού, όπως λέει στη Βουλή ο τότε πρωθυπουργός και υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Γεώργιος Παπανδρέου, «το μέτρον τούτο εφαρμόζεται σήμερον όχι εις την πρωτεύουσαν, αλλά μόνον εις τας επαρχίας, ωσάν να μη έχουν τα ίδια δικαιώματα εις την αμφίεσίν των οι επαρχιώται μαθηταί με τους μαθητάς των Αθηνών».

Την ταραχώδη πολιτικά δεκαετία του ’60, και για την ακρίβεια το 1965, η ανάγκη για ενίσχυση του εθνικού φρονήματος είναι μεγάλη. Το μήνυμα περνάει και μέσα από τις σχολικές ποδιές, μαθητών και μαθητριών, που –με νεότερη υπουργική απόφαση– από μαύρες πρέπει να γίνουν «μπλε του ουρανού και της θάλασσας». Επιπλέον, κάθε μαθητής πρέπει να φέρει στο πέτο κονκάρδα στην οποία να αναγράφεται το σχολείο και η τάξη στην οποία φοιτά. Για τις δε μαθήτριες, το μήκος της ποδιάς επιβάλλεται να είναι κάτω από το γόνατο.

Έχουν προηγηθεί οι μαθητικές και φοιτητικές κινητοποιήσεις του 1962 και η μεγάλη απεργία των καθηγητών. Στις 15 Δεκεμβρίου του 1962, η ΟΛΜΕ εκδίδει ανακοίνωση με τίτλο «Αγών δι’ αποχής απεριορίστου διαρκείας» με αίτημα την αύξηση των αποδοχών των μελών της, όπου καθορίζεται ως ημέρα έναρξης του αγώνα η «19η Ιανουαρίου 1963, ημέρα Σάββατον».

Στις 7 Φεβρουαρίου η κυβέρνηση επιστρατεύει τους καθηγητές.

Η χούντα περιβάλλει την εκπαίδευση με ασφυκτικούς κανονισμούς «ευπρεπούς ένδυσης και συμπεριφοράς» διδασκομένων και διδασκόντων. Η ποδιά δεν αρκεί για να «πιστοποιήσει» τη σοβαρότητα του μαθητή. Κατά την προσέλευσή του στο σχολείο πρέπει να είναι καθαρή και καλοσιδερωμένη, κυρίως «κατά τας Κυριακάς, εις τον υποχρεωτικόν εκκλησιασμόν». Το ρόλο του επιβλέποντος την ευπρεπή παρουσία του μαθητή έχει «επί αυστηράς ποινής» ο δάσκαλος, ο οποίος μετατρέπεται από την κυβέρνηση των συνταγματαρχών σε… παρακολουθούντα των παρακολουθουμένων… Ο ίδιος παρακολουθεί τους μαθητές και παρακολουθείται από τους επιθεωρητές του κράτους για να διαπιστωθεί αν κάνει καλά τη δουλειά του, αλλά κυρίως αν συναναστρέφεται «ύποπτα ταραχοποιά στοιχεία» ή … ψωνίζει από αριστερό μπακάλη… Ο ρόλος του «επιθεωρητή» καταργείται με την πτώση της χούντας, και ο κλοιός γύρω από τους μαθητές και την περιβολή τους χαλαρώνει.

Οι μαθητές απαλλάσσονται πρώτοι από τις μισές ποδιές. Όσο για τις μαθήτριες, τις δεκαετίες του ’70 και του ’80, απολαμβάνουν την ποδιά ως αξεσουάρ που περισσότερο εξυπηρετεί την αισθητική παρά το αρχικό της μήνυμα για «ομοιομορφία των μαθητών και συνοχή των μαθητικών κοινοτήτων»…

Στις 6 Φεβρουαρίου του 1982, εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας με την υπογραφή του Λευτέρη Βερυβάκη φτάνει στα σχολεία ανά την Ελλάδα και αναρτάται στους πίνακες ανακοινώσεων. Οι μαθητές πληροφορούνται ότι από τη νέα σεζόν δεν έχουν λόγο να παρακολουθούν τη νέα τάση στη μαθητική ποδιά… Η ποδιά του σχολείου περνάει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας…

  • Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Τόνια Α. Μανιατέα.
ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

(Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ/Στρατής Μπαλάσκας)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Άγιος Νικόλαος ο Αϊβαλιώτης: Η εκκλησιά που χάθηκε, η μνήμη που επιμένει

6/12/2025 - 5:47μμ
(Φωτ.: αρχείο ΑΠΕ-ΜΠΕ)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Άγιος Σάββας, η Μονή της Τραπεζούντας όπου εξορίστηκαν αυτοκράτορες

5/12/2025 - 9:40πμ
Από το αρχείο του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών: Σπίτια σε προσφυγικό συνοικισμό γύρω από την Αθήνα. Ένθετο απόσπασμα από χρονογράφημα της εφ. «Βραδυνή» με ημερομηνία 3 Δεκεμβρίου 1923
ΙΣΤΟΡΙΑ

«Αφγανιστούπολις»: Όταν η Αθήνα φοβόταν τους πρόσφυγες της Μικρασιατικής Καταστροφής και της γενοκτονίας

3/12/2025 - 10:20πμ
Από τις συγκλονιστικές εικόνες που κατέγραψε ο Αριστοτέλης Σαρρηκώστας (πηγή: Αρχείο ΕΡΤ)
ΙΣΤΟΡΙΑ

52η επέτειος από την εξέγερση του Πολυτεχνείου: Γνωστές, άγνωστες, και λησμονημένες εικόνες που σώζονται στο αρχείο της ΕΡΤ

17/11/2025 - 10:12πμ
Χαρακτικό από το Yakov Arzanov & David Arzanov, «The experience of writing of the history of the Kingdom of Armenia» (πηγή: commons.wikimedia.org)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Ζαρμάιρ Χαϊγκαζουνί: Ένας Αρμένιος βασιλιάς στον Τρωικό Πόλεμο

16/11/2025 - 8:49μμ
Ο υποστράτηγος Νικόλαος Κλαδάς, στο λοιμοκαθαρτήριο του Αγίου Γεωργίου επιστρέφοντας από την αιχμαλωσία. (πηγή: eliaserver.elia.org.gr/ Αρχείο Hepp Josef/Κωδικ. τεκμηρ. 04.12.01.041)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Νικόλαος Κλαδάς – Τζαφέρ Ταγιάρ: Αιχμάλωτοι δύο ταχυτήτων και δύο λαών τόσο διαφορετικών κατά τη Μικρασιατική Εκστρατεία

13/11/2025 - 10:55μμ
Ο Μεταξάς στο Εθνικό Ίδρυμα Ραδιφωνίας για το διάγγελμα (πηγή: ioannismetaxas.gr)
ΙΣΤΟΡΙΑ

28η Οκτωβρίου 1940: Ο Μεταξάς παραλαμβάνει το τελεσίγραφο από τον Γκράτσι – Το διάγγελμα που ξεσήκωσε τον ελληνικό λαό

28/10/2025 - 1:57μμ
Από το εξώφυλλο της έκδοσης
ΙΣΤΟΡΙΑ

«Ημερολόγιον Επιχειρήσεων Γενικού Στρατηγείου»: Μια σπάνια συλλεκτική έκδοση για το Έπος του ’40

28/10/2025 - 11:10πμ
Αριστερά, η πρώτη καλλιτεχνική φωτογραφία της Σοφίας Βέμπο το 1933 και δεξιά ένα μεταγενέστερο πορτραίτο της (φωτ.: facebook/Σοφία Βέμπο, η τραγουδίστρια της Νίκης)
ΙΣΤΟΡΙΑ

ΥΜΑΘ: Όταν η «Τραγουδίστρια της Νίκης» Σοφία Βέμπο τραγούδησε για πρώτη φορά στη λεωφόρο… Νίκης

27/10/2025 - 8:35μμ
Διανομή του θαυματουργού νερού του Καματερού με το βυτίο (φωτ.: Αρχείο Τ.Α. Μανιατέα)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Το νερό του Καματερού, μια… τρελή ιστορία: Η ελπίδα για τον καρκίνο, οι εφημερίδες και ο κοινός απατεώνας

12/10/2025 - 8:01μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Χημικά και κρότου λάμψης έριξαν τα ΜΑΤ κατά τη διάρκεια της πορείας για τα 17 χρόνια από τη δολοφονία του 15χρονου μαθητή Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου (φωτ.: Τατιάνα Μπόλαρη/ EUROKINISSI)

ΕΛΑΣ: Διμοιρίες των ΜΑΤ δέχθηκαν επίθεση από περίπου 400 άτομα – Έγιναν 19 συλλήψεις μετά την πορεία στη μνήμη του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου

3 ώρες πριν
Η προθήκη του Στέλιου Καζαντζίδη στο Μουσείο Προσφυγικού Ελληνισμού, στο γήπεδο της ΑΕΚ (φωτ.: Κώστας Κατσίγιαννης)

Οι «Ρίζες» Χαλανδρίου υποδέχονται τον Κώστα Μπαλαχούτη και το βιβλίο του «Στέλιος Καζαντζίδης: Δεν με σβήνει κανένας»

3 ώρες πριν
(Φωτ. αρχείου: EPA / Made Nagi)

Σεισμός 4,7 Ρίχτερ κοντά στα Καλάβρυτα

4 ώρες πριν
(Φωτ.: EUROKINISSI / Θεόδωρος Χριστοδουλάκης)

Super League: Άνετα τον ΟΦΗ ο Ολυμπιακός – Έμειναν στο Χ Βόλος και Κηφισιά

4 ώρες πριν
Ο πρώην πρόεδρος της Γαλλίας Νικολά Σαρκοζί με τη σύζυγό του Κάρλα Μπρούνι, έξω από το σπίτι τους στο Παρίσι (φωτ.:  EPA/TERESA SUAREZ)

Νικολά Σαρκοζί: Βιβλίο για τις 20 μέρες που έμεινε στη φυλακή έγραψε ο πρώην πρόεδρος της Γαλλίας

5 ώρες πριν
(Φωτ.: EUROKINISSI)

Greek Basketball League: Νέα νίκη για τον ΠΑΟΚ – Ροζ φύλλο αγώνα για Προμηθέα, Ηρακλή, Περιστέρι

5 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign