Το ξακουστό «Αγίασμα» της Παναγίας της Φανερωμένης, ένα από τα σημαντικότερα προσκυνηματικά μνημεία του Μικρασιάτικου Ελληνισμού στο νότιο τμήμα της πόλης των Κυδωνιών, το γνωστό Αϊβαλί στην απέναντι από τη ακτή της Μυτιλήνης, εγκαινιάζει το Σαββάτο 15 Σεπτεμβρίου ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος.
Ο Πατριάρχης θα λειτουργήσει στο θρησκευτικό αυτό μνημείο το οποίο ανακαινίσθηκε πρόσφατα από τον τοπικό δήμο με χορηγίες γνωστών πλούσιων Τούρκων που κατάγονται από το Αϊβαλί, ενώ προηγουμένως ανασκάφτηκε από πανεπιστημιακή αρχαιολογική σχολή φέρνοντας στο φως άγνωστα στοιχεία για την ιστορία της αμιγώς ρωμαίικης αυτής πόλης, μέχρι την καταστροφή του 1922.
Το «Αγίασμα» της Φανερωμένης, βρίσκεται πολύ κοντά στην ιστορική εκκλησία της Παναγίας των Ορφανών (σημερινό Χαϊρεντίν πασά τζαμί).
Από τον Μάρτιο είναι προσβάσιμο στους επισκέπτες, δίνοντας τη δυνατότητα στους χριστιανούς να ανάψουν ένα κερί και να προσευχηθούν. Για τα «εγκαίνια» του αγιάσματος της Παναγιάς της Φανερωμένης στο Αϊβαλί από τον Οικουμενικό Πατριάρχη, αναμένεται να μεταβούν στη Μικρασιατική πόλη πολλοί προσκυνητές ιδιαίτερα απόγονοι Μικρασιατών προσφύγων από τη Λέσβο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο Αϊβαλί και στα πλαίσια της προσπάθειας ένταξης της πόλης στο δίκτυο μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO κυρίως λόγω του ρωμαίικου τμήματος της πολιτείας και των μνημείων της, έχει ανακαινισθεί και λειτουργεί ως επισκέψιμος χώρος και αίθουσα συναυλιών κλασικής μουσικής ο ιστορικός ναός του Ταξιάρχη. Παράλληλα, από τον τοπικό δήμο έχει δρομολογηθεί η επισκευή του ναού της Αγίας Τριάδας ο οποίος και έχει καταρρεύσει σε μεγάλο βαθμό. Απέναντι από τον ναό βρίσκεται το σπίτι του μεγάλου συγγραφέα Ηλία Βενέζη.
(Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Στρατής Μπαλάσκας)
Επίσης σχεδιάζεται η δημιουργία δικτύου διαδρομών μέσα στην πόλη που θα διαπερνά από το σύνολο των μνημείων αυτών του μικρασιατικού Ελληνισμού. Τέλος τρεις επίσης εκκλησίες, αυτές της Ζωοδόχου Πηγής ή Παναγίας των Ορφανών, του Αγίου Γεωργίου και του Άη Γιάννη της Αγοράς έχουν ανακαινισθεί και συνεχίζεται να χρησιμοποιούνται ως τζαμιά, κάτι που έγινε από το 1923 για τις θρησκευτικές ανάγκες των νέων κατοίκων της πόλης, μουσουλμάνων της Κρήτης που μετακινήθηκαν στο πλαίσιο της Συνθήκης της Λωζάννης.
- ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Σ. Μπαλάσκας.