pontosnews.gr
Δευτέρα, 8/12/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Ο «Μαγικός κόσμος» της Ποντιακής κουζίνας!

13/12/2013 - 12:42μμ
Ο «Μαγικός κόσμος» της Ποντιακής κουζίνας!
Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Ο «Μαγικός κόσμος» της Ποντιακής κουζίνας!

Γράφει ο Θωμάς Σαββίδης

 Διατροφή και πολιτισμός

Ο πολιτισμός στον πλανήτη μας αρχίζει από τη στιγμή που ο άνθρωπος εξασφάλισε για τη διατροφή του σταθερές πηγές φυτικών πρωτεϊνών. Αυτό έγινε με την μόνιμη εγκατάστασή του σε έναν τόπο και την καλλιέργεια της γης, ιδιαίτερα των δημητριακών. Η διατροφική κατάσταση στον ελλαδικό χώρο, πριν από την εισαγωγή της καλλιέργειας των δημητριακών ήταν δραματική. Οι αρχαίοι Αρκάδες τρέφονταν κυρίως με βελανίδια, τον καρπό της φηγού (βαλανιδιά). Από τη φηγό, ως βάση διατροφής, έλκουν την καταγωγή τους οι λέξεις φαγητό, έφαγα κ.λ.π. Οι άλλες λέξεις όπως χορταίνω προέρχονται από το «χόρτον» δηλ. φυτικής προέλευσης τροφή που αποτελούσε επίσης το μεγαλύτερο ποσοστό σε ένα γεύμα. Βέβαια το ρήμα τρώγω είναι λέξη ηχοποίητος από το θόρυβο που συνοδεύει την μάσηση (τρωκτικό).

Η μετάβαση από τη βαλανοφαγία στην σιτοφαγία ήταν η μεγαλύτερη διατροφική επανάσταση. Έτσι ο σιτοφάγος (από σίτος + φαγείν) ήταν ταυτόσημος με τον άνθρωπο, τον κοινό θνητό. Με την εισαγωγή της «μάζας» δηλαδή της ζύμης, (από το μάσσω), επήλθε τεράστια διατροφική, και ταυτόχρονα πολιτιστική, πρόοδος. Η «μάζα» ή ορθότερα η «κυρβαίη μάζα», από το κυρκάνω = ανακατώνω, ήταν αρχικά ζύμη κριθής, και αργότερα και άλλων δημητριακών. Από το «κυρβαίη» προέκυψε και το σύγχρονο καρβέλι = άρτος, ψωμί. Τα σπέρματα των δημητριακών αποτελούσαν τη σπουδαιότερη πηγή συμπυκνωμένων πρωτεϊνών και υδατανθράκων για τον άνθρωπο και τα ζώα και γι’ αυτό τέθηκαν υπό την προστασία της Δήμητρας.

Οι κοινωνίες των ανθρώπων του παλιού και νέου κόσμου αναπτύχθηκαν με την έναρξη καλλιέργειας των δημητριακών. Αυτά βοήθησαν στην ευκολότερη παραγωγή τροφής, η οποία μπορούσε και να αποθηκευθεί. Οι πλέον αξιόλογοι πολιτισμοί εμφανίστηκαν ταυτόχρονα με την καλλιέργεια και ανάπτυξη των δημητριακών. Οι Αιγύπτιοι, Σουμέριοι, Ασσύριοι κ.λ.π. αναπτύχθηκαν με την καλλιέργεια κυρίως του σίτου και της κριθής, οι Ινδοί και Κινέζοι με την καλλιέργεια της ορύζης και του κέχρου, ενώ στο Νέο Κόσμο ο πολιτισμός των Άζτέκων και των Ίνκας στηρίχτηκε σε ένα άλλο άγνωστο για τον αρχαίο κόσμο δημητριακό, τον αραβόσιτο. Τα δημητριακά, με κορυφαίο το σιτάρι, παρέχουν στον οργανισμό πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας επειδή διαθέτουν τους δομικούς λίθους (αμινοξέα) για την ανάπτυξη και λειτουργία του οργανισμού.
 
Ο σίτος στην Ποντιακή Διατροφή

Ο  σίτος, όπως και η κριθή, άρχισε να καλλιεργείται στην ΝΔ Ασία περί το 10.000 π. χ. Η κοιτίδα του οριοθετείται από τη μία πλευρά από την κοιλάδα του Τίγρη και του Εφράτη (Μεσοποταμία) και από την άλλη τα όρη του Ευξείνου Πόντου, Συρίας και Ιορδανίας. Η περιοχή αυτή, στο υπογάστριο του Πόντου, ονομάστηκε «εύφορο μισοφέγγαρο» και χαρακτηριζόταν από φιλόξενο κλίμα ιδανικό για την ανάπτυξη των φυτών. Ο σίτος αποτελεί τη βάση της Ποντιακής διατροφής, όπως άλλωστε σχεδόν σε όλους τους λαούς της γης. Η εξέλιξη της Ποντιακής διατροφής δεν είναι εύρημα κάποιων ευφυών κατοίκων αυτής της γωνιάς του πλανήτη, αλλά το αποτέλεσμα διαρκούς αλληλεπίδρασης ανθρώπου και περιβάλλοντος.

Η αξία και η αξιοπιστία της Ποντιακής διατροφής βασίζονται στον μακρόχρονο πειραματισμό, την υιοθέτηση ή απόρριψη δοκιμασμένων διατροφικών συνηθειών κάτι που οι σύγχρονες προτάσεις δεν θα είχαν ποτέ την ευχέρεια να αξιοποιήσουν στα στενά χρονικά περιθώρια που διαθέτουν. Το πείραμα που έγινε στον χώρο αυτό, κράτησε τουλάχιστον 2.800 χρόνια και φυσικά δεν ολοκληρώνεται ακόμα. Τα δημητριακά στην ποντιακή κουζίνα, εκτός από το παραδοσιακό ψωμί, αξιοποιούνται μεταξύ των άλλων ως ζυμαρικά όπως μακαρίνα, φυλλωτά, εβριστόν, συρόν, μαντί, κ.λ.π. που σε συνδυασμό με λίπη (βούτυρο), όξινα γαλακτοκομικά ή και χορταρικά καλύπτουν τις βασικές διατροφικές ανάγκες του οργανισμού.

Η πρόψηση των ζυμαρικών

Αυτό που διαφοροποιεί την παρασκευή των ζυμαρικών στην Ποντιακή  διατροφή είναι η πρακτική της πρόψησης και όχι απλά της ξήρανσης ή της αφυδάτωσης. Έτσι, αυξάνεται ο χρόνος διατήρησης του τροφίμου και αποφεύγεται η ανάπτυξη ενοχλητικών μικροοργανισμών (μυκήτων) στο υγρό περιβάλλον του Πόντου. Η πληθώρα των ζυμαρικών που δημιουργήθηκαν αυξάνει την αισθητική και γευστική ποικιλομορφία των εδεσμάτων που προέρχονται από αυτά.

Τα προψημένα ζυμαρικά έχουν και μια ακόμα πρακτική ωφέλεια. Ενώ παρασκευάζονται σε κάποιο χρόνο που θα επιλέξει η συγκυρία, είναι διαθέσιμα για μακρό χρονικό διάστημα και μάλιστα απαιτούν ελάχιστο χρόνο για το μαγείρεμα του εκάστοτε εδέσματος. Σε ορισμένες μάλιστα περιπτώσεις (π. χ. εβριστόν) ο απαιτούμενος χρόνος σε λεπτά μετριέται στα δάχτυλα του ενός χεριού. Σε ότι αφορά πολυπλοκότερες παρασκευές, όπως π. χ. στην πίττα περέκ, ο χρόνος που απαιτείται σε σύγκριση με τις γνωστές πίττες είναι θεαματικά ελάχιστος, αφού το φύλλα είναι έτοιμα και προψημένα. Ο ελάχιστος χρόνος, όπως είναι φυσικό, απαλλάσσει την οικοδέσποινα από την παρατεταμένη ενασχόληση με το μαγείρεμα και της παρέχει περισσότερο χρόνο για άλλες εργασίες ενισχύοντας την κοινωνική της παρουσία.

Πέρα από τα αναφερθέντα πρακτικά οφέλη των προψημένων ζυμαρικών το σημαντικότερο είναι  ότι με την μείωση του χρόνου παρασκευής του εδέσματος διατηρούνται σε μεγάλο βαθμό ανέπαφες οι βιταμίνες και όλα τα θρεπτικά συστατικά. Η γεύση του ζυμαρικού ενισχύεται έτι περαιτέρω με την πρόψηση και αυτό μπορεί εύκολα να πιστοποιηθεί με τη διαφορά στη γεύση της κόρας (περισσότερο ψήσιμο) και του εσωτερικού (λιγότερο ψήσιμο) ενός και του αυτού ψωμιού. Έτσι ενώ στα κοινά ζυμαρικά η ενίσχυση της γεύσης, με διάφορες σάλτσες, είναι εκ των ουκ άνευ στα προψημένα ζυμαρικά του Πόντου αυτό είναι μάλλον περιττό, αφού η γεύση και το άρωμα του ψημένου είναι διάχυτη. 
 
Προψημένα ζυμαρικά και πέψη

Η συμπεριφορά των προψημένων ζυμαρικών στο πεπτικό σύστημα είναι το μεγαλύτερο προτέρημα και η ποιοτική διαφορά τους σε σύγκριση με τα υπόλοιπα κορυφώνεται εδώ. Η μάζα τους είναι σπογγώδης, γεγονός που στο ηλεκτρονικό μικροσκόπιο απεικονίζεται ως λαβύρινθος με ατέλειωτες στοές. H επιφάνεια είναι τραχιά που σημαίνει ότι τα μορφολογικά συστατικά της ζύμης, δηλ. οι πρωτεϊνόκοκκοι και οι αμυλόκοκκοι παραμένουν ανέπαφοι. Αυτό έχει σαν συνέπεια την μεγάλη προσρόφηση νερού με αποτέλεσμα να αυξάνεται ο όγκος στο στομάχι και να δημιουργείται ευκολότερα το αίσθημα του κορεσμού. Αντίθετα τα κοινά ζυμαρικά με την μηχανική κατεργασία της ζύμης δημιουργούν μια συμπαγή μάζα με ελάχιστη προσροφητική ικανότητα.

Στη διαδικασία της πέψης που ακολουθεί η συμπαγής αυτή μάζα στα κοινά ζυμαρικά δεν επιτρέπει την πρόσβαση των πεπτικών ενζύμων προς το εσωτερικό, οπότε προκαλείται αναίτια υπερέκκριση αυτών που ενοχλούν στη συνέχεια τα τοιχώματα του στομάχου. Αντίθετα η σπογγώδης μάζα των προψημένων επιτρέπει την εύκολη δίοδο των ενζύμων στο εσωτερικό, και επομένως τον περιορισμό τους στο ελάχιστο. Η κίνηση στο έντερο είναι επίσης ευεργετική στα προψημένα ζυμαρικά, αφού η σπογγώδης μάζα συμπαρασύρει τα πάντα, καθαρίζοντας και εξυγιαίνοντας τον εντερικό σωλήνα από παθογόνα που ενδημούν μέσα σε αυτόν.

Πηγή: efkozani.gr

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

O Αλέξανδρος Μπαλτατζής στο Δοξάτο Δράμας (πηγή: Μουσείο «Αλ. Μπαλτατζής)
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ

Αλέξανδρος Μπαλτατζής: Ένας Πόντιος της προσφυγιάς στα θεμέλια του αγροτικού κινήματος

7/12/2025 - 10:26μμ
(Φωτ.: Facebook/Ποντιακή Εστία Στουτγάρδης)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Η Ποντιακή Εστία Στουτγάρδης οργανώνει τον πρώτο ετήσιο χορό της

7/12/2025 - 4:04μμ
Προσχέδιο για το μνημείο στον Κοπανό Νάουσας (φωτ.: Facebook / Ένδοξη Εύξεινος Λέσχη Κοπανού)
ΠΟΝΤΟΣ

«Ξεκινάμε»: Μνημείο για τη Γενοκτονία των Ποντίων στον Κοπανό Νάουσας

7/12/2025 - 1:22μμ
Οι «Παρχαρομάνες» του Συλλόγου Ποντίων Μονάχου στην κουζίνα, για καλό σκοπό (φωτ.: Facebook / Meri Karakasidou)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Οι Παρχαρομάνες προσφέρουν ξανά: Σήμερα η μεγάλη εκδήλωση αλληλεγγύης στο Μόναχο

7/12/2025 - 12:09μμ
Σε πρώτο πλάνο φωτογραφία των αδελφών Κακούλη που απεικονίζει την Τραπεζούντα μέσα από τον Εύξεινο Πόντο. Στο βάθος λιθογραφία του 1851 με τίτλο «Τραπεζούς» (Trebizond) από τον W. H. Bartlett. (εικ.: Αλεξία Ιωαννίδου)
ΠΟΝΤΟΣ

Φροντιστήριο Τραπεζούντας: O ναός της ελληνικής παιδείας στον Πόντο (Μέρος Β’)

7/12/2025 - 10:33πμ
Για 10η συνεχόμενη φορά, ο «Φάρος» στο πανηγύρι της Αγίας Βαρβάρας (φωτ.: Facebook / Σύλλογος Ποντίων Αγ. Βαρβάρας Ο Φάρος)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Με σταθερή παρουσία και παρά τη βροχή, ο «Φάρος» στο πανηγύρι της Αγίας Βαρβάρας

7/12/2025 - 9:48πμ
Το Λεοντόκαστρο, ο τελευταίος Μητροπολιτικός ναός της Τραπεζούντας Άγιος Γρηγόριος Νύσσης και το Φροντιστήριο της Τραπεζούντας σε φωτογραφία των αδελφών Κακούλη (εικ.: Αλεξία Ιωαννίδου)
ΠΟΝΤΟΣ

Φροντιστήριο Τραπεζούντας: Το μεγαλύτερο εκπαιδευτικό ίδρυμα του Πόντου και η περιπέτεια ανέγερσης του εμβληματικού κτηρίου του (Μέρος Α’)

6/12/2025 - 7:11μμ
Το έγκλημα της Γενοκτονίας δεν έχει πατρίδα και δεν συμβαίνει μόνο σε μια εποχή. Εδώ νεκροταφείο θυμάτων Γενοκτονίας στη Ρουάντα (φωτ.: United Nations)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

9 Δεκεμβρίου: Πόντιοι, Μικρασιάτες, Αρμένιοι και Ασσύριοι τιμούν τα θύματα του εγκλήματος της Γενοκτονίας

6/12/2025 - 6:14μμ
Ο ναός του Αγίου Σάββα στην Τραπεζούντα, το 1891 (πηγή: exploretrabzon.com)
ΠΟΝΤΟΣ

«Ο Χριστόν και Αε-Σάββας»: Όταν η γυναίκα πήρε για λίγο το πάνω χέρι…

5/12/2025 - 3:38μμ
Μια προσεγμένη τριλογία για τη μικρασιατική φορεσιά και τα κοσμήματα (φωτ.: Facebook / Το Κιόστε - Μικρασ/κός Σύλλογος Αγιοπαρασκευούσηδων-Τσεσμελήδων Μυτιλήνης)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Μια τριλογία μνήμης: Ο Μικρασιατικός Σύλλογος «Το Κιόστε» παρουσιάζει τα ημερολόγια του 2026

5/12/2025 - 2:47μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ο αρχιεπίσκοπος Μακάριος με τον πρέσβη της Ελλάδας Σταύρο Βενιζέλο (φωτ.: Ιερά Αρχιεπισκοπή Αυστραλίας)

Ομογένεια: Προσλήψεις προσωπικού στα προξενεία Μελβούρνης και Σίδνεϊ

5 ώρες πριν
(Φωτ.: EUROKINISSI / Αργυρώ Αναστασίου)

Super League: Τεσσάρα η ΑΕΚ – Μπλόκο στη Λάρισα για Παναθηναϊκό

6 ώρες πριν
(Φωτ.: kremlin.ru)

Η Ρωσία επιστρέφει στον αθλητισμό – Σταδιακά αίρονται οι απαγορεύσεις από τις Ομοσπονδίες

6 ώρες πριν
O Αλέξανδρος Μπαλτατζής στο Δοξάτο Δράμας (πηγή: Μουσείο «Αλ. Μπαλτατζής)

Αλέξανδρος Μπαλτατζής: Ένας Πόντιος της προσφυγιάς στα θεμέλια του αγροτικού κινήματος

7 ώρες πριν
(Φωτ.: EUROKINISSI / Μικαέλα Τσορμπατζίδου)

Super League: Αφεντικό στη Θεσσαλονίκη ο ΠΑΟΚ

8 ώρες πριν
Το φυλάκιο έξω από το αστυνομικό τμήμα μετά την επίθεση (φωτ.: OrangePress)

Αθήνα: Επίθεση με μολότοφ στο αστυνομικό τμήμα Κυψέλης – Μία προσαγωγή

8 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign