Από τη σχολική χρονιά που ξεκινά τον Σεπτέμβριο οι μαθητές και οι μαθήτριες σε δημοτικά και γυμνάσια θα έχουν λιγότερη ύλη να διδαχθούν σε ορισμένα μαθήματα, σύμφωνα με το υπό επεξεργασία σχέδιο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Σπύρος Δουκάκης εξήγησε ότι το σχέδιο αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο τελικό στάδιο των επανελέγχων, προτού γίνει η τελική εισήγηση προς την υπουργό Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη.
«Ο περιορισμός της διδακτέας ύλης θα εφαρμοστεί από το σχολικό έτος 2025-26 και θα αφορά όλες τις τάξεις, από την Α’ δημοτικού έως και τη Γ’ γυμνασίου, ωστόσο δεν θα επηρεάσει όλα τα μαθήματα», σημείωσε.
Από το σχεδιασμό εξαιρούνται οι τάξεις του λυκείου, καθώς στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις γίνεται η χρήση της Τράπεζας Θεμάτων. Έτσι, η διδακτέα ύλη των λυκείων δεν θα αλλάξει.
«Σε κάποια μαθήματα δεν θα υπάρξουν αλλαγές», εξήγησε ο Σπύρος Δουκάκης, «και σε όποια υπάρξουν, ο περιορισμός της ύλης θα φτάνει έως και το 30% της σημερινής». Είπε ακόμα ότι πρόκειται για μια παρέμβαση που «θα δίνει περισσότερη ελευθερία στον εκπαιδευτικό, για να προχωρά σε πιο ουσιαστική διδασκαλία».
Έτσι, προτείνεται η αναδιοργάνωση των μαθησιακών στόχων κάθε γνωστικού αντικειμένου σε δύο κατηγορίες:
• βασικοί/υποχρεωτικοί, που διασφαλίζουν τη θεμελιώδη γνώση και τις αναγκαίες δεξιότητες για όλους τους μαθητές, και
• πρόσθετοι/προαιρετικοί, που δίνουν στον εκπαιδευτικό τη δυνατότητα να επιλέγει τι επιπλέον θα διδάξει και να προσαρμόζει τη διδασκαλία στα ενδιαφέροντα, το επίπεδο και τις ιδιαιτερότητες της τάξης του.
Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, το αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας για περισσότερο παιδαγωγικό χώρο και χρόνο είναι διαχρονικό, και με τον τρόπο αυτό απαντάται η ανάγκη αυτή των εκπαιδευτικών και παράλληλα, δίνεται ο χώρος και για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, της ικανότητας σύνθεσης και της δημιουργικότητας των μαθητών.
Ταυτόχρονα, ο νέος σχεδιασμός της διδακτέας ύλης θα βρίσκεται σε αρμονία με εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών και του συστήματος του πολλαπλού βιβλίου, που αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή το 2026-27.