pontosnews.gr
Παρασκευή, 12/09/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Ση καπνού το τσάκωμαν – Πώς γινόταν η καλλιέργεια του καπνού στα συνοριακά ποντιοχώρια του Κιλκίς

Η Αλεξία Ιωαννίδου αποτυπώνει εικόνες από την καλλιέργεια του φυτού που στήριζε τα νοικοκυριά της περιοχής, την περίοδο της μεταπολίτευσης και τη δεκαετία του 1980

19/08/2023 - 10:06πμ
Η οικογένεια Πέτρου και Αντιγόνης Ιωαννίδου φυτεύει καπνά στο χωράφι (δεξιά και αριστερά της φωτογραφίας) και καθαρίζει τα ράμματα από ακατάλληλα φύλλα καπνού (κεντρικά)

Η οικογένεια Πέτρου και Αντιγόνης Ιωαννίδου φυτεύει καπνά στο χωράφι (δεξιά και αριστερά της φωτογραφίας) και καθαρίζει τα ράμματα από ακατάλληλα φύλλα καπνού (κεντρικά)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Πριν από τις έρευνες που απέδειξαν τις βλαβερές συνέπειες του τσιγάρου και τους συνακόλουθους περιορισμούς στην εμπορική διακίνηση του προϊόντος αυτού, μεγάλο μέρος της αγροτικής παραγωγής της κεντρικής Μακεδονίας –και ιδιαιτέρως του Κιλκίς– στηριζόταν στην καλλιέργεια του καπνού. Η παραγωγή καπνού και σιτηρών στήριζε τα νοικοκυριά των χωριών της μεθορίου, στις περιπτώσεις που η χάραξη των συνόρων παραχωρούσε μικρό μόνο μέρος του εύφορου κάμπου του Αξιού στην ελληνική πλευρά. Η βαμβακοκαλλιέργεια, για παράδειγμα, ή η παραγωγή ντομάτας και άλλων οπωροκηπευτικών ήταν πολύ περιορισμένη, αφού απαιτούσαν ιδιαιτέρως εύφορα εδάφη και πολύ νερό.

Η ποικιλία καπνού που επιλέχθηκε, γνωστή με την τουρκική ονομασία kaba-kulak, ήταν ιδιαιτέρως ανθεκτική. Έτσι, ακόμη και για τις οικογένειες που δεν διέθεταν τα μέσα για άρδευση, τα καπνά εξασφάλιζαν το βασικό για την επιβίωση εισόδημα.

Ο σπόρος του καπνού φυλασσόταν από την προηγούμενη χρονιά, ή πιο συχνά αγοραζόταν με κεφάλαια που έδινε με πίστωση η Αγροτική Τράπεζα, και συνήθως τέλη Μαρτίου φυτευόταν στα σπορεία, τα οποία στα ποντιακά χωριά των συνόρων του Κιλκίς ονομάζονταν «παρνίκια».

«Η καλλιέργεια και επεξεργασία των Ανατολικών Καπνών στη Μακεδονία και τη Θράκη» είναι στοιχείο της Άυλης Πολιτισμικής μας Κληρονομιάς (φωτ.: ΥΠΠΟ)

Τα παρνίκια αυτά ήταν μικρές υπερυψωμένες παραλληλόγραμμες νησίδες, στις οποίες οι σπόροι του καπνού γίνονταν μικρά φυτά (10-15 εκ.), με κατάλληλη λίπανση και με εντατικό ξεβοτάνισμα και πότισμα, έως τον μήνα Μάιο. Για τη λίπανση των μικρών φυτών του καπνού χρησιμοποιούνταν τόσο η αιγοπρόβεια κοπριά όσο και χημικά σκευάσματα άκρως τοξικά με την ένδειξη της νεκροκεφαλής τυπωμένη στις συσκευασίες που εμπεριέχονταν.

Συνήθως, μετά τη γιορτή των Ισαποστόλων Κωνσταντίνου και Ελένης, τα φυτά αυτά αποσπώνταν από τα «παρνίκια» και ετοιμάζονταν για τη «φυτεία».

Η φυτεία παλαιότερα γινόταν με πρωτόγονα μέσα. Υπήρχαν ξύλινα εργαλεία διάνοιξης τρύπας στο χώμα που σχημάτιζαν ορθή γωνία, ώστε να υπάρχει και λαβή και μυτερή απόληξη. Αυτά ήταν τα λεγόμενα «τσιβία» (ενικός «τσιβίν») όπως τα ονόμαζαν οι Πόντιοι καπνοπαραγωγοί. Νερό μεταφερόταν με βαρέλια, και στη συνέχεια, με τενεκέδες και μικρά δοχεία, έβρεχαν το οργωμένο χώμα για να τοποθετήσουν τα φυτά. Ήδη από τη δεκαετία του 1970 όμως, εκτός από τα τρακτέρ που αντικατέστησαν τα ζώα στο όργωμα, εμφανίστηκαν και οι πιο εξειδικευμένες «σβάρνες» και «δισκοσβάρνες» που επιτάχυναν κατά πολύ τη διαδικασία της φυτείας.

Μετά από μικρό διάστημα, και έως και τα μέσα Ιουνίου, ακολουθούσε το τσάπισμα γύρω από τη ρίζα του καπνού, ώστε να κοπούν τυχόν αγριόχορτα και να «αναπνεύσουν» οι ρίζες. Έτσι το φυτό μεγάλωνε, και όταν έφτανε περίπου το μισό μέτρο ξεκινούσε (συνήθως μετά τη γιορτή των Αποστόλων Πέτρου και Παύλου, στις 29 Ιουνίου) η συγκομιδή, το λεγόμενο «τσάκωμα» (=σπάσιμο) των φύλλων. Στη διαδικασία αυτήν μπορούσαν πλέον να βοηθήσουν και τα παιδιά της οικογένειας, εφόσον είχε τελειώσει η σχολική χρονιά και είχαν ολοκληρωθεί οι εξετάσεις.

Αποξηραμένο διπλό φύλλο καπνού ηλικίας 35 ετών. Τα διπλά (δίδυμα) φύλλα ήταν σπάνια, γι’ αυτό και θεωρούνταν τύχη σε όποιον τα έβρισκε. Στα καπνεργοστάσια, στη διαλογή καπνού, η εργάτρια που ξεχώριζε κάποιο από αυτά έπαιρνε «πουρμπουάρ» από την επιχείρηση

Το τσάκωμα ξεκινούσε από τα λεγόμενα «πατόφυλλα», τα φύλλα στο κάτω μέρος του καπνού που ωρίμαζαν πιο γρήγορα. Και ως ωρίμανση εννοούμε το ελαφρύ κιτρίνισμα των φύλλων, επειδή τα πρασινωπά δεν ήταν κατάλληλα για απόσπαση. Έως τις αρχές Σεπτέμβρη το «τσάκωμα» γινόταν σε τέσσερις με πέντε δόσεις, ή «σέρεα» (χέρια), όπως λέγονταν στη γλώσσα των Πόντιων καπνοπαραγωγών. Το τελευταίο χέρι περιελάμβανε αρκετά μικρά φύλλα («ούτσεα», η ονομασία τους), καθώς το φυτό έχει στην ανάπτυξή του κωνοειδές σχήμα.

Στο χωράφι η οικογένεια πήγαινε πολύ νωρίς, με το χάραμα τις μέρας (συνήθως στις 05:30). Έπρεπε να φορούν όλοι κάποιο παλιό πουκάμισο ανοιχτό πάνω από τις βαμβακερές μπλούζες, γιατί κατά το «τσάκωμα» τα χέρια μαύριζαν από την πίσσα του καπνού. Έτσι, αν λερωνόταν ο πήχης, μετά η κολλώδης αυτή μαύρη ουσία ξεκολλούσε μαζί με τις τρίχες… Την πίσσα οι «παλαιοί» την ονόμαζαν «ζεχίρ» (=δηλητήριο, στα τουρκικά), και όντως αν δοκίμαζε κανείς να φάει κολατσιό με «ζεχιρωμένα σέρεα», κατάπινε μαζί με το ψωμοτύρι και την ντομάτα του, την πίκρα από το κατάλοιπο αυτό που υπήρχε άφθονο στα φύλλα.

Φορούσαν επίσης μεγάλα ψάθινα καπέλα, και οι γυναίκες άσπρα μαντίλια, για να προστατεύονται υποτυπωδώς από τον ήλιο, και παλιά παντελόνια ή φόρμες. Ως παπούτσια προτιμούσαν τα γνωστά ελαφριά πάνινα χρώματος άσπρο-μπλε της ακμάζουσας τότε ελληνικής εταιρείας «Αλυσίδα». Μέχρι το τέλος της σεζόν, τα ωραία και βολικά αυτά πάνινα παπούτσια αποχρωματίζονταν και διαλύονταν από τις σκληρές συνθήκες.

Οικογενειακή φωτογραφία στην αρχή της φυτείας. Στα δεξιά διακρίνεται ο Πέτρος Ιωαννίδης που φοράει τα περίφημα παπούτσια «Αλυσίδα»

Από το χωράφι δεν μπορούσε κανείς να φύγει μετά τις 11:00, το πολύ 11:30 το πρωί, επειδή αυτήν την ώρα «επάτνεν η ζέστεα» (ξεκινούσε η αφόρητη ζέστη). Τα καπνά που είχαν τοποθετηθεί σε μικρές δέσμες σε ειδικά τσουβαλένια πανιά σχημάτιζαν «πράσινους λόφους». Τα τσουβάλια τότε έκλειναν με κατάλληλο δέσιμο και γίνονταν μπόγοι. Εκείνη την ώρα τελείωνε και το νερό που φυλασσόταν σε παγούρια επενδυμένα με φελιζόλ και είχαν για ποτήρι το… καπάκι τους.

Πιο μπροστά, κατά τις 9:00, υπήρχε ένα δεκαπεντάλεπτο διάλειμμα για ένα ελαφρύ γεύμα που αποτελούνταν συνήθως από τυρί (φέτα) με καρπούζι, «χαρπούζ’» όπως λέγεται στα ποντιακά, ή ντομάτα-ψωμί και τυρί. Πολλές φορές όταν η φέτα έλειπε από το σπίτι (ως είδος πολυτελείας), η νοικοκυρά έπηζε από το βράδυ αγελαδινό γάλα το οποίο έπαιρνε μαζί της το πρωί στο χωράφι. Το τυρί εκείνο ήταν γρήγορης ωρίμανσης, μαλακό, και κάπως άγευστο σε σύγκριση με την αιγοπρόβεια φέτα.

Γυρίζοντας στο σπίτι, ετοιμαζόταν πρόχειρο γεύμα με τα λαχανικά του κήπου, αυγά και ό,τι διέθετε το αγροτικό νοικοκυριό ως γρήγορη λύση. Μετά κάθονταν όλοι μαζί στο «τίζεμαν» (dızmek στα τουρκικά σημαίνει ευθυγραμμίζω), ή αλλιώς το «παστάλιασμα τη καπνού». Δηλαδή, αφού άνοιγαν τους μπόγους, έβγαζαν τα φύλλα που ήταν ήδη σε δέσμες και τα έβαζαν σχολαστικότερα το ένα πίσω από το άλλο ενώνοντας τρόπον τινά τα κοτσάνια τους (τα κεντρικά νεύρα που χώριζαν το κάθε φύλλο στα δύο), προκειμένου να «γαζωθούν» στη μηχανή. Τέτοιου είδους μηχανές που είχαν αντικαταστήσει τις δύσχρηστες και επικίνδυνες για τα μικρότερα –και τα γηραιότερα– μέλη της οικογένειας μακριές βελόνες, υπήρχαν ακόμη και στα πιο φτωχά νοικοκυριά, ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 1980. Ωστόσο η διαδικασία σύνδεσης των φύλλων σε «ράμματα» συνέχισε να ονομάζεται «βελονίαμα».

Η διαδικασία του γαζώματος των καπνών διαδέχτηκε τη διαδικασία βελονιάσματος που γινόταν παλιότερα, πριν εφευρεθούν οι περίφημες μηχανές «ΚΑΡΤΕΛ» ελληνικής παραγωγής. Στη φωτογραφία η γράφουσα σε προεφηβική ηλικία, ανεβασμένη πάνω σε σκαμνάκι για να φτάνει στη μηχανή γαζώματος

Στο «βελονίαμα» λοιπόν, μπορούσαν να συμμετέχουν εκτός από τα μέλη της οικογένειας, συγγενείς, γείτονες, και οποιοσδήποτε ήθελε να βοηθήσει. Ήταν η αγαπημένη ώρα των παιδιών, γιατί τότε έρχονταν και οι παππούδες για να πούνε ιστορίες από την «πατρίδα», όπως τον μπαρμπα-Γιάννη Τουλκερίδη που ήρθε 14 χρονών παλικαράκι από το Μερτινίκ του Καρς και θυμόταν πολλά πράγματα από το χωριό του.

Στο τρανζιστοράκι μπορούσες να ακούσεις μουσική, πολλές φορές και τις ηχογραφημένες εκπομπές του Φάρου Ποντίων με τον Στάθη Ευσταθιάδη…

Σημειωτέον πως και στο χωράφι έπαιρναν οι αγρότες και οι αγρότισσες τρανζιστοράκια για συντροφιά, όταν δεν τραγουδούσαν οι ίδιοι τα δημοφιλή τραγούδια του Καζαντζίδη λόγου χάρη είτε και ποντιακά δίστιχα όπως το «Έλα να μονάζω σε, καντσία θα φά(ι)ζω σε, ση καπνού το τσάκωμαν (ε)γώ θ’ απονεγκάζω σε», δηλαδή «Έλα να σε φιλοξενήσω, θα σε ταΐσω αμύγδαλα, θα σε ξεκουράσω στο σπάσιμο του καπνού».

Το απόγευμα, μετά τις 7:00, γιατί αλλιώς οι συνθήκες ήταν ασφυκτικές, ένα από τα νεότερα συνήθως μέλη της οικογένειας κρεμούσε τα «ράμματα» κάτω από ειδική κατασκευή με αντίσκηνο που ονομαζόταν «κούνεα» (κούνια). Η κατασκευή αυτή είχε σιδερένιους αρμούς με καρφάκια, για την τοποθέτηση των «ραμμάτων» που τις προσεχείς μέρες ξεραίνονταν και αποκτούσαν χρυσαφί χρώμα. Τότε τα έβγαζαν από τα αντίσκηνα, τα περνούσαν σε έναν μεγάλο γάντζο (τσιγκέλι ή τσαγκάλ’) ανά 6-8 ράμματα, και σχημάτιζαν τα λεγόμενα «σαντάλια» ή «σαντάλεα» επί το ποντιακότερον. Τα σαντάλια αυτά τα κρεμούσαν σε ένα ανοιχτό υπόστεγο (αράνι), είτε από την οροφή μιας κλειστής αποθήκης, και όταν τον Σεπτέμβριο αποκτούσαν λίγη υγρασία –τελείωνε άλλωστε και το μάζεμα του καπνού– τα κατέβαζαν για να φτιάξουν «δέματα».

Ο Πέτρος Ιωαννίδης, θεατρικός συγγραφέας και σκηνοθέτης ποντιακών θεατρικών έργων όπως και ποιητής, ο επονομαζόμενος «αιώνιος φοιτητής» (της Νομικής του ΑΠΘ), και τα ξαδέλφια του που ήρθαν να τον βοηθήσουν στο «βελονίασμαν», οι αδελφοί Κώστας και Αλέξης Ιωαννίδης. Ο Κώστας, πρώτος δεξιά, είναι ερασιτέχνης τραγουδιστής που η φωνή του και το ύφος του –ιδιαίτερα στη νεότητά του– θύμιζε τον Καζαντζίδη, και ο Αλέξης (στη μέση) είναι ερασιτέχνης λυράρης που υπηρετούσε λιμενοφύλακας στον Πειραιά

Σε ειδική τετράγωνη κατασκευή (κάσα) έμπαιναν τα ράμματα που αποσπώνταν από τα σαντάλια «ξαπλωτά», το ένα πάνω στο άλλο σε στοίβες. Αν παρ’ ελπίδα κάποιο φύλλο δεν είχε ξεραθεί καλά και χαλούσε την ομοιομορφία των σειρών, το ξεχώριζαν και το πετούσαν. Τα ράμματα τα «πατούσαν» καλά, ώστε να χωρέσουν πολλά σε κάθε δέμα. Σε μικρή παραλληλόγραμμη σανίδα που τοποθετούνταν πάνω στα στοιβαγμένα ράμματα δυο-τρεις φορές, ανέβαιναν αυτοί που τα έφτιαχναν, καμιά φορά και τα παιδιά που παρευρίσκονταν και έβλεπαν τη διαδικασία ως παιχνίδι. Όταν το δέμα αποκτούσε το κατάλληλο ύψος, έβγαζαν την κάσα και έμεναν τα ράμματα δεμένα σφικτά περιμετρικά μέσα σε τσουβαλένιες λωρίδες πανιού. Η διαδικασία αυτή ήταν ιδιαίτερα κοπιώδης και πολύωρη.

Τα δέματα έπρεπε γρήγορα να ετοιμαστούν, για να περάσουν ειδικοί «εμπειρογνώμονες», εκπρόσωποι των καπνεμπόρων –είτε και οι ίδιοι οι καπνέμποροι– να τα δουν και να τα αγοράσουν.

Καθώς δεν υπήρχε καμιά κρατική προστασία στα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης, οι έμποροι, προφασιζόμενοι ατέλειες του προϊόντος (πολλές φορές ανύπαρκτες), κατέβαζαν τις τιμές όσο περισσότερο μπορούσαν, εκβιάζοντας ουσιαστικά τους οικογενειάρχες, ενώ τα δέματα που έμεναν απούλητα ή κρίνονταν (από τους ίδιους τους εμπόρους κεφαλαιούχους) ως ακατάλληλα, έπρεπε να καούν, και δεν επιτρεπόταν η κατανάλωσή τους από τους ίδιους τους παραγωγούς είτε η ανεπίσημη πώλησή τους. Ήταν τόση η αγωνία των φτωχών γεωργών, που προτιμούσαν να πουλήσουν τους κόπους τους έναντι εξευτελιστικού αντιτίμου παρά να αφήσουν την οικογένειά τους να λιμοκτονήσει.

Τα αδέλφια Πέτρος Ιωαννίδης και Ελπίδα Ιωαννίδου-Πουσουλίδου πασταλιάζουν στο αράνι. Η Ελπίδα δούλευε σε καπνεργοστάσιο στη Σταυρούπολη Θεσσαλονίκης. Όταν έπαιρνε την άδειά της επέστρεφε στο χωριό της, στους Ευζώνους, για να βοηθήσει τον αδελφό της. Στη διάρκεια του πασταλιάσματος τραγουδούσε ποντιακά τραγούδια με την όμορφη φωνή της

Την κατάσταση αυτήν περιγράφουν εύγλωττα οι στίχοι: «Έρθαν οι εμπόρ’ να παίρ’νε τσάπα (τζάμπα) τον καπνόν, τον χωρέτε ’κ’ ερωτούνε σον λογαριασμόν», που τραγούδησε και ο Στέλιος Καζαντζίδης, ενώ η υποχρεωτική… πυρπόληση των «άχρηστων» δεμάτων και τα δάκρυα των μητέρων στοιχειώνουν πολλές παιδικές αναμνήσεις.

Χαρακτηριστικό περιστατικό είναι το ακόλουθο: κάποια φορά από τις πολλές που οι έμποροι εξανάγκασαν τους Ευζωνίτες αγρότες να κάψουν τα δέματά τους γιατί τάχα δεν ήταν καλά και «προσπάθησαν να τους εξαπατήσουν», ένας χωριανός μην αντέχοντας την κατάφωρη αδικία δεν πήγε όλα τα δέματά του στο σημείο που θα ελάμβανε χώρα η πυρά, καταφέρνοντας να ξεγελάσει τους εμπόρους και κράτησε το μεγαλύτερο μέρος του καπνού του το οποίο πούλησε την επόμενη χρονιά ως «κατάλληλο εμπόρευμα». Το περιστατικό αυτό όμως ήταν μεμονωμένο, γιατί κανένας αγρότης δεν διακινδύνευε να μπλέξει με τους «μεγαλοκαρχαρίες» την εποχή εκείνη (μεταπολίτευση) που όλα ήταν ρευστά. Ήταν όμως ενδεικτικό της παράνοιας και της ασυδοσίας των εμπόρων.

Με την είσοδο της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα, ο Εθνικός Οργανισμός Καπνού (EOK) ανέλαβε ενεργότερη δράση υπέρ των καπνοπαραγωγών. Πλέον δεν έμενε απούλητη η παραγωγή ούτε και καίγονταν οι κόποι και οι θυσίες των φτωχών οικογενειών. Ειδικά, κατά την πρώτη και πιο πετυχημένη –φιλολαϊκή– τετραετία διακυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, επί πρωθυπουργίας του αείμνηστου Ανδρέα Παπανδρέου, εξομαλύνθηκαν διάφορες ανισότητες στην εμπορία του καπνού και θεσπίστηκαν αποζημιώσεις όταν υπήρχαν απώλειες και καταστροφή της σοδειάς λόγω χαλαζόπτωσης, πλημμύρας ή άλλων φυσικών αιτίων. Οι έμποροι και οι μεγαλοκεφαλαιούχοι δεν μπορούσαν πια να δρούνε ανενόχλητα εις βάρος των φτωχών αγροτών.

Ο ΕΟΚ, που είχε ιδρυθεί το 1958, συνέχισε να υφίσταται μέχρι τα πρώτα χρόνια του 21ου αιώνα, οπότε και καταργήθηκε. Στο μεταξύ τα τελευταία χρόνια της δεκαετίας του 1990 είχαν επιβληθεί «ποσοστώσεις» στην παραγωγή του καπνού, και νόμοι που δεν επέτρεπαν την καλλιέργεια σε νέους γεωργούς.

Σήμερα η παραγωγή του καπνού στα χωριά της μεθορίου έχει εκμηδενιστεί. Για πολλές δεκαετίες όμως αποτελούσε τη βασική πηγή εισοδήματος. Πολλοί νέοι και πολλές νέες κατάφεραν να σπουδάσουν και να προκόψουν χάρη σε αυτό το εισόδημα, συμμετέχοντας από τα παιδικά και εφηβικά τους χρόνια «ση καπνού το τσάκωμαν».

Αλεξία & Σοφία Ιωαννίδου

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

(Φωτ.: Βαλεντίνα Ουσταμπασίδου)
ΠΟΝΤΟΣ

«Ακρίτες» Σταυρούπολης: Το Μουσικό Εργαστήρι διοργανώνει το 1ο Φεστιβάλ Ποντιακού Ζουρνά – Σε επιμέλεια Γιώργου Πουλαντσακλή

12/09/2025 - 10:45πμ
Ο Έισα Τζένινγκς στη Μυτιλήνη, όπου περισσότεροι από 100.000 πρόσφυγες μεταφέρθηκαν από τη Σμύρνη (φωτ.: Αρχείο Ρότζερ Τζένινγκς, πηγή: «Η μεγάλη φωτιά»)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Έισα Τζένινγκς: Ο άγνωστος «Σίντλερ» της Σμύρνης – Ο ασθενικός Αμερικανός πάστορας έσωσε κοντά 300.000 ψυχές

12/09/2025 - 9:57πμ
Στο φόντο, σκίτσο του Βύρωνα Απτόσογλου από το βιβλίο του Γ.Ν. Λαμψίδη «Τοπάλ Οσμάν» (εικ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)
ΠΟΝΤΟΣ

Σεπτέμβριος 1921: Τα ονόματα των 174 Ποντίων που καταδικάστηκαν σε θάνατο από τα Δικαστήρια Ανεξαρτησίας

11/09/2025 - 9:03μμ
(Φωτ.: facebook.com/spkareavirona)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Αγιασμός στο Σύλλογο Ποντίων Καρέα-Βύρωνα

11/09/2025 - 8:35μμ
Λεπτομέρεια από τον ανδριάντα του Νίκου Καπετανίδη στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά, στη Θεσσαλονίκη (φωτ.: Γιώργος Γεωργιάδης)
ΠΟΝΤΟΣ

Κύπρος: Το όνομα του Νίκου Καπετανίδη σε αίθουσες δύο σχολείων – Και μια μεγάλη συναυλία

11/09/2025 - 6:44μμ
Μέλη του Συλλόγου Ποντίων Σεβαστειανών «ΠΥΡΡΙΧΙΟΣ» καθάρισαν την αυλή του δημοτικού σχολείου για να είναι στην καλύτερη δυνατή κατάσταση την πρώτη ημέρα της νέας σχολικής χρονιάς (φωτ.: facebook.com/PontiakosSyllogosSebastianonoPyrrichios)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Σεβαστειανά Πέλλας: Με εθελοντική δράση ευχήθηκε καλή σχολική χρονιά ο ποντιακός σύλλογος «ΠΥΡΡΙΧΙΟΣ»

11/09/2025 - 3:39μμ
(Φωτ. αρχείου: getarchive.net)
ΠΟΝΤΟΣ

Τραπεζούντα: Σχολικές μνήμες από το Φροντιστήριο, διά χειρός Δημήτρη Ψαθά

11/09/2025 - 9:09πμ
Λεπτομέρεια από πίνακα του Νίκου Μαστερόπουλου που περιλαμβάνεται στο video art «Δέηση για τον Πόντο» (φωτ.: ΧΚ)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

10 προς 11 Σεπτεμβρίου 1921: Η νύχτα της σφαγής των νηπίων της Σάντας

10/09/2025 - 11:45μμ
(Φωτ.: Ρωμανός Κοντογιαννίδης)
ΠΟΝΤΟΣ

89η ΔΕΘ: Ποντιακοί ρυθμοί και γεύσεις πατρίδας στο περίπτερο 5, σε εκδήλωση της ΠΟΠΣ

10/09/2025 - 8:19μμ
Αναμνηστική φωτογραφία από την εκδήλωση «Αφιέρωμα στον Ποντιακό Ελληνισμό» που πραγματοποιήθηκε στην Ιαπωνία (φωτ.: Facebook / Πολιτιστικός Ποντιακός Σύλλογος Καλαμαριάς «Οι Μίθριοι»)
ΠΟΝΤΟΣ

Πώς στην Ιαπωνία αγάπησαν τους ποντιακούς χορούς και τη λύρα

10/09/2025 - 6:38μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

(Πηγή φωτ.: Pixabay/ JudyGilmore)

Αγορά σχολικών ειδών: Τι πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς για να γλιτώσουν χρήματα και χρόνο

27 λεπτά πριν
(Φωτ.: EUROKINISSI / Νάσος Σιμόπουλος)

ΑΔΕΔΥ: 24ωρη πανελλαδική απεργία στο Δημόσιο την 1η Οκτωβρίου

54 λεπτά πριν
Φωτογραφίες του Τάιλερ Ρόμπινσον που έδωσαν στη δημοσιότητα οι Αρχές μετά τη σύλληψή του

Δολοφονία Τσάρλι Κερκ: «Τον πιάσαμε» – Πώς έφτασαν οι Αρχές στα ίχνη του 22χρονου δράστη

1 ώρα πριν
(Από την αφίσα της παράστασης)

«Μαυροθάλασσα, Κυρά μου»: Παράσταση-ύμνος στο μεγαλείο της Πόντιας γυναίκας με την υπογραφή της Αγγελικής Παμπουκίδου

2 ώρες πριν
(Φωτ. αρχείου: EUROKINISSI / Τατιάνα Μπόλαρη)

Νίκος Μιχαλολιάκος: Αποφυλακίζεται με όρους ο αρχηγός της Χρυσής Αυγής

2 ώρες πριν
Στιγμιότυπο από την εκδήλωση «Γεύσεις Ζωής» που διοργανώθηκε από τον Ελληνική Αντικαρκινική Εταιρεία σε συνεργασία με τον Σύλλογο Ποντίων Νέας Ιωνίας «Σινώπη» και τον Σύλλογο Κρητών Νέας Ιωνίας «Δίκταμος» (φωτ.: facebook.com/sinopisillogos)

«Ιωνικές μέρες 2025»: Υγιεινή διατροφή με ποντιακά και κρητικά πιάτα

3 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign