pontosnews.gr
Σάββατο, 16/08/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Αγία Σοφία: Το αιώνιο σύμβολο της Ορθοδοξίας και της Ρωμιοσύνης

Γράφει η Αλεξία Π. Ιωαννίδου

29/05/2023 - 10:16πμ
Η Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολης (εικ.: Γραφιστική επιμέλεια Αλεξία Ιωαννίδου)

Η Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολης (εικ.: Γραφιστική επιμέλεια Αλεξία Ιωαννίδου)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Στο χώρο στον οποίο ο Μέγας Κωνσταντίνος (περίοδος βασιλείας 306-337 μ.Χ.) έχτισε το 325 μ.Χ., μια ξύλινη εκκλησιά πάνω στα θεμέλια ειδωλολατρικού ναού που την ονόμασε «Μεγάλη Εκκλησιά», ορθώνεται εδώ και σχεδόν χίλια πεντακόσια χρόνια το απανταχού σύμβολο της Ορθοδοξίας, ο ναός που έχει συνδεθεί όσο κανένας άλλος με τη ρωμιοσύνη –τη δόξα της αλλά και τα δεινά της–, η Αγία Σοφία.

Η Αγία Σοφία εγκαινιάστηκε στις 15 Φεβρουαρίου του 360 μ.Χ. από τον αρειανίζοντα επίσκοπο Κωνσταντινουπόλεως Ευδόξιο, επί αυτοκρατορίας Κωνσταντίου Β’, υιού του Μεγάλου Κωνσταντίνου.

Σύμφωνα με τον εκκλησιαστικό ιστορικό Σωκράτη, ο διάδοχος του Μ. Κωνσταντίνου «την μεγάλην εκκλησίαν έκτιζεν, ήτις Σοφία μεν προσαγορεύεται νυν». Εξαρχής ο ναός δημιουργήθηκε για να αποτελέσει τον καθεδρικό ναό της πόλης και την έδρα του Πατριαρχείου. Μετά από πολλές καταστροφές οικοδομήθηκε σχεδόν εκ βάθρων, την περίοδο της βασιλείας του Ιουστινιανού από τους αρχιτέκτονες Ανθέμιο από τις Τράλλεις (σημερινό Αϊδίνιο) και Ισίδωρο από τη Μίλητο σε ρυθμό βασιλικής με τρούλο. Γνωρίζοντας πως η Μίλητος κατά τον β’ ελληνικό αποικισμό εγκαθίδρυσε πάνω από σαράντα αποικίες στα παράλια και στην ενδοχώρα του Πόντου, μπορούμε να καυχηθούμε εκτός των άλλων πως η Αγία Σοφία έχει και «ποντιακή» συνεισφορά στο σχεδιασμό της, εκτός από μικρασιάτικη.

Διαμήκης τομή του Ναού (φωτ.: Wilhelm Lübke / Max Semrau: Grundriß der Kunstgeschichte. 14. Auflage. Paul Neff Verlag, Esslingen, 1908, German Wikipedia)

Για την τελείωση του ναού όπως έχει στη σημερινή του μορφή –εάν εξαιρέσουμε τους άκομψους μιναρέδες που προσβάλλουν αρχιτεκτονικά (και όχι μόνο) το κάλλος του–, ένας τεράστιος αριθμός πολύ υψηλά εξειδικευμένων μηχανικών, τεχνικών, λιθοξόων, λατόμων, χτιστών αλλά και εργατών, επιστρατεύτηκε από όλη την επικράτεια της Αυτοκρατορίας. Σύμφωνα με τον ιστορικό Προκόπιο ο αυτοκράτορας προσέλκυσε τους πιο ικανούς τεχνίτες από όλη την οικουμένη, ο αριθμός των οποίων ξεπερνούσε τους 10.000 άνδρες. Εκτός από τους καλύτερους τεχνίτες ο Ιουστινιανός φρόντισε να κοσμήσει την Αγία Σοφία με τα ακριβότερα και ποιοτικότερα υλικά, φερμένα από τα πέρατα του κόσμου (η Αυτοκρατορία τότε εκτείνονταν εδαφικά από την Ισπανία μέχρι τη Μεσοποταμία).

Μόνο το ασήμι της Αγίας Τράπεζας ζύγιζε 4.000 λίτρες, δηλαδή κάτι παραπάνω από έναν τόνο και διακόσια κιλά!

Όταν ο Ιουστινιανός στάθηκε κάτω από τον πελώριο τρούλο διαμέτρου 31μ. που έμοιαζε να αιωρείται από επάνω του όπως αιωρείται ο ουρανός πάνω από την γη και αντίκρισε ολοκληρωμένο το αποτέλεσμα, αναφώνησε από το εσωτερικό του ναού: «Δόξα τω Θεώ τω καταξιώσαντί με τοιούτον έργον επιτελέσαι. Νενίκησά σε, Σολομών» και… είχε δίκιο! Σε χρονικό διάστημα μόλις πέντε ετών και δέκα μηνών, το μεγαλεπήβολο έργο του Ιουστινιανού είχε αποπερατωθεί και ήταν ο πιο άρτιος αισθητικά και αρχιτεκτονικά ναός της Χριστιανοσύνης!

Κάτοψη της Αγίας Σοφίας. Από δεξιά προς αριστερά διακρίνονται το αίθριο, ο έξω και έσω νάρθηκας, η κεντρική πύλη και ο κυρίως ναός (πηγή: Wilhelm Lübke, Max Semrau: Grundriß der Kunstgeschichte. Paul Neff Verlag, Esslingen, 14. Auflage 1908)

Τα νέα εγκαίνια-θυρανοίξια του αυτοκρατορικού ναού τελέστηκαν πανηγυρικά στις 27 Δεκεμβρίου του 537, ημέρα της εορτής του πρωτομάρτυρα Αγίου Στεφάνου, από τον Πατριάρχη Μηνά και τον κτίτορα Ιουστινιανό. Εκείνη την εποχή στον ναό υπηρετούσαν ογδόντα ιερείς και εκατόν πενήντα διακόνοι.

Ο ναός της Αγίας Σοφίας, σύμφωνα με τον Βρετανό ιστορικό τέχνης Τζον Λόουντεν, ήταν αφιερωμένος σε μια ιδέα, σε μια ιδιότητα του Θεού, τη Σοφία.

Επομένως ήταν αφιερωμένος στο δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, στον Υιό και Λόγο του Θεού, στον Θεάνθρωπο Ιησού Χριστό, που ήταν η ενσάρκωση της Σοφίας του Θεού.

Το ψηφιδωτό «Δέηση»

Η εποχή που διαδέχθηκε τη δύσκολη περίοδο της εικονομαχίας έως και την Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Φράγκους το 1204, ονομάζεται μεσοβυζαντινή. Ήταν η χρονική εκείνη περίοδος που βασίλεψαν δύο από τις πιο ικανές δυναστείες, οι Μακεδόνες και οι Κομνηνοί. Στη Δύση είχαν ήδη δημιουργηθεί ισχυρά χριστιανικά κράτη και ο Πάπας είχε χρίσει «αυτοκράτορα της Δυτικής Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας» τον Καρλομάγνο σε μια προσπάθεια να αποδυναμώσει περισσότερο μαζί με τους απεσταλμένους του σταυροφόρους την Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία.

Την εποχή αυτή ξεκινάει η αναδιακόσμηση της Αγίας Σοφίας με μνημειώδη και αριστοτεχνικά έργα, απαράμιλλα μνημεία τέχνης του παγκόσμιου πολιτισμού.

Σε περίβλεπτη θέση στο υπερώο του ναού της του Θεού Σοφίας, στον εξωνάρθηκα, στο τύμπανο πάνω από τη νότια πύλη, δεσπόζει η δέηση του Ιουστινιανού μετά του Αγίου Κωνσταντίνου προς την ένθρονη Βρεφοκρατούσα Θεοτόκο.

Η Δέηση των Βασιλέων, ψηφιδωτό της Αγίας Σοφίας Κωνσταντινουπόλεως (φωτ.: Anton Zelenov)

Έχει δημιουργηθεί περί το έτος 1000 από τον κραταιό αυτοκράτορα Βασίλειο Β’ τον Βουλγαροκτόνο της δυναστείας των Μακεδόνων. Με φόντο έναν αφαιρετικό ολόχρυσο κάμπο, οι δύο αυτοκράτορες προσφέρουν στην Παναγία, την «Υπέρμαχο Στρατηγό» των Χριστιανών και πολιούχο της βασιλεύουσας, ο μεν Ιουστινιανός τον ναό της Αγίας Σοφίας ο δε Κωνσταντίνος τα τείχη (δηλαδή τη δημιουργία) της πόλης.

Ένθεν και ένθεν της Παναγίας υπάρχουν δυο μεγάλα μετάλλια που πλησιάζουν στο μέγεθος τα φωτοστέφανα των αγίων. Η εσκεμμένη αυτή επιλογή του ψηφιδοθέτη τονίζει την απόφαση της Γ΄ Οικουμενικής Συνόδου στην Έφεσο το 431, να ονομαστεί η Παναγία «Θεοτόκος» (ΜΗΤΗΡ ΘΕΟΥ) και όχι Χριστοτόκος σύμφωνα με την αιρετική άποψη-κακοδοξία του Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως Νεστορίου. Έτσι για άλλη μια φορά ο θεατής γίνεται μάρτυρας της εικονιστικής απεικόνισης των δογμάτων της Ορθόδοξης Εκκλησίας.

Ο Ιουστινιανός Α’ κρατά στα χέρια του αντίγραφο της Αγίας Σοφίας (πηγή: el.wikipedia.org/wiki/ Myrabella)

Ο Χριστός σε βρεφική ηλικία ευλογεί με το δεξί του χέρι το χριστεπώνυμο πλήρωμα, καθισμένος στο κέντρο της αγκαλιάς της Παναγίας Μητέρας Του, η οποία θρονίζεται σε έναν κατάκοσμο θρόνο φορώντας μανδύα χρώματος μπλε. Το μπλε χρώμα στην αγιογραφία συμβολίζει την αγνότητα.

Είναι σύνηθες στις αγιογραφίες πριν από το σχίσμα (1054) η Παναγία να φοράει μανδύα μπλε χρώματος.

Μετά το σχίσμα επικρατεί η τάση να φοράει το μπλε χρώμα κατάσαρκα σε φόρεμα και να είναι σκεπασμένη με έναν χιτώνα χρώματος πορφυρού, το οποίο είναι το χρώμα των βυζαντινών αυτοκρατόρων. Ακόμα και στις ημέρες μας οι ηγούμενοι των μοναστηριών είναι ενδεδυμένοι με πορφυρό χιτώνα κατά τη διάρκεια παννυχίδων (ακολουθιών μεγάλων εορτών που διαρκούν όλη νύχτα) και μάλιστα τον φορούν (το χιτώνα) στο κέντρο του ναού στον Ομφαλό, στην αρχή της Ακολουθίας κατά την είσοδό τους στον ναό, στο σημείο δηλαδή που στεκόταν παραδοσιακά ο Αυτοκράτορας.

Ο Άγιος Κωνσταντίνος σε ψηφιδωτό στην Αγια-Σοφιά, στην Κωνσταντινούπολη (πηγή: el.wikipedia.org/wiki/ Myrabella)

Αριστερά της σύνθεσης υπάρχει επεξηγηματική περιγραφή «ΙΟΥCΤΙΝΙΑΝΟC Ο ΑΟΙΔΗΜΟC ΒΑCΙΛΕΥC» και δεξιά αντίστοιχα «ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟC Ο ΕΝ ΑΓΙΟΙΣ ΜΕΓΑC ΒΑΣΙΛΕΥC». Οι δυο μορφές των βασιλέων προσκλίνουν στη βρεφοκρατούσα Θεοτόκο, σε ένδειξη σεβασμού. Έχουν όμοια στέμματα, όμοια κόμμωση και φορούν και οι δύο ενδυμασίες με πολύτιμο λώρο που αναδιπλώνεται χιαστί στο στήθος τους. Τα ενδύματά τους πέφτουν σαν βαριά άμφια, κρύβοντας κάθε λεπτομέρεια του σώματός τους, κεκοσμημένα με πετράδια που τα κάνουν να μοιάζουν με έργα χυμευτικής (ανάμειξη χρυσού και αργύρου με σύντηξη) που εκείνη την εποχή, λόγω της ευμάρειας, ήταν διαδεδομένα. Με τη δέησή του αυτή ο Βασίλειος Β΄, ο ικανότατος αυτός αρχιστράτηγος, υποδηλώνει τη συνέχειά του στο πάνθεον των Αυτοκρατόρων της βασιλεύουσας και εμφανώς ζητά την προστασία και την εύνοια της Θεοτόκου και του Υιού Της για τον ίδιο, για την πόλη του και για ολόκληρη την Αυτοκρατορία.

Η δέηση των βασιλέων είναι έργο της «Μακεδονικής Αναγέννησης».

Η αφαίρεση είναι το κύριο χαρακτηριστικό (απουσία τοπίου και αρχιτεκτονικής με σκοπό την εστίαση στην πνευματικότητα). Οι τολμηροί χρωματικοί συνδυασμοί και η πνευματικότητα των μορφών (μεγάλα μάτια, ρεαλιστική απεικόνιση των συναισθημάτων) παρουσιάζουν υψηλό αισθητικό αποτέλεσμα.

Μικρογραφία ψαλτηρίου του αυτοκράτορα Βασιλείου Β’ ενδεδυμένου με αυτοκρατορική ενδυμασία να στέφεται από τον ίδιο τον Χριστό Βασιλέας και Αυτοκράτορας Νέας Ρώμης. Πλαισιώνεται από στρατιωτικούς Αγίους. Η συγκεκριμένη μικρογραφία όπως και ολόκληρο το έργο Βασιλείου Β΄ γνωστό ως «μηνολόγιο» το οποίο περιγράφει εικαστικά τα μαρτύρια των Αγίων της Εκκλησίας βρίσκεται στην Μαρκιανή Βιβλιοθήκη της Βενετίας αφού κλάπηκε από τους Σταυροφόρους κατά την 60χρονη λεηλασία της Κωνσταντινούπολης από τους Δυτικούς (πηγή: el.wikipedia.org/wiki/English Wikipedia)

Η Αγία Σοφία στο πέρασμα όλων αυτών των χρόνων, δεν έχασε την αίγλη της. Όσο κι αν οι κατακτητές της προσπαθούν να αλλοιώσουν την φυσιογνωμία της, αυτή στέκει αγέρωχη, αντανακλώντας την παλιά της αίγλη, αρχόντισσα στο κέντρο της βασιλεύουσας μαρτυρώντας το μεγαλείο της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.

Είναι τόσο επιβλητική και αλώβητη που όποια ψευδεπίγραφη ιδιότητα τής δίνουν κατά καιρούς οι σημερινοί διαχειριστές της (μουσείο, τζαμί κτλ.), δεν μπορεί να της αλλάξει ταυτότητα.

Είναι ένας υπερβατικός χώρος που μεταφέρει κάθε επισκέπτη που γνωρίζει την ιστορία της και εισέρχεται με δέος στο εσωτερικό της σε μια ουτοπία, σε έναν χωροχρόνο ιστορικό που αναβιώνει το μεγαλείο του Βυζαντίου και επικρατεί η Θεία Δικαιοσύνη. Είναι η προτύπωση της Άνω Ιερουσαλήμ και περιμένει στωικά την ανέσπερη ημέρα που ο ήχος από τα κωδωνοστάσια της θα ακουστεί από τον Κεράτιο κόλπο μέχρι τον μυχό του Ευξείνου Πόντου.

Αλεξία Π. Ιωαννίδου
MSc Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων

Βιβλιογραφία:
• John Lowden, Πρώιμη χριστιανική και βυζαντινή τέχνη, Καστανιώτης,1999.
• Charles Delvoye, Βυζαντινή τέχνη, τόμ. β, εκδ. Παπαδήμα, Αθήνα 1976.
• Νανώ Χατζηδάκη, Ελληνική Τέχνη – Βυζαντινά Ψηφιδωτά, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα 1994.
ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος κατά τη θεία λειτουργία για τη γιορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στο Ιερό Ησυχαστήριο Μεταμορφώσεως του Σωτήρος - Οσίου Πορφυρίου, στο Μήλεσι Αττικής (φωτ.: Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών)
ΠΙΣΤΗ

Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος: Η Παναγία είναι η γέφυρα που συνδέει τα βάσανά μας με τη χριστιανική ελπίδα

15/08/2025 - 9:39μμ
(Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ)
ΠΙΣΤΗ

Οι παραδόσεις και τα έθιμα στην Ελλάδα για την Κοίμηση της Θεοτόκου

15/08/2025 - 7:27μμ
Η εικόνα της Παναγίας Ελεούσας από την Αφησιά της Μικρασίας (φωτ.: Θάνος Χατζηγιάννης)
ΠΙΣΤΗ

Η Σάρτη γέμισε φως και δέος από τη χάρη της Παναγίας

15/08/2025 - 6:19μμ
Η μονή της Παναγίας Εικοσιφοίνισσας (αρ.) και της Παναγίας Αρχαγγελιώτισσας (δεξ.) (Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ/edit)
ΠΙΣΤΗ

Εικοσιφοίνισσα και Αρχαγγελιώτισα: Τα δύο πρόσωπα της Παναγίας σε Παγγαίο και Ξάνθη

15/08/2025 - 4:35μμ
(Φωτ.: ΓΑΚ Μεσσηνίας  / Αρχείο Ευσταθίας Γεωργανά)
ΠΙΣΤΗ

Μεσσηνία: Δεκαπενταύγουστο γιορτάζει και η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας της Δημιοβίτισσας

15/08/2025 - 11:04πμ
Στιγμιότυπο από τον εσπερινό της εορτής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στην Ίμβρο (φωτ.: facebook/ Ecumenical Patriarchate)
ΠΙΣΤΗ

Έκκληση Βαρθολομαίου για ειρήνη με αφορμή τη συνάντηση Τραμπ-Πούτιν στην Αλάσκα – «Υπάρχει χώρος για όλους, δεν είναι ανάγκη να σκοτωνόμαστε»

15/08/2025 - 8:37πμ
Πλήθος κόσμου συνέρρεε στην Αγιάσο για το πανηγύρι του Δεκαπενταύγουστου (φωτ.: Δημόσια Κεντρική βιβλιοθήκη Μυτιλήνης)
ΠΙΣΤΗ

Δεκαπενταύγουστος στη Λέσβο: Ανταπόκριση από το πανηγύρι της Αγιάσου, έναν αιώνα πριν

14/08/2025 - 10:14μμ
(Φωτ.: Μιχάλης-Δανιήλ Βαμβακάς / ΑΠΕ-ΜΠΕ)
ΠΙΣΤΗ

Κομοτηνή: Πίστη, τέχνη και ιστορία συνυπάρχουν στον μητροπολιτικό ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου

14/08/2025 - 1:30μμ
Το «Μακάριο της Παναγίας» αναβιώνει στην Αγία Παρασκευή, στο Σιδηρόκαστρο Σερρών (φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ)
ΠΙΣΤΗ

«Μακάριο της Παναγίας»: Αναβιώνει στο Σιδηρόκαστρο Σερρών το έθιμο που τηρούσαν με ευλάβεια οι Έλληνες στον Πόντο και τη Μικρά Ασία

14/08/2025 - 12:26μμ
Στιγμιότυπο από τους εορτασμούς στην Παναγία Σουμελά της Βέροιας, το 2023 (πηγή: flickr.com/photos/imverias)
ΠΙΣΤΗ

Δεκαπενταύγουστος 2025 στην Παναγία Σουμελά στο Βέρμιο

13/08/2025 - 10:07μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Από αριστερά ο Βλαντίμιρ Πούτιν καλωσορίζεται από τον Ντόναλντ Τραμπ μόλις έχει φτάσει στην Αλάσκα (φωτ.: EPA/Gavriil Grigorov/Sputnik/Kremlin POOL)

Στον Λευκό Οίκο τη Δευτέρα ο Ζελένσκι – Κοινό ανακοινωθέν Ευρωπαίων ηγετών για τη συνάντηση Τραμπ-Πούτιν

17 λεπτά πριν
(Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Ηράκλειο: Ποιοι είναι οι «Α.Τ.Α.Χ.Τ.Ο.Ι.» που έκαναν στόχο τους τον εθελοντισμό

55 λεπτά πριν
(Φωτ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)

e-ΕΦΚΑ & ΔΥΠΑ: Περισσότεροι από 67.000 δικαιούχοι θα εισπράξουν πάνω από 53 εκατ. ευρώ

1 ώρα πριν

Εύξεινος Λέσχη Νάουσας: Λύρες και πιρούνια γίνονται ένα στο 4ο «Στράτας φαείν» – Το εγγυάται ο Νίκος Κυψίδης

2 ώρες πριν
Πρόσφυγες από την Κιουτάχεια. Συλλογή Αναστάσιου Κανελλόπουλου (πηγή: Ψηφιοποιημένες Συλλογές του Ελληνικού Λογοτεχνικού και Ιστορικού Αρχείου)

Το μικρασιατικό μέτωπο καταρρέει, οι Έλληνες της Κιουτάχειας φεύγουν – 16 Αυγούστου 1922

3 ώρες πριν
(Φωτ.: ΕΡΑ / Sergey Bobylev / Sputnik / Κρεμλίνο)

Αλάσκα 2025 – Συνάντηση Τραμπ-Πούτιν: «Πρόοδος» χωρίς επίτευξη συμφωνίας για εκεχειρία στην Ουκρανία

3 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign