pontosnews.gr
Δευτέρα, 16/06/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

100 χρόνια μετά την καταστροφική φωτιά της Θεσσαλονίκης το 1917…

29/12/2016 - 4:17μμ
100 χρόνια μετά την καταστροφική φωτιά της Θεσσαλονίκης το 1917...
Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Κι αν δεν γινόταν η πυρκαγιά; Η Θεσσαλονίκη σήμερα, το 2017, 100 χρόνια μετά την καταστροφική πυρκαγιά, πώς θα ήταν; Η πυρκαγιά του 1917 της Θεσσαλονίκης ήταν αυτή που ουσιαστικά «σχεδίασε» τη νέα πόλη; Ήταν η «ευκαιρία» για τον ανασχεδιασμό του ιστορικού κέντρου της πόλης και την ανάδειξη της Θεσσαλονίκης ως αστικό μητροπολιτικό κέντρο με ευρωπαϊκό χαρακτήρα;

Χρονιά-ορόσημο το 1917 –μία από τις πολλές εμβληματικές χρονιές των αρχών του προηγούμενου αιώνα για την πόλη και την περιοχή– για τη Θεσσαλονίκη, πέντε μόλις χρόνια από την απελευθέρωσή της, χρονιά ταυτισμένη με την καταστροφική πυρκαγιά που σήμανε και την εκ βάθρων ριζική επέμβαση στην ιστορική εξέλιξη της πόλης, την αλλαγή της μορφολογίας και της επαναδιαμόρφωσης του πολεοδομικού ιστού.

1917-2017 Θεσσαλονίκη – Από την καταστροφή στην ανοικοδόμηση

Με κείμενα της ομότιμης καθηγήτριας του τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του ΑΠΘ και μελετήτριας του θέματος Αλεξάνδρας Καραδήμου-Γερολύμπου και εμπλουτισμένο με περίπου 200 φωτογραφίες (από το αρχείο του Μουσείου, τη συλλογή του Κέντρου Ιστορίας Θεσσαλονίκης, τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και το Ιστορικό Αρχείο Μακεδονίας, ιδιωτικές συλλογές κ.ά.) το Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα κυκλοφορεί το φετινό του Ημερολόγιο 2017.

Η πόλη έχει παραδοθεί στις φλόγες

«[…] Ως το 1869 η πόλη κρατά το σχήμα που είχε αναπτύξει στη μακραίωνη ιστορία της και παραμένει περιχαρακωμένη στο εσωτερικό του βυζαντινού τείχους, που από τον Ζ΄ αιώνα την περιβάλλει σε μια περίμετρο 8 χιλιομέτρων. Στο εσωτερικό της οι κάτοικοι ζουν σε χωριστές συνοικίες κατά θρησκεία και εθνική προέλευση, σε επαφή μεταξύ τους αλλά χωρίς ανάμειξη…

»Ακολουθεί ο “εκσυγχρονισμός της πόλης”, τα τείχη κατεδαφίζονται, κατασκευάζεται προκυμαία, διανοίγονται μερικοί διαμπερείς δρόμοι […], η πόλη αποκτά σύγχρονο δίκτυο συγκοινωνίας-τραμ, συνδέεται με τον υπόλοιπο κόσμο με τακτικές γραμμές ατμοπλοίων και μετά το 1880 με το ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο. Η απελευθέρωση, το 1912, η άφιξη της Στρατιάς της Ανατολής, τον Οκτώβριο του 1915, με τους 200.000 στρατιώτες της, η βραχύβια ανάπτυξη της πόλης σε πρωτεύουσα του Κράτους της Θεσσαλονίκης και… η μεγάλη πυρκαγιά που […] εκδηλώθηκε το απόγευμα της 5ης/18ης Αυγούστου 1917 από τη βορειοδυτική πλευρά της πόλης και κατέκαυσε σε τριάντα δύο ώρες 120 εκτάρια (1.200 στρέμματα) του σημαντικότερου τμήματος του κέντρου.

Περιουσίες καταστράφηκαν

»Η καταστροφή έπληξε αδιάκριτα τις λιγοστές μοντέρνες συνοικίες της παραλίας και της οδού Αγίας Σοφίας, τις μεσαιωνικές σκεπαστές αγορές και τις εκτεταμένες, πολυάνθρωπες, δαιδαλώδεις φτωχογειτονιές που κάλυπταν το μεγαλύτερο μέρος της εντός των τειχών πόλης.

Εννιάμισι χιλιάδες κτίσματα σε 4.100 ιδιοκτησίες έγιναν παρανάλωμα του πυρός και 77.000 άνθρωποι (χριστιανοί, μουσουλμάνοι και κυρίως ισραηλίτες) έμειναν άστεγοι.

Οικονομικές λειτουργίες, διοικητικές υπηρεσίες, χώροι αναψυχής και τα σημαντικότερα πνευματικά και θρησκευτικά κτίσματα των εθνικοθρησκευτικών κοινοτήτων χάθηκαν μαζί με τα αρχεία τους. Το μεγαλύτερο πλήγμα δέχθηκε η Ισραηλιτική Κοινότητα(!) πάνω από 55.000 άστεγοι και πολλές υλικές απώλειες, όπως η Αρχιραββινεία με όλα τα αρχεία της, 16 μεγάλες συναγωγές και 11 σχολεία. Η ορθόδοξη κοινότητα έχασε τρεις ναούς, εκ των οποίων την ιστορική βασιλική του Αγίου Δημητρίου, πολιούχου της πόλης. Άστεγοι καταμετρήθηκαν 12.000. Οι μουσουλμάνοι έχασαν το κεντρικό Σαατλί Τζαμί, μερικούς τεκέδες και μικρότερα τζαμιά και μερικά σχολεία, ενώ είχαν 10.000 αστέγους […].

Πλήθος συγκεντρωμένο στην προκυμαία της Θεσσαλονίκης. Ο κόσμος πίστευε ότι η φωτιά θα έσβηνε γρήγορα

»Η φωτιά εξαφάνισε ουσιαστικά την ανατολίτικη όψη της πόλης και εξάλειψε την παραδοσιακή της διάρθρωση που εκφραζόταν και με την παρουσία όλων των σημαντικών δημοσίων, κοινοτικών, φιλανθρωπικών και θρησκευτικών υπηρεσιών και πνευματικών ιδρυμάτων στο ιστορικό κέντρο εντός των τειχών. Ως βασικά αίτια της ταχύτατης και καταστρεπτικής της εξάπλωσης έχουν αναφερθεί: Η ανομβρία που επικρατούσε στην πόλη και ο τοπικός βορειοδυτικός άνεμος, ο Βαρδάρης, η έλλειψη νερού (καθώς το μεγαλύτερο μέρος του τροφοδοτούσε τα συμμαχικά στρατόπεδα), η έλλειψη οργανωμένης πυροσβεστικής υπηρεσίας και παράλληλα ο ζήλος και η άγνοια των συμμαχικών στρατευμάτων που ανατίναζαν οικοδομικά τετράγωνα για να δημιουργήσουν αντιπυρικές ζώνες. Σημαντικότερο αίτιο όλων ήταν η ίδια η ρυμοτομία και η αρχιτεκτονική της πόλης. Δρόμοι εξαιρετικά στενοί, ελάχιστες αποστάσεις μεταξύ κτισμάτων, εύφλεκτα οικοδομικά υλικά. […]

Η Θεσσαλονίκη, πολλά χρόνια αργότερα

»Για να γίνει ελκυστικότερο το νέο σχέδιο και να αποκτήσει η πόλη τους ελεύθερους χώρους που δεν υπήρχαν στο παρελθόν, ο Εμπράρ χρησιμοποίησε τα βυζαντινά αλλά και τα οθωμανικά μνημεία της πόλης ως εστιακά σημεία ενός δικτύου δημόσιων χώρων […]. Ο άξονας της Αριστοτέλους προοριζόταν να υποδεχθεί το πολιτικό κέντρο της πόλης (δημαρχείο και δικαστικό μέγαρο και δημόσια κτίρια συνδεδεμένα με μια αψίδα) […].

«…Η εφαρμογή του σχεδίου αντανακλά τις περιπέτειες της πόλης. Κατά την ανοικοδόμηση πραγματοποιήθηκε το εγκεκριμένο στα 1921 σχέδιο Εμπράρ για το ιστορικό κέντρο με παρεκκλίσεις ως προς τις διατάξεις περί υψών των κτηρίων […]. Οι ανάγκες της εγκατάστασης προσφύγων, όπως διαμορφώθηκαν μετά το 1922, μείωσαν τις ευρύτατες ζώνες πρασίνου γύρω από την πόλη, αφήνοντας ωστόσο χώρο για το δάσος του Σέιχ Σου […].

Η πόλη φλέγεται. Επιχρωματισμένη φωτογραφία

»Με την εξαίρεση του αυξημένου αριθμού ορόφων (από πέντε του σχεδίου του 1917 σε εννέα έως δέκα σήμερα) και την παραχάραξη του σχήματος μερικών ελευθέρων χώρων για να εξυπηρετηθούν οι γνωστές πελατειακές ανάγκες –και πιο πρόσφατα η κυκλοφορία–, ο χαρακτήρας του ιστορικού κέντρου σήμερα απορρέει από το σχεδιασμό του 1917. Από τα σημαντικότερα και πιο επιτυχή του στοιχεία είναι η αμεσότητα της επαφής με τη θάλασσα, ο οικείος σχεδιασμός των ελεύθερων χώρων και η παρουσία και η σχέση των αγορών τροφίμων και μικρεμπορίου Βατικιώτη και Βλάλη με τη μνημειακή χάραξη της Αριστοτέλους».

Χωρισμένο σε 12 κεφάλαια (όσοι και οι μήνες του χρόνου) και αντίστοιχες 12 θεματικές ενότητες, το ημερολόγιο-λεύκωμα επιχειρεί να επανα-καταγράψει, επετειακά πλέον, όχι απλώς την τεχνική πλευρά της διαδικασίας σχεδιασμού και εφαρμογής του σχεδίου Εμπράρ και τον επανασχεδιασμό της πόλης από την κυβέρνηση Βενιζέλου στη συγκεκριμένη ιστορική στιγμή, αλλά και το μείζον αυτό ιστορικό γεγονός με τις πολιτικές, κοινωνικές, οικονομικές και πολεοδομικές επιπτώσεις του στον αιώνα που μεσολάβησε…

Λήψη από το Λευκό Πύργο

Αφιερωμένο στη μνήμη του πρόσφατα εκλιπόντα α΄ αντιπροέδρου του, αλλά και επί χρόνια χορηγού των εκδόσεων του Μουσείου, Αλέξανδρου Χαΐτογλου, το ημερολόγιο έχει ως θέμα την πυρκαγιά της Θεσσαλονίκης του 1917.

«Τον Αύγουστο συμπληρώνονται εκατό χρόνια από την καταστροφή αυτή, η οποία εξαφάνισε μια παράδοση αιώνων και ταυτόχρονα δρομολόγησε μια νέα. Πρόκειται για ένα κομβικό σημείο της ιστορίας της πόλης μας γιατί διαμόρφωσε τόσο την όψη της όσο και τη μνήμη μας», σημειώνει στο προλογικό σημείωμα η Λένα Χαΐτογλου.

Το ημερολόγιο 1917-2017 Θεσσαλονίκη – Από την καταστροφή στην ανοικοδόμηση, του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα, κοστίζει 15 ευρώ και διατίθεται στο πωλητήριο του μουσείου και στα βιβλιοπωλεία.

* Όλες οι φωτογραφίες είναι από το Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Ο Πετρολούκας Χαλκιάς στο Ηρώδειο, στις 8 Οκτωβρίου 2024, στη συναυλία της Μητρόπολης Νέας Ιωνίας - Φιλαδελφείας για τα 50 χρόνια από την ίδρυσή της (φωτ.: Αρχιεπισκοπή Αθηνών / Χρήστος Μπόνης)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Πετρολούκας Χαλκιάς: Όταν υποκλίθηκαν οι Λούις Άρμστρονγκ και Μπένι Γκούντμαν

15/06/2025 - 7:20μμ
(Φωτ.: facebook.com/Πετρολούκας Χαλκιάς)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Πέθανε ο σπουδαίος Πετρολούκας Χαλκιάς, μορφή της ηπειρώτικης μουσικής παράδοσης

15/06/2025 - 11:13πμ
Η Κατερίνα Γιουλάκη τη χρυσή εποχή του ελληνικού κινηματογράφου
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Κατερίνα Γιουλάκη: «Η κυρία του κυρίου» δεν ζει πια στο ρετιρέ…

13/06/2025 - 4:03μμ
(Φωτ.: facebook.com/groups/ Gone with the Wind Fans)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Όσα παίρνει ο άνεμος»: Ο μύθος, το βιβλίο, η ταινία και τα δύο ελληνικά θεατρικά ανεβάσματα

12/06/2025 - 1:14πμ
Οι φυλακές της Σινώπης, μέσα στο φρούριο της πόλης του Εύξεινου Πόντου (φωτ.: Χ / Mehmet Nuri Ersoy)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Τουρκία: Φυλακές της Σινώπης, το Αλκατράζ της Ανατολίας

9/06/2025 - 12:21μμ
(Φωτ.: EPA / Andy Rain)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Γλυπτά Παρθενώνα: Διαψεύδει «δανεισμό» το Βρετανικό Μουσείο

8/06/2025 - 5:30μμ
Ο Τούρκος υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Μεχμέτ Νουρί Ερσόι βλέπει από κοντά τον ταφικό θάλαμο με την ξύλινη κατασκευή (φωτ.: Χ / 
Mehmet Nuri Ersoy)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η Τουρκία αναζητά την (αρχαιολογική) κληρονομιά της – Βρέθηκε βασιλικός τάφος στο Γόρδιον

8/06/2025 - 11:31πμ
Ντίνος Ηλιόπουλος και Ρένα Βλαχοπούλου στην κινηματογραφική μεταφορά του "Φωνάζει ο Κλέφτης" σε σκηνοθεσία Γιάννη Δαλιανίδη, Φίνος Φίλμ 1962 (αρχείο Λένα Νίτσου-Ψαθά)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Φωνάζει ο κλέφτης»: Η κωμωδία του Πόντιου συγγραφέα Δημήτρη Ψαθά ανεβαίνει στον Πολύγυρο για καλό σκοπό

30/05/2025 - 6:00μμ
Ο Χρήστος Μάστορας με την Κλέλια Ρενέση (φωτ.: instagram/xmastoras)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Στέλιος Καζαντζίδης: Το «Υπάρχω» από σήμερα στην Τουρκία

23/05/2025 - 12:42μμ
Αναμνηστική φωτογραφία από την εκδήλωση (φωτ.: Μέριμνα Ποντίων Κυριών)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Διεθνής Ημέρα Μουσείων: Αφιέρωμα στη συμβολή των Μικρασιατών προσφύγων από τη Μέριμνα Ποντίων Κυριών

18/05/2025 - 1:25μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Εικόνα πυρκαγιά στο Άνω Σούλι Μαραθώνα (φωτ.: Θανάσης Δημόπουλος/ EUROKINISSI)

Φωτιά Άνω Σούλι Μαραθώνα: Βελτιωμένη η εικόνα στην περιοχή – Επιχειρούν ισχυρές δυνάμεις της Πυροσβεστικής

49 λεπτά πριν
(Φωτ.: facebook.com/elpnaousas)

7η χρονιά «Οι Λύρες στις Πηγές» από την Εύξεινο Λέσχη Ποντίων Νάουσας

1 ώρα πριν
Η είσοδος της έδρας του Συμβουλίου της ΕΕ (φωτ.: European Union)

Η ΕΕ συσκέπτεται για τη νέα κρίση στη Μέση Ανατολή

2 ώρες πριν
Κωνσταντίνος Καλλιγιαννάκης, ιδιοκτήτης καταστήματος ΟΠΑΠ επί της Λεωφ. Λοχαγού Χρονοπούλου 52, στον Άλιμο (φωτ.: ΟΠΑΠ)

Νέα οικογένεια λαχνών ΣΚΡΑΤΣ «24 ΜΗΝΕΣ ΤΥΧΗ»

2 ώρες πριν
Φωτιά στο Άνω Σούλι Μαραθώνα, Δευτέρα 16 Ιουνίου 2025 (φωτ.: EUROKINISSI / Θανάσης Δημόπουλος)

Μεγάλη φωτιά στο Άνω Σούλι Μαραθώνα – Μήνυμα από το 112 για εκκένωση

3 ώρες πριν
Η Κλαυδία στον ημιτελικό της EUROVISION (φωτ.: EBU / Sarah Louise Bennett)

Η Εύξεινος Λέσχη Αθηνών τιμά την Κλαυδία με μια μεγάλη εκδήλωση

3 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign