Σε μια στρατηγική κίνηση που αναδιατάσσει τις ισορροπίες στην παγκόσμια αγορά ενέργειας, οι ΗΠΑ ανέστειλαν επίσημα τις κυρώσεις τους σε βάρος του ιρανικού πετρελαίου. Η απόφαση, που θα παραμείνει σε ισχύ έως την 21η Αυγούστου, έρχεται ως άμεσο αποτέλεσμα του πρωτοκόλλου συμφωνίας που υπεγράφη πρόσφατα ανάμεσα στην Ουάσινγκτον και την Τεχεράνη κατά τις διαπραγματεύσεις τους στην Ελβετία.
Σύμφωνα με επίσημη καταχώρηση στον ιστότοπο του αμερικανικού υπουργείου Οικονομικών, που διαχειρίζεται το καθεστώς των οικονομικών κυρώσεων: «Όλες οι συναλλαγές που προηγουμένως απαγορεύονταν σχετικά με την παραγωγή, την πώληση και τη μεταφορά υδρογονανθράκων ιρανικής προέλευσης επιτρέπονται έως την 21η Αυγούστου στις 00:01′ ώρα Ουάσινγκτον».
Η εξέλιξη αυτή αποτελεί συνέχεια της δέσμευσης που ανέλαβαν οι ΗΠΑ, στις 18 Ιουνίου, για τον σταδιακό τερματισμό κάθε είδους μονομερών και διεθνών κυρώσεων σε βάρος της Τεχεράνης.
Άμεση βουτιά για το Brent
Τα αντανακλαστικά των διεθνών αγορών στην είδηση της επιστροφής του ιρανικού αργού ήταν ακαριαία, πιέζοντας τις τιμές του «μαύρου χρυσού» σε περαιτέρω πτώση.
Ενδεικτικά, η τιμή του βαρελιού του πετρελαίου Brent της Βόρειας Θάλασσας κατέγραψε υποχώρηση, κυμαινόμενη στα 77,80 δολάρια περίπου στις 17:00 ώρα Ελλάδας.
Οι αναλυτές εκτιμούν ότι η προοπτική εισροής νέων μεγάλων ποσοτήτων πετρελαίου στην αγορά θα διατηρήσει τις αποπληθωριστικές πιέσεις το επόμενο διάστημα.
Ικανοποίηση στην Τεχεράνη
Η ιρανική πλευρά υποδέχθηκε την απόφαση με εμφανή ικανοποίηση, κάνοντας λόγο για μια σημαντική διπλωματική και οικονομική επιτυχία.
Ο επικεφαλής της ιρανικής διπλωματίας, Αμπάς Αραγτσί, επιβεβαίωσε την έναρξη της νέας περιόδου για την οικονομία της χώρας του δηλώνοντας ότι «Οι εξαγωγές πετρελαίου και πετροχημικών προϊόντων δεν περιορίζονται πλέον».
Η προσωρινή αυτή «ανάσα» των δύο μηνών αναμένεται να λειτουργήσει ως περίοδος δοκιμής για την τήρηση των συμφωνηθέντων, με το βλέμμα των αγορών στραμμένο στο αν η αναστολή αυτή θα λάβει μόνιμο χαρακτήρα μετά τον Αύγουστο.
Επιστρέφουν στο Ιράν οι επιθεωρητές της IAEA
Η αναστολή των κυρώσεων ανακοινώθηκε λίγες ώρες μετά τη δήλωση του Αμερικανού αντιπροέδρου Τζέι Ντι Βανς, από την Ελβετία, ότι έχει σημειωθεί πρόοδος στις συνομιλίες με το Ιράν, σε σημείο που η Τεχεράνη συμφώνησε να επιτρέψει επιθεωρητές του Διεθνούς Οργανισμού Ατομικής Ενέργειας (ΔΟΑΕ/ΙΑΕΑ) στη χώρα. Μάλιστα οι συζητήσεις για τις επιθεωρήσεις πιθανόν να ξεκινήσουν ακόμα και αυτή την εβδομάδα.
«Οι Ιρανοί δέχθηκαν να προσκαλέσουν και πάλι τους επιθεωρητές του ΔΟΑΕ. Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα για τον αμερικανικό λαό και ένα πρώτο βήμα προς την οριστική αποπυρηνικοποίηση, δηλαδή την οριστική παύση του ιρανικού προγράμματος πυρηνικού εξοπλισμού», δήλωσε ο Βανς.
















