29 Αυγούστου 2004· στο ΟΑΚΑ πέφτουν οι τίτλοι τέλους των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας με μια εντυπωσιακή τελετή λήξης που άφησε πολλούς άφωνους με την αρτιότητά της – έφτασε μάλιστα να αποτελεί και μέτρο σύγκρισης για όλες της επόμενες. Ένας από τους λόγους ήταν και η καταπληκτική σέρρα που χόρεψαν 63 πυρριχιστές απόλυτα συντονισμένοι, προσφέροντας ένα θέαμα που δεν άφησε κανέναν –ακόμα και από τους μη μυημένους– ασυγκίνητο.
Εκείνη τη βραδιά, εκείνη η σέρρα, εκείνοι οι τίτλοι τέλους έμελλε να γίνουν και η αρχή για κάτι νέο και δυναμικό, που μέχρι και σήμερα –21,5 χρόνια μετά– διεκδικεί, αγωνίζεται και προσφέρει στον ποντιακό ελληνισμό.
Εκείνη τη βραδιά ελήφθη μεταξύ των νεαρών χορευτών η απόφαση να δημιουργήσουν κάτι διαφορετικό, πέρα και πάνω από τα επιμέρους σωματεία, με στόχο την ανάδειξη και προβολή της Γενοκτονίας των Ποντίων και τον αγώνα για τη διεθνή αναγνώρισή της. Έτσι γεννήθηκε η Ένωση Ποντιακής Νεολαίας Αττικής (ΕΠΟΝΑ), που πήρε σάρκα και οστά τον Απρίλιο του 2005.


Στα 20 χρόνια που πέρασαν, αυτή η διαρκώς ανανεούμενη ομάδα φλογερών νέων δεν έχει σταματήσει ούτε μέρα να δίνει το παρών στα τεκταινόμενα του ποντιακού χώρου. Πότε με …τρομερό σαματά (π.χ. κάθε χρόνο τέτοια εποχή, στα καθιερωμένα «Ανταμώματα» – το 2018 μάλιστα υπήρξε και «Αντάμωμαν+»), και πότε αθόρυβα, με επισκέψεις σε σχολεία, προσφορά εθελοντικής εργασίας (αλλά και μέρους των εσόδων από τους χορούς) για κοινωνικούς σκοπούς, διαλέξεις, κ.ο.κ.


Στο επίκεντρο κάθε δράσης είναι βέβαια ο Πόντος, αλλά ο αγώνας για αναγνώριση περιλαμβάνει την Τριάδα Γενοκτονιών. Τον όρο αυτόν τον αναλύουν στο site τους, epona.gr:
Ο όρος Τριάδα Γενοκτονιών χρησιμοποιείται ως μια ευρύτερη νοηματική ενότητα που προσδιορίζει το έγκλημα που διαπράχθηκε σε βάρος των χριστιανικών πληθυσμών της Οθωμανικής Aυτοκρατορίας από τους Οθωμανούς, Νεότουρκους και κεμαλικούς. Αρμένιοι, Ασσύριοι και Έλληνες ζούσαν στις πατρογονικές τους εστίες για χιλιετίες, και μέσα σε λίγα χρόνια αποδεκατίστηκαν για τις ανάγκες δημιουργίας μιας «καθαρής Τουρκίας», αμιγώς μουσουλμανικής. Οι χριστιανικοί αυτοί πληθυσμοί διαδοχικά στοχοποιήθηκαν και εξοντώθηκαν από τους Τούρκους.
Η ευαισθητοποίηση του κοινού είναι βασικός στόχος των μελών της Ένωσης, και ο τρόπος που έχουν επιλέξει για να τον επιτύχουν εξελίσσεται μαζί τους. Πρόκειται για το περίπτερο που στήνεται κάθε χρόνο από το 2008 τη 19η Μαΐου (αρχικά στην πλατεία Κοραή, μετά στην πλατεία Συντάγματος), όπου δίνεται στους περαστικούς η δυνατότητα να δουν, να μάθουν, να συζητήσουν, αλλά και να πραγματοποιήσουν ολονυκτία στη μνήμη των θυμάτων.




Και μετά φυσικά είναι και η πολιτιστική προσφορά. Παραστάσεις έργων του ποντιακού θεάτρου (τη διετία 2011-2012), παρουσιάσεις βιβλίων, αλλά και –το κυριότερο, κατά την άποψή μας– τα καλλιτεχνικά αφιερώματα σε σπουδαίους Πόντιους μουσικούς, που έχουν αποτυπωθεί σε CD.
Στάθης Βενιαμίδης & Απόστολος Αθανασιάδης, Γιάννης Τσορτανίδης & Παντελής Σεβαστίδης, Νίκος Παπαβραμίδης & Χρήστος Μπαϊρακτάρης, Γιωργούλης Κουγιουμτζίδης & Χριστόφορος Χριστοφορίδης (Στοφόρον), Γώγος Πετρίδης & Χρύσανθος Θεοδωρίδης.
Μουσικές καμωμένες από αυτά τα πέντε ζευγάρια θρύλων της ποντιακής μουσικής παράδοσης διασώζονται χάρη στην Ένωση Ποντιακής Νεολαίας Αττικής, στο κανάλι της οποίας στο YouTube έχουν αναρτηθεί και τα σχετικά βίντεο:
Όσα και να γράψουμε για την ΕΠΟΝΑ θα είναι λίγα, αυτό είναι το μόνο σίγουρο. Αυτή η ανατροφοδοτούμενη και σταθερά νέα (σε ηλικία και διάθεση για ζωή) παρέα έχει απίστευτο όγκο δουλειάς να επιδείξει, αλλά –για να επιστρέψουμε στην αφορμή γι’ αυτό το άρθρο– και όμορφες εικόνες και στιγμές διασκέδασης, στο πέρασμα αυτών των 20 ετών που γιορτάζει απόψε.*
Ψάχνοντας στα …συρτάρια του σωματείου, ανασύραμε στιγμιότυπα που σίγουρα θα ξυπνήσουν αναμνήσεις μιας όμορφης εικοσαετίας:









Το σεντούκι με τις μνήμες της ΕΠΟΝΑ είναι ανεξάντλητο, γι’ αυτό αν θέλετε να δείτε περισσότερα για το έργο και την ιστορία της, πέρα από το epona.gr μπορείτε να την αναζητήσετε και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπου επίσης είναι πολύ δραστήρια.
Καλή αντάμωση το βράδυ, στο Εκθεσιακό Κέντρο Περιστερίου (Δωδεκανήσου 106, Περιστέρι).
















