Υπάρχουν ηθοποιοί που και ένα πέρασμα να κάνουν από μια ταινία και λίγες ατάκες να πουν κερδίζουν μια θέση στην κινηματογραφική αιωνιότητα. Αυτομάτως όποιος σκεφτεί το όνομα της Μήτσης Κωνσταντάρα τού έρχεται στο νου η κυρία «Δέσποινα Ανυφαντούλη», δηλαδή η υποψήφια οικονόμος του Λάμπρου Κωνσταντάρα στο Ο στρίγγλος που έγινε αρνάκι, που δυστυχώς και αυτό έπεσε «θύμα» της καταστροφικής μόδας του επιχρωματισμού.
Μόνο που η Μήτση Κωνσταντάρα ήταν μια ολοκληρωμένη ηθοποιός που έκανε ξεχωριστή καριέρα από τον αδελφό της. Και όταν χρειάστηκε να μείνει πίσω τα παράτησε όλα και αφοσιώθηκε στην οικογένειά της. Όταν δε επανήλθε ήταν τέτοια η παρουσία της και το ταλέντο της, που μέσω του κινηματογράφου, όχι μόνο επιβίωσε, αλλά πέρασε στην ιστορία. Και της άξιζε.
Μήτση από το… Δημήτρης
Γεννήθηκε το 1922 και ήταν το τρίτο και τελευταίο παιδί της οικογένειας Κωνσταντάρα. Λίγο μετά τη γέννησή της πέθανε ο πατέρας τους Δημήτρης. Εις μνήμην του το νεογέννητο κοριτσάκι πήρε το όνομά του αλλά χαϊδευτικά τη φώναζα Μήτση αντί για Δήμητρα. Η οικογένεια είχε κοσμηματοπωλείο και τα παιδιά έζησαν πλουσιοπάροχα. Όταν ο μεγάλος γιος ο Λάμπρος πήγε στο Παρίσι για να σπουδάσει τα περί κοσμημάτων αλλά γύρισε ηθοποιός, όλες οι ελπίδες των μεγάλων για τη διαιώνιση της επιχειρήσεως έπεσε στα δυο κορίτσια, τη Σάσα και την κατά 8 χρόνια μικρότερη της Μήτση. Το σχέδιο ήταν αναμενόμενο: Ένας καλός γάμος και η οικογενειακή επιχείρηση. Όμως η μικρότερη κόρη είχε άλλα σχέδια. Αποφασίζει ν’ ακολουθήσει τα βήματα του αδερφού της και δίνει εξετάσεις στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου όπου περνάει και αποφοιτεί το 1945.

Το «μαύρο πρόβατο»
Η καριέρα της στο θεατρικό σανίδι ξεκινάει με την Αρλεζιάνα στο Εθνικό θέατρο όπου παίρνει και τις πρώτες καλές κριτικές ως ενζενί. Τώρα είναι όμως μια θεατρίνα και η μεγαλοαστική οικογένειά της δεν είναι καθόλου ευχαριστημένη με την επιλογή της. Φυσικά η οικογένεια δεν δέχθηκε με χαρά, να ασχοληθεί και δεύτερο από τα παιδιά τους με το θέατρο. Αλλά όταν η Μήτση θέλει… Και τα καλύτερα έρχονται λίγο αργότερα που φεύγει από την Αθήνα και πηγαίνει στην επαρχία με τα μπουλούκια. Σχεδόν την αποκηρύσσουν. Για λίγο βέβαια. Εκείνη εργάζεται συνέχεια και εξελίσσεται ως ηθοποιός. Μάλιστα το 1948 θα φτάσει με θίασο μέχρι την Κωνσταντινούπολη που ήταν και ο τόπος καταγωγής της οικογένειας Κωνσταντάρα.

Επιστρέφει στην Αθήνα και πλέον παίζει στις σκηνές της πρωτεύουσας. Εδώ αξίζει να πούμε ότι εκτός από το ταλέντο και το πείσμα η Μήτση ήταν μια πολύ γοητευτική γυναίκα με πολλές κατακτήσεις. Πολλά χρόνια αργότερα γίνεται γνωστή η σχέση της με τον ηθοποιό Νικήτα Πλατή, που όμως δεν κατέληξε σε γάμο. Πάντως οι δυο τους θα υποδυθούν τους ερωτευμένους μια δεκαετία μετά στο κινηματογραφικό Ησαΐα μην χορεύεις. Με πρωταγωνιστή φυσικά τον big brother Λάμπρο.

Η μεγάλη απόφαση και η επιστροφή
Το 1951 παίζει στην πρώτη της ταινία, το Να παιδί, να μάλαμα δίπλα στον λαϊκό κωμικό Πέτρο Γιαννακό. Θεωρητικά η δεκαετία του ’50 θα ήταν η συνέχιση της καριέρας που είχε αρχίσει να κτίζει. Όμως κάπου εκεί της ζητάει ο Λάμπρος Κωνσταντάρας, να αφήσει το θέατρο, για να αφοσιωθεί στο σπιτικό της οικογένειας Κωνσταντάρα! Εκείνη τον λατρεύει και δεν το σκέφτεται δεύτερη φορά. Η Μήτση σταματά τις εμφανίσεις αυτή την εποχή, παρά τη λατρεία της για το θέατρο, για να σταθεί στο πλευρό του αδελφού της που τη χρειάζεται σε προσωπικό επίπεδο. Κι έτσι μένει στο κοινό τους σπίτι.

Ψάχνοντας τους ρόλους της εντοπίσαμε τις δυο φορές που «έσπασε» το εμπάργκο: Το 1955 που έπαιξε στην παράσταση Δύο άσπρα τριαντάφυλλα στο θίασο της Μιράντας Μυράτ και το 1957 στο δραματικό Άγονος κήπος που είχε ανεβάσει η κυρία Κατερίνα στο θέατρο «Ιντεάλ». Και στις δυο παραστάσεις πρωταγωνιστής ήταν ο αδελφός της.
Όταν ξαναγύρισε κόντευε 40 ετών. Την «ανέλαβε» κατά μια έννοια ο κινηματογράφος όπου έπαιξε σε αρκετές ταινίες δίπλα στον αδελφό της. Και μπορεί να ήταν 9 χρόνια μικρότερη του όμως δεν είχε πρόβλημα να υποδυθεί τη μεγαλύτερη αδελφή του Κωνσταντάρα, ακόμα και την πεθερά του (στο φιλμ Της ζήλιας τα καμώματα).
Όμως επειδή ήταν γνωστή και αγαπητή καρατερίστα, έπαιξε και αλλού. Όπως για παράδειγμα στο Ανθρωπάκι του Γιάννη Δαλιανίδη, όπου υποδύεται την «τρελό Άννα» από τον Βόλο που διαπληκτίζεται συχνά-πυκνά με την συμπεθέρα της Μαίρη Μεταξά.
Ο μαρασμός
Σε αντίθεση με τον Λάμπρο, η Μήτση έπαιξε σε αρκετές σειρές στην τηλεόραση με χαρακτηριστικότερη το «Λούνα Παρκ» που και εκεί είχε beef με την συμπεθέρα της Λουίζα Ποδηματά.

Στην προσωπική της ζωή, παντρεύτηκε μια φορά με κουμπάρο τον αδελφό της και δεν απέκτησε παιδιά. Διοχέτευσε όλη της την αγάπη σε ανίψια και εγγόνια και όσοι την έζησαν μιλάνε για μια πολύ γενναιόδωρη γυναίκα.
Η αρρώστια του αδελφού της θα την σοκάρει και προσπαθούσε να βρίσκεται συνέχεια στο πλευρό του. Το 1981 ο Κωνσταντάρας γυρίζει την τελευταία του ταινία Ο Λαμπρούκος μπαλαντέρ. Στην ουσία ήταν ένα δώρο φίλων και συνεργατών στον Λάμπρο Κωνσταντάρα. Από τον σκηνοθέτη και παραγωγό Κώστα Καραγιάννη, μέχρι τη Μάρω Κοντού, αλλά και τον γιο του Δημήτρη Κωνσταντάρα που υπέγραφε το σενάριο. Εκεί η Μήτση είχε έναν εντελώς σουρεαλιστικό ρόλο ως μια κυρία που έψαχνε τον Λαμπρούκο για μια δουλειά της και εκείνος ποτέ δεν την άφηνε να μιλήσει.
Η τελευταία της εμφάνιση ήταν σε μια… διαφήμιση.
Στις 28 Ιουνίου 1985 πεθαίνει ο Λάμπρος Κωνσταντάρας. Η ίδια δεν μπόρεσε να αντέξει την απώλειά του και κλείστηκε στον εαυτό της. Οι δικοί της, την έβλεπαν μέρα με τη μέρα να μαραζώνει, αλλά και εκείνη αρνιόταν οποιαδήποτε βοήθεια. Μάλιστα έχει γραφτεί ότι συνομιλούσε με τη φωτογραφία του.
Έξι μήνες αργότερα, θα τον ακολουθούσε με τον ίδιο ακριβώς τρόπο: χτυπήθηκε από εγκεφαλικό επεισόδιο και κατέληξε στις 22 Δεκεμβρίου 1985. Ήταν μόλις 63 ετών.
Η συχνότατη σχεδόν καθημερινή προβολή ταινιών, την έχουν κάνει ένα πρόσωπο αγαπημένο και οικείο ακόμα και στη νεότερη γενιά θεατών. Και σήμερα, 40 χρόνια μετά την απώλειά της, ακόμα μνημονεύονται οι ατάκες αλλά και οι ερμηνείες της.
Σπύρος Δευτεραίος
















