Μια νέα εποχή στον εκσυγχρονισμό της οδικής ασφάλειας εγκαινιάζει ο νόμος του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με στόχο την καταγραφή, βεβαίωση και είσπραξη τροχονομικών παραβάσεων.
Κεντρική επιδίωξη –όπως τονίζεται– είναι η μείωση των ατυχημάτων και η αλλαγή της καθημερινής οδικής συμπεριφοράς.
Μέχρι τα τέλη του έτους ξεκινά η πιλοτική λειτουργία καμερών σε οκτώ σημεία της Αττικής, σε περιοχές υψηλού κινδύνου. Συγκεκριμένα:
• Δήμος Αθηναίων: Πανεπιστημίου & Λ. Βασ. Σοφίας.
• Δήμος Αγίας Παρασκευής: Λ. Μεσογείων & Λ. Χαλανδρίου.
• Δήμος Ραφήνας-Πικερμίου: Λ. Μαραθώνος & Φλέμινγκ.
• Δήμος Καλλιθέας: Λ. Συγγρού & Αγίας Φωτεινής.
• Δήμος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης: Λ. Ποσειδώνος & Ερμού.
• Δήμος Αλίμου: Λ. Ποσειδώνος & Λ. Αλίμου.
• Δήμος Ελληνικού-Αργυρούπολης: Λ. Βουλιαγμένης & Τήνου.
• Δήμος Φιλοθέης-Ψυχικού: Λ. Κηφισίας & Εθν. Αντιστάσεως.
Οι κάμερες θα συνδεθούν με το νέο πληροφοριακό σύστημα που θα λειτουργήσει έως το Πάσχα, ενώ αντίστοιχη εγκατάσταση θα ακολουθήσει και μετά την ολοκλήρωση του σχετικού διαγωνισμού.
Μέσω των καμερών θα καταγράφονται σοβαρές παραβάσεις του ΚΟΚ: παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, υπερβολική ταχύτητα, χρήση κινητού κατά την οδήγηση, μη χρήση ζώνης και κίνηση στη ΛΕΑ.
Η μεταρρύθμιση βασίζεται στη δημιουργία του Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος Καταγραφής και Διαχείρισης Παραβάσεων (ΕΗΣ), το οποίο θα συλλέγει εικόνες, βίντεο και μεταδεδομένα από φορητές συσκευές και κάμερες, με πλήρη κρυπτογράφηση. Οι πολίτες θα ενημερώνονται ψηφιακά για τις παραβάσεις και θα μπορούν να καταθέτουν ηλεκτρονικά τις ενστάσεις τους.
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου τόνισε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι πρόκειται για μεταρρύθμιση που «δεν αφορά απλώς διαδικασίες, αλλά την προστασία της ανθρώπινης ζωής», επισημαίνοντας πως το νέο σύστημα διασφαλίζει διαφάνεια, άμεση ενημέρωση, ηλεκτρονική πληρωμή προστίμων και έγκαιρη βεβαίωση.
Το δίκτυο θα αναπτυχθεί σταδιακά με 2.500 κάμερες: 2.000 σε σταθερά σημεία υψηλής επικινδυνότητας και 500 σε λεωφορεία για τον έλεγχο των λεωφορειολωρίδων. Η Περιφέρεια Αττικής θα προσθέσει επιπλέον 388, οι οποίες θα ενσωματωθούν στο ΕΗΣ, μαζί με όσες λειτουργούν ήδη στην Αττική Οδό.
Τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης θα επιτρέπει άμεση αναγνώριση πινακίδων και αυτόματη ψηφιακή αφαίρεση άδειας οδήγησης όπου προβλέπεται. Παράλληλα, η ψηφιακή διαδικασία αναμένεται να βελτιώσει την εισπραξιμότητα των προστίμων, η οποία σήμερα δεν υπερβαίνει το 10% τον πρώτο χρόνο.
Ακόμα, το ΕΗΣ θα παρέχει ανοιχτά, ανωνυμοποιημένα δεδομένα σε φορείς, ερευνητές και δήμους για το σχεδιασμό πολιτικών οδικής ασφάλειας. Η κυβέρνηση εκτιμά ότι το νέο σύστημα θα ενισχύσει το αίσθημα ασφάλειας, θα μειώσει τη γραφειοκρατία και θα διευκολύνει την καθημερινότητα των πολιτών.
















