pontosnews.gr
Σάββατο, 18/10/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Έλλη Λαμπέτη: Η μυθιστορηματική ζωή μιας μεγάλης αρτίστας

Οι έρωτες, η υιοθετημένη κόρη που «έχασε» και το πικρό τέλος στις 3 Σεπτεμβρίου 1983. Γράφει η Κάλλια Λαμπροπούλου

3/09/2025 - 12:29μμ
Η Έλλη Λαμπέτη στο «Κυριακάτικο ξύπνημα» (πηγή: Ψηφιακές Συλλογές Ιδρύματος Μιχάλη Κακογιάννη)

Η Έλλη Λαμπέτη στο «Κυριακάτικο ξύπνημα» (πηγή: Ψηφιακές Συλλογές Ιδρύματος Μιχάλη Κακογιάννη)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Ήταν από τις γυναίκες που δεν χρειάζονταν δεύτερη ευκαιρία για να τις θυμάσαι. Η Έλλη Λαμπέτη, η λεπτή, εύθραυστη μορφή με τη ζεστή φωνή και το βλέμμα που μιλούσε πριν προλάβει να εκφέρει λέξη, έζησε μια ζωή σαν μυθιστόρημα.

Γεννήθηκε στα Βίλια Αττικής, με το πραγματικό όνομα Έλλη Λούκου, κόρη του ταβερνιάρη Κώστα Λούκου και της Αναστασίας Σταμάτη. Από μικρή ηλικία βίωσε τη σκληρότητα της απώλειας – μεταξύ των έξι αδερφών της ξεχώριζε ένας δίδυμος αδελφός, τον οποίο έχασε από φυματίωση το 1941.

Οι γονείς της Έλλης Λαμπέτη (πηγή: Ψηφιοποιημένες Συλλογές του Ελληνικού Λογοτεχνικού και Ιστορικού Αρχείου)

Το 1928 η οικογένεια μετακόμισε στην Αθήνα. Εκεί ξεκίνησε να γράφεται το κεφάλαιο μιας καριέρας που θα άλλαζε την ιστορία του ελληνικού θεάτρου. Αν και απέτυχε στις εξετάσεις της στη Δραματική Σχολή του Εθνικού και στη Σχολή Κοτοπούλη, η ίδια η Μαρίκα Κοτοπούλη διέκρινε το σπάνιο ταλέντο της και την έκανε δεκτή.

Το επίθετο «Λαμπέτη» το δανείστηκε από το ποίημα «Αστραπόγιαννος» του Αριστοτέλη Βαλαωρίτη, αναζητώντας ένα όνομα αντάξιο της φλόγας που έκαιγε μέσα της.

Η λάμψη στο σανίδι και στη μεγάλη οθόνη

Το θεατρικό της ντεμπούτο έγινε το 1942, με το έργο Η Χάνελε πάει στον Παράδεισο. Στην καρδιά της κατοχικής Αθήνας, ένα νέο άστρο είχε ήδη αρχίσει να ανατέλλει.

Η συνεργασία της με το Θέατρο Τέχνης του Καρόλου Κουν μεταξύ 1946 και 1948, την καθιέρωσε: Γυάλινος κόσμος, Αντιγόνη και Ματωμένος Γάμος, ερμηνείες που έγραψαν ιστορία.

Ακολούθησαν θίασοι, περιοδείες και έργα που αγαπήθηκαν από κοινό και κριτικούς. Με τον Δημήτρη Χορν και τον Γιώργο Παππά συγκρότησαν το 1952 τον θρυλικό θίασο Λαμπέτη-Παππά-Χορν, και από το 1956, μόνο με τον Χορν, άφησαν εποχή με παραστάσεις όπως το Νυφικό κρεβάτι και Το παιχνίδι της μοναξιάς.

Η Έλλη Λαμπέτη στο φιλμ Χαμένο κορμί (πηγή: Ψηφιακές Συλλογές Ιδρύματος Μιχάλη Κακογιάννη)

Μετά το χωρισμό της με τον Χορν, η Λαμπέτη συνέχισε δυναμικά τη δεκαετία του ’60, ιδρύοντας δικό της θίασο και ανεβάζοντας έργα όπως το Λεωφορείον ο Πόθος (που εντυπωσίασε ακόμα και τον Γιώργο Σεφέρη), και το Πέπσι που έκανε 400 παραστάσεις.

Η δεκαετία του ’70, παρότι σημαδεμένη από προσωπικές απώλειες, υπήρξε και η καλλιτεχνικά πιο ώριμη για την Έλλη Λαμπέτη.

Από τα μιούζικαλ όπως η Γλυκιά Ίρμα, έως κλασικά έργα όπως ο Βυσσινόκηπος και η Φιλουμένα Μαρτουράνο, απέδειξε πως δεν υπήρχε ρόλος που δεν μπορούσε να ερμηνεύσει – και μάλιστα αριστοτεχνικά.

Η τελευταία της παρουσία στο σανίδι ήταν το 1981 στο Σάρα, Τα παιδιά ενός κατώτερου Θεού, στο ρόλο της κωφάλαλης Σάρας.

Στον κινηματογράφο άφησε ανεξίτηλο στίγμα με ταινίες όπως: Το κορίτσι με τα μαύρα, Η κάλπικη λίρα, Κυριακάτικο ξύπνημα, ενώ για την ερμηνεία της στο Τελευταίο ψέμα, ήταν υποψήφια για BAFTA A’ Γυναικείου Ρόλου.

Οι μεγάλοι έρωτες και η υιοθεσία που έγινε πληγή

Το 1949 η Έλλη Λαμπέτη θα ζήσει έναν θυελλώδη έρωτα με τον Αλέκο Αλεξανδράκη, τον οποίο γνώρισε επί σκηνής, καθώς συνεργάζονταν σε θεατρική παράσταση. Η σχέση τους, έντονη και παθιασμένη, συζητήθηκε όσο λίγες στον καλλιτεχνικό κόσμο της εποχής. Ωστόσο, η ένταση αυτή δεν άργησε να μετατραπεί σε σύγκρουση.

Η αμοιβαία φιλοδοξία και οι προσωπικές ανασφάλειες οδήγησαν γρήγορα στη ρήξη. Παρά τη φλόγα που άναψε ξαφνικά, ο δεσμός τους έσβησε μέσα σε λίγους μήνες, αφήνοντας πίσω του μόνο αναμνήσεις και ψιθύρους για έναν έρωτα που δεν άντεξε το φως των προβολέων.

Ο πρώτος της γάμος, το 1950, ήταν με τον Μάριο Πλωρίτη, μια ένωση που δεν άντεξε – χώρισαν το 1953, αλλά παρέμεινε δίπλα της ως φίλος μέχρι το τέλος.

Την ίδια χρονιά γνώρισε τον Δημήτρη Χορν, με τον οποίο όχι μόνο έγραψαν ιστορία στο σανίδι, αλλά έγιναν και το πιο αγαπημένο ζευγάρι της εποχής. Χώρισαν το 1959, όταν στη ζωή της μπήκε ο Αμερικανός συγγραφέας Φρέντερικ Γουέικμαν, με τον οποίο παντρεύτηκε, αλλά η σχέση τους ήταν θυελλώδης και τελικά οδηγήθηκε σε χωρισμό το 1976, μετά από χρόνια σε διάσταση.

Η βαθύτερη πληγή όμως δεν ήταν ερωτική: Ήταν η μικρή Ελίζα, η κόρη που προσπάθησε να υιοθετήσει μαζί με τον Γουέικμαν. Μετά από τέσσερα χρόνια μαζί της, μια δικαστική απόφαση την υποχρέωσε να την επιστρέψει στους φυσικούς γονείς.

Το σοκ ήταν τεράστιο. Βυθίστηκε στη μελαγχολία, απομακρύνθηκε από τη σκηνή και η ψυχή της έμοιαζε να μην μπορεί να επουλώσει αυτό το ρήγμα.

Η Ελίζα στην αγκαλιά της Έλλης Λαμπέτη (πηγή: Ψηφιοποιημένες Συλλογές του Ελληνικού Λογοτεχνικού και Ιστορικού Αρχείου)

Με τον Μάριο Πλωρίτη και την Ελίζα (πηγή: Ψηφιοποιημένες Συλλογές του Ελληνικού Λογοτεχνικού και Ιστορικού Αρχείου)

Με τον Φρέντερικ Γουέικμαν και την Ελίζα (πηγή: Ψηφιοποιημένες Συλλογές του Ελληνικού Λογοτεχνικού και Ιστορικού Αρχείου)

Το ανηφόρι της αρρώστιας

Ο καρκίνος μπήκε στη ζωή της το 1969. Είχε ήδη θρηνήσει σχεδόν όλες τις αδελφές της από καρκίνο του μαστού. Υποβλήθηκε σε ολική μαστεκτομή στις ΗΠΑ, γύρισε στην Ελλάδα και προσπάθησε να συνεχίσει – με γενναιότητα, με αξιοπρέπεια.

Όμως το 1980, η ασθένεια επανήλθε πιο επιθετική. Οι χημειοθεραπείες επηρέασαν τη φωνή της – το σημαντικότερο εργαλείο της τέχνης της. Κι όμως, δεν σταμάτησε. Έπαιξε, συγκίνησε, ύψωσε φωνή ακόμα κι όταν δεν ακουγόταν.

Κατά τη διάρκεια των χημειοθεραπειών (πηγή: Ψηφιοποιημένες Συλλογές του Ελληνικού Λογοτεχνικού και Ιστορικού Αρχείου)

Το τέλος μιας μεγάλης κυρίας

Στις 3 Σεπτεμβρίου 1983, στις 7:30 το πρωί, η Έλλη Λαμπέτη έφυγε από τη ζωή στο Mount Sinai Hospital των ΗΠΑ. Η σορός της επέστρεψε στην Ελλάδα δύο μέρες μετά και στις 6 Σεπτεμβρίου κηδεύτηκε με δημόσια δαπάνη στο Α’ Νεκροταφείο Αθηνών.

Τον ίδιο χρόνο κυκλοφόρησε η βιογραφία της από τη Φρίντα Μπιούμπι, με τίτλο Έλλη Λαμπέτη: Η τελευταία παράσταση – ένα βιβλίο στο οποίο η ίδια είχε μοιραστεί αναμνήσεις και αλήθειες λίγους μόλις μήνες πριν φύγει.

Αποσπάσματα από το βιβλίο της Φρίντας Μπιούμπι (πηγή: Ψηφιακές Συλλογές Τελλογλείου Ιδρύματος)

Η κληρονομιά που άφησε

Η Έλλη Λαμπέτη ήταν κάτι περισσότερο από ηθοποιός. Ήταν σύμβολο. Ήταν πολιτισμική κληρονομιά.

Εκτός από το θέατρο και τον κινηματογράφο, τραγούδησε (στην Γλυκιά Ίρμα), απήγγειλε Καβάφη και ευαγγελικά κείμενα, ενώ άφησε έργο και στη δισκογραφία.

Τιμήθηκε με σημαντικά βραβεία: το Έπαθλο Κοτοπούλη (1951), το Αριστείον Κινηματογραφικής Αξίας (1961), και το Βραβείο Φεστιβάλ Ιθάκης (1980).

Το 1983, ο κινηματογράφος Γρανάδα μετονομάστηκε σε Θέατρο Λαμπέτη ενώ το όνομά της δόθηκε και στο Κέντρο Ψυχοκοινωνικής Υποστήριξης Γυναικών με Καρκίνο του Μαστού της Ελληνικής Εταιρείας Μαστολογίας.

Η Έλλη Λαμπέτη έζησε με πάθος, που αγάπησε και πληγώθηκε, που έντυσε τη σιωπή της με τον ήχο της ψυχής της. Μια γυναίκα που ακόμα και σήμερα, δεκαετίες μετά το θάνατό της, συνεχίζει να συγκινεί και να εμπνέει.

Ένας μύθος του ελληνικού θεάτρου. Μια μεγάλη αρτίστα. Ένα όνομα που δεν θα ξεχαστεί ποτέ.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

(Φωτ.: Facebook / Κάκια Μένδρη)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Κάκια Μένδρη: Από την Οδησσό, στον Αττίκ – Η μεγάλη τραγουδίστρια του Μεσοπολέμου

17/10/2025 - 12:45μμ
(Πηγή: finosfilm.com)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

15 χρόνια χωρίς τον Γιάννη Δαλιανίδη – Ο «μετρ» του ελληνικού κινηματογράφου, οι επιτυχίες, το «Ρετιρέ» & άγνωστες ιστορίες από τη ζωή του

16/10/2025 - 6:13μμ
(Φωτ.: Facebook/Πάμε σαν άλλοτε)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Αντιγόνη Μεταξά-Κροντηρά: Η «Θεία Λένα» που αγάπησε τα παιδιά και το σπουδαίο έργο της

16/10/2025 - 10:20πμ
(Φωτ.: commons.wikimedia.org)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Μάτα Χάρι: Η γυναίκα που χόρεψε μέχρι το εκτελεστικό απόσπασμα – Κατάσκοπος ή εξιλαστήριο θύμα;

15/10/2025 - 3:27μμ
(Φωτ. Facebook/ Αργύρης Πανταζάρας)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Αργύρης Πανταζάρας: Ηθοποιός νέας κοπής και νέας εποχής – Από το «Κόκκινο ποτάμι» στο «Σασμό», ένα ταλέντο δρόμος

14/10/2025 - 5:15μμ
Χαρακτικό του Θωμά Μώλου για τη Μάχη της Ηλεκτρικής σε αναμνηστικό γραμματόσημο των ΕΛΤΑ
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Σαν σήμερα, 13 Οκτωβρίου 1944: ΕΑΜ, ΕΛΑΣ και απλοί πολίτες δίνουν και κερδίζουν την ηρωική μάχη της Ηλεκτρικής

13/10/2025 - 4:38μμ
Η διεθνούς φήμης καλλιτέχνις στο Ηρώδειο, στις 23 Ιουλίου 2008 (φωτ. αρχείου: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ Χάρης Μπίλιος)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Νάνα Μούσχουρη: 91 μοναδικά χρόνια ζωής – Οι επιτυχίες, οι ασύλληπτες πωλήσεις δίσκων, ο καρκίνος & η αγάπη για την Ελλάδα

13/10/2025 - 3:07μμ
Καταυλισμός προσφύγων στο Κάραγατς, κατά την εκκένωση της Ανατολικής Θράκης το 1922 (πηγή: Φωτογραφικό Αρχείο ΙΕΕΕ–ΕΙΜ)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Η Συνθήκη των Μουδανιών – Ή αλλιώς, πώς χάσαμε την Ανατολική Θράκη

11/10/2025 - 4:03μμ
(Φωτ.: NASA / commons.wikimedia.org)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

8 Οκτωβρίου 2002: Το Διάστημα υποδέχεται τον Πόντιο κοσμοναύτη Θεόδωρο Γιουρτσίχιν-Γραμματικόπουλο

8/10/2025 - 3:45μμ
Σε κλασική σκηνή από ελληνική ταινία (εικ.: ΧΚ)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Νίκος Δαδινόπουλος: Η μεγάλη καριέρα, η ήσυχη ζωή και το χτύπημα της μοίρας

7/10/2025 - 2:33μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Φάση από πανηγυρισμούς στο παιχνίδι Παναιτωλικός-ΟΦΗ στο πλαίσιο της Super League (φωτ.:  Γιώργος Δερβίσης/ EUROKINISSI)

Με τεσσάρα καθάρισε ο Παναιτωλικός τον ΟΦΗ – Το παιχνίδι έληξε 4-2

1 ώρα πριν
(Φωτ.: facebook.com/sullogospontion.alexandrosypsilandis)

«Μαθαίνω τη γλώσσα των προγόνων μου» στον Σύλλογο Ποντίων Ηλιούπολης «Αλέξανδρος Υψηλάντης»

2 ώρες πριν
Φορτηγά με ανθρωπιστική βοήθεια βρίσκονται στο πέρασμα της Ράφα, ανάμεσα σε Αίγυπτο και Λωρίδα της Γάζας (φωτ.: EPA/STRINGER)

Μπενιαμίν Νετανιάχου: Το πέρασμα της Ράφα θα παραμείνει κλειστό μέχρι νεωτέρας

3 ώρες πριν
Εικόνα από το ΑΕΛ-ΟΣΦΠ της SUPERLEAGUE 2025-2026 (φωτ.: Γιώργος Ματθαίος / EUROKINISSI)

Super League: Ο Ολυμπιακός κέρδισε 2-0 την ΑΕΛ

3 ώρες πριν
Πολίτες διαδηλώνουν στη λεωφόρο Πενσυλβάνια στην Ουάσινγκτον DC (φωτ.:  EPA/LUKE JOHNSON)

Στους δρόμους οι Αμερικανοί: Διαδηλώνουν κατά του αυταρχισμού του Ντόναλντ Τραμπ

4 ώρες πριν
(Πηγή: facebook.com/profile.php?id/Νίκος Ασλανίδης)

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ποντιακών Σωματείων στηρίζει τον Νίκο Ασλανίδη και στηλιτεύει την πρακτική των Τούρκων

4 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign