pontosnews.gr
Κυριακή, 10/08/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Πώς η Μικρασιατική Καταστροφή «ξανάγραψε» την ιστορία των κεραμικών της Κιουτάχειας – Η φαληρική «Κιουτάχεια»

Μια ματιά στη λαϊκή κεραμική τέχνη στην Ελλάδα με αφορμή την έκθεση στη Βουλή

19/06/2025 - 9:41πμ
«…αγαπημένα έργα των χειρών τους. Κεραμικά των προσφύγων δημιουργών της Φαληρικής Κιουτάχειας» είναι ο τίτλος της έκθεσης στη Βουλή (φωτ.: Facebook / Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία)

«…αγαπημένα έργα των χειρών τους. Κεραμικά των προσφύγων δημιουργών της Φαληρικής Κιουτάχειας» είναι ο τίτλος της έκθεσης στη Βουλή (φωτ.: Facebook / Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Περίπου 200 χιλιόμετρα απέχει η Κιουτάχεια από την Κωνσταντινούπολη· όμως η σιδηροδρομική σύνδεση πολύ συχνά έφερνε στον τόπο αυτόν της βορειοδυτικής Μικράς Ασίας «τουρίστες» με έναν συγκεκριμένο σκοπό, να προμηθευτούν κεραμικά. Το ίδιο ίσχυε για τους κατοίκους της Σμύρνης, που επίσης έφταναν με το τρένο.

Η Κιουτάχεια, σταυροδρόμι σημαντικών εμπορικών δρόμων, ήδη από τον 15ο αιώνα ήταν το σημαντικότερο κέντρο κεραμικής της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Μάλιστα τον 18ο αιώνα, όταν παρήκμασε η φημισμένη αγγειοπλαστική του Ιζνίκ, τα εργαστήρια της Κιουτάχειας διεκδίκησαν τη θέση της, παράγοντας μια μεγάλη ποικιλία αγγείων και πλακιδίων.

Στις αρχές του 20ού αιώνα ολόκληρη η πόλη γνώρισε μια περίοδο ακμής, με αφορμή τις μαζικές παραγγελίες για την επένδυση τζαμιών, μνημείων και άλλων οικοδομημάτων, στο πλαίσιο του Πρώτου Εθνικού Αρχιτεκτονικού Κινήματος που ενσωμάτωνε στοιχεία της οθωμανικής και σελτζουκικής αρχιτεκτονικής.

Οι Ρωμιοί είχαν συστήσει εννέα αγγειοπλαστεία, με σημαντικότερο αυτό του Μηνά Αβραμίδη. Άξιοι τεχνίτες ήταν και οι Αρμένιοι.

Εσωτερικό του εργαστηρίου Şark Çini. Κιουτάχεια, μέσα δεκαετίας 1920 (πηγή: Μουσείο Μπενάκη, έκθεση «Τα κεραμικά της Κιουτάχειας)

Οι δημιουργίες των εργαστηρίων, διάσημες ανά την Ευρώπη ως οι περίφημες «πορσελάνες της Κιουτάχειας» (αν και δεν επρόκειτο για πορσελάνη αλλά για λευκό σκληρό πηλό με λαμπερή εφυάλωση), έφτασαν να κοσμούν μέχρι χριστιανικές εκκλησίες και μοναστήρια στην Εγγύς Ανατολή, ή ακόμα και στο Άγιον Όρος. Ξεχωρίζουν για το ρεπερτόριο των άνθινων συνθέσεων και φυτικών μοτίβων ζωγραφισμένων με απαράμιλλη δεξιοτεχνία.

Όταν στις 4 Ιουλίου του 1921 ο Ελληνικός Στρατός εισέβαλε στην Κιουτάχεια οι Έλληνες έμειναν έκθαμβοι τόσο για την αστική της ανάπλαση όσο και για τον εντυπωσιακό διάκοσμο με τα πολύχρωμα πορσελάνινα πλακίδια στις προσόψεις κτηρίων.

Η φαληρική «Κιουτάχεια»

Η άφιξη των Μικρασιατών προσφύγων στην Ελλάδα συνέβαλε καθοριστικά και στην ανάπτυξη της ελληνικής αγγειοπλαστικής.

Λίγους μόλις μήνες μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, τον Μάρτιο του 1923, ο Μηνάς Πεσματζόγλου από τη Σπάρτη της Πισιδίας αναζήτησε στις γειτονιές του Πειραιά και της Αθήνας Αρμένιους και Έλληνες Κιουταχιώτες τεχνίτες για να δώσουν ζωή στο εργαστήρι του. Για λίγους μήνες βασικός κεραμίστας ήταν ο Μηνάς Αβραμίδης.

Σκοπός του Μηνά Πεσματζόγλου ήταν να αναβιώσει στη νέα του πατρίδα, μέσω της καλλιτεχνικής παραγωγής, την τεχνική που χρησιμοποιούσαν στη μικρασιατική Κιουτάχεια. Το 1925 καλλιτεχνικός διευθυντής ανέλαβε ο Στρατής Δούκας.

Στο εργαστήριο της φαληρικής «Κιουτάχειας» (πηγή: Ψηφιοθήκη ΑΠΘ / Ψηφιακές συλλογές)

Ο Στρατής Δούκας στο περίπτερο της Αγγειοπλαστικής Εταιρείας «Κιουτάχεια» στη Θεσσαλονίκη (πηγή: Ψηφιοθήκη ΑΠΘ / Ψηφιακές συλλογές)

Το πρώτο χρονικό διάστημα λειτουργίας του εργοστασίου οι τεχνίτες του αναγκάστηκαν να πειραματιστούν αρκετά (συχνά με αποτυχία) ως προς τα είδη του πηλού και των χρωμάτων που θα χρησιμοποιούσαν, και να κάνουν πολλές δοκιμές, καθώς στον ελλαδικό χώρο δεν υπήρχαν οι αντίστοιχες πρώτες ύλες που είχαν συνηθίσει να εργάζονται στη Μικρασία.

Όμως δέκα χρόνια αργότερα το δημιούργημα του Μηνά Πεσματζόγλου, η «Ανώνυμος Αγγειοπλαστική Εταιρεία Η Κιουτάχεια», στελεχωμένη μάλιστα ως επί το πλείστον με γυναίκες αγγειογράφους από τη Μικρά Ασία, μπορούσε να υπερηφανεύεται για διακρίσεις σε εγχώριες και διεθνείς εκθέσεις, για εξαγωγές προϊόντων πολυτελείας –αγγείων και πιάτων– στην Ευρώπη και την Αμερική, και βεβαίως για τα περίφημα εφυαλωμένα πλακίδια που κοσμούσαν τζάκια, αίθουσες και προσόψεις ιδιωτικών και δημόσιων κτηρίων.

Αγγείο της φαληρικής «Κιουτάχειας» που ανήκε στην Έλλη Σώκου-Βαλτζή (φωτ.: Εθνικό Ιστορικό Μουσείο)

Μεταξύ των τελευταίων, ξεχώριζαν τα επιβλητικά κτήρια της Εθνικής Τράπεζας στην Αθήνα και την επαρχία, επενδυμένα με τα πλακίδια της φαληρικής βιοτεχνίας. Ήταν ο καρπός της έμπνευσης ενός Καππαδόκη, του Νικόλαου Ζουμπουλίδη από τη Σινασό, επικεφαλής αρχιτέκτονα της Τράπεζας και ιδρυτικού στελέχους της «Κιουτάχειας».

Διακοσμητικά πρότυπα στην παραγωγή του φαληρικού εργοστασίου στον Μεσοπόλεμο, που αποτέλεσε περίοδο ακμής για την εταιρεία, υπήρξαν κυρίως οι τεχνοτροπίες του Ιζνίκ (16ου-17ου αιώνα) και της Κιουτάχειας. Κατά συνέπεια η αισθητική είναι νεοοθωμανική.

Όσο όμως άρχισε να ενισχύεται το ενδιαφέρον της ελληνικής αστικής τάξης για τη λαϊκή παράδοση και τη δημιουργία μιας «ελληνικής τέχνης», η «Κιουτάχεια» προσέθεσε μοτίβα από την Αρχαιότητα, το Βυζάντιο, τον λαϊκό πολιτισμό, τα οποία «τεκμηρίωναν» τη συνέχεια του ελληνισμού, τουλάχιστον στον τομέα της ζωγραφικής των κεραμικών.

Μετά το τέλος του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου και λόγω οικονομικών προβλημάτων ο Μηνάς Πεσματζόγλου αναγκάστηκε να αποχωρήσει από τη διοίκηση του εργοστασίου. Έκτοτε και έως το 1955, οπότε η «Κιουτάχεια» φαίνεται να ανέστειλε τη λειτουργία της, η επιχείρηση εισήλθε σε φάση παρακμής.

Η έκθεση στη Βουλή

Αυτή την άγνωστη σε πολλούς ιστορία της κεραμικής βιοτεχνίας και των ανθρώπων της –των τεχνιτών, κυρίως προσφύγων–, που συνέχισαν την παράδοση της κεραμικής τέχνης της Ανατολής στην Ελλάδα λίγο μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, αναδεικνύει έκθεση που φιλοξενείται στον εκθεσιακό χώρο του Ελληνικού Κοινοβουλίου.

«…αγαπημένα έργα των χειρών τους. Κεραμικά των προσφύγων δημιουργών της Φαληρικής Κιουτάχειας» είναι ο τίτλος. Διοργανώνεται από το Ίδρυμα της Βουλής για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία και θα διαρκέσει έως τις 31 Οκτωβρίου.

Μέσα από αυθεντικά έργα, αρχειακό υλικό και πιστά αντίγραφα των περίφημων εφυαλωμένων πλακιδίων που κοσμούν ακόμα και σήμερα το Μέγαρο της Βουλής, οι επισκέπτες της έκθεσης έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν ένα σημαντικό αλλά και συγκινητικό κεφάλαιο της νεότερης ελληνικής πολιτιστικής ιστορίας.

• Αίθουσα εκδηλώσεων της Βουλής των Ελλήνων: Αμαλίας 22-24 (είσοδος από την οδό Σουρή).
• Διάρκεια έκθεσης: 28 Μαΐου – 31 Οκτωβρίου.
• Μέρες & ώρες λειτουργίας: Δευτέρα-Κυριακή 10:00-20:00.
• Ημέρες & ώρες ξεναγήσεων: Τετάρτη στις 18:30 και Πέμπτη στις 11:00, κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας στα 210 3673265 και 210 3673267
• Είσοδος ελεύθερη.
ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

πομπή προς την Πλατεία του Μικρασιάτη Πρόσφυγα στον Άγιο Δημήτριο Λήμνου (φωτ.: Facebook / Μορφωτικός & Εκπολιτιστικός Σύλλογος Αγίου Δημητρίου)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Λήμνος: Οι πρώτοι Μικρασιάτες πρόσφυγες δεν ξεχάστηκαν – Μια συγκινητική αναδρομή στις ρίζες

10/08/2025 - 11:00πμ
Σκαλωσιά στην Παναγία Παραμυθία, στο πλαίσιο των εργασιών αποκατάστασης (φωτ.: Φως Φαναρίου)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Παναγία Παραμυθία: Τα «ωραιότερα ερείπια» της Κωνσταντινούπολης παίρνουν ξανά ζωή

9/08/2025 - 9:50πμ
(Φωτ.: nif.gr)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

«Ιωνικό Κέντρο»: Η Σοφία Ζαχαράκη ξεναγήθηκε στο υπό κατασκευή κύτταρο της μικρασιατικής μνήμης από τον μητροπολίτη Γαβριήλ

7/08/2025 - 3:56μμ
Εμβολιασμός στη μουσουλμανική συνοικία της Σμύρνης (πηγή: Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού, Μ. Ασία/copyrights Εκδόσεις «Νέα Σύνορα»- Α.Α. Λιβάνη & Σία Ε.Ε.)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Επιδημία ευλογιάς στη Σμύρνη, το 1871, ο εμβολιασμός και οι κερδοσκόποι

5/08/2025 - 9:48πμ
Το χορευτικό του Συλλόγου Κιουταχειωτών-Μικρασιατών Φλώρινας στη μεγάλη γιορτή για τα 100 χρόνια από την ίδρυση του σωματείου (φωτ.: Δήμος Φλώρινας)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Μια μεγάλη γιορτή για τα 100 χρόνια του Συλλόγου Κιουταχειωτών-Μικρασιατών Φλώρινας

3/08/2025 - 1:30μμ
Στιγμιότυπο από το βίντεο
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Βαθύλακκος Κοζάνης: Εκεί όπου ζωντανεύει η φαρασιώτικη διάλεκτος – Ή, τι να κάνετε αν πιάσει σκουλήκια ο τραχανάς

1/08/2025 - 6:03μμ
(Φωτ.: facebook / Dimitris Pantelas)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

ΟΠΣΕ: Πρόσκληση στα σωματεία για τη διοργάνωση του 7ου Ανταμώματος Μικρασιατών

31/07/2025 - 4:46μμ
Ζιντζίντερε/Φλαβιανά. Στο βάθος το σχολικό κτήριο της Μονής Τιμίου Προδρόμου, 1959 (φωτ.: Από το βιβλίο του Εμμανουήλ Ι. Τσαλίκογλου, «Ελληνικά Εκπαιδευτήρια και Ελληνορθόδοξοι Κοινότητες της Περιφερείας Καισαρείας», Εκδόσεις Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών, Αθήνα 1976)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Ζιντζίντερε Καππαδοκίας: Στα Φλαβιανά των 3.500 Ελλήνων λειτουργούσαν μερικά από τα σημαντικότερα εκπαιδευτήρια της Μικράς Ασίας

30/07/2025 - 10:01πμ
Η είσοδος του λιμανιού της Αγίας Παρασκευής, πριν από το 1922. Διακρίνεται ένα μικρό μέρος της γειτονιάς Ταλιάνι, η οποία ήταν μια από τις καλύτερες του χωριού, με καπετανόσπιτα (πηγή: stonisi.gr)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Κάποτε στην Ερυθραία: Το ξακουστό πανηγύρι της Αγίας Παρασκευής, της ελληνικής κωμόπολης

26/07/2025 - 4:03μμ
Σκαλοχώρι Λέσβου (φωτ.: facebook.com/Χρήστος Χατζηλίας)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Σκαλοχώρι Λέσβου: Συγκινητικό αντάμωμα 102 χρόνια μετά τη Συνθήκη της Λοζάνης

26/07/2025 - 10:38πμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Αριστερά τα πακέτα της κοκαΐνης και δεξιά το κοντέινερ στο οποίο βρέθηκαν (φωτ.: Διεύθυνση Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος)

Κοκαΐνη αξίας 5,5 εκατ. ευρώ βρέθηκε στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης

15 λεπτά πριν
Εικόνα από συνεδρίαση του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ (φωτ. αρχείου: EPA / Sarah Yenesel)

Ο ΟΗΕ να μην αποτελεί άλλοθι της Τουρκίας

50 λεπτά πριν
Στις καλαμένιες καλαθούνες οι σοδειές (φωτ.: Επιτροπή Ποντιακών Μελετών)

Οι Αύγουστοι των Ποντίων είχαν λεφτοκάρυα, καπνά και κοκκύμελα

1 ώρα πριν
(Φωτ.: Ελληνική Κωπηλατική Ομοσπονδία)

Παγκόσμιο πρωτάθλημα κωπηλασίας: Θρίαμβος για τα ελληνικά «κουπιά» στη Λιθουανία

2 ώρες πριν
(Φωτ. αρχείου: EUROKINISSI / Λεωνίδας Τζέκας)

Σερβία: Μισοτελειωμένο κτήριο έχει μετατραπεί σε βασίλειο πελαργών

2 ώρες πριν
(Εικ.: ΧΚ)

«Τσάρτιλος 2025»: Η Εύξεινος Λέσχη Βέροιας και οι Γεωργιανοί Ημαθίας τιμούν τον Γιώργο Τσαρτιλίδη

3 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign