Ένα ζευγάρι ξύλινων υποδημάτων που χρησιμοποιούνταν σε κάποιο χαμάμ της Μικρασίας επέλεξε η «Εστία» Νέας Σμύρνης ως «έκθεμα του μήνα», και στο συνοδευτικό σημείωμα διαβάζουμε στοιχεία τόσο για τα συγκεκριμένα τσόκαρα όσο και για τη λειτουργία των λουτρών στην Οθωμανική Αυτοκρατορία.
Το έκθεμα βρίσκεται στην αίθουσα «Στέλιου Σπεράντσα – Μικρασιάτικων Κειμηλίων», και πρόκειται για δωρεά της Ολυμπίας Ιωσηφίδου.
Η ανάρτηση έχει ως εξής:
Τα τσόκαρα χαμάμ είναι παραδοσιακά λουτροφόρα αντικείμενα, κατασκευασμένα από ξύλο και δέρμα, με ύψος 24 εκ. Ο πάτος τους έχει σχήμα τουλίπας, μια μορφή που συνδυάζει πρακτικότητα και αισθητική.
Στην οθωμανική τέχνη η τουλίπα συμβολίζει την ομορφιά, την αρμονία, τον πλούτο και την ευημερία, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις θεωρείται σύμβολο πνευματικής αγνότητας και αναγέννησης.
Το δερμάτινο κάλυμμα ενισχύει την ανθεκτικότητα και προσφέρει αισθητική αξία, με άνθινα και γεωμετρικά διακοσμητικά μοτίβα. Τα τσόκαρα χρησιμοποιούνταν στα χαμάμ για την προετοιμασία και την εξυπηρέτηση των λουτρών, αποτρέποντας την επαφή των ποδιών με το ακάθαρτο νερό και διευκολύνοντας την ιεροτελεστία του λουτρού.
Η χρήση των ξύλινων αυτών υποδημάτων συνδέεται στενά με την κοινωνική ζωή στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, όπου τα χαμάμ λειτούργησαν ως κέντρα κοινωνικοποίησης και υγιεινής. Η κατασκευή τους απαιτούσε ειδικές τεχνικές ξυλουργικής και δερματοποιίας, κληροδοτούμενες από γενιά σε γενιά.
Τα αντικείμενα αυτά αντικατοπτρίζουν τις πολιτισμικές επιρροές της περιοχής, συνδυάζοντας στοιχεία ισλαμικής και τοπικής παράδοσης.
Η παράδοση των λουτρών έχει τις ρίζες της στην αρχαία ρωμαϊκή και βυζαντινή παράδοση. Με την άνοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, τα χαμάμ εξελίχθηκαν σε περίτεχνους και οργανωμένους χώρους, σχεδιασμένα με θόλους, μάρμαρα και πολύχρωμα πλακάκια, περιλαμβάνοντας τρία κύρια μέρη: το θερμό δωμάτιο, το ζεστό δωμάτιο (caldarium) και το κρύο δωμάτιο (frigidarium).
Τα χαμάμ αποτελούσαν επίσης χώρους συνάντησης για διαφορετικές εθνικές και θρησκευτικές ομάδες, όπως οι Έλληνες, οι Αρμένιοι, οι Εβραίοι και οι Κούρδοι, οι οποίοι διατηρούσαν τα δικά τους χαμάμ. Η πρακτική των λουτρών ήταν κοινή σε πολλές κουλτούρες, και οι τοπικές παραδόσεις επηρεάστηκαν από αυτές τις αλληλεπιδράσεις.
Ιδιαίτερα σημαντικά για τις γυναίκες, τα χαμάμ προσέφεραν έναν ιδιωτικό χώρο για κοινωνικοποίηση και ανάπτυξη διαπολιτισμικών σχέσεων, ενισχύοντας την ανταλλαγή ιδεών και εμπειριών. Στο ισλαμικό πλαίσιο, τα χαμάμ συνδέονται με την καθαριότητα και την πνευματική αγνότητα, καθιστώντας τα ουσιώδη για τη θρησκευτική ζωή.
Η μακροχρόνια χρήση των χαμάμ συνεχίζεται μέχρι σήμερα, προσελκύοντας επισκέπτες και τουρίστες που επιθυμούν να βιώσουν αυτή την παράδοση. Συνολικά, τα χαμάμ και τα αντικείμενα που τα συνοδεύουν, όπως τα τσόκαρα, αποτελούν χαρακτηριστικά παραδείγματα της πολυπολιτισμικότητας της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, με τη σημασία τους ως κέντρα κοινωνικής και πολιτισμικής αλληλεπίδρασης να παραμένει ζωντανή έως σήμερα.