pontosnews.gr
Δευτέρα, 16/06/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Σταύρος Κουγιουμτζής: Ο Μικρασιάτης δημιουργός που έκανε σπουδαία τραγούδια αλλά δεν κυνήγησε τη δόξα

Το πιάνο, το '21 και το μοναδικό έργο ενός... χαμηλόφωνου ανθρώπου που έφυγε από τη ζωή σαν σήμερα, το 2005. Γράφει ο Σπύρος Δευτεραίος

12/03/2024 - 4:05μμ
Ο Σταύρος Κουγιουμτζής στην παρουσίαση της συλλογής διηγημάτων του «Στα διώροφα έμεναν οι όμορφες», το 2001 (φωτ.: MOTIONTEAM / Βασίλης Βερβερίδης)

Ο Σταύρος Κουγιουμτζής στην παρουσίαση της συλλογής διηγημάτων του «Στα διώροφα έμεναν οι όμορφες», το 2001 (φωτ.: MOTIONTEAM / Βασίλης Βερβερίδης)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Αν κάποιος κοιτάξει τις δημιουργίες του Σταύρου Κουγιουμτζή θα εκπλαγεί· μιλάμε για τον αφρό του ελληνικού τραγουδιού σε μια εποχή που οι δημιουργοί είχαν το πάνω χέρι. Και όμως, όπως είχε δηλώσει, το πρώτο τηλεοπτικό αφιέρωμα σε εκείνον έγινε όταν ήταν 50 χρονών και είχε πάνω από δύο δεκαετίες στο χώρο. Κακές δημόσιες σχέσεις;

Ίσως, αλλά στην ουσία οι άνθρωποι που τον έζησαν μιλούν για έναν συνθέτη χαμηλών τόνων που ποτέ δεν ζήτησε και δεν εκβίασε την προβολή. Μην πούμε ότι και την απέφευγε.

Τρανή απόδειξη των παραπάνω ήταν πως για μια δεκαετία εξαφανίστηκε από την Αθήνα και από τα μουσικά πράγματα. Και φυσικά ουδέποτε καταδέχτηκε να μπει κάτω από πολιτικές ετικέτες, όπως πολλοί –και άξιοι, δυστυχώς– συνάδελφοι του έκαναν.

Είχε τη λαϊκότητα του απλού, όχι του αγράμματου ή του άξεστου ανθρώπου, αλλά και τη φιλοσοφία του λόγιου, του σκεπτόμενου. Δεν είναι τυχαίο ότι το όργανο που λάτρεψε δεν ήταν το μπουζούκι αλλά το πιάνο.

Από ένα ανοιχτό παράθυρο

Γεννήθηκε το 1932 σε έναν προσφυγικό καταυλισμό στο Επταπύργιο, κοντά στις φυλακές του Γεντί-Κουλέ. Μικρασιάτης στην καταγωγή, έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στη Θεσσαλονίκη, την πόλη που τόσο αγαπούσε. Έχασε τον πατέρα του σε μικρή ηλικία και μπήκε στη μάχη του μεροκάματου.

Όλα άλλαξαν στη ζωή του στα 15 του. Συγκεκριμένα τότε από ένα ανοιχτό παράθυρο με κλειστά παντζούρια άκουσε για πρώτη φορά πιάνο. Η πρώτη του επαφή με το ωδείο ήταν αρχικά απογοητευτική. «Είσαι μεγάλος για πιάνο» του είπαν. Όμως, όταν θες κάτι ποιος νοιάζεται για την ηλικία;

Με τον Μάνο Ελευθερίου (φωτ.: Facebook / Σταύρος Κουγιουμτζής / Stavros Kougioumtzis )

«Παρά τις κλασικές σπουδές του ήταν πολύ κοντά στο λαϊκό τραγούδι, διάλεγε άμεσους στίχους και επίσης έγραφε και πολύ ωραίους δικούς του. Ήταν ο άνθρωπος που δεν έγραψε ποτέ κατά παραγγελία και δεν έζησε κατά παραγγελία. Δεν είχε ποτέ την αγωνία και το άγχος της προβολής, ούτε τη ματαιοδοξία, γιατί γνώριζε την ουσιαστική αξία της μουσικής, του τραγουδιού και του λόγου, και μόνο με αυτά τα όπλα πάλευε στη ζωή του» έχει πει ο Γιώργος Νταλάρας για τον Κουγιουμτζή.

Το 1952 για λόγους βιοπορισμού άρχισε να εργάζεται ως πιανίστας σε νυχτερινά κέντρα της Θεσσαλονίκης. Έγραψε το πρώτο του τραγούδι «Περιστεράκι» το 1960· με αυτό συμμετείχε στο Φεστιβάλ του ΕΙΡ, με ερμηνεύτρια τη Ζωή Κουρούκλη.

Στη συνέχεια έγραψε την επιτυχία «Μη μου θυμώνεις μάτια μου» που ερμήνευσε αρχικά η χορωδία της Φιλαρμονικής Εταιρίας «Μάντζαρος» και στη συνέχεια ο Γιάννης Πουλόπουλος, όπως και το «Αν δεις στον ύπνο σου ερημιά», και ξεκίνησε συνεργασίες με μεγάλα ονόματα της τότε μουσικής σκηνής, όπως η Καίτη Χωματά και ο Γιάννης Βογιατζής.

Το 1966 εμφανίστηκε και στο χώρο του θεάτρου, γράφοντας μουσική για το Το ταξίδι του Γιώργου Θέμελη που ανέβηκε στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας σε σκηνοθεσία Ευγένιου Σπαθάρη. 

Το όνομα του άρχισε να γίνεται γνωστό και τράβηξε την προσοχή δισκογραφικής εταιρείας. Το 1967 αποφάσισε να κατέβει στην Αθήνα.

Τη δεκαετία του 1970 με Βίσση και Νταλάρα (φωτ.: Facebook / Σταύρος Κουγιουμτζής / Stavros Kougioumtzis )

Ένα τραγούδι, πολλές ιστορίες, διεθνή επιτυχία

Το 1969 κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το «Να τανε το ’21» σε μουσική Κουγιουμτζή και στίχους Σώτιας Τσώτου. Η πρώτη κυκλοφορία ήταν με τον Γιώργο Νταλάρα, αν και είχε γίνει και ηχογράφηση με τον Γρηγόρη Μπιθικώτση.

Με το που ακούστηκε έγινε τεράστια –και ακολούθως διαχρονική– επιτυχία, αλλά ξεκίνησαν και οι μύθοι. Κάποιοι λένε πως εξέφραζε «αντίσταση» προς το χουντικό καθεστώς, ενώ κάποιοι άλλοι υποστηρίζουν πως το τραγούδι προωθήθηκε από τη χούντα για τους δικούς της λόγους.

Όπως και να ‘χει, θέματα με το καθεστώς δεν υπήρχαν. Εντούτοις έπρεπε να αλλάξει ένας στίχος για να μην δημιουργηθεί… διπλωματικό επεισόδιο.

Συγκεκριμένα, το αρχικό τραγούδι έλεγε: «Να πολεμάω τις μέρες στα κάστρα και το σπαθί μου να πιάνει φωτιά / και να κρατάω τις νύχτες με τ’ άστρα μια Τουρκοπούλα αγκαλιά».

Η «Τουρκοπούλα» ενόχλησε την πρεσβεία της Τουρκίας, με αποτέλεσμα να ζητηθεί αλλαγή, παρόλο που το δισκάκι (τόσο με τον Νταλάρα όσο και με τον Μπιθικώτση) είχε ήδη κυκλοφορήσει. Τελικά ο παραγωγός Μίνως Μάτσας έδωσε εντολή να γίνει νέα ηχογράφηση, με τη λέξη «ομορφούλα».

Το 1972 πάντως έγινε η τούρκικη διασκευή του –φυσικά με εντελώς άλλου νοήματος στίχους–, ενώ διασκευάστηκε και σε άλλες χώρες, από την τότε ενωμένη Γιουγκοσλαβία μέχρι την Ολλανδία.

Η μεγάλη απόφαση

Η δεκαετία του 1980 είχε ξεκινήσει και ο Κουγιουμτζής συνέχιζε να γράφει σπουδαία τραγούδια που έγιναν επιτυχίες και από νέους καλλιτέχνες, όπως η Ελευθερία Αρβανιτάκη με τον (ύμνο) «Κόκκινο φουστάνι».

Και ξαφνικά το 1988 σηκώθηκε και έφυγε από την Αθήνα. Γύρισε πίσω στην πόλη του τη Θεσσαλονίκη όπου παρέμεινε για μια δεκαετία. Μαζί του η σύζυγός του Αιμιλία με την οποία γνωρίζονταν από μικροί, καθώς ήταν φίλη της αδελφής του.

Με πρόταση του Γιώργου Νταλάρα επανήλθε στο προσκήνιο το 1998, με καινούργια κομμάτια βασισμένα στη βυζαντινή παράδοση. Ηχογραφήθηκαν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με τον Νταλάρα και την Αιμιλία Κουγουμτζή και συνοδεία χορωδίας, με τον τίτλο Ύμνοι αγγέλων σε ρυθμούς ανθρώπων.

Η τελευταία του δισκογραφική παρουσία ήταν το 2001 με το άλμπουμ Έβρεχε ο κόσμος. Περιέχει 11 τραγούδια που έγραψε για την κόρη του Μαρία Κουγιουμτζή και τον Γιώργο Χριστοδούλου.

Αιμιλία και Σταύρος Κουγιουμτζής (φωτ.: Facebook / Σταύρος Κουγιουμτζής / Stavros Kougioumtzis )

Ο συνθέτης έφυγε από τη ζωή το Σάββατο 12 Μαρτίου 2005, στα 72 του χρόνια, από ανακοπή καρδιάς.

Σπύρος Δευτεραίος

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

(Φωτ. αρχείου)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Σαν σήμερα το 1987 η Εθνική Ελλάδας μπάσκετ κατακτούσε την κορυφή της Ευρώπης

14/06/2025 - 2:50μμ
Ο πίνακας ζωγραφικής «Μάχη πρώτη των Αθηνών» διά χειρός του Παναγιώτη Ζωγράφου και με την καθοδήγηση του Μακρυγιάννη. Η σκηνή από την Ελληνική Επανάσταση περιγράφεται ως εξής: 1. Η Ακρόπολις των Αθηνών, όπου την εκρατούσαν οι εντόποιοι Τούρκοι. 2. Ο Σαρπετζές, ομοίως τον εκρατούσαν οι Τούρκοι. 3. Οι Έλληνες εις τα ταμπούρια των και πολέμουν τους Τούρκους. 4. Οι Έλληνες έβαλαν τας σκάλας και ορμώντες εμβήκαν και εκυρίευσαν τον Σερπετζέν λεγόμενον. 5. Οι Έλληνες και οι Τούρκοι ανακατώθησαν και σκοτώνονται. 6. Αι γυναίκες περιποιούνται τους άνδρας των και τα τέκνα των και συγγενείς των. 7. Μέρος των οικιών των Αθηνών, η Πύλη του Ανδριανού και αι στήλαι του Ολυμπίου Διός. -8. Το Σέντζος (φωτ.: commons.
wikimedia.org/wiki/ File: Zografos-Makriyannis_ 10_First_battle_of_Athens.jpg)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Σαν σήμερα, το 1822, έγινε η Άλωση της Ακρόπολης των Αθηνών από τους Έλληνες

10/06/2025 - 3:32μμ
Η συνταγή της οικογένειας Νικολαΐδη (πηγή: Γενικά Αρχεία του Κράτους)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Διεθνής Ημέρα Αρχείων: Συνταγή για… πανάδες

9/06/2025 - 7:43μμ
«Ο Ιερός Λόχος μάχεται για την απελευθέρωση της Ελλάδος». Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, Συλλογή Χαρακτικών
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Μάχη του Δραγατσανίου: Το τέλος του Ιερού Λόχου και ο προδομένος Υψηλάντης

7/06/2025 - 5:12μμ
(Φωτ.: aueb.gr & kopa.gr. Εικ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Ηλίας Τσιρκινίδης: Ο Παλαμάς των Ποντίων – Ο Σταυρέτες υμνητής της «ποντιακής νοσταλγίας»

4/06/2025 - 10:17πμ
(Φωτ.: ntng.gr)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Ευαγγελία Σαμιωτάκη: Η ηθοποιός που έβαλε σε δεύτερη μοίρα την υποκριτική για την οικογένεια και κέρδισε

3/06/2025 - 1:41μμ
(Εικ.: Χ.Κ.)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Ιωσήφ Αντωνόπουλος: Ο εθνομάρτυρας και ιερομάρτυρας μητροπολίτης Θεσσαλονίκης, ένας πεπαιδευμένος και φιλόμουσος κληρικός

3/06/2025 - 12:30μμ
Αντίγραφα των πινακίδων των ναζί υπάρχουν σήμερα στη μαρτυρική Κάνδανο (φωτ.: EUROKINISSI / Μιχάλης Καραγιάννης)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Το ολοκαύτωμα της Κανδάνου: Οι ναζί αφάνισαν το χωριό στις 3 Ιουνίου 1941

3/06/2025 - 10:15πμ
Οι Λάκης Σάντας και Μανώλης Γλέζος.
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

30 Μαΐου 1941: Πώς ο Γλέζος και ο Σάντας κατέβασαν τη ναζιστική σημαία από την Ακρόπολη

30/05/2025 - 9:06πμ
(Εικ.: Αλεξία Ιωαννίδου)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος και οι τελευταίες ημέρες της Κωνσταντινούπολης

29/05/2025 - 9:46πμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η επικεφαλής της ευρωπαϊκής διπλωματίας Κάγιας Κάλας (φωτ.: EPA / Julien Warnand)

Έκτακτη Σύνοδος των ΥΠΕΞ της ΕΕ με θέμα την κατάσταση στη Μέση Ανατολή

7 ώρες πριν
Η διάσημη αυτή φωτογραφία της Αρμένιας μάνας τραβήχτηκε από τον Άρμιν Βέγκνερ (πηγή: armenian-genocide.org)

Από τις οθωμανικές γενοκτονίες στο νέο τουρκικό επεκτατισμό: Σκέψεις και προτάσεις

7 ώρες πριν
Εικόνα από παλαιότερο γλέντι του δραστήριου Συλλόγου (πηγή: spfth.wordpress.com)

Αποχαιρετιστήριο γλέντι για τον Σύλλογο Ποντίων Φοιτητών και Σπουδαστών Θεσσαλονίκης

8 ώρες πριν
Το ισραηλινό σύστημα άμυνας «Iron Dome» δεν επέτρεψε σε πολλούς από τους ιρανικούς πυραύλους να πλήξουν την ισραηλινή επικράτεια. Παρόλα αυτά κάποιοι πύραυλοι βρήκαν τους στόχους τους (φωτ.:  EPA/ Atef Safadi)

Ιράν κατά Ισραήλ: Νέα ομοβροντία πυραύλων – Πλήγματα σε αρκετές περιοχές

9 ώρες πριν
Εικόνα από τις αρχές του 20ού αιώνα, έξω από χάνι του Γεσίρογλη ή Γεσίρογλου στην Τραπεζούντα (φωτ.: facebook.com/ groups/Zafer Duran/ TRABZONDAN ESİNTİLER)

Η φιλοξενία στον Πόντο ήταν μοναδική και θύμιζε αρχαία Ελλάδα – Ένα βράδυ στα Αμπέλια Τραπεζούντας

9 ώρες πριν

Έκτακτο: Σειρήνες ηχούν στην Ιερουσαλήμ

10 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign