pontosnews.gr
Δευτέρα, 16/06/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Στόβοι: Η ελληνιστική πόλη που μέσω επιγραφών μαρτυράει την ελληνικότητα της

Γράφει η Αλεξία Π. Ιωαννίδου

18/06/2023 - 8:20μμ
Το Βαπτιστήριο με τα υπέροχα ψηφιδωτά (φωτ.: Αλεξία Ιωαννίδου)

Το Βαπτιστήριο με τα υπέροχα ψηφιδωτά (φωτ.: Αλεξία Ιωαννίδου)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Εβδομήντα χιλιόμετρα βορειότερα από τα βορειοκεντρικά σύνορα της χώρας μας (τελωνείο Ευζώνων), μετά τις περίφημες Σιδηρές Πύλες του Αξιού, ακολουθώντας την οδό Φιλίας –όπως μετονομάστηκε μετά την αμφιλεγόμενη Συμφωνία των Πρεσπών–, (παλιά ονομασία οδός Μεγάλου Αλεξάνδρου) η κεντρική οδική αορτή της χώρας των Σκοπίων –έργο μεγάλης τεχνικής ελληνικής εταιρείας όπως μας πληροφορούν οι πινακίδες ανά τακτά χιλιομετρικά διαστήματα–, βρίσκεται η ελληνιστική πόλη των Στόβων.

Οι Στόβοι ήταν αρχαία πόλη των Παιόνων, θρακικού φύλου που ενσωματώθηκε μετά την κατάκτηση από τον Φίλιππο Ε΄ τον Μακεδόνα το 284 π.Χ., στο βασίλειο της Μακεδονίας.

Το αμυντικό τείχος που περικύκλωνε την πόλη (φωτ.: Αλεξία Ιωαννίδου)

Μάλιστα οι Παίονες «με τα αγκύλα τόξα» από την Αμυδώνα (σημερινό Αξιοχώρι Κιλκίς) μαζί με τον βασιλιά τους Πυραίχμη και τον Αστερόπαιο τον εγγονό του ποτάμιου θεού Αξιού, που φονεύθηκε από τον Αχιλλέα, αναφέρεται στην Ιλιάδα του Ομήρου ότι έλαβαν μέρος στον Τρωικό πόλεμο με το πλευρό των Τρώων.

Ο Οίκος του Περιστερίου ήταν ένα μεγάλο συγκρότημα κατοικιών και καταστημάτων. Διακρίνουμε το μωσαϊκό του αίθριου (4ος -5ος αι) (φωτ.: Αντώνης Στάης)

Αν και οι Στόβοι αναπτύχθηκαν στην αρχαϊκή εποχή, τη μεγαλύτερή τους αίγλη την απέκτησαν επί ελληνιστικής και αργότερα επί ρωμαϊκής εποχής.

Βρίσκονται σε στρατηγική θέση, στην συμβολή των ποταμών Αξιού και Εριγώνα. Πιθανόν να πήραν το όνομά τους από την αρχαία ελληνική λέξη στόβος που σημαίνει φλυαρία.

Μάλλον ο θόρυβος της ένωσης των δύο ποταμών θα ακούγονταν ακόμα πιο έντονα στην αρχαιότητα εξού και η ονομασία.

Στη φωτογραφία διακρίνουμε το σημείο που τα καθαρά νερά του Εριγώνα από δεξιά χύνονται στα λασπώδη του Αξιού αριστερά (φωτ.: Αλεξία Ιωαννίδου)

Επί αυτοκρατορίας Αυγούστου οι Στόβοι εξαπλώθηκαν περισσότερο στην κοιλάδα που σχηματίζουν οι δύο ποταμοί, ενώ ο πληθυσμός τους αυξήθηκε με αλματώδη πρόοδο. Η πόλη αποτελούσε πρωτεύουσα της ρωμαϊκής επαρχίας Δεύτερης Μακεδονίας λατινιστί Macedonia Salutaris ή Macedonia Secunda. Την έβδομη δεκαετία μ.Χ. ανακηρύχθηκε σε ισοπολίτιδα πόλη, διατηρούσε δηλαδή κατά το Ρωμαϊκό Δίκαιο την ανεξαρτησία και την αυτονομία της όσον αφορά σε ζητήματα εξουσίας, νόμων και γλώσσας. Την εποχή εκείνη μάλιστα άρχισε να κόβει νομίσματα με την επιγραφή Municipium Stobensium.

Ένας βωμός εγκαταλελειμμένος στον αρχαιολογικό χώρο (φωτ.: Αλεξία Ιωαννίδου)

Τον 1ο αιώνα χτίζεται η Ηράκλεια Πύλη (η πύλη που είχε προσανατολισμό στην πόλη Ηράκλεια, το σημερινό Μοναστήρι-Μπίτολα των Σκοπίων), η κεντρική πύλη δηλαδή της πόλης η οποία αποτελούσε μέρος της οχύρωσής της. Μέσω της Via Sacra της Ιεράς Οδού ο επισκέπτης της πόλης οδηγούνταν στην Επισκοπική Βασιλική και στο ημικυκλικό Δικαστήριο.

Αναθηματική κρήνη. Διακρίνουμε τον Τελεσφόρο, συνοδό του θεού Ασκληπιού με την χαρακτηριστική ενδυμασία «μικρού ποιμένα».(φωτ.: Αντώνης Στάης)

Τον 2ο αιώνα χτίζεται το μεγάλο θέατρο, που φιλοξενούσε θεάματα με μονομάχους, αλλά και θεατρικές παραστάσεις. Τα διακεκριμένα πρόσωπα της πόλης είχαν κατοχυρωμένες θέσεις οι οποίες έγραφαν το όνομά τους. Από αυτό το γεγονός εικάζεται σύμφωνα με τις επεξηγηματικές επιγραφές του αρχαιολογικού χώρου, πως μάλλον το θέατρο λειτουργούσε και ως τόπος συνάντησης του συμβουλίου της πόλης. Είχε πληρότητα 7.600 θέσεων. Τον 4ο αιώνα εγκαταλείφθηκε και υπέστη ζημίες, αφού τα μάρμαρά του χρησιμοποιήθηκαν ως υλικό δόμησης άλλων δομών. Το κατεστραμμένο ανατολικό μέρος του έχει γίνει προσπάθεια να αποκατασταθεί δυστυχώς χωρίς μεγάλη επιτυχία.

Το θέατρο των Στόβων (φωτ.: Αλεξία Ιωαννίδου)

Το 388 ο Αυτοκράτορας Θεοδόσιος επισκέπτεται την πόλη και εκδίδει δύο έδικτα (διατάγματα) με τα οποία απαγόρευσε τις συγκεντρώσεις αιρετικών και τις δημόσιες συζητήσεις για τη θρησκεία.

Εκείνο που προσελκύει κυρίως την προσοχή μας στον αρχαιολογικό αυτόν χώρο με τις ελληνικές επιγραφές είναι η Επισκοπική Βασιλική ή Βασιλική του Επισκόπου Φιλίππου που έλαβε το όνομά της από την επιγραφή «Εμμανουήλ μεθ΄ημών ο Θεός ο Αγιώτατος Επίσκοπος Φίλιππος οικοδόμησεν την Αγία του Θεού Εκκλησίαν» και το Βαπτιστήριο που εφάπτεται στην νότια πλευρά του, κτήρια που χρονολογούνται ανάμεσα στον 4ο και τον 6ο αιώνα.

Η Επισκοπική Βασιλική ή Βασιλική του Επισκόπου Φιλίππου (φωτ.: Αντώνης Στάης)

Από την τρίκλιτη Βασιλική έχουν σωθεί ελάχιστα στοιχεία όπως τα ψηφιδωτά δάπεδά της, δημιουργίες εργαστηρίων της Θεσσαλονίκης και της Κωνσταντινουπόλεως, που απεικονίζουν παραστάσεις ζώων και πτηνών, φυτικό διάκοσμο αλλά και όμορφα γεωμετρικά μοτίβα. Ο ναός είχε μήκος 31μ. και πλάτος 17,5μ. Στο δυτικό κλίτος του ναού διακρίνεται επιγραφή στο δάπεδο με ελληνικά γράμματα ΙΧΘΥC (Ιησούς Χριστός Θεού Υιός Σωτήρ).

Τα ψηφιδωτά έξω από την Δυτική πύλη της Επισκοπικής Βασιλικής (φωτ.: Αλεξία Ιωαννίδου)

Ακολουθεί επιγραφή που συνδέει την επίγεια ζωή με αυτή του Παραδείσου κατά τρόπο φιλοσοφικό σύμφωνα με την αρχαιολόγο Κασσιανή Φούφη στην οποία αναγράφεται με ελληνική γραφή πάντα «Ευχαί και ελεημοσύναι και νηστείαι και μετάνοια εκ καθαράς καρδίας εκ θανάτου ρύετε».

Σύμφωνα με την αρχαιολόγο από τη γείτονα Blaga Aleksova ο ναός χτίστηκε πριν από την επίσκεψη του αυτοκράτορα Θεοδοσίου το 388, ο οποίος εικάζεται πως έκανε τα εγκαίνια (θυρανοίξια) του. Ο ναός γνώρισε πολλές φάσεις ανακαίνισης με εμφανή τα σημάδια μέσω των επιγραφών που διασώζονται. Μια εξ αυτών μαρτυρεί: «Ανανεώθη η Αγία του Θεού Εκκλησία Επισκόπου όντος του Αγιωτάτου Ευσταθίου». Πολλές όμως είναι και οι επιγραφές από λαϊκούς ευεργέτες της εκκλησίας: «Υπερ ευχής εποίησεν Περιστερία», «Υπερ ευχής της Ματρώνος η ευλαβεστάτη διάκονος την εξέδραν εψήφωσεν», κ.ά.

Το σημείο που οι δυο ποταμοί ενώνονται. Ο Εριγώνας διανύει 207 χλμ ξεκινώντας βόρεια του Μοναστηρίου μέχρι να φτάσει στους Στόβους και να ενωθεί με τον Αξιό για να εκβάλουν στον Θερμαϊκό κόλπο. Ο Εριγώνας διακρίνεται δεξιά της φωτογραφίας ενώ ο Αξιός αριστερά (φωτ.: Αλεξία Ιωαννίδου)

Το Βαπτιστήριο το οποίο εφάπτεται εξωτερικά του νότιου κλίτους του ναού είναι ένα εγγεγραμμένο τετράλοβο κτήριο με καμπύλους εσωτερικούς τοίχους που στις γωνιακές κόγχες του διαμορφώνονται είσοδοι. Το νερό μεταφερόταν στην κολυμπήθρα μέσω ενός μολύβδινου αγωγού.

Τα θέματα που επικρατούν στα θεσπέσια ψηφιδωτά του είναι γεωμετρικά και φυτικά μοτίβα, κάνθαροι και πτηνά.

Η κατασκευή του Βαπτιστηρίου χρονολογείται μετά το 450.

Το εισιτήριο για την είσοδο στον αρχαιολογικό χώρο κοστίζει μόλις 2 ευρώ και η αντιμετώπιση από τους ανθρώπους εκεί είναι πολύ φιλική. Ένας φοιτητής αρχαιολογίας που εργαζόταν στην ανασκαφή του περιβάλλοντος χώρου του Βαπτιστηρίου, εμφανώς ενθουσιασμένος από την παρουσία Ελλήνων επισκεπτών, μας ρώτησε εάν μας άρεσε ο αρχαιολογικός χώρος. Η απάντησή μας ήταν θετική. Παρά την έλλειψη πόρων για τον πολιτισμό στην γείτονα (σύμφωνα με μια πινακίδα ο προϋπολογισμός του έργου της συντήρησης των ψηφιδωτών ανήλθε στις 89.000 δολάρια ΗΠΑ) είναι ενθαρρυντικό πως υπάρχει μέριμνα για τη διάσωση των αρχαιοτήτων (που δεν είναι και πολλές στη χώρα). Αναμφισβήτητα είναι μεγάλη η αίγλη που αντανακλούν αυτά τα μνημεία του παγκόσμιου πολιτισμού!

Διά του λόγου το αληθές, ο προϋπολογισμός της συντήρησης (φωτ.: Αλεξία Ιωαννίδου)

Αλεξία Ιωαννίδου

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Ο Πετρολούκας Χαλκιάς στο Ηρώδειο, στις 8 Οκτωβρίου 2024, στη συναυλία της Μητρόπολης Νέας Ιωνίας - Φιλαδελφείας για τα 50 χρόνια από την ίδρυσή της (φωτ.: Αρχιεπισκοπή Αθηνών / Χρήστος Μπόνης)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Πετρολούκας Χαλκιάς: Όταν υποκλίθηκαν οι Λούις Άρμστρονγκ και Μπένι Γκούντμαν

15/06/2025 - 7:20μμ
(Φωτ.: facebook.com/Πετρολούκας Χαλκιάς)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Πέθανε ο σπουδαίος Πετρολούκας Χαλκιάς, μορφή της ηπειρώτικης μουσικής παράδοσης

15/06/2025 - 11:13πμ
Η Κατερίνα Γιουλάκη τη χρυσή εποχή του ελληνικού κινηματογράφου
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Κατερίνα Γιουλάκη: «Η κυρία του κυρίου» δεν ζει πια στο ρετιρέ…

13/06/2025 - 4:03μμ
(Φωτ.: facebook.com/groups/ Gone with the Wind Fans)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Όσα παίρνει ο άνεμος»: Ο μύθος, το βιβλίο, η ταινία και τα δύο ελληνικά θεατρικά ανεβάσματα

12/06/2025 - 1:14πμ
Οι φυλακές της Σινώπης, μέσα στο φρούριο της πόλης του Εύξεινου Πόντου (φωτ.: Χ / Mehmet Nuri Ersoy)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Τουρκία: Φυλακές της Σινώπης, το Αλκατράζ της Ανατολίας

9/06/2025 - 12:21μμ
(Φωτ.: EPA / Andy Rain)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Γλυπτά Παρθενώνα: Διαψεύδει «δανεισμό» το Βρετανικό Μουσείο

8/06/2025 - 5:30μμ
Ο Τούρκος υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Μεχμέτ Νουρί Ερσόι βλέπει από κοντά τον ταφικό θάλαμο με την ξύλινη κατασκευή (φωτ.: Χ / 
Mehmet Nuri Ersoy)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η Τουρκία αναζητά την (αρχαιολογική) κληρονομιά της – Βρέθηκε βασιλικός τάφος στο Γόρδιον

8/06/2025 - 11:31πμ
Ντίνος Ηλιόπουλος και Ρένα Βλαχοπούλου στην κινηματογραφική μεταφορά του "Φωνάζει ο Κλέφτης" σε σκηνοθεσία Γιάννη Δαλιανίδη, Φίνος Φίλμ 1962 (αρχείο Λένα Νίτσου-Ψαθά)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Φωνάζει ο κλέφτης»: Η κωμωδία του Πόντιου συγγραφέα Δημήτρη Ψαθά ανεβαίνει στον Πολύγυρο για καλό σκοπό

30/05/2025 - 6:00μμ
Ο Χρήστος Μάστορας με την Κλέλια Ρενέση (φωτ.: instagram/xmastoras)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Στέλιος Καζαντζίδης: Το «Υπάρχω» από σήμερα στην Τουρκία

23/05/2025 - 12:42μμ
Αναμνηστική φωτογραφία από την εκδήλωση (φωτ.: Μέριμνα Ποντίων Κυριών)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Διεθνής Ημέρα Μουσείων: Αφιέρωμα στη συμβολή των Μικρασιατών προσφύγων από τη Μέριμνα Ποντίων Κυριών

18/05/2025 - 1:25μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Στιγμιότυπο από εμφάνιση του χορευτικού τμήματος του Συλλόγου Ποντίων Ευόσμου «Παναγία Κρεμαστή» (φωτ. αρχείου: facebook.com/SyllogosPontionEvosmou)

Ο πολιτισμός του Πόντου στις διήμερες εκδηλώσεις της «Παναγίας Κρεμαστής» Ευόσμου

20 λεπτά πριν

Εκδόσεις Κυριακίδη: Παρουσιάζονται τα βιβλία του Θεόφιλου Πουταχίδη με κοντάκια του Αγίου Ρωμανού του Μελωδού

1 ώρα πριν
Εικόνα πυρκαγιά στο Άνω Σούλι Μαραθώνα (φωτ.: Θανάσης Δημόπουλος/ EUROKINISSI)

Φωτιά Άνω Σούλι Μαραθώνα: Βελτιωμένη η εικόνα στην περιοχή – Επιχειρούν ισχυρές δυνάμεις της Πυροσβεστικής

2 ώρες πριν
(Φωτ.: facebook.com/elpnaousas)

7η χρονιά «Οι Λύρες στις Πηγές» από την Εύξεινο Λέσχη Ποντίων Νάουσας

3 ώρες πριν
Η είσοδος της έδρας του Συμβουλίου της ΕΕ (φωτ.: European Union)

Η ΕΕ συσκέπτεται για τη νέα κρίση στη Μέση Ανατολή

3 ώρες πριν
Κωνσταντίνος Καλλιγιαννάκης, ιδιοκτήτης καταστήματος ΟΠΑΠ επί της Λεωφ. Λοχαγού Χρονοπούλου 52, στον Άλιμο (φωτ.: ΟΠΑΠ)

Νέα οικογένεια λαχνών ΣΚΡΑΤΣ «24 ΜΗΝΕΣ ΤΥΧΗ»

4 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign