pontosnews.gr
Δευτέρα, 16/06/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Κρικόρ Απαρτιάν: Μια ιστορία προσφυγιάς που τραγουδιέται ακόμη μέσα από τις κιθάρες και τα μαντολίνα του

Έφτασε στον Πειραιά από την Κιλικία με το καλούπι ενός ούτι και κατάφερε να γίνει ένας από τους γνωστότερους οργανοποιούς της Αθήνας

16/04/2023 - 6:30μμ
Η φωτογραφία της οικογένειας Απαρτιάν στα έγγραφα μετανάστευσης. Στην πίσω σειρά διακρίνονται από αριστερά η Λουσατζίν, η Μαριάμ, η Σουλτάν, ο Κρικόρ και ο Αρτίν. Κάτω, από αριστερά είναι ο Άρης και η Αϊκουί (φωτ.: houshamadyan.org / Σουζάνα Απαρτιάν)

Η φωτογραφία της οικογένειας Απαρτιάν στα έγγραφα μετανάστευσης. Στην πίσω σειρά διακρίνονται από αριστερά η Λουσατζίν, η Μαριάμ, η Σουλτάν, ο Κρικόρ και ο Αρτίν. Κάτω, από αριστερά είναι ο Άρης και η Αϊκουί (φωτ.: houshamadyan.org / Σουζάνα Απαρτιάν)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Η μουσική ανέκαθεν συνέδεε διαφορετικές ιστορικές περιόδους, δίνοντας στους νεότερους την ευκαιρία να κρυφοκοιτάζουν πίσω στο χρόνο.

Όπως επίσης έδινε, και δίνει ακόμη, την ευκαιρία στους ανθρώπους, που, είτε έχουν ξεριζωθεί από την πατρίδα τους, είτε αναζητούν αλλού μια καλύτερη ζωή για τους ίδιους και την οικογένειά τους, να κρατήσουν στη μνήμη και την καρδιά τους ένα κομμάτι από τον τόπο που άφησαν πίσω. Κι επειδή είναι στη φύση του ανθρώπου να μοιράζεται, όλοι όσοι άλλαξαν πατρίδες, θέλησαν να κάνουν γνωστές τις πατρογονικές μελωδίες στους νέους προορισμούς.

Για να υπάρξει η μουσική όμως, πέρα από την ανθρώπινη φωνή, είναι αναγκαία και τα μουσικά όργανα που θα την συνοδεύσουν.

Ο Κρικόρ Απαρτιάν (φωτ.: houshamadyan.org / Σουζάνα Απαρτιάν)

Έτσι, όταν στις αρχές του 20ου αιώνα η οικογένεια Απαρτιάν άφησε πίσω της την πόλη Σις της Κιλικίας και ήρθε στην Ελλάδα, ο μεγαλύτερος γιος Κρικόρ (Γρηγόριος), εκτός από τις μελωδίες του τόπου του, έφερε μαζί με τα υπάρχοντά του και το ξύλινο καλούπι των έγχορδων μουσικών οργάνων που κατασκεύαζε, των ούτι.

Τα έγγραφα μετανάστευσης συντάχθηκαν στο όνομα του Χαρουτιούν (Αρτίν) Απαρτιάν, στην Κοκκινιά, το 1922. Σημειώνεται επίσης η περιοδική κρατική χρηματική βοήθεια που δόθηκε στην οικογένεια. Ο Αρτίν αναφέρεται ως αρτοποιός, 65 ετών, με καταγωγή από την Κιλικία (φωτ.: houshamadyan.org / Σουζάνα Απαρτιάν)

Μια μεγάλη ξύλινη κατασκευή, σαν γιγάντια χελώνα, με την οποία η ανιψιά του, Σουζάνα Απαρτιάν, κρατάει ακόμη και σήμερα ζωντανή την παράδοση, όχι μόνο της οικογένειάς της, αλλά και ενός ολόκληρου λαού.

Το ξύλινο καλούπι για την κατασκευή ούτι, το οποίο ο Κρικόρ Απαρτιάν έφερε μαζί του από το Σις στην Ελλάδα και είναι 41 εκατοστά σε μήκος (φωτ.: houshamadyan.org / Σουζάνα Απαρτιάν)

Από τα ούτι και τις γέφυρες, στις κιθάρες και τα μαντολίνα

Αφού εγκατέλειψαν την Κιλικία, τα μέλη της οικογένειας των Απαρτιάν, ο πατέρας Αρτίν, η μητέρα Σουλτάν και τα παιδιά τους Κρικόρ, Άρης (ο πατέρας της Σουζάνας), η Λουσατζίν, η Μαριάμ και η Χαϊγκουή εγκαταστάθηκαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα το 1922. Πρώτα έζησαν στη Μυτιλήνη και λίγο αργότερα πήγαν στην Κοκκινιά του Πειραιά.

Το δίγλωσσο απολυτήριο του Άρη Απαρτιάν το 1933 από το αρμενικό σχολείο Κοκκινιάς. Ο Άρης είναι δεκατεσσάρων ετών και έχει τους «καλύτερους» βαθμούς (φωτ.: houshamadyan.org / Σουζάνα Απαρτιάν)

Ο Κρικόρ, 24 χρόνων τότε, ήταν ξυλουργός, έφτιαχνε ούτι, αλλά βοηθούσε και στο χτίσιμο γεφυρών όσο έμεναν στη Σις (σημερινή Κοζάν).

Η Οδός Κολοκοτρώνη το 1905. Στα δεξιά διακρίνεται η ταμπέλα του εργαστηρίου του Δ. Μούρτζινου (φωτ.: greekluthiers.wordpress.com)

Ερχόμενος στην Ελλάδα, πήρε μαζί του το καλούπι του ούτι και αναζήτησε δουλειά στον Μούρτζινο, τον πιο διάσημο κατασκευαστή κιθάρας στην Αθήνα εκείνη την εποχή. Μάλιστα, όπως αναφερόταν σε διαφημίσεις του εργαστηρίου στην εφημερίδα «ΕΜΠΡΟΣ» εκείνης της εποχής, επρόκειτο για «το πρώτον εν τη Ανατολή εργοστάσιον μουσικών οργάνων».

Από τις πρώτες ετικέτες που χρησιμοποιήθηκαν για τις κιθάρες του Κρικόρ Απαρτιάν και η οποία ήταν κολλημένη στο ηχείο του οργάνου. Εκτός από τα γαλλικά και τα ελληνικά, διακρίνεται χειρόγραφο σημείωμα του Κρικόρ στα αρμενικά που αναφέρει «Κρικόρ Απαρτιάν, Πειραιάς, Κιλικία, Σις» (φωτ.: houshamadyan.org / Σουζάνα Απαρτιάν)

Έτσι, κατέκτησε τα μυστικά της οργανοποιίας και σε σύντομο χρονικό διάστημα έγινε μόνος του διάσημος κατασκευαστής κιθάρας και μαντολίνου. Άνοιξε το πρώτο του κατάστημα στον Πειραιά, αρχικά στην οδό Αλιπέδου και στη συνέχεια στην οδό Ρετσίνα 13.

Η ετικέτα του καταστήματος του Κρικόρ Απαρτιάν (φωτ.: houshamadyan.org / Σουζάνα Απαρτιάν)

Ο Κρικόρ έβαζε την ετικέτα του μέσα στο ηχείο των κιθαρών και των μαντολίνων που έφτιαχνε. Από νωρίς, εκτός από τα γαλλικά και τα ελληνικά που αναγράφονταν στην ετικέτα, υπέγραφε και στα αρμενικά, γράφοντας «Κρικόρ Απαρτιάν, Πειραιάς, Κιλικία, Σις».

Μεταγενέστερη ετικέτα η οποία έφερε και τη φωτογραφία του κατασκευαστή Κρικόρ Απαρτιάν (φωτ.: houshamadyan.org / Σουζάνα Απαρτιάν)

Είναι επίσης γνωστό ότι ο Κρικόρ Απαρτιάν ήταν μέλος του ΔΣ της Συμπατριωτικής Ένωσης Σις Κοκκινιάς τη δεκαετία του 1930.

Κιθάρα και μαντολίνο από το εργαστήριο του Κρικόρ Απαρτιάν (φωτ.: houshamadyan.org / Σουζάνα Απαρτιάν)

Στο εργαστήριό του απασχολούνταν οι αδελφές του Λουσατζίν, Μαριάμ και Χαϊγκουή, οι οποίες έφτιαχναν μαντολίνα, καθώς και ο αδελφός τους, Άρης.

Η Σουλτάν Απαρτιάν με το γιο της, Άρη (φωτ.: houshamadyan.org / Σουζάνα Απαρτιάν)

Αμέσως μετά από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, οι Λουσατζίν και Χαϊγκουή μετανάστευσαν στην Αργεντινή και η Μαριάμ μετανάστευσε στη Σοβιετική Αρμενία. Ο Κρικόρ πέθανε το 1964, οπότε το εργαστήριο ανέλαβε ο πατέρας της Σούζανα, Άρης, ο οποίος πέθανε το 2003.

Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι και σήμερα, οι κιθάρες που φέρουν το όνομα «Γρηγόριος Απαρτιάν» χαίρουν μεγάλης εκτίμησης στην Ελλάδα.

Η τέχνη πέρασε στο DNA

Θέλοντας να εμβαθύνει στην τέχνη της οργανοποιίας που χαρακτήρισε την οικογένειά της, η Σουζάνα, χωρίς να έχει διδαχτεί κάτι σχετικό από τον πατέρα της, αποφάσισε να φτιάξει εντελώς μόνη της μια κιθάρα. Αφού αρχικά εξοικειώθηκε με την επισκευή παλιών οργάνων της οικογένειάς της και απέκτησε τις απαραίτητες γνώσεις, άρχισε να εργάζεται πάνω στην πρώτη της κιθάρα το 2014.

Όρθιος πίσω ο Κρικόρ Απαρτιάν και γονατιστός ο αδελφός του, Άρης. Οι υπόλοιποι δεν κατονομάζονται (φωτ.: houshamadyan.org / Σουζάνα Απαρτιάν)

Χρειάστηκε ένας ολόκληρος χρόνος, αλλά τελικά τα κατάφερε. Βέβαια, όπως επισήμανε χαριτολογώντας, ο πατέρας της χρειαζόταν μόλις έναν μήνα για να φτιάξει μια παρόμοια κιθάρα.

Ο Άρης Απαρτιάν στο εργαστήριο, επί τω έργω (φωτ.: houshamadyan.org / Σουζάνα Απαρτιάν)

Ωστόσο και το δικό της όργανο βαθμολογήθηκε ως ικανοποιητικό από τους ειδικούς για μια πρώτη προσπάθεια. Αυτό που της έμεινε μετά από τη δουλειά ενός έτους ήταν ότι η κατασκευή κιθάρας είναι μια εργασία που απαιτεί απομόνωση. «Για έναν χρόνο ήμασταν εγώ και το ξύλο, μόνοι…» συμπλήρωσε.

Για περισσότερες λεπτομέρειες, μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

• Πηγή: houshamadyan.org.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Στιγμιότυπο από τη «στέψη» στην Παλαγία Αλεξανδρούπολης (φωτ.: Facebook / Γιώργος Γκουντινάκης)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Ένας ποντιακός γάμος από τα παλιά στην Παλαγία Αλεξανδρούπολης

16/06/2025 - 2:18μμ
Στιγμιότυπο από την εκδήλωση για τη Γενοκτονία των Ποντίων που διοργάνωσε η Δωδεκάπολις στη Στουτγκάρδη (φωτ.: Facebook / OSEPE)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Η ΟΣΕΠΕ απαντά: Διαστρεβλώθηκε η δήλωση της Αναστασίας Ντικ, καμία συγγνώμη από τα θύματα της Γενοκτονίας των Ποντίων

16/06/2025 - 11:15πμ
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Το παραθέρισμα στα Κοτύωρα – Το θέρετρο που διάλεγαν Έλληνες, Αρμένιοι και Τούρκοι

16/06/2025 - 10:16πμ
Εικόνα από τις αρχές του 20ού αιώνα, έξω από χάνι του Γεσίρογλη ή Γεσίρογλου στην Τραπεζούντα (φωτ.: facebook.com/ groups/Zafer Duran/ TRABZONDAN ESİNTİLER)
ΠΟΝΤΟΣ

Η φιλοξενία στον Πόντο ήταν μοναδική και θύμιζε αρχαία Ελλάδα – Ένα βράδυ στα Αμπέλια Τραπεζούντας

15/06/2025 - 9:16μμ
Το χορευτικό τμήμα του Συλλόγου Ποντίων Νταχάου στο θερινό φεστιβάλ που διοργάνωσε ο σύλλογος Bürgertreff-Ost (φωτ.: Facebook / Angeliki Koune)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Γερμανία: Ποντιακός ήχος και βήματα σε φεστιβάλ στην πόλη Νταχάου

15/06/2025 - 4:09μμ
Στιγμιότυπο από την 5η πατινάδα στον Σταυρό Θεσσαλονίκης (φωτ.: Facebook / Βιβή Κουρτίδου)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Η 5η πατινάδα ξεσήκωσε τον Σταυρό Θεσσαλονίκης, με 11 συλλόγους και πολλή… φασαρία

15/06/2025 - 1:56μμ
Στιγμιότυπο από την εμφάνιση του χορευτικού τμήματος της «Τερψιθέας» (φωτ.: YouTube)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Όλα τα βλέμματα στο χορευτικό τμήμα της «Τερψιθέας»

14/06/2025 - 9:56μμ
Στιγμιότυπο από το 1ο Παιδικό-Εφηβικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών στην Καστοριά (πηγή: ΣΠοΣ Δυτικής Μακεδονίας & Ηπείρου)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

2ο Παιδικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών στην Καστοριά – Δείτε το live

14/06/2025 - 8:10μμ
(Φωτ.: facebook / ΠΜΣ Παλαγίας «Ο Μέγας Αλέξανδρος»)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Ο «Μέγας Αλέξανδρος» Παλαγίας ταξίδεψε τον Πόντο στη Σαμοθράκη

14/06/2025 - 12:56μμ
Ο ποταμός Ίρις (Yeşilırmak) στην Αμάσεια (φωτ: Ahmet Keles /commons. wikimedia.org)
ΠΟΝΤΟΣ

Ποτάμια και παραπόταμοι έδιναν ζωή στον Πόντο, ήταν τα φυσικά, πολιτικά αλλά και φυλετικά σύνορα

14/06/2025 - 9:35πμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Στιγμιότυπο από εμφάνιση του χορευτικού τμήματος του Συλλόγου Ποντίων Ευόσμου «Παναγία Κρεμαστή» (φωτ. αρχείου: facebook.com/SyllogosPontionEvosmou)

Ο πολιτισμός του Πόντου στις διήμερες εκδηλώσεις της «Παναγίας Κρεμαστής» Ευόσμου

10 λεπτά πριν

Εκδόσεις Κυριακίδη: Παρουσιάζονται τα βιβλία του Θεόφιλου Πουταχίδη με κοντάκια του Αγίου Ρωμανού του Μελωδού

1 ώρα πριν
Εικόνα πυρκαγιά στο Άνω Σούλι Μαραθώνα (φωτ.: Θανάσης Δημόπουλος/ EUROKINISSI)

Φωτιά Άνω Σούλι Μαραθώνα: Βελτιωμένη η εικόνα στην περιοχή – Επιχειρούν ισχυρές δυνάμεις της Πυροσβεστικής

2 ώρες πριν
(Φωτ.: facebook.com/elpnaousas)

7η χρονιά «Οι Λύρες στις Πηγές» από την Εύξεινο Λέσχη Ποντίων Νάουσας

2 ώρες πριν
Η είσοδος της έδρας του Συμβουλίου της ΕΕ (φωτ.: European Union)

Η ΕΕ συσκέπτεται για τη νέα κρίση στη Μέση Ανατολή

3 ώρες πριν
Κωνσταντίνος Καλλιγιαννάκης, ιδιοκτήτης καταστήματος ΟΠΑΠ επί της Λεωφ. Λοχαγού Χρονοπούλου 52, στον Άλιμο (φωτ.: ΟΠΑΠ)

Νέα οικογένεια λαχνών ΣΚΡΑΤΣ «24 ΜΗΝΕΣ ΤΥΧΗ»

3 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign