pontosnews.gr
Δευτέρα, 16/06/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Ταξίδι μνήμης στην Μικρά Ασία για τα 100 χρόνια από την καταστροφή – Αντίστροφη μέτρηση για την έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Με περισσότερα από 1000 εκθέματα και 500 φωτογραφίες ο επισκέπτης περιηγείται στη διαδρομή: Λάμψη - Καταστροφή - Ξεριζωμός - Δημιουργία

21/08/2022 - 9:44πμ
Πόντος. Το γυμναστήριο της Σινώπης, 1909-1910 (πηγή: Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών)

Πόντος. Το γυμναστήριο της Σινώπης, 1909-1910 (πηγή: Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

«-Τι είδες Μάρκο στα Βουρλά;

-Τι να δώ φωτιά και μαχαίρι…»

Με αφορμή τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή, το Μουσείο Μπενάκη και το Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών παρουσιάζουν το χρονικό του μικρασιατικού ελληνισμού στην έκθεση «Μικρά Ασία: Λάμψη – Καταστροφή – Ξεριζωμός – Δημιουργία».

Μέσα από 1.000 και πλέον εκθέματα και πάνω από 500 φωτογραφίες– αποσπάσματα από προσωπικές μαρτυρίες, αντικείμενα και άλλα τεκμήρια, ανασύρεται η μνήμη του πολιτισμικού τραύματος από τον βίαιο ξεριζωμό που έχει καταγραφεί στην εθνική συνείδηση.

Στο ισόγειο του μουσείου Μπενάκη στην Πειραιώς, από τις 15 Σεπτεμβρίου ο επισκέπτης ξεκινά το ταξίδι στη λάμψη του ελληνισμού της Μικράς Ασίας (πρώτη ενότητα) από την Ιωνία και τα δυτικά παράλια, προχωρά στην Καππαδοκία και τις νότιες επαρχίες, συνεχίζει διασχίζοντας τον Πόντο για να επιστρέψει προς δυσμάς, γύρω από την Κωνσταντινούπολη και να καταλήξει στην Ανατολική Θράκη.

Αϊβαλί (Κυδωνίες). Η τελευταία τάξη του Κεντρικού Παρθεναγωγείου. Αριστερά, στη σειρά των καθηγητών, ο Αϊβαλιώτης λογοτέχνης και ζωγράφος Φώτης Κόντογλου (πηγή: Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών)

Την εποχή της ακμής διαδέχεται η περίοδος των διωγμών, του τέλους του Α’ Παγκόσμιου Πολέμου και των Συνθηκών, η περίοδος της ελληνικής απόβασης και της μικρασιατικής εκστρατείας, η Καταστροφή του 1922, καθώς και η Έξοδος των προσφύγων (δεύτερη ενότητα). Η τρίτη και τελευταία ενότητα της έκθεσης επικεντρώνεται στην εγκατάσταση και την ενσωμάτωση των εκπατρισμένων στην Ελλάδα και την επίδραση που η παρουσία τους είχε σε πολλούς τομείς της ελληνικής κοινωνίας.

Τμήμα του επιλόγου της έκθεσης είναι αφιερωμένο στην ίδρυση του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών το 1930 από τη Μέλπω και τον Οκτάβιο Μερλιέ. Το χρονικό αυτό περιγράφεται μέσα από έργα τέχνης, εικόνες, εκκλησιαστικά, πολεμικά και προσωπικά κειμήλια, ενδυμασίες, κοσμήματα, χειροτεχνήματα, χάρτες, φωτογραφίες, αρχειακό και κινηματογραφικό υλικό, εφημερίδες, επιστολές, κάρτες, και πολλά άλλα τεκμήρια.

Την επιμέλεια της έκθεσης και των δύο συνοδευτικών εκδόσεων έχει η ιστορικός τέχνης Εβίτα Αράπογλου, σε συνεργασία με τον διευθυντή του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών, ακαδημαϊκό, Πασχάλη Κιτρομηλίδη και τους ερευνητές του Κέντρου, τον επιστημονικό διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη, Γιώργη Μαγγίνη, τους επιμελητές του Μουσείου και άλλους επιστημονικούς συνεργάτες.

Η έκθεση τελεί υπό την αιγίδα της προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.

Η Έξοδος που συγκλονίζει

Οι προσωπικές μαρτυρίες των προσφύγων της Μικράς Ασίας και του Πόντου της πρώτης γενιάς, που συγκεντρώνει το πεντάτομο έργο «Η Έξοδος» είναι η μεγάλη παρακαταθήκη της μουσικολόγου Μέλπως Λογοθέτη-Μερλιέ, συνιδρύτριας, μαζί με τον σύζυγό της, ελληνιστή Οκτάβιο Μερλιέ, του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών (ΚΜΣ) το 1930.

«Λίγα χρόνια από τότε που έφυγε και ο τελευταίος Έλληνας από τη Μικρασιατική γη, η Μέλπω Μερλιέ με τη συμπαράσταση σε όλη της την προσπάθεια του λαογράφου Δημήτρη Λουκόπουλου, άρχισε να στέλνει τους συνεργάτες του Κέντρου στα τέσσερα σημεία του ελλαδικού ορίζοντα, για να βρουν τους ξεριζωμένους και να ακούσουν από το στόμα τους τα ειδικά περιστατικά που έζησαν εκείνες τις ώρες» σημειώνει ο Γεώργιος Τενεκίδης στον πρόλογο του Α τόμου της Εξόδου. «Η μελέτη του υλικού πιστοποιεί, όπως ήταν φυσικό, πως το ξερίζωμα του ελληνισμού είχε αρχίσει πολύ πριν από το 1922, αμέσως μετά τους Βαλκανικούς πολέμους, ως έκφραση των πρώτων εκδηλώσεων του νεοτουρκικού εθνικισμού».

Από το 1930 και επί σειρά ετών, έως το 1975, καταγράφηκε η προφορική ιστορία 5.000 προσφύγων απ’ όλες τις περιοχές της Μικράς Ασίας, ερευνήθηκαν 1.375 οικιστικές μονάδες και εργάστηκαν για τον σκοπό αυτό πάνω από εκατό ερευνητές. Οι μαρτυρίες συγκροτούν το Αρχείο Προφορικής Παράδοσης, αρχείο που αριθμεί 300.000 χειρόγραφες σελίδες, αναφέρεται στην ειρηνική – την προ της καταστροφής – περίοδο και περιγράφει ολόκληρο τον κύκλο ζωής των μικρασιατικών πληθυσμών στη γενέτειρα. Έχει ταξινομηθεί κατά γεωγραφική περιοχή (Αιολίδα, Ιωνία, Καρία, Λυκία, Παμφυλία, Κιλικία, Πισιδία, Φρυγία, Γαλατία, Λυκαονία, Καππαδοκία, Παφλαγονία, Πόντος, Βιθυνία, Λυδία, Μυσία, Ανατολική Θράκη, Χώρες Τίγρη και Ευφράτη Ποταμού και Καύκασος).

«Οι μαρτυρίες της Εξόδου αποτελούσαν το τελευταίο κεφάλαιο του ερωτηματολογίου με βάση το οποίο συγκροτήθηκε το Αρχείο Προφορικής Παράδοσης του Κέντρου, η μνημειώδης αυτή συλλογή προφορικής ιστορίας, η οποία δεν είναι μόνο η μεγαλύτερη και παλαιότερη στην Ελλάδα άλλα και μία από τις σημαντικότερες στην Ευρώπη» σημειώνει ο Πασχάλης Κιτρομιλίδης στον πρόλογο του πέμπτου και τελευταίου τόμου: «Έτσι, η Έξοδος, οι συνθήκες υπό τις οποίες οι ελληνορθόδοξοι πληθυσμοί εγκατέλειψαν τις εστίες τους στη Μικρασιατική χερσόνησο, αποτελεί και την τελευταία ενότητα των φακέλων των οικισμών που μελέτησε το Κέντρο. Για να αναδείξει τη σημασία αυτών των μαρτυριών και του συνολικού εγχειρήματος της απογραφής της μνήμης του Μικρασιατικού ελληνισμού, η ιδρύτρια του Κέντρου οραματίστηκε την έκδοση των μαρτυριών της Εξόδου, εμπνευσμένη και από τους στίχους του Αισχύλου στους Πέρσες (548-549)«νυν γαρ δη πρόπασα μεν στένει γαι’ Ασίς εκκενουμένα».

ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

(Φωτ.: facebook.com/elpnaousas)
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

7η χρονιά «Οι Λύρες στις Πηγές» από την Εύξεινο Λέσχη Ποντίων Νάουσας

16/06/2025 - 4:24μμ
Η Κλαυδία στον ημιτελικό της EUROVISION (φωτ.: EBU / Sarah Louise Bennett)
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Η Εύξεινος Λέσχη Αθηνών τιμά την Κλαυδία με μια μεγάλη εκδήλωση

16/06/2025 - 2:42μμ
Σέρρα στον «26ο Ακριτικό Κύκλο» (φωτ.: «Ακρίτες» Σταυρούπολης)
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

28ος Ακριτικός Κύκλος: Έρχεται το φετινό «ταξίδι» στον Πόντο – Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων

16/06/2025 - 1:00μμ
Το Ιερό Προσκύνημα της Παναγίας Σουμελά Βερμίου (φωτ.: Γραφείο Τύπου ΙΜΒΝΚ)
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Εκδρομή στην Παναγία Σουμελά στο Βέρμιο οργανώνουν οι «Τραντέλλενες» της Ξάνθης

16/06/2025 - 10:46πμ
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Ποντιακή βραδιά με τον Ματθαίο Τσαχουρίδη στο Κ. Σχολάρι

16/06/2025 - 9:16πμ
Η διάσημη αυτή φωτογραφία της Αρμένιας μάνας τραβήχτηκε από τον Άρμιν Βέγκνερ (πηγή: armenian-genocide.org)
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Από τις οθωμανικές γενοκτονίες στο νέο τουρκικό επεκτατισμό: Σκέψεις και προτάσεις

15/06/2025 - 11:29μμ
Εικόνα από παλαιότερο γλέντι του δραστήριου Συλλόγου (πηγή: spfth.wordpress.com)
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Αποχαιρετιστήριο γλέντι για τον Σύλλογο Ποντίων Φοιτητών και Σπουδαστών Θεσσαλονίκης

15/06/2025 - 10:30μμ
Το έθιμο του Κλήδονα στην Ακαδημία Πλάτωνος, στην Αθήνα (φωτ. αρχείου: EUROKINISSI / Στέλιος Μισίνας)
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Ένωση Σμυρναίων Νίκαιας-Πειραιώς: Το έθιμο του Κλήδονα στο έργο «Σμύρνη, η ομορφότερη των πόλεων»

15/06/2025 - 8:22μμ
(Φωτ.: facebook.com/ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΟΝΤΙΩΝ ΣΙΝΤΙΚΗΣ "ΟΙ ΚΟΜΝΗΝΟΙ")
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Ποντιακό γλέντι από το Σύλλογο Σιντικής «Οι Κομνηνοί»

15/06/2025 - 3:43μμ
Φωτ. αρχείου από παλαιότερο Κερασινού Πανοϋρ του Συλλόγου Ποντίων Ηλιούπολης «Αλέξανδρος Υψηλάντης» (πηγή: facebook.com/sullogospontion.alexandrosypsilandis)
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Κερασινού Πανοΰρ: Το μεγαλύτερο καλοκαιρινό ποντιακό πανηγύρι στη Σταυρούπολη Θεσσαλονίκης

15/06/2025 - 10:10πμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Εικόνα πυρκαγιά στο Άνω Σούλι Μαραθώνα (φωτ.: Θανάσης Δημόπουλος/ EUROKINISSI)

Φωτιά Άνω Σούλι Μαραθώνα: Βελτιωμένη η εικόνα στην περιοχή – Επιχειρούν ισχυρές δυνάμεις της Πυροσβεστικής

18 λεπτά πριν
(Φωτ.: facebook.com/elpnaousas)

7η χρονιά «Οι Λύρες στις Πηγές» από την Εύξεινο Λέσχη Ποντίων Νάουσας

54 λεπτά πριν
Η είσοδος της έδρας του Συμβουλίου της ΕΕ (φωτ.: European Union)

Η ΕΕ συσκέπτεται για τη νέα κρίση στη Μέση Ανατολή

1 ώρα πριν
Κωνσταντίνος Καλλιγιαννάκης, ιδιοκτήτης καταστήματος ΟΠΑΠ επί της Λεωφ. Λοχαγού Χρονοπούλου 52, στον Άλιμο (φωτ.: ΟΠΑΠ)

Νέα οικογένεια λαχνών ΣΚΡΑΤΣ «24 ΜΗΝΕΣ ΤΥΧΗ»

2 ώρες πριν
Φωτιά στο Άνω Σούλι Μαραθώνα, Δευτέρα 16 Ιουνίου 2025 (φωτ.: EUROKINISSI / Θανάσης Δημόπουλος)

Μεγάλη φωτιά στο Άνω Σούλι Μαραθώνα – Μήνυμα από το 112 για εκκένωση

2 ώρες πριν
Η Κλαυδία στον ημιτελικό της EUROVISION (φωτ.: EBU / Sarah Louise Bennett)

Η Εύξεινος Λέσχη Αθηνών τιμά την Κλαυδία με μια μεγάλη εκδήλωση

3 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign