pontosnews.gr
Δευτέρα, 16/06/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Κρώμνη: Μια αλησμόνητη πατρίδα – Τιμή για τους Κρωμναίους να γεννηθούν, να ζήσουν και να ταφούν στα χώματά της

Γράφει η Θωμαΐς Κιζιρίδου

29/11/2021 - 10:45πμ
Η κεντρική συνοικία της Κρώμνης, Σιαμανάντων στη σημερινή εποχή (φωτ.: Θωμαΐς Κιζιρίδου)

Η κεντρική συνοικία της Κρώμνης, Σιαμανάντων στη σημερινή εποχή (φωτ.: Θωμαΐς Κιζιρίδου)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Μια κωμόπολης πλησίον της Τραπεζούντας, που καλλιέργησε τα πολιτισμικά γονίδια που κληρονόμησε και καταξιώθηκε ως γενέθλιος γη της ποντικής τραγωδίας, ήταν η Κρώμνη. Ονομάστηκε έτσι εξαιτίας της κρημνώδους θέσεώς της. Τοπογραφικά βρίσκεται στο όρος Παρύαδρη, ανατολικά των ποντικών ορέων, σε απόσταση 3 ωρών στα νότια της Τραπεζούντας και ΒΑ της Αργυρούπολης. Το υψόμετρο της περιοχής ανέρχεται σε 2000 μέτρα. Στα βόρεια συνορεύει με το οροπέδιο της Ματσούκας και το χωριό Λαραχανή, ανατολικά με το οροπέδιο της Σαντάς, στα νότια με τα χωριά Ίμερα, Λιβάδι, Λικαστί και δυτικά με τα χωριά Παρτίν, Βαρενού, Μουσάντων.

Η Κρώμνη ήταν ο αγαπημένος τόπος καλοκαιρινής εξόρμησης των Τραπεζουνταίων.

Οι ενορίες της  και οι συνοικισμοί της ονομαστοί: Σιαμανάντων, Μαντζάντων, Φραγκάντων, Γλούβενα, Ζεμπερέκια, Σιαϊνάντων, Αληθινός, Μόχωρα, Σαράντων, Κωδωνάντων, Ρακάν, Τσαχματάντων, Ρουσταμάντων, Νανάκ και Λωρία.

Η εκκλησία της Κοίμησης της Θεοτόκου Αληθινού (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Το εσωτερικό της εκκλησίας Αληθινού (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Ιστορία της περιοχής

Από τους αρχαίους χρόνους τα μεταλλεία αποτελούσαν τον κυριότερο πλουτοπαραγωγικό πόρο των κατοίκων της περιοχής.

Όταν καταλύθηκε η Αυτοκρατορία των Κομνηνών το 1462, οι Τούρκοι χρησιμοποίησαν τους Έλληνες για την εξόρυξη της μεταλλοφόρας γης, γιατί οι ίδιοι δεν είχαν την ειδικότητα αυτή, και έτσι εξηγείται η παροχή προνομίων στους μεταλλουργούς. Ονομαστά ήταν τα ορυχεία αργύρου της Χαλδίας, η οποία από τον 16ο αιώνα και εξής έγινε το καταφύγιο των διωκομένων Χριστιανών. Από όλα τα μέρη του Πόντου κατέφευγαν εκεί για να αποφύγουν τις πιέσεις των Τούρκων.

Το παρεκκλήσι της Ζωοδόχου Πηγής στον Καστρότοιχο. Αριστερά στο βουνό διακρίνεται άνοιγμα, που πιθανά στέγαζε εκκλησία κρυπτοχριστιανών (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Μέχρι και το 1856, ο πληθυσμός της Κρώμνης έφτανε τις 4 με 5 χιλιάδες. Οι περισσότερες  οικογένειες επιδίδονταν στη γεωργία, κτηνοτροφία και μεταλλουργία και λίγες οικογένειες ζούσαν στην Τραπεζούντα. Στα μεταλλεία της περιοχής, που λειτουργούσαν υπό την προστασία του κράτους τότε, οι Κρωμναίοι αρχιμεταλλευτές αποτελούσαν την αριστοκρατία της Κρώμνης.

Ασχολίες των κατοίκων της Κρώμνης

Μετά το 1856 και το κλείσιμο των μεταλλείων, οι Κρωμναίοι βιοπορίζονταν ασκώντας κυρίως τη γεωργία και την κτηνοτροφία, που δυστυχώς δεν κάλυπταν τις στοιχειώδεις ανάγκες τους. Δημιουργήθηκε έτσι η ανάγκη να προσφύγουν στις μεγάλες πόλεις και κυρίως στην Τραπεζούντα, για να  εξασφαλίσουν τα προς το ζην. Εκεί επιδίδονταν σε όλα τα επαγγέλματα, όπως στην αρχιτεκτονική, ξυλουργική, ξυλογλυπτική, υποδηματοποιία, ραπτική, σιδηρουργική, χαλκουργία, χρυσοχοΐα, αρτοποιία. Και σε όλα αυτά τα επαγγέλματα, όχι μόνο προόδευαν, αλλά αποδεικνύονταν και καλλιτέχνες. Επίσης οι Κρωμναίοι  διακρίθηκαν και στον πνευματικό τομέα. Πολλοί οι Μητροπολίτες που  λάμπρυναν  αρχιερατικούς θρόνους σε όλο τον Πόντο, όπως ο Λεόντιος (κατά κόσμο Λάζαρος Σιδηρόπουλος), Μητροπολίτης Κολωνίας κι αργότερα Εφέσου και Ροδοπόλεως, καθώς και ο Χαλδίας –Κερασούντος Λαυρέντιος Παπαδόπουλος (μετά την προσφυγιά Μητροπολίτης Δράμας).

Ο μητροπολίτης Χαλδίας- Κερασούντος Λαυρέντιος Παπαδόπουλος, μετά την προσφυγιά Μητροπολίτης Δράμας (πηγή: Βιβλίο «ΚΡΩΜΝΗ», έκδοση Αδελφότητας Κρωμναίων, 1994)

Επίσης, πολλοί και οι καθηγητές γυμνασίων και οι γυμνασιάρχες, όπου δίδαξαν σε γυμνάσια και ημιγυμνάσια και τα διεύθυναν επαξίως.

Η καθημερινή ζωή στην Κρώμνη του 19ου αιώνα

Τις μακρές νύχτες του χειμώνα, για να περνά επαγωγικά η ώρα, οι Κρωμναίοι συγκεντρώνονταν σε νυχτέρια που τα έλεγαν παρακάθια. Οι γυναίκες καθόριζαν σε ποιο σπίτι θα μαζευτούν. Η κάθε μια έφερε και το εργόχειρό της, που ήταν συνήθως το αδράχτι ή το πλέξιμο χονδρής μάλλινης κάλτσας.

Εικόνα από το βιβλίο «Ελληνικός Πόντος – Μορφές και εικόνες ζωής», του Συλλόγου Ποντίων «Αργοναύται-Κομνηνοί» (σκίτσο Χρήστος Δημάρχου)

Οι άνδρες πάλι συζητούσαν για τα συμβάντα της ημέρας, έως ότου κάποιος θα έβρισκε την κατάλληλη ευκαιρία, για ν’ αρχίσει τη διήγηση, ενός γεγονότος παρελθόντος χρόνου, και να επισύρει την προσοχή των άλλων.

Σε αυτά τα καθημερινά παρακάθια, η νοικοκυρά στης οποίας το σπίτι γινόταν η μάζωξη, συνήθως κερνούσε καφέ ή λουκούμι. Στα πιο επίσημα παρακάθια, όμως,  συμμετείχαν και λυράρηδες και τραγουδιστές και η βραδιά πραγματικά μεταλλασσόταν σε μαγική. Το δείπνο πλούσιο, σε αυτήν την περίπτωση και το παρακάθι παρατεινόταν και πέρα από τα μεσάνυχτα. Διάχυτη ήταν η χαρά και η ικανοποίηση και των επισκεπτών και των νοικοκυραίων, μιας και δεν ήταν η εκπλήρωση μιας τυπικής υποχρεώσεως, αλλά πήγαζε από την εκδήλωση πραγματικής χαράς.

Η Ευμορφίλη Βιοπούλου, αριστερά, το γένος Αν. Λαμπριανίδη, με μια φίλη της, το 1900 (πηγή: Βιβλίο «ΚΡΩΜΝΗ», έκδοση Αδελφότητας Κρωμναίων, 1994)

Τα παρχάρια της Κρώμνης

Η Κρώμνη, λόγω της γεωφυσικής θέσεώς της, ήταν γνωστή και για τα γραφικά και πλούσια οροπέδιά της, παρχάρια, που έσφυζαν από ζωή και κίνηση τα καλοκαίρια. Ένας τόπος ιδιαίτερα εξιδανικευμένος, τιμημένος από μικρούς μεγάλους, αλλά και από την ποντιακή μούσα. Ένας τόπος ειδυλλιακός, για φτωχούς και πλούσιους.

Τον παρχάρη (ο παρχάρης, πληθυντικός τα παρχάρια, σύνθετη λέξη που προέρχεται από τις λέξεις παρά+ χωρίον, δηλ δίπλα στο χωριό) η ποντιακή συνείδηση τον έχει τοποθετήσει ένα επίπεδο κάτω από τον παράδεισο, μιας κι εκεί όλα είναι διαφορετικά, ονειρικά κι ελεύθερα.

Ονομαστά παρχάρια της Κρώμνης ήταν τα Λειβαδία, τα Αλεπογιανέσα, τα Καλύβα και το Μετζίτ.

Τα Λειβαδία της Κρώμνης σε καρτ ποστάλ εποχής (πηγή: Βιβλίο «ΚΡΩΜΝΗ», έκδοση Αδελφότητας Κρωμναίων, 1994)

Το λίκνο του ποντιακού τραγουδιού υπήρξε η Κρώμνη

Η Κρώμνη ήταν και το λίκνο των ποντιακών τραγουδιών. Κυρίως οι Κρωμναίοι συνέθεταν δίστιχα, αλλά και άλλοι αν συνέθεταν, στην Κρώμνη έπρεπε να τα διαφημίσουν και να τα γνωστοποιήσουν. Κατά το τρίμηνο του καλοκαιριού, γινόταν έκθεση όλων των καινούργιων σκοπών και τραγουδιών.

Τα ποντιακά δίστιχα, τουλάχιστον στην περιοχή της Τραπεζούντας και μάλιστα σε μεγάλη ακτίνα, τα έλεγαν «Κρωμέτκα Τραγωδίας».

Οι λυράρηδες και οι τραγουδιστές της Κρώμνης, έλεγαν πως είναι οι καλύτεροι της περιφέρειας. Κι αν σε άλλο χωριό θα παρουσιαζόταν καλός τραγουδιστής και λυράρης, στην Κρώμνη θα κατέληγε το καλοκαίρι, γιατί θα έβρισκε έδαφος προβολής και διαφήμισης.

Το χιλιοτραγουδισμένο Χάνι τ’ Αρμαλού (πηγή: Βιβλίο «ΚΡΩΜΝΗ», έκδοση Αδελφότητας Κρωμναίων, 1994)

Η αγάπη των Κρωμναίων για την πατρίδα τους

Οι Κρωμναίοι υπεραγαπούσαν τον τόπο τους, την μοναδική Κρώμνη. Αυτήν την υπέρτατη αγάπη, την εξέφρασε μέσα στο δημιούργημά του Καμπάνα του Πόντου, ο Φίλων Κτενίδης, δοξασμένο τέκνο της Κρώμνης., που έγραψε « Ε μαύρο Κρώμ’… Σα ρασίας π’ εγεννέθεν κι’ ετράνυνεν, σα χώματας όνταν θάφκεται, τον παράδεισον ντο ν’  εφτάει»…

Κακόμοιρη Κρώμνη, εκείνος που γεννήθηκε και μεγάλωσε στα βουνά σου, τι τον θέλει τον Παράδεισο, αν έχει την τύχη να τον θάψουν στο χώμα σου.

O Φίλων Κτενίδης (1889-1964) (πηγή: Βιβλίο «ΚΡΩΜΝΗ», έκδοση Αδελφότητας Κρωμναίων, 1994)

Όνειρο και συνάμα ευχή! Να γεννηθεί στην Κρώμνη, να περάσει στα βουνά της τη ζωή του και να ταφεί στο χώμα της! Μια αγάπη απέραντη, σαν τον ατέλειωτο ορίζοντα της Κρώμνης, βαθειά σαν τις χαράδρες της, μεγάλη σαν το ύψος των βουνών της, πολύμορφη και πολυσύνθετη, σαν τα αγριολούλουδα των κάμπων της, γλυκιά σαν τον αγέρα των λαγκαδιών της και ξεκάθαρη σαν τον ουρανό της, γέμιζε την ψυχή του ξένοιαστου, του απλού, του φτωχού, του περήφανου κατοίκου της χιλιοτραγουδισμένης Κρώμνης!

Μετά την ανταλλαγή των πληθυσμών, οι Κρωμναίοι εγκαταστάθηκαν στην Καλαμαριά Θεσσαλονίκης, στη Δράμα, στην Κατερίνη.

Αδελφότης Κρωμναίων

Το 1830, ο τότε Σχολάρχης του Φροντιστηρίου Τραπεζούντας, Ισοκράτης Παπαδόπουλος, Κρωμναίος κι ένθερμος πατριώτης, έριξε την ιδέα της ιδρύσεως Σωματείου, με σκοπό την ίδρυση και λειτουργία σχολείων στην Κρώμνη. Σοβαροί, όμως, λόγοι, δεν επέτρεψαν την πραγματοποίηση της συστάσεως ενός πρωτότυπου για την εποχή Σωματείου.

Η ιδέα πραγματώθηκε το 1869, δεκατρία χρόνια μετά την έκδοση του Χαττ-ι-Χουμαγιούν, με τ’ οποίο εξασφαλιζόταν η ελευθερία των θρησκευτικών πεποιθήσεων, για τους κατοίκους της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Έτσι, ότι δεν μπόρεσε να πράξει ο Ισοκράτης Παπαδόπουλος, το κατάφερε ο γιος του Γεώργιος, επίσης Σχολάρχης του Φροντιστηρίου Τραπεζούντας και ιδρύθηκε στην Τραπεζούντα η Εκπαιδευτική Αδελφότης Κρωμναίων. Η σφραγίδα (και έμβλημα) της Αδελφότητας ήταν κυκλική, εντός του κύκλου έφερε την επωνυμία Αδελφότης Κρωμναίων εν Τραπεζούντι, στο μέσον την χρονολογία 1869 και τα σύμβολα, πάνω από την χρονολογία μια λυχνία και κάτω τη σύσφιξη δυο χεριών σε χαιρετισμό.

Το πρώτο έμβλημα της Αδελφότητας Κρωμναίων (πηγή: Βιβλίο «ΚΡΩΜΝΗ», έκδοση Αδελφότητας Κρωμναίων, 1994)

Το ιδρυτικό Συμβούλιο, των οποίων δυστυχώς τα ονόματα δεν διασώθηκαν, με εισφορές των μελών, αλλά και με δωρεές, αγόρασε οικόπεδο στο κεντρικότερο σημείο της Τραπεζούντας, όπου ανέγειρε τριώροφο οίκημα και δυο μαγαζιά.

Στην Καλαμαριά Θεσσαλονίκης, όπου μετεγκαταστάθηκαν πολλοί Κρωμναίοι από το 1923, επανίδρυσαν την Αδελφότητα το 1964, με παρακίνηση του αειμνήστου φιλομαθούς Κρωμναίου και επί πολλά έτη Γεν. Γραμματέα της Αδελφότητας Ζαχαρία Μουσικίδη. Ένθερμος Κρωμναίος πατριώτης, θαυμαστής και θιασώτης κάθε πράγματος που συνδέεται με την Κρώμνη, ο Ζαχαρίας Μουσικίδης, κατάφερε και  διέσωσε: Τον Κανονισμό της Αδελφότητος του έτους 1888, την Έκθεση των πεπραγμένων του Συμβουλίου κατά τη διετία 1906-7 και 1908-9, τον Κανονισμό του 1908-9 και τη Λογοδοσία του Συμβουλίου, κατά τα έτη 1908-1910.

Και στη σημερινή εποχή, το κτήριο όπου στεγάζεται η Αδελφότης Κρωμναίων, βρίσκεται στο κέντρο της προσφυγομάνας Καλαμαριάς. Η βιβλιοθήκη της Αδελφότητας, που συστάθηκε χάρη στην επιμονή και υπομονή του αειμνήστου Ζαχαρία Μουσικίδη, είναι επανδρωμένη με σπάνιες εκδόσεις, (18ου και 19 αιώνα) βιβλίων ιστορίας, λαογραφίας, λογοτεχνίας, ακόμη και αστρονομίας. Επίσης λειτουργεί Λαογραφικό και Ιστορικό Μουσείο, που πραγματώθηκε χάρη στην διορατικότητα, αλλά και μεθοδική εργατικότητα του αειμνήστου Γιώργου Μουσικίδη, προ προέδρου της Αδελφότητας και επί πολλά έτη αντιπροέδρου. Ο Γιώργος Μουσικίδης παρακίνησε τα μέλη και τους φίλους της Αδελφότητας να χαρίσουν οικογενειακά τους κειμήλια από την αλησμόνητη Κρώμνη, προς γνώση των επόμενων γενεών.

Τα εκθέματα του Μουσείου πολλά, όπως  παραδοσιακές αυθεντικές ενδυμασίες, αντικείμενα καθημερινής χρήσης, μαγειρικά σκεύη, εξαρτήματα παραδοσιακών φορεσιών, εργαλεία, αλλά και εικόνες Αγίων, Σταυροί ευλογίας, σουλτανικά φιρμάνια. Το Μουσείο είναι επισκέψιμο κατόπιν ραντεβού.

Η Αδελφότης διαθέτει και  μια πολύ σημαντική συλλογή σπάνιων φωτογραφιών προσώπων και τοπίων της Κρώμνης και του Πόντου γενικότερα( 19ου  και 20ου αι), καθώς και παλιές φωτογραφίες των πρώτων προσφύγων που κατοίκησαν στη γη της Καλαμαριάς, μέχρι και τέλος της δεκαετίας του ‘80.

Ο Ματθαίος Κωφίδης από την Κρώμνη, ήταν βουλευτής Τραπεζούντας στην Οθωμανική Βουλή. Απαγχονίστηκε τον Σεπτέμβριος του 1921 στην Αμάσεια (πηγή: Βιβλίο «ΚΡΩΜΝΗ», έκδοση Αδελφότητας Κρωμναίων, 1994)

Απώτερος στόχος και σκοπός του Διοικητικού Συμβουλίου της Αδελφότητας, είναι η αναβίωση και επιβίωση της ιστορικής μνήμης του Πόντου. Η Αδελφότης Κρωμναίων εόρτασε το 2019 τα 150 χρόνια από την ίδρυσή της στην Τραπεζούντα, πραγματοποιώντας προσκύνημα στην αλησμόνητη Κρώμνη. Είναι το παλιότερο σωματείο που ιδρύθηκε στον ιστορικό Πόντο και υφίσταται μέχρι σήμερα.

Αδελφότης Κρωμναίων επανιδρύθηκε μόνο στην Καλαμαριά.

Έμβλημα- σφραγίδα της Αδελφότητας

Οι επανιδρυτές της Αδελφότητας του 1964, επέλεξαν διαφορετικό έμβλημα να την χαρακτηρίζει. Ένα έμβλημα άκρως συμβολικό. Πρόκειται για υπαρκτό κειμήλιο, για μια ανάγλυφη πλάκα, που απεικονίζει περιμετρικά μια άμπελο και στο κέντρο έναν αετό να μπήγει τα νύχια του στην πλάτη ενός λαγού και το ράμφος του στα μάτια του. Η άμπελος συμβολίζει την επικράτεια των Κομνηνών. Ο λαγός τον επιδρομέα και ο αετός, έμβλημα των Αυτοκρατόρων της Τραπεζούντας, συμβολίζει τους Κομνηνούς, που κατανικούν τον εχθρό.

Το νέο έμβλημα της Αδελφότητας από το 1964 που επανιδρύθηκε στην Καλαμαριά, Θεσσαλονίκης (πηγή: Βιβλίο «ΚΡΩΜΝΗ», έκδοση Αδελφότητας Κρωμναίων, 1994)

Η ανάγλυφη αυτή πλάκα, αρχικώς ήταν τοποθετημένη, κάτω από τον τρούλο της Αγίας Σοφίας Τραπεζούντας. Το 1860 όμως, ο Κρωμναίος εργολάβος Χατζή Μουράτ Βαφειάδης,

Ελευθέριος Xατζή Μουράτ Βαφειάδης (1822-1902), μεγάλος ευεργέτης της Κρώμνης (πηγή: Βιβλίο «ΚΡΩΜΝΗ», έκδοση Αδελφότητας Κρωμναίων 1994)

με τρόπο την απέσπασε και κρυφά τη μετέφερε στην Κρώμνη. Τοποθετήθηκε στο δάπεδο, κάτω από τον κεντρικό πολυέλαιο της εκκλησίας Μαντζάντων, Γενέθλιον της Θεοτόκου. Ευτυχώς μεταφέρθηκε στην Ελλάδα από Κρωμναίους πρόσφυγες. Δωρίσθηκε στην Υπηρεσία Αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης και για πολλά χρόνια βρισκόταν στο Μουσείο Ροτόντα της Θεσσαλονίκης, ενώ σήμερα βρίσκεται στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης.

Θωμαΐς Κιζιρίδου

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Εικόνα από τις αρχές του 20ού αιώνα, έξω από χάνι του Γεσίρογλη ή Γεσίρογλου στην Τραπεζούντα (φωτ.: facebook.com/ groups/Zafer Duran/ TRABZONDAN ESİNTİLER)
ΠΟΝΤΟΣ

Η φιλοξενία στον Πόντο ήταν μοναδική και θύμιζε αρχαία Ελλάδα – Ένα βράδυ στα Αμπέλια Τραπεζούντας

15/06/2025 - 9:16μμ
Το χορευτικό τμήμα του Συλλόγου Ποντίων Νταχάου στο θερινό φεστιβάλ που διοργάνωσε ο σύλλογος Bürgertreff-Ost (φωτ.: Facebook / Angeliki Koune)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Γερμανία: Ποντιακός ήχος και βήματα σε φεστιβάλ στην πόλη Νταχάου

15/06/2025 - 4:09μμ
Στιγμιότυπο από την 5η πατινάδα στον Σταυρό Θεσσαλονίκης (φωτ.: Facebook / Βιβή Κουρτίδου)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Η 5η πατινάδα ξεσήκωσε τον Σταυρό Θεσσαλονίκης, με 11 συλλόγους και πολλή… φασαρία

15/06/2025 - 1:56μμ
Στιγμιότυπο από την εμφάνιση του χορευτικού τμήματος της «Τερψιθέας» (φωτ.: YouTube)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Όλα τα βλέμματα στο χορευτικό τμήμα της «Τερψιθέας»

14/06/2025 - 9:56μμ
Στιγμιότυπο από το 1ο Παιδικό-Εφηβικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών στην Καστοριά (πηγή: ΣΠοΣ Δυτικής Μακεδονίας & Ηπείρου)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

2ο Παιδικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών στην Καστοριά – Δείτε το live

14/06/2025 - 8:10μμ
(Φωτ.: facebook / ΠΜΣ Παλαγίας «Ο Μέγας Αλέξανδρος»)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Ο «Μέγας Αλέξανδρος» Παλαγίας ταξίδεψε τον Πόντο στη Σαμοθράκη

14/06/2025 - 12:56μμ
Ο ποταμός Ίρις (Yeşilırmak) στην Αμάσεια (φωτ: Ahmet Keles /commons. wikimedia.org)
ΠΟΝΤΟΣ

Ποτάμια και παραπόταμοι έδιναν ζωή στον Πόντο, ήταν τα φυσικά, πολιτικά αλλά και φυλετικά σύνορα

14/06/2025 - 9:35πμ
Στιγμιότυπο από το 1ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Θεάτρου στην Ποντιακή Διάλεκτο, το οποίο είναι μια πρωτοβουλία του Δήμου Εορδαίας (πηγή: Facebook /  Πανελλήνιο Φεστιβάλ Ποντιακού Θεάτρου Δήμου Εορδαίας)
ΠΟΝΤΟΣ

Το ποντιακό θέατρο στα καλύτερά του, στο 1ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Θεάτρου στην Ποντιακή Διάλεκτο

13/06/2025 - 11:15μμ
ΠΟΝΤΟΣ

Σύλλογοι Ποντίων Βάδης-Βυρτεμβέργης «Δωδεκάπολις»: Ανοιχτή επιστολή διαμαρτυρίας προς την ΟΣΕΠΕ

13/06/2025 - 10:38μμ
(Φωτ.: Μορφωτικός-Πολιτιστικός Σύλλογος Μικροχωρίου «Παναγία Σουμελά»)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Μικροχώρι Δράμας: Γέμισε χρώματα και βήματα της παράδοσης το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος

13/06/2025 - 5:42μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η επικεφαλής της ευρωπαϊκής διπλωματίας Κάγιας Κάλας (φωτ.: EPA / Julien Warnand)

Έκτακτη Σύνοδος των ΥΠΕΞ της ΕΕ με θέμα την κατάσταση στη Μέση Ανατολή

5 ώρες πριν
Η διάσημη αυτή φωτογραφία της Αρμένιας μάνας τραβήχτηκε από τον Άρμιν Βέγκνερ (πηγή: armenian-genocide.org)

Από τις οθωμανικές γενοκτονίες στο νέο τουρκικό επεκτατισμό: Σκέψεις και προτάσεις

6 ώρες πριν
Εικόνα από παλαιότερο γλέντι του δραστήριου Συλλόγου (πηγή: spfth.wordpress.com)

Αποχαιρετιστήριο γλέντι για τον Σύλλογο Ποντίων Φοιτητών και Σπουδαστών Θεσσαλονίκης

7 ώρες πριν
Το ισραηλινό σύστημα άμυνας «Iron Dome» δεν επέτρεψε σε πολλούς από τους ιρανικούς πυραύλους να πλήξουν την ισραηλινή επικράτεια. Παρόλα αυτά κάποιοι πύραυλοι βρήκαν τους στόχους τους (φωτ.:  EPA/ Atef Safadi)

Ιράν κατά Ισραήλ: Νέα ομοβροντία πυραύλων – Πλήγματα σε αρκετές περιοχές

8 ώρες πριν
Εικόνα από τις αρχές του 20ού αιώνα, έξω από χάνι του Γεσίρογλη ή Γεσίρογλου στην Τραπεζούντα (φωτ.: facebook.com/ groups/Zafer Duran/ TRABZONDAN ESİNTİLER)

Η φιλοξενία στον Πόντο ήταν μοναδική και θύμιζε αρχαία Ελλάδα – Ένα βράδυ στα Αμπέλια Τραπεζούντας

8 ώρες πριν

Έκτακτο: Σειρήνες ηχούν στην Ιερουσαλήμ

9 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign