pontosnews.gr
Τετάρτη, 29/03/2023
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Τρεις εμβληματικοί ναοί της Τραπεζούντας – Άγιος Ευγένιος, Παναγία Χρυσοκέφαλος και Αγία Σοφία (photos)

Γράφει η Θωμαΐς Κιζιρίδου

11/11/2021 - 9:20πμ
Άγια Σοφία Τραπεζούντας (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Άγια Σοφία Τραπεζούντας (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Στο ορθόδοξο χριστιανικό κράτος των Κομνηνών της Τραπεζούντας και ιδιαίτερα στην πόλη της Τραπεζούντας, υπήρξαν πολλές εκκλησίες.

Τρεις όμως ήταν πιο φημισμένες, που αποτελούσαν κέντρα θρησκευτικών και κοινωνικών εκδηλώσεων.

Ακόμη και σήμερα, παρά τη μετατροπή τους σε τεμένη, προσελκύουν πλήθος επισκεπτών.

Ναός Αγίου Ευγενίου (Yeni Cuma Camii)

Ο μεγαλομάρτυρας Άγιος Ευγένιος γεννήθηκε στην Τραπεζούντα και μαρτύρησε με αποκεφαλισμό στα χρόνια του αυτοκράτορα Διοκλητιανού το 292 μ.Χ. Το αίμα του Ευγενίου επισφράγισε το θρίαμβο του χριστιανισμού στον Πόντο κατά της ειδωλολατρίας.

Άγιος Ευγένιος ο Τραπεζούντιος (πηγή: Μονή Παρακλήτου)

Ανακηρύχθηκε από τον Αλέξιο Α΄ Μεγάλο Κομνηνό πολιούχος της Τραπεζούντας και χτίστηκε ο μεγαλοπρεπής ναός του. Μαζί με τον ναό της Παναγίας Χρυσοκεφάλου αποτελούσε το κέντρο της εκκλησιαστικής, εθνικής και πολιτικής ζωής της πόλης. Όταν η Τραπεζούντα καταλήφθηκε από τους Τούρκους, ο Πορθητής αμέσως μετέτρεψε το ναό σε τζαμί με το όνομα «Yeni Cuma Camii», δηλαδή «τζαμί της νέας Παρασκευής», γιατί εκεί προσευχήθηκε για πρώτη φορά.

Ο ναός του Αγίου Ευγενίου, σήμερα τζαμί (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Ο ναός του Αγίου Ευγενίου πρέπει να ήταν καθολικό μονής. Ο ρυθμός του ανατολική βασιλική με τρούλο και χωρίς εξώστες. Η δυτική είσοδος του ναού πρέπει να είχε νάρθηκα μπροστά της, αλλά καταστράφηκε από τους Τούρκους και αφού φράχτηκε μετατράπηκε σε παράθυρο.

Δεξιά, η δυτική είσοδος που έκλεισε (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Η είσοδος στο ναό γινόταν από την βόρεια πλευρά. Στο ναό φυλάσσονταν, μέσα σε ασημένια λάρνακα, τα λείψανα του Αγίου Ευγενίου και των συναθλητών του, Κανίδιου, Ακύλα και Ουαλεριανού.

Ο ναός πανηγύριζε δύο φορές το χρόνο, 21 Ιανουαρίου, εορτή του μαρτυρίου του Αγίου και 24 Ιουνίου εορτή των γενεθλίων του.

Ο ναός ήταν ονομαστός όχι μόνο σ’ όλο τον Πόντο, αλλά και σ’ όλη την Ανατολή. Το πρώτο μισό του 11ου αι. ήρθε προσκυνητής στο ναό ο Αυτοκράτορας του Βυζαντίου Βασίλειος Β΄ Βουλγαροκτόνος. Επίσης, στο ναό γίνονταν ενίοτε και επίσημες τελετές της αυτοκρατορικής αυλής, καθώς στέψεις και γάμοι αυτοκρατόρων. Ο Αλέξιος Γ΄ Κομνηνός στέφθηκε αυτοκράτορας στο ναό, αλλά νυμφεύθηκε και την Θοδώρα την Κατακουζηνή. Τόσο τα αυτοκρατορικά εμβλήματα των Κομνηνών, όσο και τα νομίσματα της Κομνήνιας αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας έφεραν την εικόνα του Αγίου Ευγενίου.

Νόμισμα που απεικονίζει τον Άγιο Ευγένιο ολόσωμο, μετωπικό να κρατά στο δεξί χέρι σταυρό, ασημένιο νόμισμα από τα χρόνια του Ιωάννη Β΄Κομνηνού (1280-1297) (πηγή: Συλλογή Τάσου Κυριακίδη)

Σήμερα στο ναό δεν σώζεται καμία από τις ωραίες αγιογραφίες που τον κοσμούσαν. Σκεπάστηκαν με κονίαμα και με τουρκικές διακοσμήσεις, στο θόλο του τρούλου και παραπλεύρως αυτού.

Το εσωτερικό του Αγίου Ευγενίου σήμερα (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Το λυπηρό πάντως είναι ότι σχεδόν έχουν καταστραφεί, «πιθανότατα από εργασίες συντήρησης», οι κεραμοπλαστικοί διάκοσμοι γύρω και κάτω από την σκεπή εξωτερικώς, καθώς και οι σταυροί, που βρίσκονταν στο γείσο είναι σπασμένοι και στοκαρισμένοι. Δυστυχώς, μόνο δύο σταυροί έχουν διασωθεί.

Σπασμένος σταυρός στο γείσο του ναού (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Ένας από τους δυο σταυρούς που υπάρχουν ακόμη (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Ο έτερος σταυρός που υπάρχει (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Τα συναισθήματα που γεμίζουν την ψυχή του προσκυνητή σήμερα είναι ποικίλα. Λαχτάρα, περηφάνια, λύπη, πόνο, αγωνία και συνάμα ελπίδα να κρατηθεί εις τους αιώνες ο ναός του πολιούχου της Τραπεζούντας των Κομνηνών.

Σήμερα, τα λείψανά του Αγίου Ευγενίου φυλάσσονται στη νέα Μητρόπολη του προσφυγικού ποντιακού ελληνισμού, στη Μητρόπολη Ν. Κρήνης και Καλαμαριάς και ένα εικονογραφημένο χειρόγραφο στο Βατοπέδι του Αγίου Όρους.

Η θέα της πόλης από το λόφο του Αγίου Ευγενίου (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Ναός Παναγίας Χρυσοκέφαλου (Ortahisar-Fatih Buyuk Camii)

Έτσι ονομαζόταν ο μητροπολιτικός ναός Τραπεζούντας. Η Παναγία η Χρυσοκέφαλη θεωρείται η πιο παλιά εκκλησία της Τραπεζούντας, με κτήτορα τον βασιλιά της Καππαδοκίας και Τραπεζούντας Αννιβαλιανό, που ήταν γαμπρός του Μεγάλου Κωνσταντίνου.

Η Παναγία Χρυσοκέφαλος, σήμερα Ortahisar-Fatih Buyuk Camii (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Το 913-14 ήταν έδρα του Μητροπολίτη Τραπεζούντας. Ο ναός έφερε την ονομασία Χρυσοκέφαλος, από την εποχή του Κωνσταντίνου Θ΄ του Μονομάχου (1042-55). Αρχικά ήταν περιτριγυρισμένος από διάφορα μοναστικά κτίσματα, όπου στη συνέχεια έγιναν καταστήματα και ξεκαθαρίστηκαν στη διάρκεια της ρωσικής κατοχής της Τραπεζούντας, το 1917. Επίσης είχε πολλά κτήματα στην περιοχή Χορτοκόπ’ της Ματσούκας και αρκετά έσοδα το χρόνο. Ο ναός ανανεώθηκε πλήρως τον 11ο με 12ο αιώνα, ενώ τον 13ο και 14ο αι. επεκτάθηκε με νέα κτίσματα.

Ο ναός της Παναγίας όπως φαίνεται από τη γέφυρα της Γκιούλ Μπαχάρ, Gülbaharhatun Köprüsü (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Η Παναγία Χρυσοκέφαλος ήταν ο ναός όπου γίνονταν οι στέψεις, αλλά και οι επίσημες ταφές των Μεγάλων Κομνηνών. Ονομάστηκε χρυσοκέφαλος, λόγω των επιχρυσωμένων χάλκινων πλακών που κάλυπταν εξωτερικά τον τρούλο της. Ήταν μεγαλοπρεπής ναός, γεμάτος λάμψη με πλούσιες διακοσμήσεις.

Η είσοδος όπως έχει διαμορφωθεί (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Το εσωτερικό του ναού σήμερα (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Μετά το 1461 ο ναός μετετράπη σε τζαμί, με όνομα Ortahisar Fatih Buyuk Camii, δηλαδή το μεγάλο τζαμί του Πορθητή (Φατίχ) στο μέσο των τειχών.

Ό,τι έχει απομείνει από την πλούσια διακόσμηση (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Αμέσως και η περιουσία του Hrisokefal Manastery, όπως το έλεγαν, πέρασε στο βακούφι του σουλτάνου Φατίχ. Σήμερα η όψη του ναού έχει αλλάξει και δυστυχώς όλοι οι κεραμοπλαστικοί βυζαντινοί διάκοσμοι, είτε έχουν καταστραφεί είτε έχουν σοβατιστεί.

Οι εξωτερικοί κεραμοπλαστικοί διάκοσμοι είναι σπασμένοι ή σοβατισμένοι (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Ως τζαμί προσελκύει πολύ κόσμο.

Ναός της Αγίας Σοφίας (Aya Sofya Muzesi και τώρα Aya Sofya Camii)

Η Αγία Σοφία Τραπεζούντας είναι ένας ναός με εξέχουσα θέση τόσο ανάμεσα στα μνημεία της Τραπεζούντας και του Πόντου, όσο και ανάμεσα στα βυζαντινά μνημεία ευρύτερα.

Η Αγία Σοφία Τραπεζούντος, διακρίνεται η δυτική είσοδος (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Αναμφισβήτητα, αποτελεί ένα μνημείο  συνυφασμένο,  από την ίδρυσή του, με την τοπική αυτοκρατορική δυναστεία των Μεγάλων Κομνηνών. Ταυτόχρονα, ο τρόπος με τον οποίο συνδυάζονται τα επιμέρους στοιχεία της αρχιτεκτονικής διαμόρφωσης, της αγιογράφησης, της ψηφιδωτής και της γλυπτής διακόσμησής του, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ασυνήθιστος και ίσως μοναδικός. Αυτή η μοναδικότητα έγκειται κυρίως στη συνύπαρξη ετερόκλητων επιδράσεων, οι οποίες παραπέμπουν άλλοτε στη Δύση, σε σχέση πάντα με τη συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή που βρίσκεται, και άλλοτε στην Ανατολή.

Νοτιοδυτική άποψη του ναού (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Ο ναός της Αγίας Σοφίας βρίσκεται στην παραλία της πόλης, δυτικά του φρουρίου των Μεγαλοκομνηνών και υπολογίζεται ότι χτίστηκε γύρω στα 1250 από τον αυτοκράτορα της Τραπεζούντας Μανουήλ Α΄. Πρόκειται για ναό σταυροειδή με τρούλο, χτισμένο σύμφωνα με το σχέδιο της Αγίας Σοφίας Κωνσταντινουπόλεως σε μικρότερο μέγεθος.

Το εσωτερικό του ναού (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Το κύριο χαρακτηριστικό της τοιχοδομίας του είναι οι πλατιές ζώνες από πελεκητές πέτρες, που διαδέχονταν στενότερες ζώνες σε κανονικά διαστήματα. Στο δυτικό τμήμα του ναού είναι ο νάρθηκας, θολωτό κτίσμα που έφτανε ως τα τόξα του κυρίως ναού. Πάνω από το νάρθηκα υπήρχε υπερώο που ήταν παρεκκλήσι και φαίνεται ότι ήταν μεταγενέστερο του κυρίως ναού.

Η είσοδος του παρεκκλησίου (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Το παρεκκλήσι επικοινωνούσε με τον κυρίως ναό με ένα παράθυρο που είχε στο βάθος της αψίδας, που βρισκόταν στον ανατολικό τοίχο του. Εξαιρετικής τέχνης τοιχογραφίες στόλιζαν το ναό καθώς κι ένα θαυμάσιο μωσαϊκό δάπεδο,

Η Πλατυτέρα και ο Χριστός (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

που το κέντρο του παρίστανε αετό που πιάνει λαγό κι έγινε σε ανάμνηση της μεγάλης νίκης του αυτοκράτορα Ανδρόνικου του Α΄ του Γιδού (1222-1235) εναντίον του Μελίκ, σουλτάνου του Ικονίου.

Ό,τι απέμεινε από το θαυμάσιο μωσαϊκό δάπεδο, δυστυχώς σήμερα είναι καλυμμένο από τις μοκέτες του τζαμιού (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

To 1860 ο Κρωμναίος εργολάβος  Ελευθέριος Χατζημουράτ Βαφειάδης με τρόπο την απέσπασε και κρυφά τη μετέφερε στην Κρώμνη, όπου τοποθετήθηκε στην εκκλησία της ενορίας Μαντζάντων. Το 1924 μεταφέρθηκε στην Ελλάδα.

Η περίφημη πλάκα που απέσπασε ο Κρωμναίος Ελευθέριος Βαφειάδης (πηγή: Αδελφότης Κρωμναίων)

Οι Κρωμναίοι τη δώρισαν στην Εφορεία Βυζαντινών αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης και ήταν τοποθετημένη στο μουσείο Ροτόντα-ναός Αγίου Γεωργίου Θεσσαλονίκης, ενώ σήμερα βρίσκεται στο βυζαντινό μουσείο της πόλης.

Εκτός από το εσωτερικό του ναού και το εξωτερικό του ήταν διακοσμημένο με εντυπωσιακό τρόπο. Γι’ αυτό ο ναός της Αγίας Σοφίας Τραπεζούντας υπήρξε σημαντικό μνημείο αρχιτεκτονικής, γλυπτικής και ζωγραφικής. Δίπλα στο ναό υπήρχε ομώνυμο μοναστήρι, που χρησιμοποιούταν για την ταφή των λαϊκών. Λίγα λείψανα από τους τοίχους του τείχους του, σώζονταν πριν από την καταστροφή. Ο πύργος στα δυτικά του ναού φαίνεται ότι χτίστηκε γύρω στα 1427.

Ο Πύργος στα δυτικά του ναού (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Στον πρώτο όροφο του πύργου αυτού υπήρχε μικρό παρεκκλήσι που τους τοίχους του τους στόλιζαν εικόνες μοναχών και επιτάφιες επιγραφές και το εσωτερικό του παρεκκλησίου ήταν στολισμένο με αξιόλογες τοιχογραφίες.

Άποψη του Πύργου, διακρίνεται η κόγχη του ιερού του παρεκκλησίου (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Ο ναός και το μοναστήρι ήταν αφιερωμένα στη Σοφία ή το λόγο του Θεού, δηλαδή στον Ιησού Χριστό, γι’ αυτό και το μοναστήρι ονομαζόταν και μονή του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού και πανηγύριζε 6 Αυγούστου.

Το βυζαντινό βαπτιστήριο μπροστά από τη βόρεια είσοδο του ναού (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Σε τζαμί μετατράπηκε περί τα μέσα του 16ου αιώνα και κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκόσμιου Πολέμου χρησιμοποιήθηκε ως αποθήκη, αλλά και ως προσωρινό νοσοκομείο. Τις εργασίες αποκατάστασης του ναού ανέλαβαν το 1955 Βρετανοί αρχαιολόγοι, οι οποίοι αποκάλυψαν τις εκπληκτικές αγιογραφίες του 13ου αιώνα, που ανήκουν στη μεγάλη βυζαντινή τέχνη της πρώιμης Παλαιολόγειας αναγέννησης. Πενήντα πέντε βιβλικές σκηνές, που πάνω από 400 χρόνια έμεναν κρυμμένες κάτω από επίχρισμα ασβέστη, ήρθαν στο φως.

Ο Χριστός πολλαπλασιάζει τους άρτους, τοιχογραφία νάρθηκος δυτικής εισόδου (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Ο Χριστός γιατρεύει τον τυφλό στην κολυμβήθρα του Σιλωάμ, τοιχογραφία νάρθηκος δυτικής εισόδου (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Ο Χριστός διδάσκει στο ναό, τοιχογραφία νάρθηκος δυτικής εισόδου (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Ο γάμος στην Κανά, τοιχογραφία νάρθηκος δυτικής εισόδου (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Τοιχογραφίες του τρούλου, διακρίνεται αριστερά κάτω η Σταύρωση, δεξιά κάτω η εις Άδου Κάθοδος και δεξιά πάνω η Βάπτιση του Χριστού

Ακόμη, τα γλυπτά που κοσμούν τα πρόπυλα του ναού συνθέτουν άλλο ένα μοναδικό καλλιτεχνικό σύνολο. Στη γλυπτή διακόσμηση της Αγίας Σοφίας συνυπάρχουν οι εικονογραφικές παραδόσεις της Συρίας και του Καυκάσου με μοτίβα και τεχνικές του ευρύτερου ανατολικού χώρου, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις δεν αποκλείεται να υπάρχει έμμεση κωνσταντινουπολίτικη επίδραση. Πρόκειται για μια πολύ ενδιαφέρουσα μαρτυρία που αφορά τις σχέσεις των διαφορετικών πληθυσμιακών ομάδων στην περιοχή, η οποία εμπλουτίζει τις γνώσεις μας για το ναό της Αγίας Σοφίας και ταυτόχρονα καταδεικνύει τον κεντρικό και πολυδιάστατο ρόλο της πόλης της Τραπεζούντας.

Το εντυπωσιακό γλυπτό στη νότια είσοδο του ναού (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Η Αγία Σοφία λειτουργούσε από το 1961 ως μουσείο. Τον Ιούλιο του 2013, η δικαιοδοσία του ναού μεταβιβάστηκε με δικαστική απόφαση από το υπουργείο Τουρισμού στη Γενική Διεύθυνση Βακουφίων, το οποίο με τη σειρά του αποφάσισε την επαναλειτουργία του ως τζαμί, έπειτα περίπου από μισό αιώνα. Έτσι, σήμερα ο ναός είναι χωρισμένος στα δύο.

Ο κυρίως ναός έχει μετατραπεί σε τζαμί, όπου έχει καλυφθεί ο θόλος και το Άγιο Βήμα, ενώ τα κλίτη του ναού λειτουργούν ως μουσείο όπου μπορεί κάποιος να δει τις αγιογραφίες.

Το εσωτερικό του ναού σήμερα, μετά τη μετατροπή του σε τζαμί το 2013 (πηγή: Tripadvisor)

Το Επιμελητήριο, όμως, Αρχιτεκτόνων Τραπεζούντας ζητά η Αγία Σοφία να λειτουργεί μόνο ως μουσείο και οι επισκέπτες να μπορούν να βλέπουν τις αγιογραφίες και άλλα αριστουργήματα της ορθόδοξης εκκλησιαστικής τέχνης. Απ’ ότι φαίνεται το αίτημα των αρχιτεκτόνων δικαιώθηκε. Αναμένουμε να εφαρμοστεί.

Η βόρεια είσοδος του ναού, διακρίνεται και το βαπτιστήριο (φωτ.: Θ. Κιζιρίδου)

Θωμαΐς Κιζιρίδου

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΠΟΝΤΟΣ

Μαθαίνω ποντιακά: Ξέρεις ποιος είναι ο σαγλάμ’ς;

29/03/2023 - 10:34πμ
Το Σωματείο Δράσης «Νίκος Καπετανίδης» ζητά να μεταφερθούν κατά μία εβδομάδα οι επίσημες κρατικές τελετές της Ημέρας Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου, λόγω της προκήρυξης των εκλογών στις 21 Μαΐου (φωτ.: facebook.com/vataniotis)
ΠΟΝΤΟΣ

Σωματείο «Νίκος Καπετανίδης»: Ζητά μεταφορά των τελετών μνήμης για τη Γενοκτονία των Ποντίων λόγω εκλογών

28/03/2023 - 9:23μμ
«Χάρτινες» γυναίκες στο Μουσείο «Κεντώντας τη Μνήμη» της Μέριμνας Ποντίων Κυριών Θεσσαλονίκης (φωτ.: Φίλιππος Φασούλας)
ΠΟΝΤΟΣ

Μέριμνα Ποντίων Κυριών, 100 χρόνια στη Θεσσαλονίκη – Με έκθεση ζωγραφικής ξεκινούν οι εκδηλώσεις

28/03/2023 - 2:32μμ
Πρόγραμμα του Θεάτρου Τραπεζούντος (πηγή: ellinoistorin.gr)
ΠΟΝΤΟΣ

Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου – Η απαρχή του ποντιακού θεάτρου

27/03/2023 - 7:00μμ
Οι συντελεστές της παράστασης που συγκίνησε το κοινό της Κατερίνης (φωτ.: Ένωση Ποντίων Πιερίας)
ΠΟΝΤΟΣ

«Πόντος – Τα δακρυσμένα κύματα της μνήμης»: Μια θεατρική παράσταση γεμάτη ιστορία και ποντιακό πολιτισμό, από την Ένωση Ποντίων Πιερίας

27/03/2023 - 10:25πμ
Η πρόεδρος του Διεθνούς Ένωσης Μελετητών Γενοκτονιών δρ  Ομπράιαν, ο δρ Παναγιώτης Διαμάντης, γενοκτολόγος και ιστορικός στο Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ, με εκπροσώπους των τριών κοινοτήτων. Ανάμεσά τους ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ποντιακών Σωματείων Αυστραλίας Πίτερ Στεφανίδης και ο  εκτελεστικός διευθυντής του ANC-AU Μάικλ Κολοκοσιάν (πηγή: twitter.com/DrMelOB)
ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ

Έλληνες, Αρμένιοι και Ασσύριοι στην Αυστραλία, παλεύουν για την αναγνώριση των γενοκτονιών από το 1914 έως το 1924

26/03/2023 - 5:20μμ
Μαύρα μαντίλια στην παρέλαση για την 25η Μαρτίου (φωτ.: Facebook / Σύλλογος Ποντίων Λάρισας)
ΠΟΝΤΟΣ

Με μαύρα μαντίλια οι Πόντιες της Λάρισας στην παρέλαση για την 25η Μαρτίου

26/03/2023 - 10:34πμ
Οικογενειακή φωτογραφία από τις τέσσερις γενιές των Ποντίων που παρέλασαν τιμώντας την 25η Μαρτίου 1821, στο δήμο Αγ. Βαρβάρας (φωτ.: facebook.com/spfaros)
ΠΟΝΤΟΣ

25η Μαρτίου: Τέσσερις γενιές Ποντίων παρέλασαν με το «Φάρο» Αγ. Βαρβάρας

25/03/2023 - 11:14μμ
Ο οθωμανικός στρατός επιτίθεται στη Μονή Αρκαδίου, Νοέμβριος 1866 (πηγή: Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΠΟΝΤΟΣ

Αλέξιος Μαυροθαλασσίτης, ένας Πόντιος αγωνιστής του 1821 – Πολέμησε στην Κρήτη, είχε άδοξο τέλος

25/03/2023 - 3:36μμ
(Φωτ.: Tim Peukert / fotocommunity.de / commons.wikimedia.org)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Στις 25 Μαρτίου, στον Πόντο, ο κούκον έφερνε την άνοιξη και τα πλούτη – Ο θρύλος για τη σχέση του πουλιού με την Παναγία Σουμελά

25/03/2023 - 3:04μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

(Φωτ.: astynomia.gr)

Ηλιούπολη: Ποιος είναι ο προπονητής του τάε κβον ντο που συνελήφθη για βιασμούς μαθητριών του

11 λεπτά πριν
(Φωτ.: Facebook/ Παλιός και νέος κινηματογράφος)

Ιάκωβος Καμπανέλλης: Το φτωχόπαιδο με τις κωνσταντινουπολίτικες ρίζες που κατάφερε να γίνει κορυφαίος συγγραφέας

45 λεπτά πριν
Ο 46χρονος,τότε, που κακοποίησε βάναυσα τη 40χρονη σύντροφό του στην Αργυρούπολη, ενώ τον οδηγούσαν στον ανακριτή, τον Ιανουάριο του 2022(φωτ.: Μιχάλης Καραγιάννης/EUROKINISSI)

10 χρόνια κάθειρξη στον 47χρονο που ξυλοκόπησε βάναυσα τη σύντροφό του στην Αργυρούπολη

2 ώρες πριν
Καμένα λεωφορεία, στο Φροντινιάν, μια μέρα μετά τις αντικυβερνητικές διαδηλώσεις στη Γαλλία (φωτ.: EPA/ Guillaume Horcajuelo)

Γαλλία: Στο Συνταγματικό Συμβούλιο το νομοσχέδιο της συνταξιοδοτικής μεταρρύθμισης

2 ώρες πριν
(Φωτ.: opap.gr)

ΣΚΡΑΤΣ: Κέρδη άνω των 3,1 εκατ. ευρώ την προηγούμενη εβδομάδα

3 ώρες πριν
(Φωτ.: pixabay.com/voltamax)

«Επιστροφή στις ρίζες»: 6ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Μονόπρακτου-Μονολόγου της Ιωνικής Λέσχης Ανάγνωσης

3 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2022 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2022 pontosnews.gr
Made by minoanDesign