Κατευθυντήριες γραμμές για την προστασία των προσωπικών δεδομένων των ψηφοφόρων δίνει η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, μιας και κατά την προεκλογική περίοδο πολλοί βομβαρδίζονται από κλήσεις, SMS και e-mail που προέρχονται από τα κόμματα αλλά και τους υποψηφίους για την τοπική αυτοδιοίκηση, την Ευρωβουλή και τη Βουλή.
Απαντώντας στο βασικό ερώτημα πότε κάποιος έχει το δικαίωμα να «ενοχλεί» τους ψηφοφόρους, η ανεξάρτητη Αρχή τονίζει ότι τηλεφωνήματα επιτρέπονται να γίνονται και χωρίς τη συγκατάθεση τους, εκτός και αν ο καλούμενος έχει προηγουμένως δηλώσει ότι δεν επιθυμεί να δέχεται τέτοιες κλήσεις (σύστημα opt-out) με βάση το άρθρο 11, παράγραφος 2 του νόμου 3471/2006. Το ίδιο ισχύει για κλήσεις μέσω υπηρεσιών όπως το Viber, το Skype, το Whatsapp κτλ.
Σε ό,τι αφορά τα γραπτά μηνύματα (SMS), τα e-mail, τα γραπτά μηνύματα μέσα από ιντερνετικές πλατφόρμες, τα φαξ, τις αυτοματοποιημένες κλήσεις, τα φωνητικά μηνύματα που αποθηκεύονται μέσω υπηρεσίας αυτόματου τηλεφωνητή και τις ταχυδρομικές επιστολές, απαιτείται η συγκατάθεση του ψηφοφόρου για πολιτική επικοινωνία, ακόμα και αν τα στοιχεία του είναι διαθέσιμα σε νόμιμες πηγές, όπως για παράδειγμα στον τηλεφωνικό κατάλογο.
Πώς δίνεται η «συγκατάθεση για πολιτική επικοινωνία»
Η «συγκατάθεση για πολιτική επικοινωνία» δίνεται μέσω της συμπλήρωσης ειδικού εντύπου, π.χ. κατά τη διάρκεια εκδηλώσεων ή στο πλαίσιο λειτουργίας των πολιτικών γραφείων των υποψηφίων. Επίσης η συγκατάθεση μπορεί να είναι ηλεκτρονική μέσω, π.χ., της εγγραφής σε ιστοσελίδα. Σε ό,τι αφορά την επικοινωνία του κόμματος με τα μέλη και τους φίλους του που έχουν δικαιώματα μέλους, η συγκατάθεση προκύπτει από τη γενική συγκατάθεση του μέλους να συμμετέχει στο κόμμα.
Ωστόσο, μόνο εφόσον προβλέπεται από το καταστατικό τα στοιχεία επικοινωνίας μπορούν να διαβιβαστούν σε άλλα μέλη και φίλους του κόμματος.
Σε κάθε περίπτωση, η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων σημειώνει ότι σε κάθε ηλεκτρονική επικοινωνία χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση απαιτείται να αναφέρεται ευδιάκριτα και σαφώς η ταυτότητα του αποστολέα ή του προσώπου προς όφελος του οποίου αποστέλλεται το μήνυμα, καθώς επίσης και μια έγκυρη διεύθυνση στην οποία ο αποδέκτης του μηνύματος μπορεί να ζητεί τον τερματισμό της επικοινωνίας.
- Δείτε ΕΔΩ αναλυτικά τις οδηγίες της ανεξάρτητης Αρχής.