pontosnews.gr
Κυριακή, 22/06/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Αρχιμηνιά κι αρχιχρονιά: Τα πασίγνωστα δυσνόητα κάλαντα της Πρωτοχρονιάς

31/12/2018 - 9:48πμ
Αρχιμηνιά κι αρχιχρονιά: Τα πασίγνωστα δυσνόητα κάλαντα της Πρωτοχρονιάς
Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Το κείμενο περιλαμβάνεται στην έκδοση του Κέντρου Έρευνας και Προβολής της Εθνικής Μουσικής (ΚΕΠΕΜ) Ανοίξετε την πόρτα σας! – Κάλαντα Χριστουγέννων, Πρωτοχρονιάς, Φώτων – Αρχείο Σίμωνα Καρά 1958-1976 με τίτλο «Αρχιμηνιά κι αρχιχρονιά: Παρανοήσεις και ο ρόλος των τσακισμάτων».


Τα πρωτοχρονιάτικα κάλαντα από την Αιγιάλη της Αμοργού που ηχογράφησε ο Σίμων Καράς το 1973 από δύο ντόπιους οργανοπαίκτες

Τα κοινά κάλαντα της Πρωτοχρονιάς, με έντονη παρουσία στο νότιο και ανατολικό Αιγαίο και σε περιοχές της δυτικής Μικράς Ασίας, τα οποία τραγουδιούνται σήμερα σε ολόκληρη την Ελλάδα, παρουσιάζουν μια τέτοια πλοκή στίχων, ώστε το περιεχόμενό τους να παρουσιάζεται σχεδόν ασυνάρτητο.

Συνήθως τα κάλαντα αυτά τα βλέπουμε γραμμένα ως εξής:

Αρχιμηνιά κι αρχιχρονιά,
ψηλή μου δεντρολιβανιά,
κι αρχή καλός μας χρόνος,
εκκλησιά με τ’ άγιο θρόνος.

Αρχή που βγήκε ο Χριστός,
άγιος και πνευματικός,
στη γη να περπατήσει
και να μας καλοκαρδίσει.

Άγιος Βασίλης έρχεται
και δε μας καταδέχεται
από την Καισαρεία,
συ ’σ’ αρχόντισσα, κυρία.

Βαστάει εικόνα και χαρτί,
ζαχαροκάντιο ζυμωτή,
χαρτί και καλαμάρι,
δες κι εμέ το παλικάρι.

Το καλαμάρι έγραφε,
τη μοίρα του την έλεγε
και το χαρτί ομίλει
άσπρε μου, άγιε Βασίλη.

Το νόημα των στίχων των καλάντων αυτών, τα οποία στην παραπάνω εκδοχή είναι ελλιπή από πλευράς στίχων και περιλαμβάνουν αρκετά λάθη γραφής, ξεκαθαρίζει αν λάβουμε υπ’ όψιν μας την παρουσία και τον ρόλο των τσακισμάτων. Τσάκισμα ‒η γύρισμα σε άλλες περιοχές‒ στα δημοτικά τραγούδια ονομάζεται μία φράση, ένας στίχος ή συχνά ένα ομοιοκατάληκτο δίστιχο, λιγότερων συνήθως συλλαβών από τον κύριο στίχο, που παρεμβάλλεται μεταξύ των στίχων ενός τραγουδιού ή σφραγίζει το τραγούδισμα ενός στίχου, ενός δίστιχου ή μιας ολόκληρης στιχουργικής ενότητας. Τα τσακίσματα συνήθως δεν είναι απαραίτητα για τη νοηματική πληρότητα του κειμένου, όμως κάποιες φορές σχετίζονται νοηματικά με αυτό και ενίοτε το συμπληρώνουν. Δίστιχα τσακίσματα, όπως είναι για παράδειγμα το «Σένα τα λέγω κι άκου τα | πάρε χαρτί και γράφε τα», εμφανίζονται συχνότατα στα δημοτικά τραγούδια, ενώ λείπουν παντελώς από τα κάλαντα.


(Σκίτσο της Βάσως Γώγου από την εικονογράφηση του βιβλίου Ανοίξετε την πόρτα σας!)

Τα κάλαντα της Πρωτοχρονιάς αποτελούνταν πρωτογενώς από στίχους ιαμβικούς δεκαπεντασύλλαβους. Παρακάτω παραθέτουμε όλους τους στίχους της παραλλαγής από την Κάτω Παναγιά της Ερυθραίας της Μικράς Ασίας (Ανοίξετε την πόρτα σας!, CD 1, αρ. 23), όπως θα ήταν πριν από την παρεμβολή των τσακισμάτων. Στη μορφή αυτή το νόημα είναι σαφές και πλήρες.

Αρχιμηνιά κι αρχιχρονιά κι αρχικαλός μας χρόνος!
Κι αρχή που βγήκε ο Χριστός στη γη να περπατήσει.
Άγιος Βασίλης έρχεται από την Καισαρεία,
βαστά εικόνα και χαρτί, χαρτί και καλαμάρι.
Το καλαμάρι έγραφε και το χαρτί ομίλειε.
– Βασίλη, πόθεν έρχεσαι και πόθεν κατεβαίνεις;
– Από της μάνας μ’ έρχομαι και στο σχολειό μου πάω.
– Κάτσε να φας, κάτσε να πιεις, κάτσε να τραγουδήσεις.
– Εγώ γράμματα μάθαινα, τραγούδια δεν ηξεύρω.
– Σα δεν ηξεύρεις γράμματα,1 πες μας την αρφαβήτα.
Και στο ραβδί τ’ ακούμπησε, να πει την αρφαβήτα.
Χλωρό ραβδί, ξερό ραβδί, χλωρά βλαστάρια επέτα
κι απάνω στα βλαστάρια του πέρδικες κελαηδούσαν.
Δεν ήταν μόνο πέρδικες, ήταν και τρυγονάκια.
Κατέβηκε η πέρδικα να βρέξει το φτερό της
κι έβρεξε τον αφέντη μας τον πολυχρονεμένο.

Ο τελευταίος αυτός στίχος αποτελεί σε πολλές παραλλαγές την αρχή των παινεμάτων προς τον αφέντη. Οι στίχοι αυτοί έσπασαν λοιπόν σε δύο ημιστίχια, κάθε ένα από τα οποία συνοδεύτηκε από ένα ομοιοκατάληκτο με αυτό τσάκισμα.2 Τα τσακίσματα αυτά δεν έγινε προσπάθεια, εκτός κάποιων εξαιρέσεων, να ταιριάξουν νοηματικά με τους κυρίως στίχους. Το αν έγινε αυτό εσκεμμένα η από αδυναμία, δεν το γνωρίζουμε. Πάντως τα περισσότερα τσακίσματα απευθύνονται προς κάποια κοπέλα· θα μπορούσαμε να θεωρήσουμε προς την κοπέλα του σπιτιού ‒ όπου, βέβαια, υπήρχε. Με τα τσακίσματα, τα οποία τα σημειώνουμε μέσα σε παύλες και με όρθια γράμματα, τα κάλαντα παίρνουν την εξής μορφή:

Αρχιμηνιά κι αρχιχρονιά
–ψηλή μου δεντρολιβανιά–
κι αρχικαλός μας χρόνος!
–εκκλησιά με τ’ άγιο θρόνος–
Κι αρχή που βγήκε ο Χριστός
–άγιος και πνευματικός–
στη γη να περπατήσει.
–και να μας καλοκαρδίσει–
Άγιος Βασίλης έρχεται
–αν δε μας καταδέχεται–3
από την Καισαρεία.
–σύ ’σ’ αρχόντισσα, κυρία–
Βαστά εικόνα και χαρτί,
–ζαχαροκαντιοζύμωτη–4
χαρτί και καλαμάρι.
–δες κι εμέ, το παλικάρι–
Το καλαμάρι έγραφε
–τη μοίρα μου την έγραφε–
και το χαρτί ομίλειε.
–άσπρε μου, καθάριε κρίνε–
– Βασίλη, πόθεν έρχεσαι
–και δε μας καταδέχεσαι–
και πόθεν κατεβαίνεις;
–και δε μας ε-συντυχαίνεις–
– Από της μάνας μ’ έρχομαι
–κι εγώ σας καταδέχομαι–
και στο σχολειό μου πάω.
–δε μου λέτε τι να κάνω–
– Κάτσε να φας, κάτσε να πιεις,
–κάτσε τον πόνο σου να πεις–
κάτσε να τραγουδήσεις.
–και να μας καλοκαρδίσεις–
– Εγώ γράμματα μάθαινα,
–μα να σας πω τι πάθαινα–
τραγούδια δεν ηξεύρω.
–αντικρύ μου να σας εύρω–
– Σα δεν ηξεύρεις γράμματα,
–πόσες φορές με κλάματα–
πες μας την αρφαβήτα.
–να ’χεις το Θεό βοήθεια–
Και στο ραβδί τ’ ακούμπησε
–και δε μας ετραγούδησε–
να πει την αρφαβήτα.
–ωσάν άγιος που ήτα’–
Χλωρό ραβδί, ξερό ραβδί,
–άσπρο σταφύλι ροζακί–
χλωρά βλαστάρια επέτα.
–ροδοκόκκινη βιολέτα–
Και πάνω στα βλαστάρια της
–και στα περικλωνάρια της–
πέρδικες κελαηδούσαν.
–μάτια μου, κι ας σε ξυπνούσα’–
Δεν ήταν μόνο πέρδικες,
–γαρυφαλλιές λεβέντικες–
ήταν και τρυγονάκια,
–μαύρα μου γλυκά ματάκια–
Κατέβηκε η πέρδικα
–πώς περπατεί λεβέντικα–
να βρέξει το φτερό της
–διατί ’τανε σκληρότης–
κι έβρεξε τον αφέντη μας
–το ρήγα, το λεβέντη μας–
τον πολυχρονεμένο.
–και στον κόσμο ξακουσμένο–

Ο τύπος αυτός παραγωγής των στίχων παρουσιάζεται και σε κάποια δημοτικά τραγούδια, όπως στο παρακάτω:

Εγώ ’μαι του ψαρά ο γιος
–ο ψάλτης κι ο γραμματικός–
και πάω να ψαρέψω.
–μαύρα μάτια να διαλέξω–

Όταν τον τελευταίο στίχο ακολουθούν παινέματα προς τους ανθρώπους του σπιτιού, τότε στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων σταματά η παρεμβολή τσακισμάτων και τραγουδιούνται οι πρωτογενείς ιαμβικοί δεκαπεντασύλλαβοι στίχοι των παινεμάτων, πάνω σε διαφορετική μουσική φράση.

Σύμφωνα με μία ‒διαδεδομένη αλλά και ατεκμηρίωτη‒ ερμηνεία, κάποιο αρχοντόπουλο κατά τους βυζαντινούς χρόνους θέλησε να εξομολογηθεί τον έρωτά του σε κάποια κοπέλα και επέλεξε να το κάνει με τον κεκαλυμμένο αυτό τρόπο μέσω των καλάντων. Η παλαιότερη διατύπωση της ερμηνείας αυτής που καταφέραμε να βρούμε περιλαμβάνεται σε άρθρο του 1966.5 Η διήγηση ξεκινά με την αόριστη φράση «Κατά μία παράδοση», χωρίς να αναφέρεται καμία απολύτως πηγή. Το ίδιο συμβαίνει και με τις μεταγενέστερες αναφορές.


(Σκίτσο της Βάσως Γώγου από την εικονογράφηση του βιβλίου Ανοίξετε την πόρτα σας!)

Τα τσακίσματα πάντως που παρεμβάλλονται στους στίχους των καλάντων άλλοτε απευθύνονται πράγματι σε κοπέλα, όμως άλλοτε συμπληρώνουν ή συνδέονται νοηματικά με το κυρίως κείμενο. Επιπλέον, η μορφή με τα τσακίσματα συναντάται σπάνια σε βιβλιογραφικές πηγές του 19ου αιώνα και του πρώτου μισού του 20ού. Πρώτη, από όσο μπορούμε να γνωρίζουμε, αναφορά των καλάντων αυτών στη μορφή με τα τσακίσματα ‒και μάλιστα ως κάλαντα Αθηνών‒ κάνει ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης σε άρθρο του με τίτλο «Αγιοβασιλιάτικα» το 1888.6 Το 1923 ο Καλλιγερόπουλος τα συμπεριλαμβάνει στη συλλογή του ως κάλαντα Σύρου, αναφέροντας ότι τραγουδιούνται και στην Αθήνα.7 Είναι πάντως συχνό το φαινόμενο κάλαντα από συγκεκριμένη περιοχή που παρουσιάζονται σε παλαιές συλλογές χωρίς τσακίσματα, να καταγράφονται με τσακίσματα σε νεότερες συλλογές ή ηχογραφήσεις από την ίδια περιοχή, όπως συμβαίνει με τα κάλαντα της Αμοργού (βλ. Ανοίξετε την πόρτα σας!, CD 2, αρ. 1). Τα στοιχεία αυτά οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η παραπάνω ιστορία με το βυζαντινό αρχοντόπουλο αποτελεί κατά πάσα πιθανότητα ρομαντική κατασκευή και ότι τα κάλαντα αυτά αποτελούν μάλλον νεότερη στιχουργική σύνθεση, που γρήγορα διαδόθηκε, κυρίως μάλιστα στο Αιγαίο και στις μικρασιατικές ακτές.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι μέσα στις δεκάδες παραλλαγές των καλάντων ‒στη μορφή τους με τα τσακίσματα‒ που βρέθηκαν κατά την αναδίφηση του ηχητικού αρχείου του Σίμωνα Καρά, το οποίο εκτείνεται χρονικά από το 1957 μέχρι το 1980, αλλά και της διαθέσιμης παλαιάς βιβλιογραφίας, είναι πολύ ενδιαφέρον το γεγονός ότι δεν βρέθηκε ούτε μία παραλλαγή που να αναφέρει το τσάκισμα «άσπρε μου άγιε Βασίλη», «άγιε μου καλέ Βασίλη» ή κάτι παρόμοιο. Αντί γι’ αυτό συναντήσαμε τα τσακίσματα «άσπρε μου χρυσέ μου ήλιε», «άσπρε μου καθάριε κρίνε» σε διάφορες τοπικές παραλλαγές και μία φορά το τσάκισμα «άσπρο μου γλυκό σταφύλι». Το άτεχνο τσάκισμα που σήμερα τραγουδιέται ως καταληκτήριο των καλάντων αποτελεί προφανώς δημιούργημα των τελευταίων δεκαετιών, επηρεασμένο από τη Δυτική εκδοχή του Αϊ-Βασίλη.
_____
1. Σε άλλες παραλλαγές βρίσκουμε τον σωστότερο στίχο «Και σαν ηξεύρεις γράμματα».
2. Το ίδιο συνέβη και σε κάποιες ακόμη λίγες περιπτώσεις σπάνιων καλάντων. Βλ. Κ. Μάρκου, Ελληνικά κάλαντα, Δήμος Παιανίας, Αθήνα 2011, σ. 307, 310, 318, 522· και Δ. Καλλιγερόπουλου, Τα κάλανδα όλης της Ελλάδος, Αθήνα 1923, σ. 33.
3. Το τσάκισμα αυτό συναντάται συνήθως στην εξής μορφή: «και δε μας καταδέχεται». Από παρανόηση και λόγω άγνοιας της λειτουργίας των τσακισμάτων κάποιοι λένε «κι όλους μας καταδέχεται» νομίζοντας ότι το ημιστίχιο αυτό αναφέρεται στον Άγιο Βασίλειο.
4. Το τσάκισμα αυτό γράφεται συνήθως με την εσφαλμένη γραφή «ζαχαροκάντιο ζυμωτή» αντί της ορθής «ζαχαροκαντιοζύμωτη». Ζαχαροκάντιο είναι η κρυσταλλική ζάχαρη, επομένως ζαχαροκαντιοζύμωτη είναι αυτή που είναι ζυμωμένη με τη ζάχαρη. Σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτη πληροφορία, η κοινότητα των Χιωτών στην Κωνσταντινούπολη ονόμαζε το γλυκό που σήμερα είναι γνωστό ως υποβρύχιο «ζυμωτό ζαχαροκάντιο». Αν ισχύει κάτι τέτοιο, τότε το επίθετο ζαχαροκαντιοζύμωτη θα μπορούσε να έχει σχέση με το γλυκό αυτό.
5. Κ. Κώνστα, «Λαογραφικά Αιτωλίας και Ακαρνανίας», περ. Λαογραφία 24 (1966), σ. 301.
6. Κ. Μάρκου, ό.π., σ. 29.
7. Δ. Καλλιγερόπουλου, ό.π., σ. 18.

Δημήτρης Μαντζούρης
Επιστημονικός συνεργάτης ΚΕΠΕΜ.

  • Πηγή: pemptousia.gr.
ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Καναντέρ επιχειρεί κατά της φωτιάς στην Ευκαρπία (φωτ.: EUROKINISSI/Νάσος Σιμόπουλος)
ΕΛΛΑΔΑ

Θεσσαλονίκη: Υπό έλεγχο η φωτιά στην Ευκαρπία – Αναζητούνται δύο ανήλικοι

21/06/2025 - 7:55μμ
Ο Δημήτρης Μελισσανίδης με τον γιο του, Γιώργο, στο γήπεδο της ΑΕΚ, σε παλιότερη φωτογραφία (φωτ.: ΙΝΤΙΜΕ)
ΕΛΛΑΔΑ

Νέο μέλος στην οικογένεια Μελισσανίδη

21/06/2025 - 7:25μμ
Στιγμιότυπο από τη φωτιά στην Εφεδρούπολη (φωτ.: YouTube)
ΕΛΛΑΔΑ

Θεσσαλονίκη: Φωτιά κοντά σε κατοικίες στην Ευκαρπία – Μήνυμα του 112 για ετοιμότητα

21/06/2025 - 5:40μμ
Χρήματα και μπιτόνια ανάμεσα στα κατασχεμένα αντικείμενα της οργάνωσης (φωτ.: Ελληνική Αστυνομία)
ΕΛΛΑΔΑ

Θεσσαλονίκη: Συνέλαβαν 5, αναζητούν άλλους 17 για λαθραία καύσιμα – Κέρδη άνω των 280.000 ευρώ

21/06/2025 - 4:40μμ
Σκάφος του Λιμενικού Σώματος (φωτ. αρχείου: Λιμενικό Σώμα)
ΕΛΛΑΔΑ

Χαλκιδική: Σταμάτησαν οι έρευνες του ΛΣ – Ίσως δεν υπάρχουν αγνοούμενες

21/06/2025 - 3:35μμ
Στην περιοχή της Βουρβουρούς στη Χαλκιδική ερευνά το Λιμενικό Σώμα για τις δύο αγνοούμενες (φωτ. αρχείου: MotionTeam/Βασίλης Βερβερίδης)
ΕΛΛΑΔΑ

Χαλκιδική: Αγωνία για τις δύο αγνοούμενες στη Βουρβουρού

21/06/2025 - 12:38μμ
(Φωτ. αρχείου: EUROKINISSI / Γιώργος Κονταρίνης)
ΕΛΛΑΔΑ

Θεσσαλονίκη: Ένας νεκρός και ένας τραυματίας από τροχαίο στην Καμάρα

21/06/2025 - 10:34πμ
(Φωτ.: EUROKINISSI/Τατιάνα Μπόλαρη)
ΕΛΛΑΔΑ

Βροχερό και δροσερό το Σάββατο

21/06/2025 - 8:08πμ
Στιγμιότυπο από την ποδηλατοδρομία (φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ/Αχιλλέας Χήρας)
ΕΛΛΑΔΑ

Γυμνοί ποδηλάτες πλημμύρισαν το κέντρο της Θεσσαλονίκης

20/06/2025 - 10:19μμ
(Φωτ.: EUROKINISSI/Γιώργος Κονταρίνης)
ΕΛΛΑΔΑ

e-ΕΦΚΑ & ΔΥΠΑ: Ο «χάρτης» των πληρωμών για την περίοδο 23 Ιουνίου έως 27 Ιουνίου

20/06/2025 - 7:21μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Στιγμιότυπο από παλιότερη διαμαρτυρία για την επίσκεψη του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στην Κύπρο (φωτ.: ΕΡΑ/Κάτια Χριστοδούλου)

Κύπρος: Καταγγέλλει στο Συμβούλιο Ασφαλείας την Τουρκία για εκμετάλλευση των ελληνοκυπριακών περιουσιών

2 ώρες πριν
H Δέσποινα Στεφανίδου μαγείρεψε τανωμένο σορβά για τους επισκέπτες του φεστιβάλ (φωτ.: facebook/Ένωση Ποντίων Πανοράματος)

Οι Πόντιοι του Πανοράματος κέρασαν τανωμένο σορβά

3 ώρες πριν
(Φωτ.: EUROKINISSI / Στέλιος Στεφάνου)

Eurobasket γυναικών 2025: Τέλειωσε το ταξίδι της Εθνικής

4 ώρες πριν
Μέλη της Ποντιακής Ένωσης Στουτγάρδης «Η Ρωμανία» με τον Νίκο Ζουρνατζίδη (φωτ.: facebook/Pontiaki Enosi Iromania Stuttgart)

Οι Πόντιοι της Στουτγάρδης εντρύφησαν στους ποντιακούς χορούς με τον Ν. Ζουρνατζίδη

4 ώρες πριν
Κύπριοι αστυνομικοί στο αεροδρόμιο της Λάρνακας φρουρούν Ισραηλινούς που ετοιμάζονται να αναχωρήσουν για τη Χάιφα (φωτ.: EPA/Alex Mita)

ΥΠΕΞ Ισραήλ: Το Ιράν προσπάθησε να επιτεθεί κατά Ισραηλινών στην Κύπρο

5 ώρες πριν
Άποψη της Ινέπολης. Στο βάθος διακρίνεται το βυζαντινό φρούριο (φωτ.: «Η Έξοδος», τόμος ΙΒ')

Μαρτυρία Ηρακλή Σπανόπουλου: Αφήσαμε πολλά πράματα να μας τα φυλάξουν οι Τούρκοι. Όταν όμως γυρίσαμε, δεν βρήκαμε τίποτα

5 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign