pontosnews.gr
Παρασκευή, 16/05/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Η μανιέρα του Διαμαντίδη: Ο Σύλλογος Ποντίων Νυρεμβέργης για το «Ροδάφνον»

4/08/2018 - 12:50μμ
Η μανιέρα του Διαμαντίδη: Ο Σύλλογος Ποντίων Νυρεμβέργης για το «Ροδάφνον»
Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Ο Σύλλογος Ποντίων Νυρεμβέργης καλωσορίζει την 5η έκδοση του Ροδάφνου του Κώστα Διαμαντίδη και την διανέμει με αποκλειστικότητα στη Γερμανία, έναντι προνομιακής τιμής και αφοσίωσης στις ψευδαισθήσεις του. Ο Σύλλογος Ποντίων Νυρεμβέργης αναγνωρίζει στη μοναδιαία ιδιωματική του Ροδάφνου τη σημειολογία του Βιτρούβιου Ανθρώπου, στην απελπισία του να εντοπίσει τους εναπομείναντες πολιτισμούς στο κοινό των Ποντίων.

Ευγενικέ αναγνώστη, κόπιασε…

Οι μεταπολεμικές δεκαετίες βρήκαν την Ελλάδα αναγκασμένη να στοιβάζει σκελετούς στην ντουλάπα της. Το μετεμφυλιακό πάθος, η ξενοκίνητη κηδεμονία, ο δύσβατος βιοπορισμός, ο πειθαναγκασμός της ξενιτιάς, η πλάνη της αστυφιλίας, η μισαλλοδοξία στην πολιτική και η κοινωνικοταξική ανισότητα την καθιστούσαν χώρα καταφρόνησης και καχεξίας.

Σ’ ένα χωριό της ΚΔ Μακεδονίας οι κάτοικοί του, πρόσφυγες του Πόντου, έχουν συνάμα τους αποκλειστικούς τους δαίμονες. Το νόστιμον ήμαρ, ο εθνοτισμός, η αλληλεπίδραση με τους γηγενείς πολιτισμούς, η στερεοτυπική καθημερινότητα, ο διάλογος με τον έρωτα, τη χαρά και το θρήνο, ο λεηλατημένος μόχθος, οι ιαματικές σημειολογίες του προγονικού οίκου, ο μονόδρομος της φυγής…

Στον παραπάνω καμβά ο Κώστας Διαμαντίδης, αριστοτέχνης ποιητής και λογοτέχνης του ιδιωματικού λόγου, επιλέγει πυκνή αφηγηματική ύφανση τιθασεύοντας με εξωπραγματική δεινότητα το λυρισμό της ρωμιολαλιάς του Πόντου, βαθαίνοντας τα ίχνη των μεντόρων του Στάθη Χριστοφορίδη και Φίλωνα Κτενίδη* στον ηθογραφικό και λυρικό κανόνα.

Ο φακός του αιχμαλωτίζει ντοκιμαντερίστικα όχι μόνο το βίο, αλλά και την παρασημαντική των ηρώων του, προδίδοντάς την ως ξενιστή της διαλεκτικής κοσμογονίας του.

Γεγονότα και θρύλοι, βιώματα και ελπίδες, οράματα και αυταπάτες, ιδέες και ενοχές, εμπνεύσεις και έργα, ταξίδια φυσικά και πνευματικά, ο Πόντος και ο κόσμος, το πρότυπο του μελλούμενου πολίτη, έννοιες-θεριά ενορχηστρώνονται μαεστρικά από τον Διαμαντίδη στη δική του Αναφορά στον Γκρέκο.

Το σκανδαλιστικό και κατά ριπάς ιδιωματικό χιούμορ του διηγήματος, πικρόσοφο και αυτοσαρκαστικό, απότοκο της ώσμωσης των λαών και του βιότοπου των Ρωμιών του Πόντου στη χώρα της Τραπεζούντας, ίδια η σημειολογία της οργής τους, ίδια η άρνηση της Ανταλλαγής, ίδια η αρμονική του αριστοφανικού Τρόπου και Ύφους, φροντίζει την παίδευση του αναγνώστη με την απελεύθερη γνώση και τα καταγωγικά ερωτήματα. Ο Διαμαντίδης μάς συστήνει λησμονημένους χαρακτήρες του αγροτικού βίου στα ποντιοχώρια της Μακεδονίας που βιάζονται να εξομολογηθούν, ν’ αποστάξουν αιώνες και να διαγκωνιστούν για την προσοχή μας.


Ο Κώστας Διαμαντίδης σε παλαιότερη εκδήλωση (φωτ.: Ποντιακός Σύλλογος Κατερίνης «Παναγία Σουμελά»)

Ο κεντρικός ήρωας του διηγήματος, ο Κωνσταντίνος, κυρίαρχο αλληγορικό εργαλείο της διήγησης, νέος, μορφωμένος, ανήσυχος και ορθολογιστής πολίτης στο χρονικό μεταίχμιο του ζόφου με την ελπίδα, ισορροπεί στον ατέρμονο διάλογο της Λογικής με τον εσωτερισμό.

Οι πασαδόροι συμπρωταγωνιστές του, με τις αυτάρκεις, απρόσμενα πολιτίκ διαστάσεις τους, τολμηροί, μοιραίοι, οξύνοες και αιρετικοί τ’ ανάντι σε ταμπού και δόγματα της εποχής τους, στρατεύονται σε σύντομα σπονδυλωτά στιγμιότυπα, οδεύοντας την οριζόντια σκόπευση του κινηματογραφιστή τους στη θέωση του ατελέσφορου υπερβατικού έρωτα.

Το διήγημα, με μοναδική τη σπανιότητα της ιδιωματικής του γλώσσας, άριστο εγχειρίδιο του λαογράφου, μήπως και βιβλιογραφία του ακαδημαϊκού, αποκαλύπτει τον βαθύ πλούτο, την εμπειρία και πρεσβευτική δεξιότητα της γλώσσας των Ποντίων.

Τροχοδρομώντας με ασφάλεια στο εντριβές λογοτεχνικό εύρημα της αλληγορίας του ροδάφνου-δένδρου, αναμετριέται εξαγνιστικά με τις χίμαιρες των δογματισμών και της εθνοϊδεοληψίας που διατρέχει αήττητη μέχρι σήμερα τη συγκρότηση των κοινωνιών μας.


Ροδάφνον (φωτ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)

Ο Διαμαντίδης, με αυτοπεποίθηση για το ευφυές χιούμορ του, κοινωνεί την προνομιακή ηδονή της μοναξιάς του ανατέμνοντας τις περσόνες του Ροδάφνου, καθαγιάζοντας τις αρετές και ξορκίζοντας τα πάθη τους, αυτοβιογραφούμενος παράδοξα στην καθεμιά τους ξεχωριστά, αποκαλύπτοντας τη βασανιστική εγκαταβίωση της ασκητικής ποντιοσύνης του. Κεντάει με μαεστρία γραμματικά και συντακτικά φαινομένα, καλολογικές πλοκές λέξεων, θυμοσοφημάτων και παροιμιών, διασώζει έθιμα και δοξασίες, περιγραφές του ατομικού, κοινωνικού και βουκολικού βίου, χαρτογραφεί το νου και εντοπίζει την ανθρωπογεωγραφία των χαρακτήρων του σαν ανταποκριτής του χωροχρόνου, σαν αλχημιστής του θυμικού.

Άλλωστε η ποντιακή γλώσσα, όπως κάθε ιδιωματικός λόγος αφ’ εαυτού, ως εργαλείο σκέψης, αποκαλύπτει την αρχιτεκτονική των κυτταρικών αναμνήσεων και της αρχέγονης μανιέρας του φορέα της.

Επικαιροποιεί αέναα την πρόθεση και δίνει άλλοθι στην ειλικρίνεια των προσώπων, τα οποία στο Ροδάφνο αποφωνούν την κοσμοθεωρία του συγγραφέα.

Είμαστε πεισμένοι, μάλιστα, πως ο Διαμαντίδης εκφωνεί το Ροδάφνο παρά το συγγράφει. Το απευθύνει σε ραδιοφωνικό ακροατήριο με θεατρικότητα, προσωδία και μοναδιαία ευφράδεια στην ποντιακή, με την έπαρση του ιδιοκτήτη της…

ΣΠΝ Cardinal Bessario
Νυρεμβέργη, έβγαν Χορτοθερή

___
* Στάθης Xριστοφορίδης, Φίλων Κτενίδης: Λογοτέχνες της πρώτης προσφυγικής γενιάς των Ποντίων.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

PONTOS BLOG

Σύλλογος Ποντίων Νυρεμβέργης: Με αφορμή μια φωτογραφία του Αχιλλέα Βασιλειάδη

12/04/2025 - 1:17μμ
Ο Γιώργος Μαυρόπουλος τον Οκτώβριο του 2015 στην Εύξεινο Λέσχη Αθηνών, για τις ανάγκες συνέντευξης στο Pontos News (φωτ.: pontosnews.gr / Χριστίνα Κωνσταντάκη)
PONTOS BLOG

Μνήμη Γιώργου Μαυρόπουλου: Τραπεζούντα-Κοζάνη-Σικάγο

31/10/2024 - 5:13μμ
PONTOS BLOG

Σύλλογος Ποντίων Νυρεμβέργης: Το πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας έκαμε το χρέος του – Τώρα είναι η σειρά μας

29/09/2024 - 4:25μμ
PONTOS BLOG

ΣΠΝ: Να στηρίξουν το μεταπτυχιακό του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας καλούνται οι σύλλογοι Ποντίων φοιτητών

18/09/2024 - 12:57μμ
PONTOS BLOG

ΣΠΝ: Επιστολή προς ΠΟΕ και ΠΟΠΣ για το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα του Πανεπιστημίου Δυτ. Μακεδονίας στην ποντιακή λογοτεχνία

14/09/2024 - 5:21μμ
PONTOS BLOG

ΣΠΝ: Ιστορικό ορόσημο οι μεταπτυχιακές σπουδές «Ιστορία και συγγραφή της ποντιακής λογοτεχνίας» στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας

7/09/2024 - 4:21μμ
(Φωτ.: Σύλλογος Ποντίων Νυρεμβέργης)
PONTOS BLOG

Οι Πόντιοι Νυρεμβέργης αποχαιρετούν τον Βασίλη Φωτιάδη με μια όμορφη ανάμνηση από το 2016

19/07/2024 - 8:33μμ
(Φωτ. αρχείου:  (EUROKINISSI / Τατιάνα Μπόλαρη)
PONTOS BLOG

Σωματείο Δράσης «Νίκος Καπετανίδης»: Τιμή στην Πόντια Δέσποινα Βανδή για την εθνική της αξιοπρέπεια

18/07/2024 - 12:01μμ
Επισκεπτήριο του βουλευτή Θεσσαλονίκης και υπουργού Βορείου Ελλάδος Λεωνίδα Ιασoνίδη (πηγή: Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών και Μελετών «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος». Επιμέρους συλλογή: Μουσείο Μπενάκη - Αρχείο Σοφοκλή Βενιζέλου)
PONTOS BLOG

Ιασωνίδης ή Ιασονίδης; – Επιστολή μαθητών προς τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης Στέλιο Αγγελούδη

5/06/2024 - 1:03μμ
Η ποντιακή λύρα στο Gostenhof
PONTOS BLOG

Σύλλογος Ποντίων Νυρεμβέργης: Η Bayerische Rundfunk-ΒR, το Gostenhof, η Μαρία μας κι εμείς

31/05/2024 - 12:12μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

(Φωτ. αρχείου: EUROKINISSI / Γιάννης Παναγόπουλος)

ΕΛΑΣ: Συνελήφθησαν μέλη εγκληματικής οργάνωσης που έκλεβαν εκκλησίες – Εξιχνιάστηκαν 33 περιπτώσεις

9 λεπτά πριν
Νεκρό έμβρυο εντοπίστηκε  πίσω από καντίνα στο Ωραιόκαστρο Θεσσαλονίκης, Παρασκευή 16 Μαΐου 2025 (φωτ.: MotionTeam / Βασίλης Βερβερίδης)

Θεσσαλονίκη: Βρέφος εντοπίστηκε νεκρό σε κάδο απορριμμάτων

40 λεπτά πριν
(Φωτ.: Ένωση Ποντίων Πιερίας)

Η Ένωση Ποντίων Πιερίας υποδέχτηκε το Ινστιτούτο Ελληνικού Πολιτισμού της Κύπρου σε μια μεγάλη γιορτή φιλίας

1 ώρα πριν
To μνημείο Μικρασιατών και αλησμόνητων πατρίδων στη Νέα Φιλαδέλφεια (έργο του γλύπτη Χρήστου Z. Μέλλιου)

Ο Δήμος Νέας Φιλαδέλφειας τιμά την 106η επέτειο της Γενοκτονίας των Ποντίων

2 ώρες πριν
(Φωτ.: Σύλλογος Ποντίων Φοιτητών και Σπουδαστών Θεσσαλονίκης)

Σύλλογος Ποντίων Φοιτητών και Σπουδαστών Θεσσαλονίκης: Πρόσκληση σε Γενική Συνέλευση και εκλογές

2 ώρες πριν
Το Έρμπαα τη δεκαετία του 1900 (πηγή: 
Ottoman Imperial Archives)

Σάββας Κ. Ασλανίδης: Ο Πόντος μες στο αίμα και μες στις φλόγες – Από το ημερολόγιο ενός οπλαρχηγού

3 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign