Όπως πρώτο αποκάλυψε το pontos-news.gr, ο Σύλλογος Ποντίων Μονάχου βρίσκεται αυτές τις μέρες υπ’ ατμόν περιμένοντας την εγκατάσταση και τα αποκαλυπτήρια του μνημείου για τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου. Την είδηση είχε μοιραστεί μαζί μας ο δραστήριος πρόεδρος του Συλλόγου Γρηγόρης Γιαννουλίδης. Πήγαμε όμως ένα βήμα παραπέρα και μιλήσαμε με τον δημιουργό του μνημείου, τον γλύπτη-πολιτισμολόγο Λυκούργο Παπαντωνιάδη, ο οποίος ζει και εργάζεται στον Βόλο. Για να οδηγηθεί στο αποτέλεσμα που σύντομα θα κοσμεί την ενορία των Αγίων Πάντων στην πρωτεύουσα της Βαυαρίας, ο μικρασιατικής καταγωγής καλλιτέχνης μελέτησε την τραγική ιστορία του Πόντου και της Γενοκτονίας μέσα από τις σελίδες του pontos-news.gr, μέσα από μαρτυρίες και ντοκουμέντα.
Μαζί με τις φωτογραφίες που δέχτηκε να μοιραστεί με τους αναγνώστες του pontos-news.gr, ο γλύπτης Λυκούργος Παπαντωνιάδης μοιράζεται και κάποιες σκέψεις για το έργο του:
Είναι ένα έργο δύσκολο, όχι όσον αφορά την τεχνοτροπία του αλλά την απόδοση των αξιών που πρεσβεύει. Ο πόνος του ξεριζωμού και της Γενοκτονίας, καθώς και η αντίσταση στους Τούρκους σφαγείς του ποντιακού ελληνισμού εμπεριέχονται στο έργο αυτό.
Η θρηνούσα μάνα θα είναι στο κέντρο του μνημείου, ενώ δεξιά της θα είναι η παράσταση του πυρρίχιου και αριστερά των ανταρτών του Πόντου. Πάνω από την παράσταση του πυρρίχιου περιέχεται ο χάρτης του Εύξεινου Πόντου, δηλώνοντας την γηγενή παρουσία των Ελλήνων στην περιοχή που χάνεται στα βάθη των αιώνων.
Πάνω από την παράσταση των ανταρτών του Πόντου βρίσκεται, υπό κλίμακα, το μοναστήρι της Παναγίας Σουμελά, η οποία εμψύχωνε τους αγωνιστές και υπάρχουν ιστορικές αναφορές ότι η δράση αντάρτικων ομάδων συνεχίστηκε ως και το 1926-27! Πάνω από την παράσταση της θρηνούσας μάνας βρίσκεται ο αετός-έμβλημα των Ποντίων που κοιτά αριστερά προς την Κωνσταντινούπολη.
Θα παρατηρήσετε ότι ο αετός πλαισιώνεται από ωοειδές περίγραμμα που συμβολίζει την προσδοκία της εκκόλαψης της «Ρωμανίας που ανθεί και φέρει κι άλλο».
Θα παρατηρήσατε τις καμάρες που είναι το τελείωμα των πλακών του μνημείου. Επέλεξα το σχήμα της κάθε πλάκας του μνημείου να είναι το συγκεκριμένο για να δένει αρχιτεκτονικώς με την εκκλησία των Αγίων Πάντων του Μονάχου, στον αύλειο χώρο της πρόκειται να τοποθετηθεί.
Βόλος, 18 Οκτωβρίου 2017
Με εκτίμηση,
Λυκούργος Παπαντωνιάδης
Γλύπτης-Πολιτισμολόγος
- Ευχαριστούμε τον Λυκούργο Παπαντωνιάδη για την παραχώρηση των φωτογραφιών.