Έχει τρία μέτρα ύψος και 14 μέτρα μήκος, διαστάσεις που μπορούν να αποδώσουν γλαφυρά μία από τις σημαντικότερες στιγμές της ελληνικής Ιστορίας: την πυρπόληση των τουρκικών πλοίων από τον Κωνσταντίνο Κανάρη και την πολιορκία της Ακρόπολης, με τον Φαβιέρο και τον Καραϊσκάκη να ορθώνουν το ανάστημά τους ενάντια στους Οθωμανούς, κατά την περίοδο της Ελληνικής Επανάστασης.
Η παραπάνω σκηνή δεν αποτελεί εικόνα κάποιου ζωγραφικού πίνακα ή έργου τέχνης, αλλά σκηνή από ταπετσαρία τοίχου, μοναδική στο είδος της, που παράγεται εδώ και 189 χρόνια σε έναν από τους πιο ιστορικούς οίκους της Γαλλίας, τον Zuber.
Η «Μάχη των Ελλήνων» –όπως είναι ο τίτλος της–, δηλαδή «Le combat des Grecs» είναι ένα από τα 150.000 σχέδια που δημιουργεί η φημισμένη εταιρία ταπετσαριών και, μάλιστα, ένα από τα λιγοστά με καθαυτό ιστορικό περιεχόμενο, το οποίο έχουν παραγγείλει για το… καθιστικό τους, ή ακόμη για το χολ τους, όχι μόνο Έλληνες αλλά και πολλοί ξένοι!
Το φιλελληνικό αυτό έργο, που αποτελεί έναν ύμνο στον αγώνα των Ελλήνων για την αποτίναξη του τουρκικού ζυγού, αποτελείται από τρία διαφορετικά κομμάτια, τα οποία μάλιστα πωλούνται και μεμονωμένα.
Το ενδιαφέρον είναι πως η γαλλική εταιρία, η μοναδική στον πλανήτη που χρησιμοποιεί ακόμη μια τεχνική του 19ου αιώνα, όπου η αναπαραγωγή των σχεδίων της γίνεται με περίτεχνους ξύλινους κύβους, παράγει αδιάλειπτα όλα αυτά τα χρόνια το φιλελληνικό σχέδιο, κατόπιν παραγγελίας φυσικά.
Όπως δηλώνουν στη δημοκρατία εκπρόσωποι του γαλλικού οίκου –οι οποίοι έχουν μεγάλο πελατολόγιο στην Ελλάδα–, το εν λόγω σχέδιο δεν είναι ετοιμοπαράδοτο, αφού από τη στιγμή που θα το παραγγείλει κανείς θα χρειαστούν έξι με οκτώ εβδομάδες για να παραδοθεί στον πελάτη.
Σύμφωνα με τους ίδιους, το… έργο τέχνης αποτελεί παραγγελία του ιδρυτή του οίκου Jean Zuber στον φημισμένο Γάλλο καλλιτέχνη της εποχής Jean-Julien Deltil το 1828. Ο φιλέλληνας επιχειρηματίας Zuber επιθυμούσε να κινητοποιήσει την παγκόσμια κοινή γνώμη γύρω από τον αγώνα των επαναστατημένων Ελλήνων. Γι’ αυτό και ανέθεσε τη δημιουργία του εν λόγω σχεδίου, σε μια εποχή μάλιστα κατά την οποία τα φιλελληνικά θέματα (σε γλυπτά, πίνακες, ακόμη και ρολόγια) γνώριζαν μεγάλη άνθηση.
Μάλιστα, ένα παρόμοιο σχέδιο (φιλοτεχνημένο από τον γαλλικό οίκο) κοσμεί και τις συλλογές του Μουσείου Μπενάκη στην Αθήνα. Μιλάμε για το «Πανόραμα του Αγώνα», μια εντυπωσιακή χάρτινη επένδυση τοίχου, που δημιουργήθηκε στα εργαστήρια της γαλλικής βιομηχανίας, το 1828, όπως μας είχε «αποκαλύψει» και η επιμελήτρια των συλλογών του νεοελληνικού πολιτισμού του μουσείου Ξένια Πολίτου.
Όσο για το αν υπάρχει κανείς που έχει στο σπίτι του αυτό το κομμάτι της ελληνικής Ιστορίας, η απάντηση είναι πολλοί, μια και μέχρι και σήμερα το σχέδιο έχει αγοραστεί από αρκετούς Έλληνες και ξένους.
Γιώτα Βαζούρα
Αναδημοσίευση από την εφ. δημοκρατία.