Ένα σημαντικό πρώτο βήμα στην κατεύθυνση του χειρισμού ηλεκτρονικών παιχνιδιών εικονικής πραγματικότητας μέσω απευθείας διέγερσης εγκεφάλου, έκαναν ερευνητές του Πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον. Στη δημοσίευση που έγινε στις 16 Νοεμβρίου στην ηλεκτρονική έκδοση Robotics, περιγράφουν το πρώτο επιτυχημένο πείραμα όπου οι συμμετέχοντες παίζουν ένα απλό, δισδιάστατο παιχνίδι στον υπολογιστή, μόνο μέσω διέγερσης εγκεφάλου, χωρίς τη συμμετοχή άλλων αισθήσεων, όπως όραση, ακοή και αφή.
Οι παίκτες έπρεπε να κινηθούν σε 21 διαφορετικούς λαβυρίνθους, με δύο επιλογές, να πάνε μπροστά ή κάτω.
Η απόφασή τους είχε να κάνει με ένα αντικείμενο οπτικής διέγερσης (φωσφώνιο), που εκλαμβανόταν ως κύκλος ή μπάρα φωτός. Το φωσφώνιο παραγόταν μέσω διακρανιακής μαγνητικής διέγερσης, μιας τεχνικής που χρησιμοποιεί ένα μαγνητικό πηνίο κοντά στο κρανίο για την άμεση και μη επεμβατική διέγερση μιας συγκεκριμένης περιοχής του εγκεφάλου.
«Το θεμελιώδες ερώτημα που θέλαμε να απαντήσουμε ήταν αν μπορεί ο εγκέφαλος να αξιοποιήσει τεχνητές πληροφορίες που δεν έχει δει ποτέ, οι οποίες παρέχονταν απευθείας σε αυτόν, για να πλοηγηθεί σε έναν εικονικό κόσμο ή να κάνει εργασίες χωρίς δεδομένα από άλλες αισθήσεις; Και η απάντηση είναι “ναι”», λέει ο Ρατζές Ράο, καθηγητής Επιστήμης Υπολογιστών και Μηχανολογίας στο Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον
Το απλό αυτό παιχνίδι επιδεικνύει έναν τρόπο με τον οποίο νέες πληροφορίες από τεχνητούς αισθητήρες ή παραγόμενους από υπολογιστή εικονικούς κόσμους μπορούν να κωδικοποιηθούν επιτυχώς και να αποσταλούν μη επεμβατικά στον ανθρώπινο εγκέφαλο, ώστε να γίνονται εργασίες.
Τα άτομα που συμμετείχαν στο πείραμα έγιναν πιο ικανά στην πλοήγηση με το πέρασμα του χρόνου, άρα έμαθαν να αντιλαμβάνονται καλύτερα τα τεχνητά ερεθίσματα.
Με άλλα λόγια, το τεχνητό σύμπαν της ταινίας Matrix όπου οι πρωταγωνιστές συνδέονταν και δρούσαν σε έναν εικονικό κόσμο, ενώ στον πραγματικό φαίνονταν να κοιμούνται, φαίνεται πως δεν απέχει πολύ από την πραγματικότητα.