Όμορφες στιγμές είχαν την τύχη να ζήσουν, για ακόμα μια χρονιά, τα περίπου 350 μέλη και φίλοι του Συλλόγου Ποντίων Ρόδου «Ο Διγενής» που παρευρέθηκαν στην ετήσια χοροεσπερίδα και κοπή της βασιλόπιτας του δραστήριου ροδίτικου συλλόγου την Κυριακή 7 Φεβρουαρίου, στο Αρίων Παλάς.
Και τι δεν είχε αυτός ο χορός! Πρώτα απ’όλα τον μοναδικό Λάζο Τερζά, έναν άνθρωπο που τιμά την ποντιακή του καταγωγή κάθε στιγμή, και ο οποίος είχε την ευθύνη παρουσίασης του προγράμματος. Ενός προγράμματος γεμάτου ποντιακή, κρητική και νησιώτικη μουσική, αλλά και του εθίμου των Μωμό’ερων από τον Καλλιτεχνικό Οργανισμό Ποντίων Αθηνών Καλλιθέας.
Το καλλιτεχνικό πρόγραμμα που άνοιξε το παιδικό χορευτικό τμήμα σκορπώντας αισιοδοξία για τη νέα γενιά Ποντιόπουλων στο πανέμορφο νησί της Ρόδου, ήταν στα έμπειρα χέρια των Στέργιου Ζημπιλιάδη (τραγούδι), Παναγιώτη Γεωργιάδη (λύρα) και Λεωνίδα Τριανταφυλλίδη (νταούλι).
Χορός Ποντίων Ρόδου 'Ο Διγενής'
Δημοσιεύτηκε από Foteini Eleftheriadou στις Τρίτη, 9 Φεβρουαρίου 2016
Εξίσου απαιτητικό αλλά και ευχάριστο ήταν το καλλιτεχνικό έργο των Στράτου Τσιρακάκη (τραγούδι-λύρα), Αποστόλη Ξεπαπαδάκη (τραγούδι-λαούτο), Φώτη Ελιαμού (κρουστά) και Μανώλη Χαλκιά (κιθάρα) που έφεραν σε πέρας το κρητικό-νησιώτικο πρόγραμμα.
Φέτος, όπως δήλωσε στο pontos-news.gr η πρόεδρος του συλλόγου Φωτεινή Ελευθεριάδου, το φλουρί της βασιλόπιτας έπεσε στην Κατερίνα Μάρκου-Λυκάνδρου, η οποία κέρδισε μια 6μηνη ασφάλεια αυτοκινήτου, προσφορά του ασφαλιστικού γραφείου του Μιχάλη Ανθόπουλου.
Τα έσοδα της λαχειοφόρου αγοράς από την εκδήλωση θα διατεθούν υπέρ της ανέγερσης μνημείου της Γενοκτονίας των Ποντίων στο σμαραγδένιο νησί!
Ναι, ο Σύλλογος Ποντίων Ρόδου «Ο Διγενής» προσανατολίζεται στην ανέγερση ενός τέτοιου μνημείου, και για αυτό συντονίζουν τις προσπάθειές τους προς αυτή την κατεύθυνση. Μακάρι και γρήγορα!
Παρουσίαση του δρώμενου Μωμόγεροι στον ετήσιο χορό του Συλλόγου μας στην Ρόδο!!!Οι «Μωμόγεροι» του ΠόντουO θεός Μώμος κατά την Αρχαιότητα αποτελούσε την προσωποποίηση της σάτιρας και του σαρκασμού και συνδεόταν με τις γιορτές που ήταν αφιερωμένες στον Διόνυσο, με κοινό χαρακτηριστικό τις μάσκες και τις μεταμφιέσεις. Από εκεί προέρχεται και η αρχική ετυμολογία της λέξης «Μωμόγεροι» ή «Μωμόεροι» ή και «Μωμογέρια», που αποτελούσαν τους ακολούθους του Μώμου και τον συνόδευαν χορεύοντας, τραγουδώντας και σατιρίζοντας πρόσωπα και καταστάσεις.Η συγκεκριμένη εκδήλωση παραπέμπει σε ένα από τα παλαιότερα ποντιακά έθιμα που λάμβαναν χώρα κατά τη διάρκεια της περιόδου των Χριστουγέννων από τις 15 Δεκεμβρίου έως και τα μέσα Ιανουαρίου, ενώ δεν έλειπαν οι φορές που διαρκούσε ακόμη και μέχρι την Καθαρά Δευτέρα (πρώτη ημέρα της Μεγάλης Σαρακοστής).Το έθιμο των «Μωμόγερων» εξακολουθεί να αναβιώνει και στις μέρες μας, σε διάφορα μέρη της Ελλάδας όπου διαμένουν Πόντιοι.Λαϊκοί αυτοσχέδιοι θίασοι δίνουν παραστάσεις σε αυλές σπιτιών, σε διασταυρώσεις δρόμων και σε πλατείες χωριών και πόλεων. Παλαιότερα συνηθιζόταν τα άτομα που αποτελούσαν τους θιάσους να είναι κατά κανόνα νέοι άνθρωποι που προέρχονταν από το ίδιο χωριό. Κάθε θίασος συνοδευόταν παντού και πάντοτε από οργανοπαίκτες, κάτι που ισχύει και σήμερα καθώς η μουσική υπόκρουση θεωρείται απαραίτητο στοιχείο για κάθε παράσταση.Το περιεχόμενο των παραστάσεων είναι κατά κανόνα κωμικό (που σε μερικές περιπτώσεις παίρνει και κοινωνικές διαστάσεις), υπάρχουν όμως και παραλλαγές με σοβαρό περιεχόμενο.Κεντρικό πρόσωπο σε κάθε παράσταση είναι η νύφη, που ενσαρκώνει τη βλάστηση και τη γονιμότητα της γης. Η σύγκρουση ενός νέου άνδρα και ενός γέρου για την κατάκτησή της, με την τελική νίκη του νεότερου, συμβολίζει την αντικατάσταση του παλιού χρόνου από τον νέο. Στο τέλος ακολουθούν πάντοτε χορός, τραγούδι και τρικούβερτο γλέντι.Σήμερα ο σκοπός των παραστάσεων κατέληξε να είναι κυρίως ψυχαγωγικός, στο παρελθόν όμως επιμέρους σκοπός ήταν η συγκέντρωση φιλοδωρημάτων με τις εισπράξεις να μοιράζονται σε φτωχές οικογένειες ή –ανάλογα με τις ανάγκες– να πηγαίνουν στο ταμείο της κοινότητας, της σχολικής εφορείας ή της εκκλησιαστικής επιτροπής.
Δημοσιεύτηκε από Μπάμπης Ευθυμιάδης στις Κυριακή, 7 Φεβρουαρίου 2016