Παρουσία πλήθους Τούρκων πολιτών, καθώς και του υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας Μεχμέτ Νουρί Ερσόι, εγκαινιάστηκε σήμερα, Δευτέρα, η ανακαινισμένη «Οικία Ατατούρκ», που λειτουργεί ως μουσείο παραπλεύρως του τουρκικού προξενείου στη Θεσσαλονίκη.
Τα εγκαίνια πραγματοποιήθηκαν ανήμερα της 87ης επετείου του θανάτου του Μουσταφά Κεμάλ, στο κτήριο του προξενείου, το οποίο οικοδομήθηκε στα τέλη του 19ου αιώνα και μετατράπηκε σε μουσείο το 1953. Οι εργασίες αποκατάστασης, που άρχισαν τον Δεκέμβριο του 2024 και ολοκληρώθηκαν πρόσφατα, έγιναν με στόχο τη διατήρηση του ιστορικού χαρακτήρα του κτηρίου, καθώς και την επιστροφή του στην αρχική του μορφή.

«Δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στη διατήρηση της τουρκικής πολιτιστικής κληρονομιάς όπου κι αν βρίσκεται στον κόσμο. Η «Οικία Ατατούρκ» στη Θεσσαλονίκη αποτελεί ένα από τα καλύτερα παραδείγματα αυτής της προσπάθειας», υπογράμμισε ο Τούρκος υπουργός.
Παράλληλα, υπενθύμισε ότι όταν ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ως πρωθυπουργός, είχε επισκεφθεί το 2003 την Οικία Ατατούρκ στη Θεσσαλονίκη, είχε δηλώσει ότι ελπίζει το σπίτι αυτό να αποτελέσει σύμβολο ειρήνης ανάμεσα στην Τουρκία και την Ελλάδα. «Σήμερα επαναλαμβάνουμε το ίδιο μήνυμα με την ίδια δύναμη», πρόσθεσε ο κ. Ερσόι.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Παρούσα στην εκδήλωση ήταν η υφυπουργός Τουρισμού Άννα Καραμανλή η οποία στον χαιρετισμό της σημείωσε ότι «η Ελλάδα και η Τουρκία δεν είναι απλά δύο γειτονικές χώρες», αλλά «μοιράζονται μια μακρά ιστορική διαδρομή, που είναι αναμφίβολα γεμάτη με πολλές προκλήσεις, αλλά και ταυτόχρονα με ελπίδες για το μέλλον της» και «η παρούσα δυναμική στις διμερείς μας σχέσεις μας δίνει την πεποίθηση ότι οι δύο λαοί μας μπορούν να πορευτούν προς ένα κοινό μέλλον ευημερίας, στη βάση βεβαίως των σχέσεων καλής γειτονίας και των αρχών του Διεθνούς Δικαίου».

Στην τελετή παρέστησαν ο πρέσβης της Τουρκίας στην Αθήνα, Τζαγκατάι Ερτζιγιές, ο γενικός πρόξενος στη Θεσσαλονίκη, Σερκάν Γκεντίκ, οι αναπληρωτές πρόεδροι του κυβερνώντος κόμματος ΑΚΡ, Ζαφέρ Σιρακάγια και Κιουρσάτ Ζορλού, ο αντιπρόεδρος του Κόμματος Εθνικιστικής Δράσης (MHP), Ιλιάς Τοπσακάλ, ο πρόεδρος της Τουρκικής Υπηρεσίας Συνεργασίας και Συντονισμού (TİKA), Αμπντουλάχ Ερέν, οι βουλευτές της μουσουλμανικής μειονότητας της Δυτικής Θράκης, Οζγκιούρ Φερχάτ, Μπουρχάν Μπαράν και Χουσεΐν Ζεϊμπέκ.

Δεκάδες ήταν οι Τούρκοι που προσήλθαν στα εγκαίνια από διάφορες πόλεις της Τουρκίας, αλλά και της Ελλάδας για να τιμήσουν την επέτειο.
Τι περιλαμβάνει το μουσείο
Οι εργασίες αποκατάστασης της Οικίας Ατατούρκ έγιναν βάσει σχεδίου συντήρησης και επανέκθεσης που εκπόνησε το 2022 το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας, ενώ η υλοποίηση ξεκίνησε στις 19 Δεκεμβρίου 2024. Ανανεώθηκαν οι ξύλινες κατασκευές και οι ηλεκτρικές εγκαταστάσεις, αποκαταστάθηκαν το λουτρό και το αποθηκευτικό δωμάτιο στην αρχική τους μορφή, συντηρήθηκαν η στέγη και οι τοίχοι της αυλής, ενώ το δάπεδο επιστρώθηκε με πέτρα.

Το ανακαινισμένο Μουσείο περιλαμβάνει θεματικούς χώρους, όπως την «Αίθουσα του Ατατούρκ και της Οικογένειάς του», το «Δωμάτιο της Ζουμπεϊντέ Χανίμ», την «Εθνογραφική Έκθεση», τη «Βιβλιοθήκη» και τον «Χώρο Ιστορίας της Οικίας».
Bir nar ağacının gölgesinde hatıralar yeniden canlanıyor!
Cumhuriyetimizin kurucusu Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün Selanik’te yeniden hayat bulan mirasının kapılarını bugün yeniden açıyoruz.
Selanik’in dar sokaklarından milletimizin hafızasına uzanan bu emaneti ruhuna uygun… pic.twitter.com/SNLnzXDecD
— Mehmet Nuri Ersoy (@MehmetNuriErsoy) November 9, 2025
Στόχος της αποκατάστασης ήταν η επιστροφή του κτηρίου στην αρχική του μορφή, όπως αυτή ήταν το 1953, όταν μετατράπηκε σε μουσείο. Στο πλαίσιο του έργου που υλοποίησε η TİKA, συντηρήθηκαν ιστορικά αντικείμενα και επέστρεψαν στο μουσείο προσωπικά είδη της μητέρας του Ατατούρκ, Ζουμπεϊντέ Χανούμ, καθώς και το κομπολόι του πατέρα του, Αλί Ριζά Εφέντη. Εκτίθενται επίσης σπάνιες φωτογραφίες, οθωμανικά έγγραφα του 1878, τίτλος ιδιοκτησίας στα ελληνικά του 1925, ο πίνακας «Το Σπίτι του Ατατούρκ» του Ραχμί Πεχλιβανλί και φωτογραφίες από την επίσκεψη του τρίτου Προέδρου της Τουρκικής Δημοκρατίας, Τζελάλ Μπαγιάρ.

















