Πιλοτικό πρόγραμμα εισαγωγής εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαιδευτική διαδικασία πρόκειται να εφαρμόσει το υπουργείο Παιδείας μετά την υπογραφή μνημονίου μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης, της OpenAI και του Ιδρύματος Ωνάση.
«Η τεχνητή νοημοσύνη είναι η νέα, μεγάλη, συναρπαστική ευκαιρία για τη χώρα», τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη συζήτηση με τον CEO της OpenAI, Sam Altman, στο πλαίσιο της εκδήλωσης του υπουργείου Παιδείας.
Πώς θα λειτουργήσει
Το πρόγραµµα θα αρχίσει να εφαρμόζεται πιλοτικά από 20 Λύκεια σε όλη τη χώρα και αφορά εκπαιδευτικούς και μαθητές οι οποίοι θα λάβουν εξατοµικευµένη εκπαίδευση από τον οργανισµό «The Tipping Point in Education», ο οποίος συνεργάζεται με την OpenAI, σχετικά µε τη χρήση όλων των δυνατοτήτων των µοντέλων της. Ταυτόχρονα, θα έχουν πρόσβαση στα τελευταία µοντέλα ΤΝ µέσα από µια ειδικά διαµορφωµένη εκδοχή τους, το «ChatGPT Edu», το οποίο είναι αποκλειστικά προσαρµοσµένο για χρήση εντός της τάξης με έμφαση στην ασφάλεια και τον παιδαγωγικό έλεγχο.
Οι εκπαιδευτικοί θα έχουν τη δυνατότητα να δηµιουργούν εξατοµικευµένα GPTs για τον σχεδιασµό µαθηµάτων, την παραγωγή υλικού αξιολόγησης και την υποστήριξη διοικητικών εργασιών, ενώ οι µαθητές θα χρησιµοποιούν την τεχνολογία για εξατοµικευµένη µάθηση, ανάπτυξη ιδεών, εκµάθηση ξένων γλωσσών και ερευνητικές εργασίες.
Τον επόµενο χρόνο, το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισµού, εκτιµώντας την πρόοδο του προγράµµατος, θα αξιολογήσει τη σταδιακή επέκτασή του, έτσι ώστε όλο και περισσότεροι εκπαιδευτικοί και µαθητές να έχουν πρόσβαση σε αυτήν την τεχνολογία.
Τέσσερις άξονες
Ο πρωθυπουργός ανέπτυξε τους άξονες της στρατηγικής που έχει εκπονήσει η κυβέρνηση, για την αξιοποίηση των εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης στη δημόσια διοίκηση και σε τομείς ιδιαίτερου ενδιαφέροντος.
Ο πρώτος άξονας, όπως διευκρίνισε, αφορά «το πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε την Τεχνητή Νοημοσύνη, για να βελτιώσουμε το ίδιο το έργο της διακυβέρνησης, ξεκινώντας από το Γραφείο του Πρωθυπουργού, εντοπίζοντας επαναλαμβανόμενες διαδικασίες που μπορούν να αυτοματοποιηθούν και βοηθώντας τους δημόσιους υπαλλήλους να γίνουν πιο παραγωγικοί».
«Ο δεύτερος τομέας», συνέχισε ο πρωθυπουργός, «σχετίζεται με τις εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης σε συγκεκριμένους κλάδους που έχουν ιδιαίτερη σημασία για εμάς: την υγεία, όπου οι δυνατότητες είναι τεράστιες, και την εκπαίδευση, για την οποία μιλάμε σήμερα για μία πραγματικά πρωτοποριακή πρωτοβουλία, ώστε να εντάξουμε την Τεχνητή Νοημοσύνη στα σχολεία μας -είναι ήδη παρούσα- με τρόπο οργανωμένο και πειθαρχημένο».
Ο τρίτος άξονας που ανέπτυξε ο Κ. Μητσοτάκης αφορά την οικοδόμηση ενός δυναμικού οικοσυστήματος νεοφυών επιχειρήσεων, που δραστηριοποιούνται στην τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης και επιλέγουν να δραστηριοποιηθούν στην Ελλάδα. «Επενδύουμε σε υποδομές, έχουμε πρόσβαση σε σημαντική ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, έχουμε πείσει την Ευρώπη να διαθέσει κεφάλαια, ώστε η Ελλάδα να αποτελέσει κόμβο Τεχνητής Νοημοσύνης και να επαναπατρίσουμε πολλούς Έλληνες επιστήμονες του χώρου. Η Ελλάδα διαθέτει μεγάλο αριθμό κορυφαίων επιστημόνων στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης, οι οποίοι επιθυμούν να επιστρέψουν στη χώρα ή να συνεργαστούν με ελληνικές επιχειρήσεις και καλλιεργούμε συστηματικά αυτό το οικοσύστημα», εξήγησε.
Καταλήγοντας στον τέταρτο άξονα της κυβερνητικής πολιτικής για την Τεχνητή Νοημοσύνη ο πρωθυπουργός υπογράμμισε το προσωπικό του ενδιαφέρον τον ρόλο της Ελλάδας σε μία παγκόσμια συζήτηση για την ηθική της ΤΝ. «Η Ελλάδα είναι η χώρα που γέννησε τη φιλοσοφία και τη δημοκρατία. Ποιος μπορεί να είναι ο ρόλος μας στη νέα συζήτηση γύρω από την ηθική της τεχνητής νοημοσύνης; Μπορεί η Ελλάδα να γίνει το νέο κέντρο -η νέα Αθήνα ή οι νέοι Δελφοί- στον αναδυόμενο κόσμο της ΤΝ, φέρνοντας κοντά όχι μόνο τεχνολόγους, αλλά και κοινωνικούς επιστήμονες, ώστε να εξετάσουν τις μεγάλες προκλήσεις που θέτει η τεχνητή νοημοσύνη;», διερωτήθηκε.
Σε ό,τι αφορά τη συνεργασία με την OpenAI και τον ρόλο της Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαίδευση ο πρωθυπουργός τόνισε ότι «η χρήση εκπαιδευτικών εργαλείων ΤΝ μπορεί πραγματικά να βοηθήσει τους δασκάλους μας να γίνουν πιο παραγωγικοί» και «το ίδιο ισχύει βεβαίως και για τους μαθητές, οι οποίοι ήδη χρησιμοποιούν το ChatGPT ή άλλα εργαλεία», όμως, «το πραγματικό ερώτημα είναι πώς μπορούμε να ενσωματώσουμε αυτά τα εργαλεία με τρόπο που να ενισχύει τη μάθηση με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο» και «αυτό για μένα είναι μια τεράστια πρόκληση, αλλά και μια τεράστια ευκαιρία».
Μεγάλη διείσδυση στην Ελλάδα
Την ιδιαίτερη ικανοποίησή του για τη συνεργασία της OpenAI με την ελληνική κυβέρνηση, εξέφρασε ο CEO της εταιρίας Sam Altman. «Είμαστε πραγματικά ενθουσιασμένοι για αυτή την ευκαιρία, με αυτή τη συνεργασία. Εκατομμύρια Έλληνες χρησιμοποιούν το ChatGPT, η χρήση του οποίου στη χώρα αυξήθηκε σχεδόν επτά φορές κατά τον τελευταίο χρόνο, ενώ ποσοστό κοντά στο 60% των χρηστών στην Ελλάδα είναι κάτω των 35 ετών. Άρα πρόκειται για μια πολύ ενθαρρυντική υιοθέτηση της ΤΝ στη χώρα, που δείχνει σπουδαία πράγματα για το μέλλον», σημείωσε.
Σε ό,τι αφορά τις μεγάλες αλλαγές που επιφέρει η Τεχνητή Νοημοσύνη στην Εκπαίδευση ο CEO της OpenAI παρατήρησε ότι «όταν εφευρέθηκε η αριθμομηχανή, οι καθηγητές μαθηματικών ήταν πολύ ανήσυχοι και φοβόντουσαν ότι θα σήμαινε το τέλος της μαθηματικής εκπαίδευσης». «Αφού μπορούσες απλά να πάρεις την απάντηση από μια αριθμομηχανή, δεν ήταν ξεκάθαρο γιατί να μάθεις μαθηματικά. Όμως, αυτό που συνέβη ήταν ότι με καλύτερα εργαλεία μπορέσαμε να έχουμε αυξημένες απαιτήσεις από τους μαθητές. Μπόρεσαν να κάνουν πολύ περισσότερα και να προχωρήσουν στη μάθηση πιο προχωρημένων μαθηματικών», εξήγησε, προβλέποντας ότι «με την Τεχνητή Νοημοσύνη ως νέο εργαλείο, θα δούμε μια πολύ παρόμοια ιστορία».«Τα παιδιά που μπαίνουν σήμερα στο εκπαιδευτικό σύστημα θα μεγαλώσουν με την Τεχνητή Νοημοσύνη. Θα έχουν αυτό το εργαλείο, σαν μια αριθμομηχανή για τις λέξεις, που μπορεί να κάνει αδιανόητα πράγματα και θα γίνεται όλο και καλύτερο. Και όταν ολοκληρώσουν την εκπαίδευσή τους, θα είναι πιο ικανοί, πιο έξυπνοι, και θα μπορούν να κάνουν περισσότερα απ’ ό,τι εμείς μπορούμε σήμερα», εκτίμησε.
Στη συνέχεια υπεγράφη το Μνημόνιο Συνεργασίας «OpenAI for Greece» από την υπουργό Παιδείας, Θρησκευµάτων και Αθλητισµού Σοφία Ζαχαράκη, τον πρόεδρο του Ιδρύματος Ωνάση, που χρηματοδοτεί το πρόγραμμα, Αντώνη Παπαδημητρίου, τον Chief Global Affairs Officer της OpenAI Chris Lehane και τον Head of Education and Government GTM της OpenAI Kevin Mills.