pontosnews.gr
Κυριακή, 19/10/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Μάρθα Βούρτση: Η σπουδαία ρολίστρια με την αυστηρή ρωσική ανατροφή (photos-video)

Η γυναίκα του πόνου, του γέλιου, του ταλέντου και της μεγάλης ψυχής γεννήθηκε στις 12 Οκτωβρίου 1937. Του Σπύρου Δευτεραίου

12/10/2021 - 7:02μμ
(Φωτ.: Facebook / Παλιός ελληνικός κινηματογράφος)

(Φωτ.: Facebook / Παλιός ελληνικός κινηματογράφος)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Γεννήθηκε σαν σήμερα, 12 Οκτωβρίου 1937, επτά χρόνια πριν από την απελευθέρωση της Αθήνας από τους Γερμανούς. Και ήταν μία επέτειος που η Μάρθα Βούρτση ανέφερε συχνά, γιατί αισθανόταν πολύ περήφανη. (Ασχέτως που μετά δεν έκρυβε την πικρία της για τη χώρα και πού είχε οδηγηθεί τα τελευταία χρόνια.)

«Δεν διαμαρτύρομαι γιατί αφαιρέσανε τα λεφτά από την τσέπη μου, αλλά γιατί η χώρα μου έχει γίνει ξεφτίλα», δήλωσε σε μία από τις τελευταίες συνεντεύξεις της, στη Σμαράγδα Μιχαλιτσιάνου.

Αυλαία και πάμε

Η κόρη του μαέστρου Μιχάλη Βούρτση –που ήταν ένας εκ των ιδρυτών της Λυρικής Σκηνής– μεγάλωσε σε δύσκολα για τη χώρα χρόνια, αλλά με φροντίδα και τέχνη. Και με μαθήματα πιάνου. Η ζωγράφος μητέρα της και η αυστηρή ρωσική ανατροφή (οι δικοί της ήρθαν από την Οδησσό) συντέλεσαν στη διαμόρφωση της κουλτούρας αλλά και της προσωπικότητάς της.

Και θα την οδήγησαν σε ό,τι πιο πρωτοποριακό συνέβαινε τότε στο ελληνικό θέατρο: Στον Κάρολο Κουν. Το 1957 έκανε το ντεμπούτο της στον Πλούτο του Αριστοφάνη. Αλλά ο κινηματογράφος καραδοκούσε.

Σε παιδική ηλικία στο θέατρο της Επιδαύρου με οικογενειακούς φίλους (φωτ.: Facebook / Παλιός, κλασσικός ελληνικός κινηματογράφος)

«Εγώ είμαι της βιοτεχνίας. Η Αλίκη ήταν της βιομηχανίας»

Νέα, ταλαντούχα, όμορφη, αλλά χωρίς το φιζίκ –και το κόλλημα, όπως αποδείχθηκε– της ενζενί. Επιτέλους, μία νεαρή ρολίστρια.

Και η αρχή έγινε με ταινιάρα και ρολάρα: Η Τούλα στα Κίτρινα γάντια, η οποία γίνεται κωμική χωρίς να καταφεύγει σε μούτες και τσαχπινιές.

https://www.youtube.com/watch?v=lkp69vcX86w

Αλλά και στον Σκληρό άντρα που έρχεται λίγο μετά φαίνεται η υπόγεια κωμικότητά της.

Από την άλλη, στο ξεχασμένο Ραντεβού της Κυριακής κλέβει την παράσταση στον δραματικό ρόλο μιας αδίστακτης γυναίκας, χωρίς να καταφεύγει στο στράβωμα των ματιών ή στο δάγκωμα των χειλιών.

(Φωτ.: Facebook / Παλιός, κλασσικός ελληνικός κινηματογράφος)

Και κάπου εκεί εμφανίζεται το τόσο άδικα περιφρονημένο λαϊκό μελό. Και ξεκινά με τον Ερρίκο Θαλασσινό στο Ορφανή στα ξένα χέρια. Και σιγά-σιγά, ταινία την ταινία, η Μάρθα Βούρτση γίνεται η βασίλισσα του είδους.

Όχι, δεν ήταν σπουδαίες ταινίες, γι’ αυτό και στην πορεία ξεχάστηκαν. Εκείνη όμως έμεινε.

Γιατί ήταν η καλύτερη, και γιατί ακόμα και σε μικρές, ταπεινές ταινίες που αρκετές φορές δεν βρήκαν καν τον δρόμο για την πρώτη προβολή το ταλέντο δεν κρυβόταν.

Και γνωρίζοντας πού παίζει τίμησε αυτό που της πρότειναν. «Έκλαιγα όταν πληρωνόμουν» δήλωσε πολλά χρόνια αργότερα.

Διαθέτοντας και σωστή φωνή, ερμήνευσε και αρκετά λαϊκά τραγούδια της εποχής:

https://www.youtube.com/watch?v=E80MfJPdldw

Και όταν την ξαναφώναξαν στη «Φίνος φιλμ» για μελό την φώναξαν, το Πεθαίνω κάθε ξημέρωμα:

«Εγώ ήμουν της βιοτεχνίας. Η Αλίκη ήταν της βιομηχανίας», είπε το 1988 σε συνέντευξή της κάνοντας και πλάκα με τους ρόλους που υποδύθηκε.

Και μπορεί το κοινό στο σινεμά να έβλεπε Το φυλαχτό της μάνας ή τη Μάρθα, τη γυναίκα του πόνου, όμως το θεατρικό κοινό έβλεπε μία άλλη. Η Μάρθα Βούρτση συνεργαζόταν με μερικές από τις ποιοτικότερες θεατρικές σκηνές της εποχής (Κυκλικό Θέατρο του Λεωνίδα Τριβιζά, Πορεία του Αλέξη Δαμιανού, Μεταλλείο του Τίτου Βανδή, Θίασος Έλλης Λαμπέτη).

Με τον Νίκο Ξανθόπουλο και τον Βασίλη Καΐλα σε κινηματογραφική σκηνή (φωτ.: Facebook / Παλιός, κλασσικός ελληνικός κινηματογράφος)

Με την Έλλη Λαμπέτη και τον μικρό Ανδρέα Συρογιάννη στο θεατρικό Φράνκι, το 1969 (φωτ.: Facebook / Θέατρα που έκλεισαν)

Το ρώσικο πείσμα, το μυαλό αλλά και η αισθητική που την διέκριναν, λειτούργησαν. Και όταν το οικοδόμημα του ελληνικού σινεμά κατέρρευσε, η Μάρθα Βούρτση δεν έσβησε, αλλά παρέμεινε αυτό που γνώριζαν οι άνθρωποι του χώρου: Μία σπουδαία ρολίστρια, μία μεγάλη ηθοποιός.

Μα τι κωμίκα είναι αυτή;

1981. Η Αλίκη Βουγιουκλάκη ανέβασε το παιδικό μιούζικαλ Άννι. Και η Μάρθα Βούρτση έκλεψε την παράσταση ως αλκοολική, φιλήδονη και ολίγον αδίστακτη, Μις Χάνιγκαν. Η διευθύντρια του ορφανοτροφείου.

Με τον αξέχαστο Τάσο Περζικιανιδη στην Άννι (φωτ.: Facebook/ Θέατρα που έκλεισαν)

Είναι η ίδια γυναίκα που μια δεκαετία έκανε τις λαϊκές συνοικίες να «μουλιάζουν» στο κλάμα. Και είναι η ίδια ηθοποιός που το 1987, μετά το θάνατο του δασκάλου της Καρόλου Κουν, ενώθηκε με συναδέλφους της γενιάς της, αλλά και νεότερους, για μία μοναδική παράσταση. Τα Θεϊκά λόγια εγκαινίασαν τη σκηνή του Θεάτρου Τέχνης στη Φρυνίχου.

Είναι η ίδια ηθοποιός που στα χρόνια της ιδιωτικής τηλεόρασης «κέντησε» σε ρόλο μητέρας σε κωμωδίες.

Και η νέα γενιά, που δεν γνώρισε τα μελό της, τη λάτρεψε και την εκτίμησε ως μία από τις καλύτερες κωμικούς. Και σε αυτή την περίπτωση, όμως, έκανε ό,τι στα χρόνια του κινηματογράφου: Μπορεί στην τηλεόραση να είχε ρόλο στις Θανάσιμες πεθερές, αλλά στο θέατρο έπαιζε στο Τα δέντρα πεθαίνουν όρθια.

Ο άντρας της ζωής της

To 1965 στα γυρίσματα του Είμαι μία δυστυχισμένη η Μάρθα Βούρτση γνώρισε την… ευτυχία. Και συγκεκριμένα τον Ξενοφώντα Φιλέρη. Ο σπουδαίος ποιητής και στιχουργός τότε δούλευε ως μακιγιέρ στο φιλμ.

Και προέκυψε έρωτας που κράτησε για σχεδόν μισό αιώνα, αφού τους χώρισε μόνο ο θάνατος του, το 2014.

Έζησαν αλλά και δημιούργησαν μαζί. Συγκεκριμένα ίδρυσαν, μεταξύ άλλων, την εταιρεία παραγωγής «Μάρθα φιλμ» μέσω της οποίας έκαναν πέντε ταινίες. Αλλά ως άνθρωποι που δεν τα πήγαιναν καλά με τα οικονομικά, το 1967 η εταιρεία έκλεισε.

https://www.youtube.com/watch?v=lv1AhNL0tAg&t=493s

Ξέχωρα όμως από τα επιχειρηματικά τους, η ηθοποιός και ο άνθρωπος που εκτός από μοναδικά τραγούδια είχε γράψει το σπουδαίο –και αυτοβιογραφικό– βιβλίο Οι σαλταδόροι του Βύρωνα έζησαν μια ζωή κυριολεκτικά κοινή.

Γι’ αυτό και ο χαμός του την απομόνωσε απ’ όλους και απ’ όλα. Σίγουρα η Μάρθα Βούρτση δεν είναι γυναίκα που ζει αναπολώντας το παρελθόν. Έχει γνώση, συναίσθηση, ενημερώνεται, διαβάζει. Απλά έχει κατεβάσει την αυλαία και έχει αφήσει πίσω της την ιστορία και το μύθο της.

Σπύρος Δευτεραίος

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Ο Διονύσης Σαββόπουλος ενώ αφηγείται στιγμές από τη ζωή του στο κοινό, το 2024 (φωτ.: ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/Βασίλης Βερβερίδης)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Σε ιδιωτικό νοσοκομείο ο Διονύσης Σαββόπουλος

17/10/2025 - 10:00μμ
(Πηγή: ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ - trailer)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ιωάννης Καποδίστριας: Η θυσία του έγινε το θεμέλιο ενός ολόκληρου έθνους – Η ταινία

17/10/2025 - 12:25πμ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

MTV: Τέλος εποχής για το θρυλικό κανάλι που άλλαξε τη σχέση μας με τη μουσική

15/10/2025 - 9:50μμ
Σκηνή από την κωμωδία του Δημήτρη Ψαθά «Ζητείται ψεύτης» που θα παιχτεί στο Πολεμικό Μουσείο,  από τη θεατρική ομάδα του δήμου Βριλησσίων σε σκηνοθεσία Έφης Πίκουλα-Βουγιουκλάκη για φιλανθρωπικό σκοπό (φωτ.: Αρχείο Λένας Ψαθά - Έφης Πίκουλα Βουγιουκλάκη)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Ζητείται ψεύτης» για… καλό σκοπό στο Πολεμικό Μουσείο

14/10/2025 - 8:02μμ
Ο Άλκης Γιαννακάς τη χρυσή εποχή του ελληνικού κινηματογράφου (φωτ.: facebook/Άλκης Γιαννακάς)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Το ρεμάλι της Φωκίωνως Νέγρη δεν ζει πια εδώ – «Έφυγε» στα 82 του ο Άλκης Γιαννακάς

14/10/2025 - 10:16πμ
Η Άννα Κυριακού σε μία από τις πολλές ταινίες που γύρισε με τη Φίνος Φιλμ (πηγή: finosfilm.com)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Άννα Κυριακού: Η αγαπημένη θεία Μπεμπέκα από τις «Τρεις Χάριτες» έφυγε από τη ζωή πλήρης ημερών, αγάπης και αναγνώρισης

13/10/2025 - 2:05μμ
Το θραύσμα του κιονόκρανου, το οποίο προέρχεται από το Λεωνιδαίο της Αρχαίας Ολυμπίας (φωτ.: Υπουργείο Πολιτισμού)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Θραύσμα κιονόκρανου επαναπατρίστηκε από τη Γερμανία – Είχε απομακρυνθεί παράνομα τη δεκαετία του ’60

11/10/2025 - 3:28μμ
Μέρος της δημοτικής έκτασης που παραχωρήθηκε για ανασκαφή, κοντά στη σύγχρονη Αρίσβη (φωτ.: Δήμος Δυτικής Λέσβου)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Στη Δυτική Λέσβο μπαίνει η αρχαιολογική σκαπάνη για να έρθει στο φως η αρχαία Αρίσβη

11/10/2025 - 11:57πμ
Γυναικείο άγαλμα ρωμαϊκών χρόνων στο Αρχαιολογικό Μουσείο Κιλκίς (πηγή: efa-kilkis.gr)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Κιλκίς: Γλυπτά του Αρχαιολογικού Μουσείου θα αφηγηθούν την ιστορία τους – Πώς μπορείτε να την ακούσετε

10/10/2025 - 3:36μμ
Ο Λάσλο Κρασναχορκάι στο σπίτι του έξω από τη Βουδαπέστη, 11 Ιουλίου 2012 (φωτ.: EPA / Gyula Czimbal)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Νόμπελ Λογοτεχνίας 2025 στον Ούγγρο Λάσλο Κρασναχορκάι

9/10/2025 - 2:48μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ο Κύπριος πρόεδρος Νίκος Χριστοδουλίδης (φωτ. αρχείου: ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Κύπρος: Ικανοποίηση για την νίκη Ερχιουρμάν – Σε συνάντηση «το συντομότερο δυνατόν» προσβλέπει ο Χριστοδουλίδης

13 λεπτά πριν
O Τουφάν Ερχιουρμάν με την γυναίκα ψηφίζουν στις «προεδρικές εκλογές» στα κατεχόμενα (φωτ.: EPA/Birol Bebek)

Κατεχόμενα: Πάει σπίτι του ο εκλεκτός του Ερντογάν – Συντριπτική νίκη του Ερχιουρμάν και εκλογή από τον Α΄ γύρο

43 λεπτά πριν
Καπνός υψώνεται μετά από ισραηλινό βομβαρδισμό στη Ράφα (φωτ. αρχείου: EPA/Haitham Imad)

Το Ισραήλ ξαναχτυπά τη Γάζα και διακόπτει την μεταφορά ανθρωπιστικής βοήθειας

1 ώρα πριν
(Φωτ.: facebook / Σύλλογος Ποντίων Χορευτών Ξάνθης «Τραντέλλενες»)

Ξάνθη: Στην τελετή λήξης της λαμπαδηδρομίας της Φλόγας της Αγάπης ο Σύλλογος Ποντίων Χορευτών «Τραντέλλενες»

2 ώρες πριν
Ο Νίκος Ασλανίδης μπροστά στην αφίσα του βραβευμένου (και ίσως επίμαχου) ντοκιμαντέρ του «Η μπάντα» (πηγή: voria.gr)

Η ΕΣΗΕΜ-Θ για την απέλαση του Νίκου Ασλανίδη: «Μαρτυρεί την ανελεύθερη αντίληψη των τουρκικών Αρχών σχετικά με τη δημοσιογραφία»

2 ώρες πριν
(Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Ορθοδοξία: Χειροτονήθηκε ο Αρχιεπίσκοπος Σινά, Φαράν και Ραϊθώ, Συμεών

3 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign