Αλλαγή στο ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων λιανικής πώλησης τροφίμων αποφάσισε το υπουργείο Ανάπτυξης & Επενδύσεων μετά από επανεξέταση των στατιστικών στοιχείων από τη λειτουργία επιχειρήσεων αυτού του είδους, των τελευταίων ημερών. Η Γενική Γραμματεία Εμπορίου & Προστασίας Καταναλωτή ανακοίνωσε σήμερα πως από την Πέμπτη 26 Μαρτίου έως και το Σάββατο 25 Απριλίου, το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων λιανικής πώλησης τροφίμων διαμορφώνεται ως εξής:
- Δευτέρα έως Παρασκευή από 07:00 έως 21:00.
- Σάββατο από 07:00 έως 20:00.
- Την Κυριακή (29.03.2020) τα καταστήματα λιανικής πώλησης τροφίμων θα παραμείνουν κλειστά.
Για τη λειτουργία των σουπερμάρκετ τις Κυριακές, ο υφυπουργός Ανάπτυξης, αρμόδιος για θέματα εμπορίου, Νίκος Παπαθανάσης δήλωσε στον τηλεοπτικό σταθμό Mega ότι διαπιστώθηκε πως «τις Κυριακές που λειτούργησαν τα σουπερμάρκετ λόγω των έκτακτων συνθηκών του κορονοϊού «δεν είχαν κίνηση. Συνεπώς δεν υπάρχει λόγος να λειτουργούν». Σε ό,τι αφορά τη διατήρηση των λαϊκών αγορών ανοιχτών, ο Νίκος Παπαθανάσης εξήγησε πώς αυτό έγινε «για να μη συνωστίζεται ο κόσμος στα σουπερμάρκετ. Μειώσαμε παραγωγούς και εμπόρους και απομακρύναμε τους πάγκους». Εάν δεν τηρηθούν τα μέτρα, είπε ο υφυπουργός, «το επόμενο βήμα είναι κλείσουν και οι λαϊκές».
Τι λένε οι πολίτες για το διευρυμένο ωράριο
Το διευρυμένο ωράριο δεν θεωρείται αναγκαίο από το μεγαλύτερο ποσοστό των καταναλωτών (56,3% κατά της διεύρυνσης έναντι 42,8% υπέρ) επιβεβαιώνοντας την τελική απόφαση της κυβέρνησης για άρση του μέτρου της Κυριακάτικης λειτουργίας των σουπερμάρκετ. Αυτό προκύπτει από έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της στρατηγικής συνεργασίας της συμβουλευτικής εταιρείας Netrino με την εταιρεία δημοσκοπήσεων RASS, με τη «μέθοδο της χιονοστιβάδας» (snowball sample) και εστιάστηκε κυρίως στην Αττική και για το διάστημα, από το βράδυ της Παρασκευής 20 Μαρτίου έως και το μεσημέρι της Κυριακής 22 Μαρτίου.
Το δείγμα της έρευνας, 344 πολίτες με γνώση ηλεκτρονικών υπολογιστών και διάθεση να απαντήσουν, δεν είναι απόλυτα αντιπροσωπευτικό του πληθυσμού. Ωστόσο αποτελεί δείγμα καταναλωτών που συμμετέχουν στην παραγωγική διαδικασία καθώς απαρτίζεται από πολλούς εργαζόμενους και ανθρώπους των παραγωγικών ηλικιών.
Σύμφωνα με τα εύρηματα της έρευνας:
- Περισσότεροι από 3 στους 4 (75,9%) ανησυχούν για το ενδεχόμενο να ασθενήσουν από τον κορονοϊό COVID-19. Μεγαλύτερη ανησυχία έχουν οι μεγαλύτερες ηλικίες και κυρίως εκείνοι που δουλεύουν στην εφοδιαστική αλυσίδα.
- Ικανοποιητική είναι η εξυπηρέτηση από τα σούπερ μάρκετ. Σχεδόν καθολική ήταν η ικανοποίηση από τη λειτουργία των καταστημάτων αυτή τη δύσκολη περίοδο, αποδεικνύοντας τη σημαντική προσπάθεια που γίνεται από τους εργαζόμενους και τις διοικήσεις των επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ.
- Σε ό,τι αφορά στη συχνότητα των επισκέψεων, πριν την επιβολή των περιοριστικών μέτρων για την εβδομαδιαία επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ, σχεδόν οι μισοί ερωτώμενοι στην έρευνα απάντησαν ότι αυτή θα ήταν η δική τους συχνότητα επίσκεψης (48,3%). Ωστόσο, όπως δηλώνει ο Στέφανος Κομνηνός, ιδρυτικός εταίρος της Netrino και πρώην γενικός γραμματείας Εμπορίου, τόσο η απουσία αυτοκινήτου ή άλλου μεταφορικού μέσου, όσο η οικονομική δυσκολία, οδηγεί έναν στους πέντε να επιθυμεί συχνότερες επισκέψεις με μικρότερο καλάθι και περισσότερο το θέλουν αυτό οι μεγαλύτερες ηλικίες που συνεχίζουν να βλέπουν τα ψώνια για τα τρόφιμα ως ευκαιρία εξόδου από το σπίτι.
- Δεν υπάρχει ανάγκη για διευρυμένο ωράριο. Ακόμη και το διευρυμένο ωράριο δεν θεωρείται αναγκαίο από το ελαφρώς μεγαλύτερο ποσοστό (56,3% κατά της διεύρυνσης έναντι 42,8% υπέρ). Εκείνοι που περισσότερο επιθυμούν διεύρυνση φαίνεται να είναι οι δημόσιοι υπάλληλοι. Επιβεβαιώνοντας την τελική απόφαση της κυβέρνησης για άρση του μέτρου του Κυριακάτικου ανοίγματος, οι περισσότεροι συμμετέχοντες στην έρευνα, 3 στους 4 (76,2%), θεωρούν ότι τα σούπερ μάρκετ τις Κυριακές δεν θα πρέπει να ανοίγουν. Σύμφωνα με τη Μαρία Καρακλιούμη, στατιστικό της RASS, οι περισσότεροι καταναλωτές (56,5%), ερμηνεύουν την άποψη τους, ως ένδειξη αλληλεγγύης απέναντι στους εργαζόμενους που οφείλουν και εκείνοι να ξεκουράζονται.