pontosnews.gr
Τρίτη, 16/09/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

«Μια Ιλιάδα» κατακτά τη θεατρική σκηνή της Ουάσινγκτον

25/06/2018 - 3:17μμ
«Μια Ιλιάδα» κατακτά τη θεατρική σκηνή της Ουάσινγκτον
Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Μπορεί να είναι ένα κλασικό έργο της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, όμως, για τους δεκάδες θεατές που βρέθηκαν στο Atlas Performing Arts Center, στην καρδιά της Ουάσινγκτον, ο κόσμος της Ιλιάδας του Αχιλλέα και του Αγαμέμνονα δεν πρέπει να φάνταζε και τόσο μακρινός. Τουλάχιστον αυτός ήταν ο στόχος των συντελεστών της θεατρικής παράστασης. Χωρίς αλλαγές στην πλοκή της ιστορίας, αλλά χρησιμοποιώντας μια μεταμοντέρνα αφήγηση, το έργο που τιτλοφορείται Μια Ιλιάδα απευθύνεται σε ένα νεανικό αμερικανικό κοινό, καταφέρνοντας να διατηρήσει παράλληλα τα διαχρονικά μηνύματα της ιστορίας.

«Όσον αφορά τον πόλεμο, η γενιά των millennials κατέχει μια ασυνήθιστη θέση στην αμερικανική ιστορία. Ενώ δηλαδή βλέπουμε πιο γρήγορα και ίσως σε μεγαλύτερο βαθμό τις εικόνες ενός βίαιου κόσμου, έχουμε λιγότερη άμεση σχέση με την εμπειρία του πολέμου συγκριτικά με τις προηγούμενες γενιές. Με αυτή την παραγωγή θέλαμε να εξερευνήσουμε το πώς η ιστορία της Ιλιάδας εξακολουθεί να είναι επίκαιρη παρά την απόσταση που χωρίζει τον κόσμο μας από τις φρικαλεότητες που εκείνη απεικονίζει», αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Ιάσων Τόγιας που ενσαρκώνει το ρόλο του αρχαίου ραψωδού.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της εξέλιξης της πλοκής το έργο θυμίζει αρχαία απαγγελία και υπό αυτή την έννοια παραμένει πιστό στην αυθεντική εμπειρία της απόδοσής του. Όμως οι σύγχρονες πολιτισμικές αναφορές δεν λείπουν, και το κέντρο της δράσης μεταφέρεται σε ποιο οικείους τόπους για το αμερικανικό κοινό, όπως η Φιλαδέλφεια, η Μινεσότα ή το Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης.

Θα είχε άραγε τόσο μεγάλη σημασία αν οι Μυρμιδόνες του Αχιλλέα ήταν μια ομάδα νεαρών Αμερικανών από μια μικρή πόλη της Μοντάνας;

Για τον Ιάσονα Τόγια η απάντηση είναι μάλλον αρνητική. Όντας ο ίδιος μεγαλωμένος στις ΗΠΑ από Έλληνες γονείς, γνωρίζει καλά την απόσταση που χωρίζει αλλά και τα στοιχεία που ενώνουν τους δύο κόσμους. Όπως εκτιμά λόγω της δικής του εμπειρίας, τα ονόματα των πόλεων αλλά και τα διάφορα τοπωνύμια της ελληνικής γεωγραφίας δυσκολεύουν τον Αμερικανό θεατή να συνδεθεί με το έργο και να βυθιστεί μέσα στην πλοκή για να γίνει συμμέτοχος στην ιστορία.

Η ανταπόκριση του κοινού αλλά και οι κριτικές του τοπικού Τύπου στην Ουάσινγκτον ήταν θετικές, γεγονός που δείχνει πως το ενδιαφέρον για τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και το θέατρο ειδικότερα παραμένει αμείωτο στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.

Κλασικό αλλά και μεταμοντέρνο. Ποια είναι η ιδιαιτερότητας της συγκεκριμένης θεατρικής απόδοσης της Ιλιάδας που ανεβάσατε στην Ουάσινγκτον;
Στη πραγματικότητα είναι η ίδια ιστορία. Ο μόνος τρόπος που προσαρμόζεται στη σύγχρονη εποχή είναι η γλώσσα και οι πολιτισμικές αναφορές. Ο ηθοποιός μιλάει με απλό καθημερινό τρόπο και χρησιμοποιεί πολλές σύγχρονες αναφορές. Για παράδειγμα, στην αρχή της Ιλιάδας υπάρχει μια γνωστή λίστα των διαφόρων στρατών και καταλόγων με τα ονόματα των στρατιωτών και των πλοίων. Και στο έργο ξεκινάμε με αυτόν τον κατάλογο, αλλά για παράδειγμα λέω στο κοινό «όμως περιμένετε, εσείς δεν γνωρίζετε κανέναν από αυτά τα μέρη. Φανταστείτε το, λοιπόν, κάπως έτσι». Είναι σαν να υπήρχαν νέοι από κάθε μικρή πόλη του Οχάιο, από τα ψαροχώρια της Νέας Αγγλίας ή τις πεδιάδες της Νεμπράσκας και τα υψώματα της Νότιας Ντακότας. Έτσι, με αυτό τον τρόπο, το σύγχρονο αμερικανικό ακροατήριο σχετίζεται με την Ιλιάδα. Γιατί όλα αυτά τα ξένα ονόματα και οι άγνωστες αρχαίες μικρές πόλεις διευρύνουν την απόσταση ανάμεσα στο κοινό και την ιστορία. Αλλά όταν μπορούν να φανταστούν τους πρωταγωνιστές σαν τους εαυτούς τους και ακούν για ανθρώπους από το Σαν Ντιέγκο, το Μπρούκλιν και το Κουινς της Νέας Υόρκης, η ιστορία γίνεται πιο προσωπική και μπορούν να φανταστούν όλους αυτούς τους ανθρώπους να συγκεντρώνονται για να ταξιδέψουν σε κάποια μακρινή χώρα για να συμμετάσχουν σε έναν πόλεμο.

Είναι το μήνυμα της Ιλιάδας επίκαιρο στις μέρες μας;
Νομίζω ότι όσο υπάρχει πόλεμος και συγκρούσεις, θα συνεχίζουμε να αισθανόμαστε οργή, μίσος και μανία, όποτε το μήνυμα της Ιλιάδας θα παραμένει επίκαιρο. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι είναι το ποίημα της οργής του Αχιλλέα. Και νομίζω ότι αυτό είναι ένα καθολικό ανθρώπινο συναίσθημα που ποτέ δεν θα χάσει τη σημασία του. Επομένως, νομίζω ότι είναι κάτι που μπορούν οι άνθρωποι να ταυτίζονται σε οποιαδήποτε στιγμή και σε οποιοδήποτε μέρος της ιστορίας. Πιστεύω λοιπόν ότι αυτό είναι που το καθιστά τόσο ισχυρό. Είναι η καθολικότητα του μηνύματος που εκπέμπει.


(Φωτ.: Ryan Maxwell Photography)

Ποια είναι η σχέση του αμερικανικού κοινού με το αρχαίο ελληνικό θέατρο και πώς υποδέχθηκε τη συγκεκριμένη απόδοση του έργου;
Ο κόσμος έχει αγκαλιάσει μέχρι στιγμής το έργο. Μπορείς να αντιληφθείς ότι μερικούς τους αγγίζει η ιστορία και συχνά βλέπεις ανθρώπους να κλαίνε στο ακροατήριο. Αυτό είναι πολύ ικανοποιητικό γιατί πραγματικά αποδεικνύει την αιώνια δύναμη αυτής της ιστορίας. Είχαμε έναν ηλικιωμένο κύριο, ο οποίος δεν έχει καμία σχέση με κανέναν που εμπλέκεται στη παραγωγή του έργου. Μπορεί κανείς να μην τον γνωρίζει, αλλά είναι εκεί κάθε βράδυ στην πρώτη σειρά. Μας είπε ότι αγαπάει τον Όμηρο και έχει κάθε βιβλίο που έχει γραφτεί γι’ αυτόν και αυτό το έργο τον έχει αγγίξει πραγματικά.

Παρατηρώντας τις αντιδράσεις του κοινού μπορεί κάποιος να διαπιστώσει μια συνεχή εναλλαγή συναισθημάτων. Πώς το κωμικό στοιχείο μπορεί να συνυπάρχει ταυτόχρονα με το τραγικό;
Υπάρχει και το κωμικό στοιχείο, το οποίο συνυπάρχει με την ομορφιά, την τραγικότητα, τη βία, αλλά και το θάνατο, προσφέροντας έτσι τη μεγάλη εικόνα της ζωής. Για παράδειγμα, υπάρχει μια σκηνή στην Ιλιάδα όπου ο Ήφαιστος ετοιμάζει μια νέα ασπίδα για τον Αχιλλέα. Και υπάρχει ένα ολόκληρο κεφάλαιο αφιερωμένο αποκλειστικά στην περιγραφή αυτής της ασπίδας. Και μέσα από την περιγραφή ο αναγνώστης μπορεί να δει ότι πάνω στην ασπίδα είναι χαραγμένη όλη η ανθρώπινη ζωή. Βλέπει τον πόλεμο αλλά και την ειρήνη, τη μουσική και το χορό. Και πιστεύω ότι αυτό είναι που κάνει τη συγκεκριμένη ιστορία να ξεχωρίζει, ότι δηλαδή αγγίζει όλο το φάσμα των συναισθημάτων αναδεικνύοντας τη μοναδικότητα αλλά και τις αντιφάσεις της ίδιας της ανθρώπινης ζωής.

  • Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Π. Κασφίκης.
ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Χρήστος Καλιοντζίδης: Την υπογραφή του φέρει το Διεθνές Μουσικό Φεστιβάλ Αιγών «Η λύρα στους δρόμους του Μ. Αλέξανδρου»

15/09/2025 - 4:45μμ
(Φωτ. αρχείου: EUROKINISSI / Κώστας Μαντζιάρης)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Μαρινέλλα: «Δεν έχει καμία επαφή με το περιβάλλον» λέει ο συγγραφέας Γιάννης Ξανθούλης

11/09/2025 - 11:55μμ
Ειδικοί ανασκάπτουν απολιθώματα που ανακαλύφθηκαν κοντά στο φράγμα Γιαμούλα, στην Καισάρεια, 27 Ιουνίου 2025 (φωτ.: Anadolu)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Στην Καισάρεια βρέθηκαν κρανία ελεφάντων ηλικίας 7,7 εκατ. ετών

11/09/2025 - 7:09μμ
Ιερός ναός Αγίου Χαραλάμπους Πολυγώνου (Φωτ. αρχείου: facebook.com/agcharalampospolygono)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Κοντόγλεια 2025»: Ο ναός του Αγίου Χαραλάμπους Πολυγώνου γιορτάζει την αγιογράφησή του από τον Φώτη Κόντογλου

8/09/2025 - 10:10πμ
Ο Μίκης Θεοδωράκης το 1978, στο Άμστερνταμ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Νέα Σμύρνη: Καθιερώνεται ετήσιο Φεστιβάλ «Μίκης Θεοδωράκης» – Πρεμιέρα την Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου

5/09/2025 - 1:47μμ
(Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Αχιλλέας Χήρας)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Θεσσαλονίκη: Αποκαταστάθηκαν και παραδόθηκαν από το ΥΠΠΟ τέσσερις οθωμανικές κρήνες στην Άνω Πόλη

5/09/2025 - 9:10πμ
Ο θερινός κινηματογράφος «Ζέφυρος» λειτούργησε αρχικά στην πλατεία Αριστοτέλους, από το 1945 έως το 1961 και πλησίον των υπαίθριων γηπέδων της ΧΑΝΘ από το 1964 έως το 1983 (φωτ.: thessalonikicinemas.gr)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΑΠΘ: Πέντε δεκαετίες με τις μεγάλες οθόνες της Θεσσαλονίκης σε μια ιστοσελίδα

1/09/2025 - 1:20μμ
(Πηγή: facebook.com/ Ρίκα Διαλυνά)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ρίκα Διαλυνά: Η απομόνωση στην Κρήτη, η ήρεμη ζωή στα 91 της χρόνια και η χαρά για το δισέγγονο

31/08/2025 - 4:41μμ
«Ο Στέλιος δεν έλεγε ότι είναι Έλληνας, έλεγε ότι είναι Πόντιος. Θεωρούσε ότι το να είσαι Πόντιος ήταν σπουδαιότερο από το να είσαι Έλληνας», είπε ο δημοσιογράφος Γιώργος Λιάνης (πηγή: «Στέλιος Καζαντζίδης: Δεν με σβήνει κανένας»/ Εκδόσεις «Ινφογνώμων»)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Στέλιος Καζαντζίδης: Δεν με σβήνει κανένας»: Ο Πόντιος καλλιτέχνης που κατάφερε όσα κανείς, χωρίς να έχει ανάγκη κανέναν – Η ιστορία ενός θρύλου

27/08/2025 - 9:17μμ
Αίθουσες συμποσίου της παλαίστρας στο βασιλικό γυμνάσιο της αρχαίας Μίεζας (φωτ.: ΥΠΠΟ)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Το βασιλικό γυμνάσιο της αρχαίας Μίεζας, ένα μνημειακό συγκρότημα για την ελίτ της Μακεδονίας

27/08/2025 - 5:42μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ο Γιώργος Κουγιουμτσίδης μετά την κατάκτηση του πρώτου παγκόσμιου χρυσού μεταλλίου για την ελληνική πάλη. Ζάγκρεμπ, 15 Σεπτεμβρίου 2025 (φωτ.: EPA / Antonio Bat)

Γιώργος Κουγιουμτσίδης, ο Παγκόσμιος: Ξέρω πόσο ιδρώτα έχω ρίξει για να το καταφέρω

19 λεπτά πριν
Τα λάβαρα των σωματείων στο 1ο Πανόραμα Ποντιακών Χορών Δυτικής Αθήνας (φωτ. αρχείου: Facebook / Ανδρέας Παχατουρίδης)

3o Πανόραμα Ποντιακών Χορών Δυτικής Αθήνας

43 λεπτά πριν
Ο 32χρονος οδηγείται στο ανακριτικό γραφείο, στα δικαστήρια της πρώην Σχολής Ευελπίδων (πηγή: ΕΡΤ)

Έβαλε φωτιές στον Υμηττό, παρενόχλησε γυναίκες στο Αιγάλεω – Συνελήφθη 32χρονος

1 ώρα πριν
(Φωτ.: EUROKINISSI / Αργυρώ Αναστασίου)

Κύπελλο Ελλάδας: «Διπλό» του Βόλου στην πρεμιέρα

2 ώρες πριν
Φωτογραφία ελληνικής οικογένειας από το Προκόπι Καππαδοκίας. Την έφεραν στην Ελλάδα πρόσφυγες που κατοίκησαν στη Νέα Ιωνία (πηγή: Αδελφότητα Προκοπιέων «Όσιος Ιωάννης ο Ρώσσος»)

Ο ξεριζωμός των Καππαδοκών, ένα από τα λιγότερο γνωστά κεφάλαια της Μικρασιατικής Καταστροφής

2 ώρες πριν
Γραφιστική απεικόνιση του υποβρυχίου Orka (πηγή: Ministerie van Defensie/ defensie.nl)

Πολωνία: Πλησιάζει η ώρα της απόφασης για την αγορά τριών υποβρυχίων

3 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign