pontosnews.gr
Πέμπτη, 11/09/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Ο έρωτας για τον ποντιακό πολιτισμό στο βιβλίο του Ομέρ Ασάν «Η κεμεντζέ του Νίκου» (φωτο)

19/09/2016 - 4:46μμ
Ο έρωτας για τον ποντιακό πολιτισμό στο βιβλίο του Ομέρ Ασάν «Η κεμεντζέ του Νίκου» (φωτο)
Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Τα βιώματα που δυστυχώς έγιναν μετά αναμνήσεις και έπειτα ιστορίες που έλεγαν οι παππούδες και οι γιαγιάδες για τον Πόντο στιγμάτισαν τη ζωή κάθε απόγονου ξεριζωμένου από την πατρίδα Ποντίου. Εκείνοι όμως ήξεραν και ταυτότητα και πατρίδα. Κι ας ήταν μακριά. Τι συνέβη όμως με τους ανθρώπους που έμειναν πίσω αλλά εξακολουθούσαν να ακούν τη διάλεκτο στις οικογένειές τους; Μια απάντηση δίνει ο Πόντιος ερευνητής και συγγραφέας Ομέρ Ασάν που από την παιδική του ηλικία άρχισε να αναζητά την αληθινή του ταυτότητα και μέσα από αυτήν την αναζήτηση ερωτεύτηκε τον γοητευτικό ήχο της ποντιακής λύρας.

Τα αισθήματά του για τον ποντιακό πολιτισμό τα αποτύπωσε στο νέο του βιβλίο «Η κεμεντζέ του Νίκου», η παρουσίαση του οποίου έγινε από τις εκδόσεις Iason Books στις 16 Σεπτεμβρίου στο Polis Art Café.

Ο Ομέρ Ασάν ξεκίνησε μιλώντας στα ελληνικά, αλλά λόγω δυσκολίας πέρασε στην ποντιακή διάλεκτο της περιοχής του Όφι της Τραπεζούντας, έπειτα από παράκληση του κοινού. Εκείνος τους προειδοποίησε ότι δεν θα ήταν εύκολο να καταλάβουν το ιδίωμα, όμως για λίγο, μέχρι να γυρίσει στα τουρκικά για λόγους που εξήγησε, τον παρακολούθησαν προσεκτικά. Ίσως γιατί τους συνέδεαν κοινές αναμνήσεις, κοινά βιώματα από την περιοχή του Πόντου, ή οι ιστορίες που άκουγαν μικροί από τους παππούδες τους.


Ο Ομέρ Ασάν μίλησε για τα παιδικά του χρόνια και τις κρίσιμες στιγμές που τον ώθησαν να ερευνήσει τον ποντιακό πολιτισμό

«Έξι χρόνια ήμουν στα παρχάρια μαζί με τη γιαγιά μου. Πάντα ρωμαίικα μιλούσε, αν και ήξερε και λίγα τούρκικα. Σήμερα, όμως, θα σας μιλήσω στα τουρκικά γιατί είμαι συναισθηματικά φορτισμένος και αλλιώς δεν θα μπορέσω να εκφραστώ όπως θέλω. Από τη στιγμή που γεννήθηκα θυμάμαι να γίνονται πραξικοπήματα στην Τουρκία. Ο πατέρας μου ήταν αντιστασιακός· κι εγώ έτσι συμμετείχα στην αντίσταση. Περάσαμε δύσκολα χρόνια.

»Πηγαίνω πολύ συχνά στο χωριό όπου γεννήθηκα. Ακούγοντας τον παππού μου άρχισα να σκέφτομαι ποιοι είμαστε εμείς, γιατί μιλάει ελληνικά. Πάντα είχα ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την ιστορία, κι έτσι αποφάσισα να το ψάξω. Ντράπηκα όμως όταν έμαθα ότι δεν ήξερα τίποτα για την ιστορία της πατρίδας μου. Κι έτσι άρχισα να περισυλλέγω ό,τι έβρισκα για τον Πόντο και έφτασα ακόμα και στην Ελλάδα. Είκοσι πέντε χρόνια ασταμάτητα διαβάζω για τον Πόντο» είπε ο Ομέρ Ασάν.

Ο συγγραφέας και εκδότης Αλέκος Παπαδόπουλος, που ήταν ανάμεσα στους ομιλητές της εκδήλωσης, είπε στην παρέμβασή του ότι ο Ασάν «είναι φίλος των Ελλήνων, φίλος των Ποντίων, ιδιαίτερα όμως φίλος γκαρδιακός αυτών που ξεριζώθηκαν από τη γη τους και σκόρπισαν άθελά τους. Ο Ομέρ είναι συγγραφέας, λαογράφος, όμως πρώτα απ’ όλα είναι ερευνητής της ρωμαίικης γλώσσας, της ποντιακής. Ως σήμερα ένα μέρος του πληθυσμού του Πόντου την θεωρεί μητρική του γλώσσα και συνεχίζει να την ομιλεί με τις αποχρώσεις που είχε πριν και μετά από την ανταλλαγή των πληθυσμών το 1923».


Ο πρόεδρος της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών Χρήστος Γαλανίδης συγκινημένος μιλούσε για την πατρίδα του, τον Πόντο

Και ο πρόεδρος της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών Χρήστος Γαλανίδης είχε να πει τα καλύτερα λόγια για τον συμπατριώτη του: «Ο Ομέρ Ασάν, σαν ένα αηδόνι από την Ανατολή, μας μεταφέρει αμέτρητα μηνύματα από την πατρίδα και μας οδηγεί σε μια φωτεινή συνομιλία μέσα από τα έξι διηγήματα που περιέχονται στο βιβλίο του. Μετά από πολλά χρόνια έφτασα στη διαπίστωση ότι πατρίδα μας είναι τα παιδικά μας χρόνια, κάτι που επισημαίνει και ο Ομέρ Ασάν στο πρώτο διήγημά του Η κεμεντζέ του Νίκου, που αποτελεί και τον τίτλο του βιβλίου. Ο συγγραφέας μας, ερωτευμένος με το μυστικό και ιερό ηχόχρωμα του ρυθμού της κεμεντζέ που έχει μείνει στο αίμα μας, στο αίμα όλων των Ποντίων, μας περιγράφει της ομορφιές της φύσης της πατρίδας.

»Είναι ένας έρωτας δίχως τέλος ο οποίος τον οδήγησε στη Θεσσαλονίκη για να αναζητήσει κοινές ρίζες, κοινές μουσικές».

Ο ιστορικός και συγγραφέας Βλάσης Αγτζίδης δήλωσε πως του φαινόταν πολύ δύσκολο στο χρόνο που είχε διαθέσιμο να μιλήσει με πληρότητα για τον εκλεκτό του φίλο Ομέρ Ασάν. «Δεκαοχτώ χρόνια έχουν περάσει από τότε που παρουσιάσαμε το πρώτο βιβλίο του Ομέρ Ασάν Ο πολιτισμός του Πόντου. Από τότε έχουν γίνει πολλά, και στην Τουρκία και στην Ελλάδα. Ο Ομέρ Ασάν είναι ένας από τους πρωτοπόρους των ελληνοφώνων της Τουρκίας που εργάστηκε σε μια εποχή πάρα πολύ δύσκολη για την Τουρκία όταν επικρατούσε ο εθνικισμός και το βαθύ κράτος. Η κυριαρχία ήταν τόσο έντονη που ακόμα κι ένα πολιτιστικό βιβλίο, όπως ήταν το πρώτο του, ήταν η αιτία για να κατηγορηθεί για προπαγάνδα.


Ο ιστορικός Βλάσης Αγτζίδης πρόσφερε για άλλη μια φορά στο κοινό μια εμπεριστατωμένη και επιστημονική ανάλυση
των συνθηκών στην Τουρκία

»Οι άνθρωποι που έρχονται σε ρήξη με το δικό τους κράτος, με τη δική τους εξουσία, το πληρώνουν με διώξεις και φυλακίσεις. Όλη αυτή η προσπάθεια αναζήτησης μιας ταυτότητας από τον Ομέρ Ασάν δεν οφειλόταν σε μια λαογραφική ανάμνηση αλλά σε ένα τραύμα, από τα κενά που υπήρχαν στον καθημερινό ορατό του κόσμο» σημείωσε ο Βλ. Αγτζίδης.

«Η ποντιακή λύρα ή κεμεντζέ, το παραδοσιακό μουσικό όργανο των Ποντίων, ήταν το μέσο επιβίωσης στη προσφυγιά αλλά και ο συνδετικός κρίκος με όσα έμειναν πίσω. Είναι ένα σύμβολο πολιτιστικής ταυτότητας. Αναπαριστά μια κουλτούρα από το παρελθόν», είπε η συντονίστρια της εκδήλωσης Ελισάβετ Χαριτωνίδου-Κόβη. «Ο οίκος Iason έδωσε μια νέα πνοή στην ελληνική λογοτεχνία γιατί συνεργάστηκε και συνεργάζεται με ξεχωριστούς συγγραφείς της τουρκικής λογοτεχνίας. Η εκδότρια Σεμπνέμ Σεμπι μετέφρασε η ίδια το βιβλίο του Ομέρ Ασάν.

»Οι μουσικές και οι ποντιακοί χοροί που μας ενώνουν, εύχομαι να ενώνουν και όλους τους λαούς. Το ζητούμενο είναι ο χορός, η παράδοση, η φιλία, η αλληλογνωριμία των πολιτισμών και των εθίμων να γίνουν μια γέφυρα φιλίας μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας».

Παρούσα στην εκδήλωση ήταν και η εκδότρια του οίκου Iason Books Σεμπνέμ Σεμπί, η οποία δήλωσε συγκινημένη και ευχαρίστησε τον κόσμο για τη θερμή υποδοχή του και για την αγάπη που της έδειξαν εδώ στην Ελλάδα.


Η ποντιακή λύρα με το χαρακτηριστικό ηχόχρωμά της τους ταξίδεψε όλους στις περιοχές του Πόντου

Η ηθοποιός Άννα Τζανακάκη διάβασε αποσπάσματα από το βιβλίο κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, και μαζί με τον ήχο της λύρας του Χαράλαμπου Μουρούζη ταξίδεψαν τον κόσμο στις αναμνήσεις του Ομέρ Ασάν από την περιοχή του Πόντου, από τα παρχάρια και τη γλυκιά κεμεντζέ.

Στο τέλος της εκδήλωσης η τραγουδίστρια Καλλιόπη Βέττα, ο συνθέτης Γιάννης Ιωάννου στο πιάνο και οι τραγουδιστές Δημήτρης Ερατεινός και Πάνος Λαμπρίδης παρουσίασαν με μοναδικό τρόπο μουσικά κομμάτια για την ξενιτιά και την προσφυγιά.

Κείμενο, φωτογραφίες: Κώστας Τσενκελίδης.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Ειδικοί ανασκάπτουν απολιθώματα που ανακαλύφθηκαν κοντά στο φράγμα Γιαμούλα, στην Καισάρεια, 27 Ιουνίου 2025 (φωτ.: Anadolu)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Στην Καισάρεια βρέθηκαν κρανία ελεφάντων ηλικίας 7,7 εκατ. ετών

11/09/2025 - 7:09μμ
Ιερός ναός Αγίου Χαραλάμπους Πολυγώνου (Φωτ. αρχείου: facebook.com/agcharalampospolygono)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Κοντόγλεια 2025»: Ο ναός του Αγίου Χαραλάμπους Πολυγώνου γιορτάζει την αγιογράφησή του από τον Φώτη Κόντογλου

8/09/2025 - 10:10πμ
Ο Μίκης Θεοδωράκης το 1978, στο Άμστερνταμ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Νέα Σμύρνη: Καθιερώνεται ετήσιο Φεστιβάλ «Μίκης Θεοδωράκης» – Πρεμιέρα την Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου

5/09/2025 - 1:47μμ
(Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Αχιλλέας Χήρας)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Θεσσαλονίκη: Αποκαταστάθηκαν και παραδόθηκαν από το ΥΠΠΟ τέσσερις οθωμανικές κρήνες στην Άνω Πόλη

5/09/2025 - 9:10πμ
Ο θερινός κινηματογράφος «Ζέφυρος» λειτούργησε αρχικά στην πλατεία Αριστοτέλους, από το 1945 έως το 1961 και πλησίον των υπαίθριων γηπέδων της ΧΑΝΘ από το 1964 έως το 1983 (φωτ.: thessalonikicinemas.gr)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΑΠΘ: Πέντε δεκαετίες με τις μεγάλες οθόνες της Θεσσαλονίκης σε μια ιστοσελίδα

1/09/2025 - 1:20μμ
(Πηγή: facebook.com/ Ρίκα Διαλυνά)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ρίκα Διαλυνά: Η απομόνωση στην Κρήτη, η ήρεμη ζωή στα 91 της χρόνια και η χαρά για το δισέγγονο

31/08/2025 - 4:41μμ
«Ο Στέλιος δεν έλεγε ότι είναι Έλληνας, έλεγε ότι είναι Πόντιος. Θεωρούσε ότι το να είσαι Πόντιος ήταν σπουδαιότερο από το να είσαι Έλληνας», είπε ο δημοσιογράφος Γιώργος Λιάνης (πηγή: «Στέλιος Καζαντζίδης: Δεν με σβήνει κανένας»/ Εκδόσεις «Ινφογνώμων»)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Στέλιος Καζαντζίδης: Δεν με σβήνει κανένας»: Ο Πόντιος καλλιτέχνης που κατάφερε όσα κανείς, χωρίς να έχει ανάγκη κανέναν – Η ιστορία ενός θρύλου

27/08/2025 - 9:17μμ
Αίθουσες συμποσίου της παλαίστρας στο βασιλικό γυμνάσιο της αρχαίας Μίεζας (φωτ.: ΥΠΠΟ)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Το βασιλικό γυμνάσιο της αρχαίας Μίεζας, ένα μνημειακό συγκρότημα για την ελίτ της Μακεδονίας

27/08/2025 - 5:42μμ
Ο Γρηγόρης Βαλτινός υποδύεται τον «Αλέξη Ζορμπά» στην παράσταση «Ο Βίος και η Πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά», του Νίκου Καζαντζάκη, στο Αρχαίο Θέατρο Άργους (φωτ. αρχείου: EUROKINISSI / Βασίλης Παπαδόπουλος)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ο ξεχωριστός Γρηγόρης Βαλτινός: Τα 70ά γενέθλια, η οικογένεια, η πληγή που δεν έκλεισε ποτέ και η αγάπη στον Πόντο

27/08/2025 - 2:51μμ
Η «οικία Κοκοβίκου» όπως είναι σήμερα (φωτ.: EUROKINISSI/Μιχάλης Παπανικολάου)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Σε χώρο πολιτισμού μετατρέπεται η «οικία Κοκοβίκου» στην Πλάκα

26/08/2025 - 7:30μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

«Οι τέσσερις εποχές», έργο του ελληνικής καταγωγής Καναδού ζωγράφου Yehouda Chaki (πηγή: Liquidwords / commons.wikimedia.org)

ΕΜΥ: Το καλοκαίρι συνεχίζεται, κάποια στιγμή όμως θα έρθουν η Adel, ο Byron και ο Leonidas

26 λεπτά πριν
Στο φόντο, σκίτσο του Βύρωνα Απτόσογλου από το βιβλίο του Γ.Ν. Λαμψίδη «Τοπάλ Οσμάν» (εικ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)

Σεπτέμβριος 1921: Τα ονόματα των 174 Ποντίων που καταδικάστηκαν σε θάνατο από τα Δικαστήρια Ανεξαρτησίας

56 λεπτά πριν
(Φωτ.: facebook.com/spkareavirona)

Αγιασμός στο Σύλλογο Ποντίων Καρέα-Βύρωνα

1 ώρα πριν
(Φωτ.: EUROKINISSI / Αργυρώ Αναστασίου)

Κύπελλο Ελλάδας: Το πρόγραμμα της 1ης αγωνιστικής της League Phase

2 ώρες πριν
Η Diella ξεκίνησε την... καριέρα της ως εικονική βοηθός TN στην πλατφόρμα e-Albania (φωτ.: Albanian Post)

Αλβανία: Μια υπουργός-ρομπότ για την καταπολέμηση της διαφθοράς – Η Diella θα αναλάβει τις δημόσιες συμβάσεις

2 ώρες πριν
Ειδικοί ανασκάπτουν απολιθώματα που ανακαλύφθηκαν κοντά στο φράγμα Γιαμούλα, στην Καισάρεια, 27 Ιουνίου 2025 (φωτ.: Anadolu)

Στην Καισάρεια βρέθηκαν κρανία ελεφάντων ηλικίας 7,7 εκατ. ετών

3 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign