pontosnews.gr
Δευτέρα, 27/10/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Η Κυριακή των Βαΐων στην αγιογραφία – Οι συμβολισμοί που κρύβονται στις εικόνες

Η «Βαϊοφόρος» υπάρχει σε κάθε ορθόδοξη εκκλησία

9/04/2023 - 12:09μμ
Η Κυριακή των Βαΐων στην αγιογραφία

Τοιχογραφία στο Κυριακό της Σκήτης Αγίας Τριάδος στη Μονή Μεγίστης Λαύρας, 18ος αιώνας μ.Χ.

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Μετά την Ανάσταση του Λαζάρου ο Χριστός απομακρύνθηκε πάλι στον Ιορδάνη ποταμό, για να μην τον συλλάβουν οι Αρχιερείς που σχεδίαζαν το θάνατό του. Έξι μέρες πριν από το Εβραϊκό Πάσχα επέστρεψε στη Βηθανία, και την επομένη μπήκε στα Ιεροσόλυμα «καθήμενος επί πώλου όνου».

Η αναπαράσταση της θριαμβευτικής εισόδου του Ιησού στα Ιεροσόλυμα, η «Βαϊοφόρος», υπάρχει σε κάθε ορθόδοξη εκκλησία μαζί με τις άλλες εικόνες του Δωδεκαόρτου που απεικονίζουν τις σημαντικές γιορτές του λειτουργικού έτους.

Είναι πάντα η έβδομη στη σειρά εικόνα στο εικονοστάσι πάνω από το τέμπλο, αν και σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να την συναντήσουμε σε μία από τις δύο μεγάλες καμάρες που σκεπάζουν τα κλίτη του κυρίως ναού. Παρά τις διαφορετικές τεχνοτροπίες, ανάλογα με τη σχολή της αγιογραφίας από την οποία επηρεάζεται ο κάθε δημιουργός, οι συμβολισμοί της παράστασης επαναλαμβάνονται σε μεγάλο βαθμό με θρησκευτική ευλάβεια.

Από τον Άγιο Αθανάσιο Λάρισας (εργαστήριο Σωτηρίου εκ Λιτοχώρου – πηγή: larissanet.gr)

Η διάταξη της εικόνας παρουσιάζει συνήθως τον Κύριο πάνω σ’ ένα γαϊδουράκι στο μέσο περίπου της όλης σύνθεσης, πλαισιωμένο με φωτοστέφανο, και καθισμένο κατά τον συνήθη στην Ανατολή γυναικείο τρόπο.

Το αδάμαστο και ακάθαρτο κατά τον Μωσαϊκό Νόμο ζώο επελέγη για να συμβολίσει την υποταγή τελικά των ειδωλολατρών στον Ευαγγελικό Νόμο.

Στο αριστερό του χέρι ο Χριστός κρατά ειλητάριο (χειρόγραφο βιβλίο της βυζαντινής περιόδου από πάπυρο ή περγαμηνή, που τυλιγόταν γύρω από έναν ξύλινο κύλινδρο και περιείχε συνήθως λειτουργικά κείμενα), ενώ με το δεξί ευλογεί.

Πίσω του (αριστερά ως προς τον θεατή) εικονίζονται οι Μαθητές να ακολουθούν τον δάσκαλό τους με ενθουσιασμό. Το κεφάλι του Χριστού είναι συνήθως στραμμένο προς τους Ιουδαίους, σε αυτούς που την Κυριακή των Βαΐων Τον επευφημούν με ύμνους και δοξολογίες «ωσαννά εν τοις υψίστοις, ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου», θεωρώντας ότι Αυτός είναι ο βασιλιάς που θα τους σώσει από τον ρωμαϊκό ζυγό, ενώ μετά από λίγες μέρες θα φωνάζουν «άρον-άρον σταύρωσον Αυτόν».

Στο βάθος της εικόνας φαίνεται η Ιερουσαλήμ με το Ναό του Σολομώντα και τα ψηλά τείχη της, με ανοιχτές καστρόπορτες. Πλήθος Εβραίοι σπεύδουν να τον προϋπαντήσουν.

Πάνω από τη συνοδεία υψώνεται συνήθως φοίνικας στον οποίο βρίσκονται ανεβασμένα παιδιά που κόβουν κλαδιά και τα ρίχνουν στη γη, κατά την συνήθεια των Ιουδαίων να κρατούν στα χέρια τους βάγια φοινίκων όταν υποδέχονταν επίσημα πρόσωπα. Πολύ σημαντικό στοιχείο στην αναπαράσταση της Βαΐφόρου είναι τα παιδιά που εικονίζονται να στρώνουν τα ρούχα τους για να πατήσει πάνω το γαϊδουράκι του Μεσσία.

Στην απεικόνιση των παιδιών εμφανίζονται πολλές παραλλαγές. Άλλοτε κρατούν τα κλαδιά των φοινίκων και δίνουν απ’ αυτά να φάει το γαϊδουράκι. Σε άλλη περίπτωση εμφανίζεται ένα παιδί να αναρριχάται στο φοίνικα για να δει καλύτερα τον Χριστό από ψηλά· ένα άλλο να κάνει κούνια στο δέντρο· άλλα να παλεύουν και άλλα να βγάζουν αγκάθια από τα πόδια τους.

Οι μελετητές παρατηρούν ότι μια σημαντική διαφοροποίηση της αναπαράστασης από αγιογράφο σε αγιογράφο είναι ότι άλλοτε πρωτεύοντα ρόλο σε αυτήν έχει ο όχλος των Εβραίων και άλλοτε τα παιδιά.

Στην πρώτη περίπτωση, επισημαίνουν, αντικατοπτρίζεται η κυρίως βυζαντινή παράδοση ενώ στη δεύτερη η επίδραση της Ανατολής, και πρωτίστως της Καππαδοκίας. Σε όλες τις εκδοχές όμως της αναπαράστασης της Βαϊφόρου, ο τόνος, που ενισχύεται κυρίως από τα έντονα χρώματα στις φορεσιές του όχλου, είναι πανηγυρικός – όπως άλλωστε και στα απολυτίκια της ημέρας.

«Συνταφέντες σοι διά του Βαπτίσματος, Χριστέ ο Θεός ημών, της αθανάτου ζωής ηξιώθημεν τη Αναστάσει σου, και ανυμνούντες κράζομεν· Ωσαννά εν τοις υψίστοις, ευλογημένος ο ερχόμενος, εν ονόματι Κυρίου».

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Οι δύο εικόνες έξω από τον Άγιο Δημήτριο (φωτ.: EUROKINISSI/Ραφαήλ Γεωργιάδης)
ΠΙΣΤΗ

Με κατάνυξη η λιτανεία του Αγίου Δημητρίου και της εικόνας της Παναγίας Φανερωμένης «Βαθυρρύακος» στη Θεσσαλονίκη

25/10/2025 - 2:58μμ
Εικόνες της Αγίας Ελένης εκ Σινώπης και της Αγίας Μαρίνας στο τέμπλο του ομώνυμου Ιερού Ναού στην Άνω Τούμπα Θεσσαλονίκης (πηγή: facebook.com/inagmarinis)
ΠΙΣΤΗ

Αγία Ελένη εκ Σινώπης Πόντου: Την 1η Νοεμβρίου τιμάται η μνήμη της – Στην Άνω Τούμπα Θεσσαλονίκης η Τίμια Κάρα της

24/10/2025 - 10:08πμ
Πιστή προσκυνά την εικόνα των Αγίων Αναργύρων στον φερώνυμο ναό της Νέας Σμύρνης (φωτ.: facebook/Ιερός Ναός Αγίων Αναργύρων Νέας Σμύρνης)
ΠΙΣΤΗ

Νέα Σμύρνη: Η Τίμια Κάρα του Οσίου Παρθενίου, επισκόπου Λαμψάκου, στους Αγίους Αναργύρους – Δεκαήμερες εκδηλώσεις

23/10/2025 - 12:29μμ
(Εικ.: nif.gr)
ΠΙΣΤΗ

«ΛΟΓΟΣ – LOGOS»: Η Εκκλησία συναντά την τεχνητή νοημοσύνη με την υπογραφή του μητροπολίτη Γαβριήλ

21/10/2025 - 9:35μμ
(Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ)
ΠΙΣΤΗ

Ορθοδοξία: Χειροτονήθηκε ο Αρχιεπίσκοπος Σινά, Φαράν και Ραϊθώ, Συμεών

19/10/2025 - 6:55μμ
(Πηγή: Πατριαρχείο Ιεροσολύμων)
ΠΙΣΤΗ

Στον Ναό της Αναστάσεως, στα Ιεροσόλυμα η χειροτονία του Αρχιεπισκόπου Σινά Συμεών

19/10/2025 - 9:04πμ
Η Αρχιεπίσκοπος της Αγγλικανικής Εκκλησίας Ντέιμ Σάρα Μάλαλι (φωτ.: EPA / Neil Hall)
ΠΙΣΤΗ

Βρετανία: Για πρώτη φορά γυναίκα Αρχιεπίσκοπος στην Αγγλικανική Εκκλησία

3/10/2025 - 2:57μμ
(Φωτ.: facebook.com/Ιερά Μητρόπολη Θεσσαλονίκης)
ΠΙΣΤΗ

Σχολεία της Θεσσαλονίκης επισκέφθηκε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος – Τι συνέστησε στους μαθητές

30/09/2025 - 8:00μμ
Σκηνή από το ντοκιμαντέρ «Φως Καππαδοκίας» (φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ)
ΠΙΣΤΗ

Το «Φως Καππαδοκίας» έλαμψε στη Θεσσαλονίκη – Προβλήθηκε το ντοκιμαντέρ για τον Άγιο Αρσένιο και τον Όσιο Παΐσιο

30/09/2025 - 12:30μμ
Ορισμένες από τις φωτογραφίες που παρουσιάζονται στην έκθεση (φωτ.: Γραφείο Τύπου Προεδρίας της Δημοκρατίας/Θοδωρής Μανωλόπουλος)
ΠΙΣΤΗ

«Ο Άγιος Δημήτριος ο Μυροβλήτης στα Βαλκάνια» παρουσιάζεται στη Θεσσαλονίκη

29/09/2025 - 5:07μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ο Αλέξανδρος Φωστηρόπουλος δοκίμασε την τύχη του στο The Voice και τα κατάφερε (φωτ.: glomex)

Με τη ποντιακή λύρα του και ερμηνεύοντας το «Πατρίδα μ’ Αραεύω σε» ξεσήκωσε το The Voice

8 ώρες πριν
(Φωτ.: EUROKINISSI / Μαρίλια Βασιλακοπούλου)

Super League: Νικητής στο ντέρμπι ο Ολυμπιακός – Έχασε έδαφος η ΑΕΚ

8 ώρες πριν
(Φωτ. αρχείου: (EUROKINISSI)

Εν ψυχρώ δολοφονία στη γιορτή Κάστανου σε χωριό της Κισσάμου Χανίων

9 ώρες πριν
Στιγμιότυπο από την εκδήλωση των εγκαινίων της Έδρας Κυπριακών Σπουδών του ΑΠΘ (φωτ.: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης/Photopress/Γιάννης Τσουλφίδης)

Ο Ν. Χριστοδουλίδης εγκαινίασε την Έδρα Κυπριακών Σπουδών στο ΑΠΘ – «Αποτελεί για όλους εμάς ένα εθνικό κεκτημένο»

9 ώρες πριν
(Φωτ.: EUROKINISSI / Νάσος Σιμόπουλος)

Super League: «Καθάρισε» στο δεύτερο ο ΠΑΟΚ – Νίκη για Παναθηναϊκό, γκέλα για Άρη

10 ώρες πριν
Η Μακρέσα με τις κόρες της Χαρίκλη (καθιστή) και Κάλλη, τον εγγονό της Λάμπη (αριστερά) γιο της Κάλλης και του ήρωα της Μάχης των Ευζώνων Αλέξη Γρηγοριάδη και τον εγγονό της Πέτρο γιο του Αλέξη Ιωαννίδη προέδρου της κοινότητας Ευζώνων. Η φωτογραφία βγήκε μετά την λήξη του Β’ Π.Π. και τα δύο αγόρια ήταν ήδη ορφανά από πατέρα (φωτ. Αρχείο: Αλεξίας Ιωαννίδου)

Παρθένα Φουντουκίδου-Ιωαννίδου: Μακρέσα, η Καρσλήσα καλομάνα (Μέρος Α’)

10 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign