Σε κοινή ανακοίνωση προχώρησαν το Ιράν και το Ομάν, ανοίγοντας τη συζήτηση για την ανάλυση του κόστους της μελλοντικής διαχείρισης και της ναυσιπλοΐας στα Στενά του Ορμούζ, μια θαλάσσια οδό στρατηγικής σημασίας που βρέθηκε υπό τον έλεγχο της Τεχεράνης κατά τη διάρκεια των πρόσφατων πολεμικών συγκρούσεων.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση που εκδόθηκε μετά την επίσκεψη υψηλόβαθμης ιρανικής αντιπροσωπείας στο Μουσκάτ, οι δύο χώρες, ως παράκτια κράτη, επιβεβαίωσαν τη δέσμευσή τους για τη διατήρηση της ασφαλούς διέλευσης από τα Στενά του Ορμούζ, υπογραμμίζοντας παράλληλα την κυριαρχία και τα κυριαρχικά δικαιώματα επί των χωρικών τους υδάτων.
Iranian Parliament Speaker Mohammad Bagher Ghalibaf and Foreign Minister Abbas Araghchi met with the Sultan of Oman in Muscat for talks focused on arrangements related to the management of the Strait of Hormuz, according to information accompanying the video. pic.twitter.com/7KZMGNTmQY
— Iran International English (@IranIntl_En) June 23, 2026
Οι δύο πλευρές συμφώνησαν να συνεχίσουν τον διάλογό τους μέσω μιας κοινής ομάδας εργασίας. Στόχος της ομάδας είναι η επίτευξη συμφωνίας για τη μελλοντική διαχείριση της ναυσιπλοΐας, τις παρεχόμενες υπηρεσίες και το σχετικό κόστος, ακολουθώντας τα διεθνή πρότυπα.
Κατά την επίσκεψή τους, ο Ιρανός υπουργός Εξωτερικών Αμπάς Αραγτσί και ο επικεφαλής της διαπραγματευτικής ομάδας και πρόεδρος του Κοινοβουλίου Μπαγέρ Γκαλιμπάφ έγιναν δεκτοί από τον σουλτάνο του Ομάν Χαϊθάμ μπιν Ταρίκ, προκειμένου να συζητήσουν τις διευθετήσεις αυτές.
Από τα Στενά του Ορμούζ διέρχεται κανονικά το 20% του παγκόσμιου πετρελαίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Η διέλευση των πλοίων γινόταν χωρίς περιορισμούς ή ελέγχους πριν από την έναρξη του πολέμου των ΗΠΑ και του Ισραήλ κατά του Ιράν στις 28 Φεβρουαρίου 2026, ο οποίος προκάλεσε χιλιάδες θύματα και κλυδώνισε την παγκόσμια οικονομία.
Παρά το γεγονός ότι το μνημόνιο κατανόησης που υπεγράφη πρόσφατα μεταξύ Ουάσινγκτον και Τεχεράνης προβλέπει την επαναλειτουργία των Στενών και την ελεύθερη διέλευση των εμπορικών πλοίων, το Ιράν επιδιώκει μακροπρόθεσμα την επιβολή τελών διέλευσης. Όπως προειδοποίησε ο Γκαλιμπάφ, η κατάσταση στην περιοχή δεν πρόκειται να επιστρέψει στο προπολεμικό καθεστώς.
















