pontosnews.gr
Τετάρτη, 5/11/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Ποντιακό θέατρο, η φωνή του συλλογικού ασυνειδήτου – Με όχημα τη διάλεκτο, κάθε έργο γίνεται βαθιά πολιτική και πολιτιστική πράξη

Ο Αριστείδης (Άρης) Ορφανίδης εξηγεί γιατί δεν μιλάμε απλά για παραστάσεις, αλλά για τρόπους επιβεβαίωσης της συλλογικής μνήμης και της ταυτότητας

5/11/2025 - 5:12μμ
Μέλη της θεατρικής ομάδας του Καλλιτεχνικού Οργανισμού Ποντίων Αθηνών, 1961 (φωτ.: Ξανθίππη Τσιλιγκαρίδου / Αρχείο Επιτροπής Ποντιακών Μελετών)

Μέλη της θεατρικής ομάδας του Καλλιτεχνικού Οργανισμού Ποντίων Αθηνών, 1961 (φωτ.: Ξανθίππη Τσιλιγκαρίδου / Αρχείο Επιτροπής Ποντιακών Μελετών)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Η ποντιακή διάλεκτος, ένας από τους σημαντικότερους κλάδους της ελληνικής γλωσσικής οικογένειας, αποτελεί πολλά περισσότερα από απλό μέσο επικοινωνίας· είναι φορέας μνήμης, ταυτότητας και πολιτιστικής συνέχειας ενός λαού που βίωσε ευημερία, καταπίεση, ξεριζωμό και προσφυγιά. Μέσα από τις ιδιαιτερότητες της φωνητικής, της μορφολογίας και του λεξιλογίου της, αφηγείται ιστορίες ζωής και πολιτισμού που συχνά δεν καταγράφονται στα επίσημα κείμενα.

Ένας από τους χώρους όπου η γλώσσα αυτή βρήκε φυσική έκφραση είναι το θέατρο, μια τέχνη ικανή να μετατρέψει τα λόγια σε ζωντανή εμπειρία και να ενώσει το παρελθόν με το παρόν.

Το ποντιακό θέατρο δεν είναι απλώς μια παράσταση· είναι μια πολιτιστική πράξη, ένας τρόπος επιβεβαίωσης της συλλογικής μνήμης και της ταυτότητας.

Η εμφάνιση του ποντιακού θεάτρου συνδέεται με τις αρχές του 20ού αιώνα, όταν η ανάγκη των Ποντίων να εκφράσουν κοινωνικές, πολιτικές και πολιτιστικές ανησυχίες βρήκε διέξοδο στη σκηνή.

Θίασος σε καρτ ποστάλ εποχής από την Τραπεζούντα (πηγή: Wikipedia)

Καθοριστική μορφή υπήρξε ο Φίλων Κτενίδης, γιατρός, λογοτέχνης και θεατρικός συγγραφέας, ο οποίος με έργα όπως ο Ξενιτέας, ο Διγενής Ακρίτας κι ο Κλήδονας έθεσε τα θεμέλια της ποντιακής θεατρικής δημιουργίας. Στα έργα του αποτυπώνονται η ποντιακή καθημερινότητα, τα ήθη και τα έθιμα, η γλωσσική ευρηματικότητα και οι κοινωνικές ανησυχίες ενός λαού που βίωσε διωγμούς και προσφυγιά.

Σημαντικοί θεατρικοί συγγραφείς είναι επίσης οι: Ι. Βαλαβάνης, Γ. Φωτιάδης, Μαυρίδης, Θ. Κανονίδης, Π. Χάιτας, Σ. Λιανίδης, Ξ. Άκογλου, Α. Μαυροπούλου-Βαφειάδου, Ε. Ευσταθιάδης, Ε. Μουρατίδης, Γ. Σιδηρόπουλος, κ.ά.

Περισσότερα από μια απλή αφήγηση

Η επιλογή της ποντιακής διαλέκτου δεν ήταν απλώς αισθητική, αλλά βαθιά πολιτική και πολιτιστική πράξη· αποτέλεσε μέσο καταγραφής και διατήρησης της φωνής ενός λαού σε μια ιστορική στιγμή κρίσιμη για την επιβίωσή του.

Συνεπώς, έχει μια δύναμη που υπερβαίνει την απλή αφήγηση. Η μουσικότητα, τα επιφωνήματα, οι παροιμίες και οι ιδιωματικές εκφράσεις δημιουργούν μια αίσθηση οικειότητας και συμμετοχής στο κοινό. Όταν ο ηθοποιός μιλά ποντιακά επί σκηνής, μεταφέρει όχι μόνο λόγια αλλά και τρόπο σκέψης, κοσμοαντίληψη και συναισθήματα που έχουν διαμορφωθεί μέσα στους αιώνες. Το ποντιακό θέατρο καθιστά το κοινό συμμέτοχο μιας τελετουργίας μνήμης· δεν παρακολουθεί μόνο μια ιστορία, αλλά βιώνει την ίδια τη γλώσσα, αναγνωρίζοντας κομμάτια της συλλογικής του ταυτότητας.

Τεύχη του περιοδικού Το ποντιακό θέατρο (1950). Η φωτογραφία από τον συλλέκτη Κώστα Αλεξανδρίδη

Το ρεπερτόριο του ποντιακού θεάτρου είναι πολυσχιδές. Οι κωμωδίες αξιοποιούν το γλωσσικό παιχνίδι, το χιούμορ και τη σάτιρα για να σχολιάσουν κοινωνικά ήθη και καταστάσεις, ενώ τα δράματα αποτυπώνουν τις τραγικές πτυχές της ιστορίας, όπως τον ξεριζωμό, τη γενοκτονία και την προσφυγιά. Μικρότερα σκετς και επιθεωρησιακά κομμάτια που παρουσιάζονται σε συλλόγους συνδυάζουν τη διάλεκτο με τραγούδι και χορό, προσφέροντας μια ολοκληρωμένη πολιτιστική εμπειρία.

Η κωμική, η δραματική και η επιθεωρησιακή διάσταση δείχνουν πως η ποντιακή διάλεκτος μπορεί να εκφράσει κάθε πτυχή της ζωής, από το γέλιο έως το δάκρυ, διατηρώντας παράλληλα την αυθεντικότητά της.

Μετά την ανταλλαγή πληθυσμών του 1923, όταν οι Πόντιοι εγκαταστάθηκαν σε Μακεδονία, Θράκη και αλλού, το ποντιακό θέατρο απέκτησε νέες αποστολές: τη διατήρηση της γλώσσας και των εθίμων μέσα στις κοινότητες των προσφύγων.

Οι παραστάσεις σταδιακά μεταφέρθηκαν και στη διασπορά, σε χώρες όπως η Γερμανία, η Αυστραλία και ο Καναδάς, όπου οι απόδημοι Πόντιοι συνέχισαν να καλλιεργούν τη θεατρική παράδοση ως τρόπο διατήρησης της συλλογικής μνήμης. Η σκηνή έγινε τόπος συνάντησης, επιβεβαίωσης της ταυτότητας και μοιράσματος της παράδοσης.

Στο σήμερα

Στη σημερινή Ελλάδα, η ποντιακή θεατρική δράση παραμένει ζωντανή και ανανεώνεται συνεχώς μέσα από παραστάσεις που συνδυάζουν την παράδοση με σύγχρονα θέματα.

Εκτός από τα έργα του Κτενίδη, παρουσιάζονται νέες δημιουργίες όπως Ο Ξενιτέας, Η Γραία και το Παλλικάρ, Το Χαμένο Καράβι, Ο Ξενιτεμένος Πόντιος και Η Φωνή της Παράδοσης. Αυτά τα έργα αναδεικνύουν τη ζωή των Ποντίων στη σύγχρονη κοινωνία, τη διατήρηση των εθίμων, της γλώσσας και των παραδόσεων, φέρνοντας στη σκηνή μια βιωματική εμπειρία που συνδέει το παρελθόν με το παρόν.

Οι παραστάσεις συνδυάζουν κωμικά και δραματικά στοιχεία, τραγούδι και χορό, μετατρέποντας την ποντιακή διάλεκτο σε εργαλείο επικοινωνίας, ψυχαγωγίας και εκπαίδευσης.

Παράσταση το 1978 στην Καλλιθέα για την 50ή επέτειο από την ίδρυση της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών (φωτ. αρχείου: Επιτροπή Ποντιακών Μελετών)

Η κοινωνική διάσταση του ποντιακού θεάτρου είναι εξίσου σημαντική. Για τις νεότερες γενιές, που δεν κατέχουν πλήρως τη διάλεκτο, οι παραστάσεις λειτουργούν ως ζωντανά μαθήματα γλώσσας και πολιτισμού. Μαθαίνοντας ποντιακά μέσα από το θέατρο, τα παιδιά δεν αποστηθίζουν απλώς λέξεις, αλλά βιώνουν έναν ολόκληρο κόσμο νοοτροπίας και πολιτιστικής γνώσης. Οι μεγαλύτεροι, από την άλλη, αναγνωρίζουν τα ήθη και τη συλλογική μνήμη να αναβιώνει μπροστά τους.

Το θέατρο γίνεται εργαλείο διατήρησης της ταυτότητας και μέσο αντιμετώπισης του συλλογικού τραύματος, προσφέροντας ψυχική ενίσχυση και αίσθηση συνέχειας για τις κοινότητες.

Οι προκλήσεις

Παράλληλα, το ποντιακό θέατρο αντιμετωπίζει προκλήσεις. Η διάλεκτος υποχωρεί σταδιακά κάτω από την πίεση της νεοελληνικής κοινής, η θεατρική παραγωγή είναι περιορισμένη και συχνά λείπει η επαγγελματική στήριξη. Επιπλέον, για το νεανικό κοινό, η διάλεκτος μπορεί να φαίνεται δυσνόητη, καθιστώντας τις παραστάσεις λιγότερο προσβάσιμες.

Ωστόσο, η πρόκληση αυτή μετατρέπεται σε ευκαιρία: η δημιουργία θεάτρου που συνδυάζει την αυθεντικότητα της διαλέκτου με σύγχρονες μορφές έκφρασης επιτρέπει τη διατήρηση και διάδοση της γλώσσας. Η αξιοποίηση της τεχνολογίας, η διάδοση παραστάσεων μέσω διαδικτύου και η συμμετοχή σε φεστιβάλ αποτελούν τρόπους για να παραμείνει ζωντανό το ποντιακό θέατρο.

Φιλοσοφικά, η ποντιακή διάλεκτος στο θέατρο αναδεικνύει τον πυρήνα της τέχνης: η σκηνή γίνεται καθρέφτης μιας κοινότητας, ένας χώρος μνήμης, θρήνου και γιορτής.

Η γλώσσα λειτουργεί ως φωνή του συλλογικού ασυνειδήτου, ως απόδειξη ύπαρξης ενός λαού που έχασε την πατρίδα του αλλά διατήρησε την ψυχή του. Η συνεχής παρουσία και χρήση της ποντιακής στο θέατρο αποτελεί αντίσταση στη λήθη και γέφυρα μεταξύ γενεών, επιβεβαιώνοντας ότι η ταυτότητα δεν χάνεται όσο βρίσκει τρόπο να εκφράζεται.

Στιγμιότυπο από το 1ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Θεάτρου στην Ποντιακή Διάλεκτο, μια πρωτοβουλία του Δήμου Εορδαίας. Ιούνιος 2025 (πηγή: Facebook / Πανελλήνιο Φεστιβάλ Ποντιακού Θεάτρου Δήμου Εορδαίας)

Το ποντιακό θέατρο δεν είναι νοσταλγικό μνημείο· είναι ζωντανή πολιτιστική πράξη. Κάθε έργο στην ποντιακή διάλεκτο αναζωογονεί τη γλώσσα, καθιστά το παρελθόν παρόν και συνδέει τις γενιές. Οι παραστάσεις λειτουργούν ως μέσο εκπαίδευσης, ψυχαγωγίας και συλλογικής αυτογνωσίας. Μέσα από τη δημιουργία και την παρουσίαση νέων έργων, η διάλεκτος παραμένει ζωντανή και εξελίσσεται, αποδεικνύοντας ότι οι γλώσσες δεν πεθαίνουν όσο έχουν χώρο να ακουστούν.

Κάθε παράσταση που ανεβαίνει στην ποντιακή διάλεκτο αποτελεί απόδειξη ότι η γλώσσα δεν είναι απλώς μέσο επικοινωνίας, αλλά φορέας ταυτότητας, μνήμης και ψυχής. Το ποντιακό θέατρο συνδυάζει την παράδοση με τη σύγχρονη δημιουργία, προσφέροντας ένα παράδειγμα για το πώς η τέχνη μπορεί να διασώσει και να ζωντανέψει μια γλώσσα και έναν πολιτισμό.

Η ποντιακή διάλεκτος συνεχίζει έτσι να υπάρχει όχι μόνο ως μνήμη, αλλά ως ενεργή φωνή που τραγουδά, θρηνεί, γελά και μεταφέρει την ψυχή ενός λαού από γενιά σε γενιά, παραμένοντας ζωντανή στο χρόνο και στον πολιτιστικό χάρτη της Ελλάδας.

Αριστείδης (Άρης) Ορφανίδης


∼ Διαβάστε ακόμα ∼
Κοινωνιογλωσσολογικές διαστάσεις της ποντιακής διαλέκτου – Μια ενδιαφέρουσα ανάλυση

Κοινωνιογλωσσολογικές διαστάσεις της ποντιακής διαλέκτου: Οι 5+ παράγοντες που την ωθούν σε υποχώρηση
Ποντιακή διάλεκτος και βωμολοχία – Ή, πώς χωρούν τα κάκκαλα σε μια έκρηξη τρυφερότητας
ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

(Φωτ. αρχείου: Βασίλης Καρυοφυλλίδης)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Ποντιακή διάλεκτος: Μεγάλο το ενδιαφέρον, σε συλλόγους και σωματεία το «βάρος» της εκμάθησης

5/11/2025 - 4:00μμ
Στιγμιότυπο από βίντεο με τα μικρά της Ένωσης Ποντίων Αμπελοκήπων, στο Τόξο της ΧΑΝΘ (πηγή: Facebook / Nikos Alvanoudis)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Αυτά είναι τα μικρά της Ένωσης Ποντίων Αμπελοκήπων – Απολαύστε τα!

5/11/2025 - 3:12μμ
Ο Πρόδρομος Εμφιετζόγλου παρατήρησε τα εκθέματα και υπέγραψε στο βιβλίο εντυπώσεων του Μουσείου (φωτ.: facebook/Μουσείο Προσφυγικού Ελληνισμού-«Αγία Σοφία»)
ΠΟΝΤΟΣ

Στο Μουσείο Προσφυγικού Ελληνισμού ξεναγήθηκε ο Πρόδρομος Εμφιετζόγλου

5/11/2025 - 12:23μμ
Ο Αναστάσιος Πετρόπουλος (πηγή: YouTube / 
Αναστάσιος Πετρόπουλος)
ΠΟΝΤΟΣ

Αναστάσιος Πετρόπουλος, ερωτευμένος με τη λύρα – Βρείτε μου κόσμο να μιλάμε στα ποντιακά, καθημερινά

5/11/2025 - 10:26πμ
Οι πρόσφυγες στο λιμάνι, και στο φόντο η πορεία του πλοίου της προσφυγιάς (οι φωτογραφίες είναι του Βλάση Αγτζίδη· εικ.: ΧΚ)
ΠΟΝΤΟΣ

«Χρυσόμαλλο δέρας»: Ο Βλάσης Αγτζίδης μίλησε στην Κατερίνη για τη μεγαλύτερη στρατιωτική επιχείρηση της Γ’ Ελληνικής Δημοκρατίας

4/11/2025 - 9:28μμ
Οικογενειακή φωτογραφία μετά τη συγκρότηση σε Σώμα (φωτ.: ΠΟΕ)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Νέα σελίδα στο ΣΠοΣ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης – Ένας… Παπαδόπουλος στο τιμόνι

4/11/2025 - 3:11μμ
Ο Βασίλης Κωνσταντινίδης κατά την ομιλία του στην Ένωση Ποντίων Μελισσίων (φωτ.: Facebook / Vakis Kotridis)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Το δικό τους έπος έγραψαν οι Πόντιοι στον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο – Η παρουσίαση του Βασίλη Κωνσταντινίδη

4/11/2025 - 1:32μμ
Φωτογραφία από το αρχείο της ΕΠΜ με λεζάντα «Ο Νίκος Καπνάς στην οδός Πλάτωνος Καλλιθέας το 1955. Δίπλα αριστερά διακρίνονται οι φυλακές, πρώην Σκοπευτήριο» (πηγή: searchculture.gr)· στο φόντο, εξώφυλλα περιοδικών που εξέδωσε (εικ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ

Νίκος Καπνάς: Οι λέξεις του ζωντάνεψαν «Μορφές και εικόνες ζωής» του Πόντου – Τη δική του υπογραφή έφεραν σημαντικά ποντιακά περιοδικά

3/11/2025 - 8:44μμ
Στιγμιότυπο από τη γενική συνέλευση (φωτ.: Παμποντιακή Ομοσπονδία Ελλάδος)
ΣΥΛΛΟΓΟΙ

Νέο ΔΣ στον ΣΠΟΣ Νοτίου Ελλάδος και Νήσων και την Περιφερειακή Επιτροπή Νεολαίας

3/11/2025 - 4:55μμ
Το εγκόλπιο με τον Άγιο Γεώργιο, απαραίτητο στοιχείο της ποντιακής φορεσιάς (φωτ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)
ΠΟΝΤΟΣ

Τρία τ’ Αεργίτε: Ο Πόντος τιμά την ανακομιδή των λειψάνων του Αγίου Γεωργίου του τροπαιοφόρου

3/11/2025 - 3:25μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Μέλη της θεατρικής ομάδας του Καλλιτεχνικού Οργανισμού Ποντίων Αθηνών, 1961 (φωτ.: Ξανθίππη Τσιλιγκαρίδου / Αρχείο Επιτροπής Ποντιακών Μελετών)

Ποντιακό θέατρο, η φωνή του συλλογικού ασυνειδήτου – Με όχημα τη διάλεκτο, κάθε έργο γίνεται βαθιά πολιτική και πολιτιστική πράξη

34 δευτερόλεπτα πριν
Από την απεργιακή συγκέντρωση και πορεία του ΣΑΤΑ, Τετάρτη 5 Νοεμβρίου 2025 (φωτ.: EUROKINISSI / Μιχάλης Καραγιάννης)

Κανονικά αύριο τα ταξί στην Αττική – Λήγει η απεργία

25 λεπτά πριν
Γερμανικό Eurofighter  απογειώνεται από βάση στο Μινσκ, στο πλαίσιο άσκησης (φωτ.: EPA / Leszek Szymanski)

«Η Τουρκία θέλει τα Eurofighter και για το Αιγαίο»

49 λεπτά πριν
(Φωτ. αρχείου: Βασίλης Καρυοφυλλίδης)

Ποντιακή διάλεκτος: Μεγάλο το ενδιαφέρον, σε συλλόγους και σωματεία το «βάρος» της εκμάθησης

1 ώρα πριν
Τα κεντρικά γραφεία του ΟΠΕΚΕΠΕ, στην Αθήνα (φωτ.: EUROKINISSI / Σωτήρης Δημητρόπουλος)

ΟΠΕΚΕΠΕ: Σχέδιο δράσης έστειλε η Ελλάδα στην Κομισιόν – Τι προβλέπει

2 ώρες πριν
Στιγμιότυπο από βίντεο με τα μικρά της Ένωσης Ποντίων Αμπελοκήπων, στο Τόξο της ΧΑΝΘ (πηγή: Facebook / Nikos Alvanoudis)

Αυτά είναι τα μικρά της Ένωσης Ποντίων Αμπελοκήπων – Απολαύστε τα!

2 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign