Τέλη του 2018 και συγκεκριμένα 29 Δεκεμβρίου. Τέλος της χρονιάς και μια είδηση έκανε τις καρδιές των περισσοτέρων να ραγίσουν: Η Μαριάννα Τόλη ήταν νεκρή. Μόλις στα 66 της χρόνια. Στον περισσότερο κόσμο ήρθε αμέσως η ανάμνηση από το «Μάθημα σολφέζ» του 1977. Οι παλαιότεροι θυμήθηκαν τις ποπ επιτυχίες της ενώ οι ψαγμένοι θεατρικά πένθησαν για την αιώνια νεράιδα που έγραψε ιστορία στο παιδικό θέατρο. Η τελευταία παράσταση που ανέβασε ήταν η Πεντάμορφη και το τέρας. Και όπως έγραψαν κάποιοι, δυστυχώς το τέρας κατάπιε την πεντάμορφη.
Ναι, η Μαριάννα Τόλη είχε καρκίνο. Η ίδια δεν το είχε «επικοινωνήσει» προς τα έξω, ούτε στους στενούς της συνεργάτες. Όμως η όψη της έδειχνε ότι υπήρχε πρόβλημα. Μάλιστα δυο εβδομάδες πριν από το φευγιό της, είχε πάει να δει την παράσταση που είχε σκηνοθετήσει. Και αφού συνεγχάρει τους συντελεστές, τους αποχαιρέτισε. Δυστυχώς για πάντα, όπως αποδείχθηκε.
Ένα ποπ κορίτσι
Η ενασχόληση της αρχικά με το τραγούδι είχε αρχίσει από τα εφηβικά της χρόνια. Ο ιδιοκτήτης της δισκογραφικής εταιρείας Lyra, ο Αλέκος Πατσιφάς την πίστευε πολύ. Βρισκόμαστε στα μέσα της δεκαετίας και η νεαρή τραγουδίστρια κυκλοφορεί τα πρώτα της 45άρια με διασκευές ξένων τραγουδιών, ως Marianna. Λίγο αργότερα εξαφανίζεται από το προσκήνιο και τη χώρα, αφού σπούδαζε ιστορία της τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Κεντάκι στις ΗΠΑ και κλασικό και μοντέρνο χορό στο Λονδίνο. Στην Ελλάδα ασχολήθηκε αρχικά με το κλασικό τραγούδι και αποφοίτησε από τη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου – ήταν στην περίφημη τάξη του ’69, με Αρζόγλου, Σκυλοδήμο, Απέργη, Μαλτέζου, Μπαλανίκα, Χατζησάββα, Στασινοπούλου, Βαγενά.
«Όταν γύρισα από την Αμερική με… ανακάλυψε … ο Νίκος Μαστοράκης και είχα την τύχη να γίνει για λίγο ο μάνατζέρ μου», είχε πει σε συνέντευξή της. Και συνέχισε «Μια μέρα με έστειλε με την κιθάρα μου σε ένα σπίτι σε μία πάροδο της οδού Πατησίων. Δε ρώτησα τίποτα, (στον Μαστοράκη δεν έφερνες αντιρρήσεις ήταν ο μόνος που ήξερε τι έκανε εκείνη την εποχή.) Κτύπησα την πόρτα και μπήκα σε ένα παράξενο δωμάτιο όπου καθόταν τρεις άντρες και συζητούσαν. Το σπίτι ήταν του Βαγγέλη Παπαθανασίου, κοντά του σε ένα πιάνο σιγοτραγουδούσε ο Ντέμης Ρούσσος και παραδίπλα καθόταν ο Διονύσης ο Σαββόπουλος με τον οποίο συζητήσαμε για την αγάπη που είχαμε και οι δύο στον Μπόμπ Ντίλαν. Η μουσική ήταν η αναπνοή μας».
Έτσι η Μαριάννα Δημοτάκη –όπως ήταν το πραγματικό της όνομα– γίνεται Μαριάννα Τόλη και κάνει την πρώτη της επιτυχία με το «Πάμε για δουλειά».
Η Eurovision και η Αλίκη
Είναι πλέον ποπ αστέρι και το 1977 είναι η μεγάλη στιγμή. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος ενώνει τη Μαριάννα Τόλη, με τον Πασχάλη, την Μπέσυ Αργυράκη και τον Ρόμπερτ Ουίλιαμς και με το τραγούδι «Μάθημα σολφέζ» εκπροσωπούν τη χώρα μας στο διαγωνισμό τραγουδιού της Eurovision. Η Ελλάδα για πρώτη φορά πάει στο διαγωνισμό με ελπίδες ακόμα και για πρωτιά. Τελικά το τραγούδι κατατάσσετε 5ο αλλά γίνεται τεράστια και διαχρονική επιτυχία. Την εμφάνιση των τεσσάρων τραγουδιστών που παρέπεμπε λίγο σε ΑΒΒΑ την είχε επιμεληθεί η Μαριάννα Τόλη.
Λίγο πριν από την επιτυχία του τραγουδιού, η Μαριάννα Τόλη δέχεται πρόταση από την τηλεόραση και παρουσιάζει τις «Μουσικές μεταμφιέσεις». Μία μουσική εκπομπή, όπου σε κάθε επεισόδιο παρουσιαζόταν ένα μιούζικαλ. Η Μαριάννα Τόλη, με τη συνοδεία καλεσμένων, τραγουδούσε και χόρευε τα τραγούδια του μιούζικαλ, ενώ ταυτόχρονα έγραφε και τα κείμενα, την εισαγωγή και το φινάλε.
Κάτι ομολογουμένως πολύ πρωτότυπο για την εποχή, που το σκηνοθετούσε ο Μεγακλής Βιντιάδης. Ο τελευταίος μετά, την απώλεια της Τόλη αποκάλυψε πως: «Με τη Μαριάννα ήμασταν ζευγάρι και συγκατοικούσαμε για δύο και πλέον χρόνια στην Κηφισιά. Ήταν από τις γυναίκες που ερωτεύτηκα και θα μπορούσα να πάω για γάμο μαζί της. Ήταν μοναδικό πλάσμα». Δεν είχαμε δώσει δικαιώματα και ούτε θέλαμε να μιλήσουμε για τον δεσμό μας».
Το καλοκαίρι του 1981, η Τόλη πρωταγωνίστησε στο παιδικό μιούζικαλ Άννι (Annie) που είχε ανέβει στο θέατρο Αλίκη, σε παραγωγή της Αλίκης Βουγιουκλάκη. Με την τελευταία είχαν συμφωνήσει να είναι η αντικαταστάτριά της στην ροκ όπερα Εβίτα, που ανέβασε αμέσως μετά. Η αντικατάσταση προβλεπόταν από τη συμφωνία που είχε κάνει η εθνική σταρ με τους Βρετανούς παραγωγούς, μόνο που ο μύθος θέλει αυτή η αντικατάσταση να μην έγινε ποτέ.
Λίγο αργότερα πάντως και συγκεκριμένα το καλοκαίρι του 1982, η Τόλη πρωταγωνιστούσε δίπλα στην Σμαρούλα Γιούλη στο μιούζικαλ Σικάγο. Ήταν στο θέατρο Πάρκ απέναντι από το θερινό θέατρο Αλίκη, που η Αλίκη συνέχιζε για δεύτερη σεζόν την Εβίτα.
Η κυρία των παιδιών
Μια από τις μεγάλες επιτυχίες της Μαριάννας Τόλη, ήταν και η διαφήμιση των υφασμάτων Αιγαίο. Μιλάμε για γκραν σουξέ που οι παλαιότεροι το μνημονεύουν ακόμα και σήμερα.
Αλλά και η εκπομπή Ο φίλος μας ο ΚΟΚ, που είχε σαν θέμα τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και συμπαρουσίαζε με τον Βασίλη Τσιβιλίκα.
Τα επόμενα χρόνια κάνει πάλι ένα μικρό διάλειμμα να αφοσιωθεί στην προσωπική της ζωή. Παντρεύτηκε τον Γιώργο Χάινε –που έφυγε και αυτός από την ίδια αρρώστια το 2007– όπου απέκτησαν έναν γιο, τον Χριστόφορο.
Την περίοδο 2001-2003 ήταν διευθύντρια στο Παιδικό Στέκι του Εθνικού, ενώ ανέβασε και ενήλικα έργα όπως την Κυρία Στόουν αλλά και τα Οργισμένα νιάτα.
Μετά την απώλεια του συζύγου της, ανέλαβε την αναστύλωση του θεάτρου «Κατερίνα Βασιλάκου» όπου και καταπιάστηκε κυρίως με το παιδικό θέατρο.
Η τελευταία της συνέντευξη ήταν δύο μήνες πριν από τον θάνατο της, στο ραδιόφωνο και τον αείμνηστο δημοσιογράφο Βασίλη Μπουζιώτη. Όταν διακριτικά και εκτός προγράμματος τής είχε αναφέρει το θέμα της υγείας της εκείνη είχε πει: «Εγώ δεν θα αναφερθώ στον αγώνα που δίνω. Θέλω να παλεύω χωρίς να το ξέρουν. Να μην με λυπούνται».
Σπύρος Δευτεραίος