pontosnews.gr
Σάββατο, 17/05/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Eurovision 2025: Όταν η «Αστερομάτα» της Κλαυδίας εμπνέει…

Τη δική της οπτική για τα μηνύματα του τραγουδιού δίνει η αναγνώστρια του ΡΝ Πολυξένη Παπαδοπούλου

17/05/2025 - 9:08πμ
(Φωτ.: EBU / Corinne Cumming)

(Φωτ.: EBU / Corinne Cumming)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Το φετινό τραγούδι συμμετοχής της Ελλάδας στην Eurovision, που ερμηνεύει η Κλαυδία, είναι ένα ethnic τραγούδι, η «Αστερομάτα». Σε στίχους των Arcade και μουσική των Arcade και της Κλαυδίας, το τραγούδι περιέχει αναφορές στα θέματα της προσφυγιάς και του ξεριζωμού.

Η ερμηνεύτρια δήλωσε ότι έμπνευση των δημιουργών αποτέλεσε η ιστορία του ποντιακού ελληνισμού.

Ο όρος «Αστερομάτα» χρησιμοποιούνταν παραδοσιακά στη Σμύρνη για να περιγράψει τις γυναίκες με φωτεινά και σαγηνευτικά μάτια. Τόσο όμως η ποντιακή καταγωγή της Κλαυδίας όσο και οι εικόνες με τις γυναίκες ντυμένες με παραδοσιακές ποντιακές φορεσιές στο βιντεοκλίπ του τραγουδιού, φέρνουν στο επίκεντρο τη θέση της Πόντιας γυναίκας πριν, κατά τη διάρκεια αλλά και μετά τα γεγονότα αυτού του καίριου κομματιού της νέας ελληνικής ιστορίας, τον ξεριζωμό των Ελλήνων του Πόντου.

Αστέρι μου…

Με μια τόσο δυνατή και ευαίσθητη φωνή, η Κλαυδία ξεκινά τραγουδώντας για ένα αστέρι. Ένα αστέρι-σύμβολο και της ποντιακής γυναικείας ψυχής. Με ένα φως που άναψε στον Πόντο της Ανατολής αλλά παραμένει άσβεστο μέχρι τις μέρες μας από όποιο σημείο του πλανήτη και αν το ατενίσουμε.

Η Πόντια γυναίκα είχε αρχικά θέση σαφώς υποβαθμισμένη. Στην ύπαιθρο έπρεπε να αναλαμβάνει αγροτικές δουλειές παράλληλα με τις φροντίδες του σπιτιού, με πολύ περιορισμένη πρόσβαση στην μόρφωση και χωρίς δικαίωμα επιλογής συντρόφου ή τρόπου ζωής. Η πρόσβαση στη μόρφωση ξεκινά μετά τον 19ο αιώνα, με τα Παρθεναγωγεία, και μόνο στα μεγάλα αστικά κέντρα. Όπου πέρα από τις θεωρητικές γνώσεις πρέπει να διδαχτούν και εργασίες σχετικές με το σπίτι. Αφού ο κύριος προορισμός τους εξακολουθεί να είναι η μητρότητα.

Γλυκιά μου μάνα μην μου κλαις
μαύρα κι αν σου φορούνε
Το ξέθωρο το σώμα μου
φλόγες δεν το νικούνε…

Μια μάνα κλαίει για όσους αγαπημένους έχασε. Μαύρα είναι τα ρούχα της λόγω του πένθους της. Η απώλειά της δεν μπορεί παρά να της φέρει δάκρυα. Δάκρυα για όσους και όσα αποχαιρέτησε στη γη της, τη γη του Πόντου. Όσους και όσες άδικα βασανίστηκαν και χάθηκαν. Όσες ζωές και περιουσίες κάηκαν και εξαφανίστηκαν.

Το σώμα όμως των Πόντιων γυναικών μπορεί να ατιμάστηκε αλλά δεν εξαφανίστηκε. Δεν νικήθηκε από τις στάχτες και τα αποκαΐδια των πυρπολητών της. Ο ρόλος των Πόντιων γυναικών στη διάρκεια του ξεριζωμού αποδείχτηκε πολύτιμος. Από τη στήριξη των παιδιών και των ηλικιωμένων, τις πληροφορίες που κατόρθωναν να αποσπάσουν και την οικονομική συνεισφορά στο αντάρτικο μέχρι και την ίδια την συμμετοχή τους με όπλα στον αγώνα, φορώντας την αντρική πολεμική φορεσιά, και τη φυγάδευση Ελλήνων. Ποια φλόγα λοιπόν να καταφέρει να σβήσει τη φωτιά της τόλμης τους;

Τα χελιδόνια της φωτιάς
θάλασσες και αν περνούνε
του ριζωμού τα χώματα
ποτέ δεν λησμονούνε

Αυτά τα χελιδόνια πέρασαν διά πυρός και σιδήρου. Διέσχισαν άλλη γη και μετεγκαταστάθηκαν στην Ελλάδα, στη Ρωσία, και σε άλλες πατρίδες. Το ταξίδι για όσες και όσους κατάφεραν να επιβιώσουν από την κτηνωδία και τις κακουχίες ήταν μια οδύσσεια. Και η προσαρμογή τους στη νέα πατρίδα, καθόλου εύκολη υπόθεση.

Το ένστικτο της επιβίωσης τους βοηθά να προσαρμοστούν, αλλά όχι να λησμονήσουν.

Τα χώματα του Πόντου, αυτά τα εύφορα, καταπράσινα εδάφη των προγόνων τους, θα γίνουν οι μνήμες που θα μεταφέρουν στα παιδιά τους, ώστε η θύμησή τους να μείνει ζωντανή στην συνείδησή τους. Η ποντιακή γλώσσα, η κουζίνα και η λαογραφία είναι μόνο μερικά από τα εργαλεία τους.

Αστερομάτα μου μικρή
γείρε να σε φιλήσω
στα άγια σου τα δάκρυα
τα χείλη μου να σβήσω.

Αστερομάτα μου μικρή
γείρε μου να σε πιάσω
τα ξεχασμένα μου φτερά
στερνά να ξαποστάσω…

Αυτά τα παιδιά, που δεν είδαν τον Πόντο αλλά γαλουχήθηκαν με τις ιστορίες όσων επιβίωσαν, είναι η παρηγοριά και η ελπίδα. Παιδιά που μέσα από τα μάτια των προγόνων τους βίωσαν κατά έναν τρόπο το μεγαλείο του ποντιακού ελληνισμού, τον ξεριζωμό και τη γενοκτονία τους. Παιδιά όπως και η ίδια η Κλαυδία, που ερμηνεύει από καρδιάς το τραγούδι.

Γλυκιά μου μάνα μην μου κλαις
καράβι είναι η ζωή μου
που ψάχνει για το γυρισμό
αγέρα το πανί μου…

Η ζωή όσων εγκατέλειψαν τη γη τους, πάντα νοσταλγούσε την πατρίδα τους. Πάντα περίμενε τον ούριο άνεμο, τις κατάλληλες συνθήκες για την επιστροφή. Όπως συμβαίνει σε κάθε λαό που ακούσια εκπατρίζεται. Μέσα από τη γνώση όμως της ιστορίας, μπορεί η κάθε «μάνα», κάθε γυναίκα που δημιουργεί ζωή ή και κοινωνικό έργο, να σκουπίσει τα δάκρυά της και να επιστρέψει στις ρίζες της μέσω ενός νοερού ταξιδιού. Ενός ταξιδιού που την οδηγεί στην ταυτότητά της.

Αχ αστέρι μου, τζιβαέρι μου…

Το τραγούδι κλείνει με την υπενθύμιση ότι αυτό το αστέρι, το γυναικείο αστέρι του Πόντου, είναι ένα κόσμημα, ένα διαμάντι. Και το διαμάντι, όπως καθετί πολύτιμο, δεν χάνει ποτέ την αξία του. Σφυρηλατείται μέσα από ακραίες θερμοκρασίες, αλλά η λάμψη του παραμένει αναλλοίωτη στο πέρασμα του χρόνου.

Πολυξένη Παπαδοπούλου*

______
* Η Πολυξένη Παπαδοπούλου, με καταγωγή από τον Πόντο, είναι καθηγήτρια αγγλικών. Κατά τη διάρκεια των σπουδών της είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα μαθήματα λογοτεχνίας που εστίαζαν σε θέματα γυναικείας ενδυνάμωσης και προσφυγιάς, με ιδιαίτερη έμφαση στα θέματα ποντιακής ιστορίας και λαογραφίας. Αρθρογραφεί στο blog της ΜΚΟ Women Do Business, με στόχο την ενίσχυση της θέσης της γυναίκας στις μέρες μας.
ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

PONTOS BLOG

Σύλλογος Ποντίων Νυρεμβέργης: Με αφορμή μια φωτογραφία του Αχιλλέα Βασιλειάδη

12/04/2025 - 1:17μμ
Ο Γιώργος Μαυρόπουλος τον Οκτώβριο του 2015 στην Εύξεινο Λέσχη Αθηνών, για τις ανάγκες συνέντευξης στο Pontos News (φωτ.: pontosnews.gr / Χριστίνα Κωνσταντάκη)
PONTOS BLOG

Μνήμη Γιώργου Μαυρόπουλου: Τραπεζούντα-Κοζάνη-Σικάγο

31/10/2024 - 5:13μμ
PONTOS BLOG

Σύλλογος Ποντίων Νυρεμβέργης: Το πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας έκαμε το χρέος του – Τώρα είναι η σειρά μας

29/09/2024 - 4:25μμ
PONTOS BLOG

ΣΠΝ: Να στηρίξουν το μεταπτυχιακό του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας καλούνται οι σύλλογοι Ποντίων φοιτητών

18/09/2024 - 12:57μμ
PONTOS BLOG

ΣΠΝ: Επιστολή προς ΠΟΕ και ΠΟΠΣ για το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα του Πανεπιστημίου Δυτ. Μακεδονίας στην ποντιακή λογοτεχνία

14/09/2024 - 5:21μμ
PONTOS BLOG

ΣΠΝ: Ιστορικό ορόσημο οι μεταπτυχιακές σπουδές «Ιστορία και συγγραφή της ποντιακής λογοτεχνίας» στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας

7/09/2024 - 4:21μμ
(Φωτ.: Σύλλογος Ποντίων Νυρεμβέργης)
PONTOS BLOG

Οι Πόντιοι Νυρεμβέργης αποχαιρετούν τον Βασίλη Φωτιάδη με μια όμορφη ανάμνηση από το 2016

19/07/2024 - 8:33μμ
(Φωτ. αρχείου:  (EUROKINISSI / Τατιάνα Μπόλαρη)
PONTOS BLOG

Σωματείο Δράσης «Νίκος Καπετανίδης»: Τιμή στην Πόντια Δέσποινα Βανδή για την εθνική της αξιοπρέπεια

18/07/2024 - 12:01μμ
Επισκεπτήριο του βουλευτή Θεσσαλονίκης και υπουργού Βορείου Ελλάδος Λεωνίδα Ιασoνίδη (πηγή: Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών και Μελετών «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος». Επιμέρους συλλογή: Μουσείο Μπενάκη - Αρχείο Σοφοκλή Βενιζέλου)
PONTOS BLOG

Ιασωνίδης ή Ιασονίδης; – Επιστολή μαθητών προς τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης Στέλιο Αγγελούδη

5/06/2024 - 1:03μμ
Η ποντιακή λύρα στο Gostenhof
PONTOS BLOG

Σύλλογος Ποντίων Νυρεμβέργης: Η Bayerische Rundfunk-ΒR, το Gostenhof, η Μαρία μας κι εμείς

31/05/2024 - 12:12μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Το σινί με τα κόλυβα στην περσινή θεία λειτουργία στο Πολυδένδρι του Λαγκαδά (φωτ.: facebook / Ποντιακός Σύλλογος Πολυδενδρίου Λαγκαδά)

Το Πολυδένδρι Λαγκαδά θα τιμήσει και φέτος τα 353.000 θύματα της γενοκτονίας

1 λεπτό πριν

Ένωση Ποντίων Πιερίας: Αιμοδοσία στη μνήμη της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου

31 λεπτά πριν
Ο Ελευθέριος Βενιζέλος ως πρωθυπουργός της Ελλάδας υπογράφει τη Συνθήκη των Σεβρών, 10/28 Αυγούστου 1920 (φωτ.: 
Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών και Μελετών «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος»)

Πώς χάθηκε ο Πόντος: Οι ευθύνες του Βενιζέλου και η μεταστροφή των συμμάχων

1 ώρα πριν
(Φωτ.: facebook/Σύλλογος Ποντίων Λάρισας)

Σειρά εκδηλώσεων από τους Πόντιους της Λάρισας για τη 19η Μαΐου

2 ώρες πριν
Άνδρας ανάμεσα σε δύο τουρκικές σημαίες που φέρουν τη φωτογραφία του Μουσταφά Κεμάλ (φωτ. αρχείου: EPA / Erdem Sahin)

Τουρκία: Το γενοκτονικό κράτος είναι ευέλικτο και μετασχηματίζεται

2 ώρες πριν
(Φωτ.: EBU / Corinne Cumming)

Eurovision 2025: Όταν η «Αστερομάτα» της Κλαυδίας εμπνέει…

3 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign