Σημαντική μέρα για την Κρήτη η 9η Μαΐου 2025 καθώς, σήμερα, μπήκαν οι υπογραφές στη σύμβαση για τη μελέτη, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση του μεγαλύτερου τμήματος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) που θα συνδέει το Ηράκλειο με τα Χανιά. Η υπογραφή της σύμβασης έγινε στο Πολιτιστικό και Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη, του Περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρου Αρναουτάκη, υπουργών, κυβερνητικών αξιωματούχων, βουλευτών και τοπικών φορέων.
«Σήμερα πράγματι είναι μια σπουδαία μέρα για την Κρήτη, μια σπουδαία μέρα συνολικά για την κυβέρνησή μας, καθώς επιτέλους, μετά από πολλές δυσκολίες, μετά από πολλά εμπόδια, υπογράφουμε τη σύμβαση παραχώρησης του τμήματος Ηράκλειο – Χανιά με προαίρεση έως την Κίσσαμο, μία δέσμευση την οποία είχα αναλάβει προσωπικά και σήμερα είμαι στην ευχάριστη θέση να την εκπληρώσω», επισήμανε ο πρωθυπουργός τονίζοντας ότι ήδη εκτελούνται εργασίες για τα άλλα δύο τμήματα του ΒΟΑΚ και δεσμεύτηκε για τη σύνταξη μελετών για την επέκταση του ανατολικού τμήματος του δρόμου.
«Επέμεινα ιδιαίτερα στον υπουργό και στον παραχωρησιούχο να υπογράψουμε τη σύμβαση παραχώρησης την 9η Μαΐου, για τον λόγο ότι η 9η Μαΐου είναι η Ημέρα της Ευρώπης. Θέλω να θυμόμαστε πάντα ότι όλα τα μεγάλα έργα τα οποία δρομολογούμε, είτε γίνονται στην Κρήτη είτε στην ηπειρωτική Ελλάδα, έχουν και μία σημαντική ευρωπαϊκή συμμετοχή. Και νομίζω ότι αυτό έχει μία ξεχωριστή αξία να το θυμόμαστε, καθώς βρισκόμαστε στον Μάιο του 2025 και πλησιάζουμε προς την επέτειο δραματικών στιγμών του 2015, όταν η χώρα έφτασε πολύ κοντά στο να βρεθεί έξω από την Ευρώπη», πρόσθεσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Χαρακτηρίζοντας, «μεγάλη μέρα για την Κρήτη» την υπογραφή της σύμβασης, από την πλευρά του ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης ανέφερε πως «εισέρχεται σε τροχιά υλοποίησης το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο, το οποίο βελτιώνει την οδική ασφάλεια, κι αίρει ένα βασικό εμπόδιο στην προσπάθεια ανάδειξης των συγκριτικών μας πλεονεκτημάτων».
Εξηγώντας πως ο ΒΟΑΚ φέρνει πιο κοντά τη δυτική με την ανατολική Κρήτη και ενισχύει την περιφερειακή ταυτότητα του νησιού, επεσήμανε, ότι «προάγει την περιφερειακή ανάπτυξη, τονώνει την κοινωνική συνοχή, ισχυροποιεί το αποτύπωμα της Κρήτης στον παγκόσμιο χάρτη».
Περιγράφοντας την αξία του έργου για το νησί, είπε πως «αλλάζει τον χάρτη της Κρήτης, φέρνει πιο κοντά τους ανθρώπους, ενώνει τα κομμάτια ενός παζλ, το οποίο για δεκαετίες έμοιαζε με χαμένο παιχνίδι. Ένας δρόμος που θύμιζε τον γόρδιο δεσμό, ο οποίος λύθηκε, γιατί δουλέψαμε, κυρίως όμως διότι συνεργαστήκαμε όλοι μαζί».
Η ταυτότητα του έργου
Ο ΒΟΑΚ, στην τελική ανάπτυξή του, θα συνδέει το δυτικό με το ανατολικό άκρο της Κρήτης, αναβαθμίζοντας δραστικά την ασφάλεια των οδικών μεταφορών και διευκολύνοντας τις μετακινήσεις και τις μεταφορές στο νησί.
Το τμήμα Ηράκλειο-Χανιά είναι το μεγαλύτερο από τα τρία τμήματα της ενιαίας χάραξης του ΒΟΑΚ. Θα έχει μήκος περίπου 157 χιλιομέτρων με συνοδό παράπλευρο οδικό δίκτυο. Προαίρεση στην παραχώρηση αποτελεί η κατασκευή και του κομματιού δυτικότερα των Χανίων, έως την Κίσσαμο, μήκους 30 χιλιομέτρων, για το οποίο έχουν ολοκληρωθεί και επικαιροποιηθεί οι μελέτες. Μαζί με την προαίρεση, ο νέος δρόμος θα περιλαμβάνει 43 κόμβους, 23 σήραγγες και 89 γέφυρες.
Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής στην Ελλάδα, με συνολικό προϋπολογισμό 1,75 δισεκατομμύρια ευρώ.
Σημαντικό μέρος του κόστους θα καλυφθεί από ευρωπαϊκούς πόρους που έχουν εξασφαλιστεί.
Το έργο για τον άξονα Ηράκλειο-Χανιά αναμένεται να ολοκληρωθεί σε βάθος πενταετίας.