pontosnews.gr
Δευτέρα, 16/06/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

19 Ιανουαρίου 1947: Βυθίζεται το ατμόπλοιο «Χειμάρρα», παρασέρνοντας σε υγρό τάφο 383 ψυχές

Το πλέον πολύνεκρο ναυάγιο της ελληνικής ακτοπλοΐας

19/01/2025 - 8:33πμ
Το ατμόπλοιο «Χειμάρρα»

Το ατμόπλοιο «Χειμάρρα»

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

18 Ιανουαρίου 1947, ώρα 08:30: Το επιβατηγό ατμόπλοιο «Χειμάρρα» αποπλέει από τη Θεσσαλονίκη για τον Πειραιά, με 544 επιβάτες και 86 άνδρες πλήρωμα. Λόγω Εμφυλίου, το οδικό δίκτυο της χώρας βρίσκεται σε κακή κατάσταση, συνεπώς μια εναλλακτική διαδρομή από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα ήταν μέσω θαλάσσης.

19 Ιανουαρίου, 04:10 τα ξημερώματα: Ενώ πλέει στον Νότιο Ευβοϊκό κόλπο εν μέσω πυκνής ομίχλης, το «Χειμάρρα» προσκρούει στις βραχονησίδες Βερδούγια, μεταξύ Νέων Στύρων και Αγίας Μαρίνας. Αυτή είναι η επικρατέστερη εκδοχή του ναυαγίου. Υπάρχουν ωστόσο και άλλες απόψεις, όπως ότι προσέκρουσε σε μαγνητική θαλάσσια νάρκη ή ότι έγινε σαμποτάζ.

Η σφοδρή πρόσκρουση προκαλεί εισροή υδάτων και σοβαρό πρόβλημα στο πηδάλιο, με αποτέλεσμα το πλοίο να παραμείνει ακυβέρνητο. Το πλήρωμα αδυνατεί να διατηρήσει την τάξη, και η εγκατάλειψη του σκάφους, γίνεται τελείως ανεξέλεγκτα.

Ένας από τους λιγοστούς που επέζησαν από εκείνη τη φοβερή ναυτική τραγωδία, ήταν ο 19χρονος τότε πρωτοετής φοιτητής της Νομικής και αργότερα δήμαρχος Θεσσαλονίκης Ντίνος Κοσμόπουλος, που μετέβαινε από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα για να συναντήσει τον πατέρα του.

Αν και το επιβατηγό βυθίστηκε μιάμιση ώρα αργότερα και σε απόσταση μόλις ενός μιλίου από την Αγία Μαρίνα, ο πανικός που επικράτησε κατά την εγκατάλειψή του, το φοβερό ψύχος και τα ισχυρά θαλάσσια ρεύματα είχαν ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους τουλάχιστον 383 άνθρωποι – ανάμεσά τους πολλά γυναικόπαιδα, πολιτικοί κρατούμενοι και χωροφύλακες συνοδοί.

Ο Χρήστος  Ντούνης (1935-2010), αντιναύαρχος και επίτιμος αρχηγός του Λιμενικού Σώματος, περιέγραψε το ναυάγιο στο βιβλίο του Τα ναυάγια στις ελληνικές θάλασσες (1900-1950): «Το “Χειμάρα”, με πλοίαρχο τον Σπυρίδωνα Μπιλλίνη, ετών 52, στις 18 Ιανουαρίου 1947 και ώρα 08:30 είχε αποπλεύσει από τη Θεσσαλονίκη με 530 επιβάτες που σύμφωνα με τις καταστάσεις ήταν 286 ιδιώτες και 244 στρατιωτικοί κλπ., με τελικό προορισμό τον Πειραιά.

»Ο πλοίαρχος, λόγω της κακοκαιρίας, θεώρησε σκόπιμο να μην ανοιχτεί στο Αιγαίο, αλλά να πλεύσει εσωτερικά της Ευβοίας, περνώντας από την Χαλκίδα. Όμως, την εποχή εκείνη στις ελληνικές θάλασσες υπήρχαν ναρκοπέδια και ο κίνδυνος των ναρκών ήταν και ύπουλος και υπαρκτός.

»Το πλοίο κατέπλευσε στη Χαλκίδα τα μεσάνυχτα της ίδιας μέρας και απέπλευσε για τον Πειραιά περί ώρα 01:30 τη νύχτα της 19ης Ιανουαρίου, αφού αποβίβασε 10 επιβάτες χωρίς να αναφέρεται ούτε ο αριθμός, ούτε τα ονόματα αυτών που αποβιβάστηκαν. Σημειώνεται ότι ο άνεμος ήταν βόρειος, μέτριας έντασης, και επικρατούσε δριμύ ψύχος. Ο πλοίαρχος Σπυρ. Μπιλλίνης ισχυρίστηκε ότι αφού έδωσε τις κατάλληλες οδηγίες στον αξιωματικό φυλακής, αποσύρθηκε στο διαμέρισμα χαρτών. Ο πλους συνεχίστηκε μέχρι ώρας 04:00, οπότε έγινε η προβλεπόμενη αλλαγή φυλακής στον πηδαλιούχο, στον αξιωματικό φυλακής γέφυρας και στο μηχανοστάσιο.

»Ώρα 04:10 το σκάφος συγκλονίστηκε, τραντάχτηκε ολόκληρο από ισχυρή δόνηση, τα φώτα έσβησαν, το πηδάλιο κόλλησε στη θέση όλο δεξιά και οι ατμοί άρχισαν να βγαίνουν από το μηχανοστάσιο.

»Στη συνέχεια διαπιστώθηκε εισροή υδάτων από τα υφαλά του. Το πλοίο παρέμεινε ακυβέρνητο, παρασυρόταν από τον άνεμο και το ρεύμα, και βυθίστηκε ύστερα από μιάμιση ώρα περίπου, σε απόσταση 1.100 μέτρων προς διόπτευση 176 μοιρών από το φάρο της νησίδας Βερδούχι (μεταξύ άκρης Αγ. Μαρίνας και της νησίδας των Νέων Στύρων) σε βάθος 13 οργιών. Μέσα στο σκοτάδι, το δριμύ ψύχος, τους καυτούς υδρατμούς που διέφυγαν από το μηχανοστάσιο, εκτυλίχθηκαν δραματικές στιγμές απερίγραπτης τραγικότητας, προκειμένου να σωθούν οι επιβαίνοντες, με τελικό αποτέλεσμα από τους 530 επιβάτες και τα 86 άτομα πλήρωμα, να σωθούν 189 επιβάτες και 44 από τα μέλη του πληρώματος. Οι απολεσθέντες επιβάτες ήταν 341 και οι απολεσθέντες από το πλήρωμα 42,δηλαδή συνολικά χάθηκαν 383 άτομα».

Οι έρευνες για την αναζήτηση των ναυαγών άρχισαν μετά από 10 ώρες. Τα ναρκαλιευτικά και τα πλοιάρια επί δύο μέρες μάζευαν επιπλέοντα πτώματα στον Ευβοϊκό.

Στη δίκη που ακολούθησε, ο δεύτερος πλοίαρχος Μπέρτολς, που ήταν βάρδια την ώρα του ναυαγίου, καταδικάστηκε σε φυλάκιση 20 μηνών και ο πλοίαρχος Μπιλλίνης σε φυλάκιση 15 μηνών με αναστολή. Για την απώλεια του πλοίου το Ελληνικό Δημόσιο εισέπραξε από την ασφάλεια 70.000 λίρες Αγγλίας.

____
1. Προηγουμένως ανήκε στη Γερμανία και έφερε την ονομασία «Χέρτα». Στη χώρα μας δόθηκε ως πολεμική επανόρθωση, και το εκμεταλλευόταν το Δημόσιο.
ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

(Φωτ. αρχείου)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Σαν σήμερα το 1987 η Εθνική Ελλάδας μπάσκετ κατακτούσε την κορυφή της Ευρώπης

14/06/2025 - 2:50μμ
Ο πίνακας ζωγραφικής «Μάχη πρώτη των Αθηνών» διά χειρός του Παναγιώτη Ζωγράφου και με την καθοδήγηση του Μακρυγιάννη. Η σκηνή από την Ελληνική Επανάσταση περιγράφεται ως εξής: 1. Η Ακρόπολις των Αθηνών, όπου την εκρατούσαν οι εντόποιοι Τούρκοι. 2. Ο Σαρπετζές, ομοίως τον εκρατούσαν οι Τούρκοι. 3. Οι Έλληνες εις τα ταμπούρια των και πολέμουν τους Τούρκους. 4. Οι Έλληνες έβαλαν τας σκάλας και ορμώντες εμβήκαν και εκυρίευσαν τον Σερπετζέν λεγόμενον. 5. Οι Έλληνες και οι Τούρκοι ανακατώθησαν και σκοτώνονται. 6. Αι γυναίκες περιποιούνται τους άνδρας των και τα τέκνα των και συγγενείς των. 7. Μέρος των οικιών των Αθηνών, η Πύλη του Ανδριανού και αι στήλαι του Ολυμπίου Διός. -8. Το Σέντζος (φωτ.: commons.
wikimedia.org/wiki/ File: Zografos-Makriyannis_ 10_First_battle_of_Athens.jpg)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Σαν σήμερα, το 1822, έγινε η Άλωση της Ακρόπολης των Αθηνών από τους Έλληνες

10/06/2025 - 3:32μμ
Η συνταγή της οικογένειας Νικολαΐδη (πηγή: Γενικά Αρχεία του Κράτους)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Διεθνής Ημέρα Αρχείων: Συνταγή για… πανάδες

9/06/2025 - 7:43μμ
«Ο Ιερός Λόχος μάχεται για την απελευθέρωση της Ελλάδος». Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, Συλλογή Χαρακτικών
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Μάχη του Δραγατσανίου: Το τέλος του Ιερού Λόχου και ο προδομένος Υψηλάντης

7/06/2025 - 5:12μμ
(Φωτ.: aueb.gr & kopa.gr. Εικ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Ηλίας Τσιρκινίδης: Ο Παλαμάς των Ποντίων – Ο Σταυρέτες υμνητής της «ποντιακής νοσταλγίας»

4/06/2025 - 10:17πμ
(Φωτ.: ntng.gr)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Ευαγγελία Σαμιωτάκη: Η ηθοποιός που έβαλε σε δεύτερη μοίρα την υποκριτική για την οικογένεια και κέρδισε

3/06/2025 - 1:41μμ
(Εικ.: Χ.Κ.)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Ιωσήφ Αντωνόπουλος: Ο εθνομάρτυρας και ιερομάρτυρας μητροπολίτης Θεσσαλονίκης, ένας πεπαιδευμένος και φιλόμουσος κληρικός

3/06/2025 - 12:30μμ
Αντίγραφα των πινακίδων των ναζί υπάρχουν σήμερα στη μαρτυρική Κάνδανο (φωτ.: EUROKINISSI / Μιχάλης Καραγιάννης)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Το ολοκαύτωμα της Κανδάνου: Οι ναζί αφάνισαν το χωριό στις 3 Ιουνίου 1941

3/06/2025 - 10:15πμ
Οι Λάκης Σάντας και Μανώλης Γλέζος.
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

30 Μαΐου 1941: Πώς ο Γλέζος και ο Σάντας κατέβασαν τη ναζιστική σημαία από την Ακρόπολη

30/05/2025 - 9:06πμ
(Εικ.: Αλεξία Ιωαννίδου)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος και οι τελευταίες ημέρες της Κωνσταντινούπολης

29/05/2025 - 9:46πμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Καπνός από τη φωτιά στο Άνω Σούλι Μαραθώνα (φωτ.: Ανθή Καρρά)

Μεγάλη φωτιά στο Άνω Σούλι Μαραθώνα – Μήνυμα από το 112 για εκκένωση

17 λεπτά πριν
Η Κλαυδία στον ημιτελικό της EUROVISION (φωτ.: EBU / Sarah Louise Bennett)

Η Εύξεινος Λέσχη Αθηνών τιμά την Κλαυδία με μια μεγάλη εκδήλωση

30 λεπτά πριν
Στιγμιότυπο από τη «στέψη» στην Παλαγία Αλεξανδρούπολης (φωτ.: Facebook / Γιώργος Γκουντινάκης)

Ένας ποντιακός γάμος από τα παλιά στην Παλαγία Αλεξανδρούπολης

55 λεπτά πριν
Η αίθουσα της Ολομέλειας της Βουλής (φωτ.: EUROKINISSI / Γιώργος Κονταρίνης)

Προανακριτική για τα Τέμπη: Την Τετάρτη η συζήτηση στη Βουλή, στήνονται 14 κάλπες

1 ώρα πριν
Ιρανοί σε διαδήλωση κατά του Ισραήλ στην Τεχεράνη, 14 Ιουνίου 2025 (φωτ.: EPA / Abedin Taherkenareh)

Ιράν-Ισραήλ: Γιατί η Αθήνα φοβάται την ανατροπή των μουλάδων

2 ώρες πριν
Σέρρα στον «26ο Ακριτικό Κύκλο» (φωτ.: «Ακρίτες» Σταυρούπολης)

28ος Ακριτικός Κύκλος: Έρχεται το φετινό «ταξίδι» στον Πόντο – Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων

2 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign