pontosnews.gr
Τρίτη, 17/06/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Θεσσαλονίκη: Εγκαινιάστηκε η έκθεση «Ξεριζωμοί, 1922-2022. Μαρτυρίες μέσα από την Τέχνη»

Στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών του ΑΠΘ, έως τις 2 Απριλίου 2023

16/12/2022 - 11:09μμ
Περικλής Βυζάντιος, «Ναύτες παίζουν χαρτιά στο καφενείο», 1920-1921 (λάδι σε ξύλο, 33x23 εκ. Συλλογή ΕΙΜ)

Περικλής Βυζάντιος, «Ναύτες παίζουν χαρτιά στο καφενείο», 1920-1921 (λάδι σε ξύλο, 33x23 εκ. Συλλογή ΕΙΜ)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Άνοιξε σήμερα τις πύλες της στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών του ΑΠΘ η έκθεση «Ξεριζωμοί, 1922-2022. Μαρτυρίες μέσα από την Τέχνη», που τονίζει την ιδιαιτερότητα της οδυνηρής επετείου της Μικρασιατικής Καταστροφής για την πόλη της Θεσσαλονίκης.

Όπως τονίστηκε κατά την τελετή των εγκαινίων, η Θεσσαλονίκη υπήρξε η κατεξοχήν προσφυγούπολη, καθώς μετά το 1922 και την υποχρεωτική ανταλλαγή των πληθυσμών υποδέχθηκε τεράστιο αριθμό προσφύγων από τη Μικρά Ασία.

Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας ανέφερε στο χαιρετισμό του ότι από τη Μικρασιατική Καταστροφή μπορούμε να διδαχθούμε από την τεράστια ενσωμάτωση των προσφύγων στο τότε ελληνικό κράτος. Πρόσθεσε ότι μετά το 1922 και την υποχρεωτική ανταλλαγή των πληθυσμών η (κατεστραμμένη από τη Μεγάλη Πυρκαγιά του 1917) Θεσσαλονίκη υποδέχθηκε αυτό τον τεράστιο αριθμό προσφύγων από τη Μικρά Ασία – περίπου 120.000 ψυχές. Υπογράμμισε δε ότι είναι συγκλονιστικό πως το μοτίβο του ξεριζωμού είναι ίδιο σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου σε κάθε αιώνα, κάθε εποχή, γι’ αυτό οι ανθρώπινες αξίες είναι οικουμενικές και αξίζει να μάχεται κανείς γι’ αυτές όπου κι αν βρεθεί, όποτε κι αν συμβούν.

Ο πρύτανης του ΑΠΘ καθηγητής Νικόλαος Παπαϊωάννου τόνισε, από την πλευρά του, ότι η Μικρασιατική Καταστροφή δεν σήμανε μόνο τον ξεριζωμό του ελληνισμού από τις πατρογονικές εστίες, σηματοδότησε παράλληλα την αναγέννηση της Ελλάδας με την ενσωμάτωση πληθυσμών που διακρίνονταν για την πνευματική καλλιέργεια, την κουλτούρα και τον πολιτισμό τους.

Πρόσθεσε ότι στη Θεσσαλονίκη, οι πρόσφυγες –από κοινού με τους ντόπιους– μεγαλούργησαν στις τέχνες, στα γράμματα και στις επιστήμες.

Στην έκθεση του Τελλογλείου «Ξεριζωμοί, 1922-2022. Μαρτυρίες μέσα από την Τέχνη», η οποία τελεί υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου, το θέμα προσεγγίζεται σε δύο ενότητες μέσα από εικαστικά κυρίως τεκμήρια. Η πρώτη ενότητα σχετίζεται με την περίοδο της Μικρασιατικής Καταστροφής, και η δεύτερη μεταφέρει το θέμα του Ξεριζωμού έξω από τα στενά τοπικά όρια της Μ. Ασίας και της Ελλάδας σε πιο κοντινούς χρόνους, στο σήμερα.

Σπύρος Παπαλουκάς, «Από την καταστροφή», 1922 (σινική μελάνη και μολύβι σε χαρτί, 29,6×40,5 εκ. Συλλογή Τελλογλείου Ιδρύματος)

Στην πρώτη ενότητα φιλοξενούνται έργα του Σπύρου Παπαλουκά και του Περικλή Βυζάντιου από τη μικρασιατική εκστρατεία, καθώς και φωτογραφικό υλικό του Αρχείου Στρατή Δούκα στο ΑΠΘ.

Στη δεύτερη ενότητα της έκθεσης, ο ξεριζωμός ξεπερνά τα χρονικά και γεωγραφικά όρια της Μ. Ασίας και μας μεταφέρει στο σήμερα. Ο Δημήτρης Μεσσίνης καταγράφει με το φακό του τις δραματικές συνέπειες πολεμικών συγκρούσεων και βίαιων εκτοπισμών σε Κόσοβο, Αφγανιστάν, Σεράγεβο, Ειδομένη, Λέσβο και Κω.

Δημήτρης Μεσσίνης, προσφυγόπαιδο από τη Συρία μπροστά στα συρματοπλέγματα στην Ειδομένη (4/3/2016)

Ο Χρήστος Αλαβέρας μεταγράφει εικόνες βίας και ξεριζωμών στο «Βαδίζοντας ανάμεσα», μια μνημειακών διαστάσεων εικαστική σύνθεση με κάρβουνο.

Χρήστος Αλαβέρας, «Βαδίζοντας ανάμεσα», 2022 (κάρβουνο σε χαρτί, 795×220 εκ., λεπτομέρεια)

• Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 2 Απριλίου 2023.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Από το φινάλε της παράστασης «Λωξάντρα», της θεατρικής ομάδας του Κέντρου Έρευνας και Μελέτης της Μικρασιατικής Ερυθραίας (φωτ.: theatromusicbooks.blogspot.com)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Η Λωξάντρα στη σκηνή, για τα 100 χρόνια εγκατάστασης των Μικρασιατών στη Νέα Ερυθραία

15/06/2025 - 5:47μμ
Η κύρια όψη του Πολιτιστικού Κέντρου Μικρασιατικής Μνήμης  (φωτ.: Facebook / Νίκος Σταυρέλης)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Το Πολιτιστικό Κέντρο Μικρασιατικής Μνήμης, ένα νέο ορόσημο στην Κόρινθο

14/06/2025 - 10:33μμ
(Φωτ.: limnosfm100.gr)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Λήμνος: Ο Άγιος Δημήτριος τιμά την Παναγιά την Ελεούσα τη Ρεϊζντεριανή

11/06/2025 - 8:37πμ
(Φωτ.: facebook / ΕΣΤΙΑ Νέας Σμύρνης)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

ΕΣΤΙΑ Νέας Σμύρνης: Επί σκηνής το δημοτικό ποίημα «Του νεκρού αδελφού» – Μια θεατρική κατάδυση στα σκοτάδια της ψυχής

10/06/2025 - 7:20μμ
(Πηγή: facebook / ΕΣΤΙΑ Νέας Σμύρνης)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

ΕΣΤΙΑ Νέας Σμύρνης: Απολυτήριο από το τριτάξιο Διδασκαλείο του Κεντρικού Παρθεναγωγείου Σμύρνης, το έκθεμα του Ιουνίου

9/06/2025 - 8:20μμ
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών: Παρουσίαση του βιβλίου «Γενικόν Προξενείον της Ελλάδος εν Σμύρνη – Προξενικά έγγραφα 1833-1912»

9/06/2025 - 12:50μμ
Επιχρωματισμένη καρτ-ποστάλ εποχής (πηγή: picryl.com)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Νέα Ερυθραία: Η «Λωξάντρα» ζωντανεύει από τη θεατρική ομάδα του ΚΕΜΜΕ

8/06/2025 - 4:00μμ
Ο Γιάννης Κορίδης σε παλιότερη φωτογραφία (φωτ.: Εκδόσεις Ιωλκός)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

«Έφυγε» στα 89 του χρόνια ο δημοσιογράφος και λογοτέχνης Γιάννης Κορίδης

7/06/2025 - 3:37μμ
(Φωτ. αρχείου: EPA / Erdem Sahin)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Ορφανοτροφείο Πριγκήπου: Σανίδα σωτηρίας για το ιστορικό κτήριο η επιστροφή στο αρχικό σχέδιο χρήσης του;

5/06/2025 - 4:30πμ
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

«Τα ρωμιοχώρια της Βιθυνίας»: Ένα νέο βιβλίο με μαρτυρίες ξεριζωμού και αλησμόνητα τοπωνύμια

5/06/2025 - 3:55πμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν (φωτ. αρχείου: Χ / Recep Tayyip Erdoğan)

Ερντογάν: Με κάθε σταγόνα αίματος που χύνει το Ισραήλ θέτει σε κίνδυνο τη δική του ύπαρξη και το μέλλον του λαού του

6 ώρες πριν
(Φωτ.: facebook/Ποντιακός Συλ. Τυρνάβου-Βοτανοχωρίου)

Οι Πόντιοι του Τυρνάβου γλέντησαν στον Άγιο Νικόλαο

7 ώρες πριν
Ο χάρτης που δημοσίευσε η Τουρκία (φωτ: Turkiye MSP Platform)

Ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός της Τουρκίας «κόβει» το Αιγαίο στα δύο

7 ώρες πριν
Εικόνα από την Τεχεράνη, σήμερα, μετά από ισραηλινό χτύπημα (φωτ.: EPA/ABEDIN TAHERKENAREH)

Πόλεμος Ισραήλ-Ιράν: Κλιμακώνεται η σύγκρουση – Τα χτυπήματα σε Τεχεράνη και Χάιφα

8 ώρες πριν
(Φωτ.: seismoi.gr)

Σεισμός 4,2 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ στην Κασσάνδρα Χαλκιδικής

8 ώρες πριν
Μέλη και φίλοι της Ποντιακής Εστίας Μελβούρνης γύρω από την τούρτα των 49ων  γενεθλίων (φωτ.: NeosKosmos/Κώστας Ντεβές)

Σχεδόν πενηντάρισε η Ποντιακή Εστία Μελβούρνης – Αδιάκοπος ο αγώνας για την προβολή του ποντιακού ελληνισμού

9 ώρες πριν

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign