pontosnews.gr
Σάββατο, 6/12/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Ναυάγιο στο βυθό του Αιγαίου: Η ιστορία του καναδέζικου Liberty «Αφρικανός Μαρκήσιος» – Δείτε βίντεο και φωτογραφίες

Ένα ανεκτίμητης αξίας ναυάγιο, σύμφωνα με τον ερευνητή Κώστα Θωκταρίδη

2/10/2022 - 5:57μμ
Ένας από τους γερανούς ακουμπά στο βυθό

Ένας από τους γερανούς ακουμπά στο βυθό

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Φως σε ένα από τα πιο σημαντικά ναυάγια που «φιλοξενούνται» στο βυθό του Αιγαίου έριξε η έρευνα, καθώς ταυτοποιήθηκε ο «Αφρικανός Μαρκήσιος» («African Marquis»), ένα εξαιρετικά σπάνιο «καναδέζικο Liberty», που κείτεται στα νερά της βραχονησίδας Πλάτη, στα νοτιοδυτικά Δωδεκάνησα, από το 1958.

Όπως σημειώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο ερευνητής Κώστας Θωκταρίδης, πρόκειται για ένα ανεκτίμητης αξίας ναυάγιο καθώς πλέον δεν διασώζεται κανένα από τα 356 πλοία αυτού του τύπου που ναυπηγήθηκαν στον Καναδά κατά τη διάρκεια του πολέμου.

«Τα Liberty, καναδέζικα ή αμερικάνικα, ουσιαστικά έκριναν την έκβαση της μάχης για την τροφοδοσία της Μεγάλης Βρετανίας διά θαλάσσης» προσθέτει ίδιος.

Σωληνώσεις και βάνες από το άλλοτε δίκτυο ατμού

Στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο

Αν έπιανε κανείς το νήμα της ιστορίας, θα ξεκινούσε από το γεγονός ότι οι μεγάλες απώλειες εμπορικών πλοίων που προκαλούσαν τα γερμανικά υποβρύχια είχαν γύρει την πλάστιγγα στην μεριά του Άξονα θέτοντας σε κίνδυνο την έκβαση της Μάχης του Ατλαντικού. Έτσι η βρετανική κυβέρνηση προχώρησε το 1940 στην ναυπήγηση φορτηγών πλοίων ενός τύπου βασισμένου στο προπολεμικό σχέδιο «North Sands». Αυτό επιλέχθηκε καθώς ήταν απλό, οικονομικό και ταυτόχρονα με μεγάλη μεταφορική ικανότητα επιτρέποντας τη μεταφορά φορτίου 10.000 τόνων.

Χρησιμοποιώντας το ναυπηγικό σχέδιο των «North Sands», στον Καναδά ναυπηγήθηκαν 204 εμπορικά πλοία για λογαριασμό του βρετανικού υπουργείου Πολεμικών Μεταφορών, στα οποία δόθηκαν ονόματα με το πρόθεμα «Fort», καθώς και 21 βοηθητικά στόλου. Επιπλέον 135 πλοία του ιδίου τύπου ναυπηγήθηκαν για λογαριασμό της Καναδικής κυβέρνησης στα οποία δόθηκαν ονόματα με το πρόθεμα «Park».

Λεπτομέρεια στην οποία διακρίνεται η στάμπα από το μηχανισμό του τιμονιού εσωτερικά της πρύμνης

Το σχέδιο «North Sands» κατόπιν χρησιμοποιήθηκε από τις ΗΠΑ σε μια πιο βελτιωμένη μορφή για τις ανάγκες του δικού τους ναυπηγικού προγράμματος. Συνολικά ολοκληρώθηκαν 2.710 πλοία τύπου EC2-S-C1 που έμειναν γνωστά ως Liberty. Οπτικά, η βασική διαφοροποίηση τους ήταν στη διάταξη του κομοδέσιου τους που ήταν σε μια ενιαία δομή, ενώ στα καναδέζικα πλοία και στα Ocean ένα επιπλέον αμπάρι χώριζε τη γέφυρα από το υπόλοιπο κομοδέσιο.

Τα Liberty στην Ελλάδα

Aπό τα καναδέζικης ναυπήγησης πλοία τύπου Fort και Park τα τριάντα ένα απωλέσθηκαν από πολεμικές αιτίες και τέσσερα ακόμη σε ναυτικά ατυχήματα. Μετά το τέλος του πολέμου τα «επί δανεισμό» πλοία επιστράφηκαν από τη Βρετανία στις ΗΠΑ και τον Καναδά και εκποιήθηκαν σε ιδιώτες εφοπλιστές προκειμένου να αναπληρώσουν κάποιες από τις απώλειες που είχαν υποστεί στα έξι χρόνια του πολέμου. Περί τα πενήντα τέσσερα από τα Fort και περί τα εβδομήντα από τα Park, περιήλθαν σταδιακά σε Έλληνες εφοπλιστές και έμειναν γνωστά ως «καναδέζικα λίμπερτυ». Εφοπλιστικοί οίκοι όπως των Ρεθύμνη & Κουλουκουντή, Λύρα, Λαιμού, Γουλανδρή, Πατέρα και Λύρα απέκτησαν αρκετά από τα καναδέζικα πλοία αναγνωρίζοντας επιτυχώς τις δυνατότητες επικερδούς εκμετάλλευσης τους.

Το «African Marquis» είναι το μοναδικό από αυτά που βυθίστηκε στην ελληνική επικράτεια.

Το «African Marquis»

Το «African Marquis» είχε ναυπηγηθεί το 1943 στο Vancouver ως «Fort Glenora». Το διαστάσεων 134,1 x 17,4 μέτρων σκάφος διέθετε πριτσινωτό κύτος και τρεις λέβητες που έκαιγαν κάρβουνο. Ως «Fort Glenora» συμμετείχε κατά τη διάρκεια του πολέμου σε πενήντα τέσσερις νηοπομπές. Τον Ιούνιο του 1943 πραγματοποίησε τον πρώτο του υπερατλαντικό διάπλου, από την Νέα Υόρκη στο Λίβερπουλ και από εκεί μετέβη στο Γιβραλτάρ και το Πορτ Σάιντ. Συνέχισε να συμμετέχει σε νηοπομπές μεταξύ Βρετανίας, Μεσογείου, βόρειας Αφρικής και ανατολικών ακτών των ΗΠΑ, μέχρι το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου που το βρήκε στην Ινδία.

Το «African Marquis» ως πρώην George K.

Το 1950 εκποιήθηκε και περιήλθε στην N.G.Kyriakides Shipping Co. Ltd. με έδρα το Λονδίνο και μετονομάστηκε «George K». Προτού ξεκινήσει τα ταξίδια του, το σκάφος στάλθηκε στα ναυπηγεία όπου μετατράπηκε για να καίει πετρέλαιο στους λέβητες του. Το 1956 το σκάφος ύψωσε σημαία Λιβερίας κατόπιν πώλησης του στην ιταλικών συμφερόντων West Africa Navigation Ltd. και μετονομάστηκε «African Marquis».

Στις 25 Φεβρουαρίου 1958 βυθίστηκε στη νησίδα Πλατή, ενώ μετέφερε μετάλλευμα από τη Μόρφου της Κύπρου στο Αμβούργο.

Την επομένη ημέρα το πλοίο έσπασε σε δυο τμήματα και βυθίστηκε, οπότε εγκαταλείφθηκε ως τεκμαρτή κατασκευαστική απώλεια.

Το πολύτιμο φορτίο του ανελκύστηκε από την εταιρία ναυαγιαιρεσιών των αδελφών Ξηραδάκη. Δυο δύτες που συμμετείχαν στις εργασίες ήταν οι αδελφοί Θεόφιλος και Νικήτας Κλήμης, ένα δυναμικό δίδυμο που είχε στον απολογισμό του την ανέλκυση δεκάδων ναυαγίων. Ο ίδιος θα ανέφερε ότι τα κουβούσια των αμπαριών βρίσκονταν στα 20-22 μέτρα βάθους και πως είχε χρειαστεί να κοπούν τμήματα που εμπόδιζαν στην ανέλκυση του φορτίου χαλκού, το οποίο κατόπιν μεταφέρθηκε στα Πηγάδια της Καρπάθου.

Στο βυθό του Αιγαίου

«Το βυθισμένο “African Marquis” μήκους 134 μέτρων ξεπροβάλλει από τα 32 μέτρα βάθος εντυπωσιάζοντας τον δύτη με τον όγκο του. Παρατηρώντας προσεκτικά κάποιος θα διαπιστώσει ότι τα ελάσματα είναι πριτσινωτά στο κύτος. Η πλώρη προκαλεί δέος καθώς ακουμπάει με έμπλωρη κλίση στον βυθό, ενώ η καδένα της άγκυρας κρέμεται στο κατάστρωμα», λέει ο Κώστας Θωκταρίδης ο οποίος, εκτός επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας Planet Blue, πραγματοποίησε την ιστορική και αρχειακή έρευνα μαζί με τον Άρη Μπιλάλη.

Οπτικά, η βασική διαφοροποίηση τους ήταν στη διάταξη του κομοδέσιου τους που ήταν σε μια ενιαία δομή

«Μεγάλο μέρος του κύτους έχει καταπέσει στο βυθό και ανάμεσα στην πλώρη και το κομοδεσίου βρίσκονται διάσπαρτες λαμαρίνες, και σωληνώσεις από το άλλοτε δίκτυο ατμού. Η πρύμνη του ναυαγίου είναι ανεστραμμένη με το κατάστρωμα να ακουμπάει το βυθό. Η προπέλα δεν βρίσκεται στη θέση τους μιας και η υψηλή αξία της την κατέστησε έναν από τους πρώτους στόχους των ανελκυστών» προσθέτει ακόμη. Όσο για το θέαμα, κάθε άλλο παρά αδιάφορο μπορεί να αφήσει τον επισκέπτη: «Ο χώρος του ναυαγίου βρίθει από θαλάσσια ζωή προσφέροντας στον δύτη μια σπάνια καταδυτική εμπειρία με την υποβρύχια ορατότητα να ξεπερνά τα τριάντα μέτρα».

Ένας από τους λέβητες

Εσωτερική εικόνα από την πρύμνη του ναυαγίου

Η πρύμνη του ναυαγίου είναι ανεστραμμένη με το κατάστρωμα να ακουμπάει το βυθό

Η ανεστραμμένη πρύμνη του ναυαγίου

Η μπανιέρα από την καμπίνα του καπετάνιου

Η πλώρη προκαλεί δέος καθώς ακουμπάει με έμπλωρη κλίση στον βυθό, ενώ η καδένα της άγκυρας κρέμεται στο κατάστρωμα

Η γέφυρα του πλοίου εσωτερικά

Εσωτερική άποψη από το πλωριό αμπάρι

  • Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ/Δ.Π.
  • Φωτογραφίες και βίντεο: Αρχείο Κώστα Θωκταρίδη.
ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Καλυμμένες από νερό οι σιδηροδρομικές ράγες στην περιοχή του Δομοκού (φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ/Γ. Παλαμιώτης)
ΕΛΛΑΔΑ

Κακοκαιρία «Byron»: Πλημμύρες στον Δομoκό – Διακόπηκαν μέχρι νεοτέρας τα δρομολόγια των τρένων

6/12/2025 - 12:00μμ
Στην επαρχιακή οδό Κατερίνης – Δίου, στο ύψος της διασταύρωσης που οδηγεί προς το κλειστό Γυμναστήριο του Αγίου Σπυρίδωνα, η ορμή των νερών ήταν τόσο δυνατή, που προκάλεσε ζημιές ακόμη και σε αντιπλημμυρικές υποδομές (φωτ.: odelalis.gr)
ΕΛΛΑΔΑ

Κακοκαιρία «Byron»: Πλημμυρισμένοι δρόμοι και διακοπές κυκλοφορίας σε Πιερία, Χαλκιδική και Ημαθία

6/12/2025 - 10:53πμ
Φουσκωμένα τα νερά του ποταμού Ενιπέα (φωτ.: glomex)
ΕΛΛΑΔΑ

Κακοκαιρία «Byron»: Υπερχείλισε ο ποταμός Ενιπέας – Μηνύματα του 112 για εκκένωση και ετοιμότητα

6/12/2025 - 9:09πμ
(Φωτ.: EUROKINISSI/Τατιάνα Μπόλαρη)
ΕΛΛΑΔΑ

Με βροχές και καταιγίδες μέχρι το μεσημέρι μάς αποχαιρετά η κακοκαιρία «Byron»

6/12/2025 - 8:02πμ
Η Κίμπερλι Γκίλφοϊλ (κέντρο) με το προσωπικό του γενικού προξενείου των ΗΠΑ στη Θεσσαλονίκη (φωτ.: facebook/Kimberly Guilfoyle)
ΕΛΛΑΔΑ

Κ. Γκιλφόιλ από τη Θεσσαλονίκη: Η Βόρεια Ελλάδα είναι η κινητήρια δύναμη της οικονομικής ανάπτυξης – Τι είπε για το προξενείο

5/12/2025 - 11:29μμ
Εικόνα από το μνημείο του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου στα Εξάρχεια
(φωτ. αρχείου: Τατιάνα Μπόλαρη/ EUROKINISSI)
ΕΛΛΑΔΑ

Αλέξανδρος Γρηγορόπουλος: Πορείες μνήμης για τη 17η επέτειο από τη δολοφονία του – Θα κλείσουν σταθμοί του μετρό

5/12/2025 - 7:48μμ
Μπλόκο με όλα τα... κομφόρ
ΕΛΛΑΔΑ

Στου Ε65 το μπλόκο: Χριστουγεννιάτικο δέντρο, σόμπα και χαλί με πρόβατα! – Το αγροτικό Airbnb

5/12/2025 - 7:14μμ
(Φωτ. αρχείου: ΑΠΕ-ΜΠΕ)
ΕΛΛΑΔΑ

ΕΦΕΤ: Ανάκληση του «Kinder Μix 3D pop-up» και προϊόντος με φιλέτο γαύρου

5/12/2025 - 5:30μμ
Χημικά από τα ΜΑΤ εναντίον των αγροτών και των κτηνοτρόφων, στα Πράσινα Φανάρια Θεσσαλονίκης. Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου 2025   (φωτ.: ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ / Βασίλης Βερβερίδης)
ΕΛΛΑΔΑ

Θεσσαλονίκη: Στα Πράσινα Φανάρια οι αγρότες – Μπλόκο της ΕΛΑΣ και χημικά

5/12/2025 - 2:23μμ
Στη Νίκαια της Λάρισας (φωτ.: EUROKINISSI)
ΕΛΛΑΔΑ

Ανυποχώρητοι οι αγρότες της Θεσσαλίας: Μπλόκα, αποκλεισμοί και εκτροπές κυκλοφορίας στη Νίκαια

5/12/2025 - 1:59μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Καλυμμένες από νερό οι σιδηροδρομικές ράγες στην περιοχή του Δομοκού (φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ/Γ. Παλαμιώτης)

Κακοκαιρία «Byron»: Πλημμύρες στον Δομoκό – Διακόπηκαν μέχρι νεοτέρας τα δρομολόγια των τρένων

26 λεπτά πριν
(Φωτ.: facebook/Πολιτιστικός Σύλλογος «Νέας Αμισού»)

Οι Πόντιοι της Νέας Αμισού ετοιμάζονται για μεγάλο γλέντι

59 λεπτά πριν
Στην επαρχιακή οδό Κατερίνης – Δίου, στο ύψος της διασταύρωσης που οδηγεί προς το κλειστό Γυμναστήριο του Αγίου Σπυρίδωνα, η ορμή των νερών ήταν τόσο δυνατή, που προκάλεσε ζημιές ακόμη και σε αντιπλημμυρικές υποδομές (φωτ.: odelalis.gr)

Κακοκαιρία «Byron»: Πλημμυρισμένοι δρόμοι και διακοπές κυκλοφορίας σε Πιερία, Χαλκιδική και Ημαθία

2 ώρες πριν
Ο μητροπολιτικός ναός του Αγίου Νικολάου στην Αρτάκη (φωτ.: αρχείο Κώστα Υψηλάντη)

Αρτάκη: Στη σκιά του Αγίου Νικολάου, εκεί όπου η πίστη έχτισε την ταυτότητα μιας πόλης

2 ώρες πριν
(Φωτ.: pixabay.com/users/dji-agras-12491421/)

Ο νέος φεουδάρχης

3 ώρες πριν
Φουσκωμένα τα νερά του ποταμού Ενιπέα (φωτ.: glomex)

Κακοκαιρία «Byron»: Υπερχείλισε ο ποταμός Ενιπέας – Μηνύματα του 112 για εκκένωση και ετοιμότητα

3 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign