pontosnews.gr
Κυριακή, 9/11/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Φώτης Κόντογλου: Το λογοτεχνικό του έργο έχει μυστήριο, πειρατεία και εικαστική ομορφιά

Και το αναγνωστικό κοινό μπορεί να το ανακαλύψει εκ νέου, με αφορμή τα 100 χρόνια από τον ερχομό του στην Ελλάδα από τη Μικρασία

11/06/2022 - 1:39μμ
(Πηγή: Αρχείο ΕΡΤ)

(Πηγή: Αρχείο ΕΡΤ)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Το 2022 δεν είναι μόνο μία χρονιά αναστοχασμού για τα αίτια που οδήγησαν στη Μικρασιατική Καταστροφή, είναι και μία χρονιά κατά την οποία τιμώνται οι Μικρασιάτες πρόσφυγες που ξεριζωμένοι ήρθαν στην Ελλάδα και την μπόλιασαν. Ένας από αυτούς ο Φώτης Κόντογλου – ο πεζογράφος και ζωγράφος γεννήθηκε το 1895 στο Αϊβαλί και έφυγε το 1922 με ένα καΐκι, έχοντας πάρει μέρος στην αποτυχημένη Μικρασιατική Εκστρατεία.

Έτσι φέτος κλείνει εκατονταετία από τον ερχομό στην Ελλάδα. Αυτή τη λογοτεχνική επέτειο τιμούν οι εκδόσεις Μεταίχμιο επανεκδίδοντας αναστατικά (φωτομηχανικά) το πεζογραφικό του έργο, με φιλολογική πρωτοβουλία και επιμέλεια του Σταύρου Ζουμπουλάκη.

Ήδη έχουν κυκλοφορήσει η νουβέλα Πέδρο Καζάς και η συλλογή διηγημάτων και μεταφρασμάτων Βασάντα (άνοιξη στα σανσκριτικά, αν και πολλά κείμενα του βιβλίου αποτελούν μεταφράσεις ιερών πηγών). Θ’ ακολουθήσουν τα βιβλία Ο Θεός Κόνανος, Ιστορίες και Περιστατικά, και Το Αϊβαλί, η πατρίδα μου.

Σύμφωνα με τον Σταύρο Ζουμπουλάκη, για το έργο του Φώτη Κόντογλου υπάρχει τεράστια… εκδοτική ακαταστασία, οπότε τώρα είναι μια ευκαιρία ώστε το αναγνωστικό κοινό να τον γνωρίσει συστηματικά ως πεζογράφο.

Ζωγράφος, αγιογράφος, «εξιστορητής» ναών, μεταφραστής του Ντάνιελ Ντεφόε, του Ροβινσώνα Κρούσου και του Μπλεζ Πασκάλ (μεταξύ άλλων), και ιδιόρρυθμος πεζογράφος, πολύ διαφορετικός από τους κατά τι νεότερούς του συναδέλφους του της γενιάς του 1930, ο Φώτης Κόντογλου υπήρξε ένας άνθρωπος βαθιάς δυτικής παιδείας.

(Πηγή: Πανδέκτης)

Σπούδασε ζωγραφική κοντά στους Γάλλους ιμπρεσιονιστές στο Παρίσι, αγάπησε την αγγλική λογοτεχνία και επηρεάστηκε ακόμα και στη βυζαντινής τεχνοτροπίας ζωγραφική του από τον πριμιτιβισμό των ιμπρεσιονιστών, καταργώντας την προοπτική και παίζοντας εμπνευσμένα με τα χρώματα.

Όσο κι αν αργότερα έβαλε στο στόχαστρό του τη Δύση αναλαμβάνοντας την υπεράσπιση του ελληνοκεντρισμού και της ορθοδοξίας, η αγωγή και η καλλιτεχνική του συνείδηση δεν απέβαλαν ποτέ τις δυτικές τους ρίζες.

Αυτό το καταλαβαίνει κάποιος καλύτερα διαβάζοντας το έργο Πέδρο Καζάς (1920), όπου ο συγγραφέας αναβιώνει την ιστορία του Ροβινσώνα με ένα ταξίδι στον Ινδικό Ωκεανό. Εκεί ο πρωταγωνιστής, ο Πορτογάλος Βάκα Γκάβρο (υποτίθεται πως ο Φώτης Κόντογλου ανακαλύπτει ένα ξεχασμένο χειρόγραφό του), συναντά κατά τον 19ο αιώνα σαν μέσα σε όνειρο –ή σαν μέσα σε παραίσθηση– τον Ισπανό κουρσάρο του 15ου και του 16ου αιώνα Πέδρο Καζάς.

Η Πορτογαλία, η Ισπανία, οι πειρατές και τα ερημονήσια κυριαρχούν στον διεσταλμένο ιστορικό χρόνο της νουβέλας, υποδεικνύοντας και τον πρόδρομα νεωτερικό της χαρακτήρα (τον «δείχνει» το τέχνασμα της ανεύρεσης του λησμονημένου χειρόγραφου), σε μια αφήγηση η οποία είναι πιθανόν να αντλεί την έμπνευσή της και από τα αποθέματα της γοτθικής παράδοσης τρόμου, μυστηρίου και μεταφυσικών παρουσιών.

Η συγχώνευση πραγματικού και φανταστικού χρόνου, οι τρομώδεις αμφιβολίες του Γκάβρο γύρω από το πρόσωπο του Πέδρο Καζάς, το κλίμα διαρκούς περιπέτειας και η υπόγεια επαφή με τον Ντάνιελ Ντεφόε, σε ένα κείμενο όπου η ελληνική λογοτεχνία συνομιλεί συνεχώς με τις ευρωπαϊκές αναφορές της, δείχνουν από τη μία την προχωρημένη γραφή του Φώτη Κόντογλου και από την άλλη την απόστασή της από το αστικό μυθιστόρημα της γενιάς του 1930.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται και τα πεζά Βασάντα (1924), τα οποία συστεγάζουν μεταφραστικό έργο και πρωτότυπα κείμενα στον ίδιο τόμο (ένα ακόμα νεωτερικό στοιχείο), με έναν πρωταγωνιστή ο οποίος ζει σε έναν κάπως αξεκαθάριστο κόσμο, υπομένοντας ανοίκειες καταστάσεις, συναντώντας παράξενα πρόσωπα και επισκεπτόμενος ελαφρώς σκοτεινούς ή και εξωτικούς τόπους.

Σε αυτό το έργο υπάρχει μια ολοζώντανη, χυμώδης και κάθε άλλο παρά μηχανική χρήση της δημοτικής γλώσσας (όπως και στο Πέδρο Καζάς), ενώ ο αναγνώστης αντιλαμβάνεται την αγάπη των ηρώων για την ομορφιά της φύσης, για τη μοναξιά και για το ησυχαστήριο του Αγίου Όρους, όπως και τις μεταφραστικές διασταυρώσεις του Ροβινσώνα Κρούσου (πάλι ο Ντάνιελ Ντεφόε), του Ιωβ, των Ψαλμών του Δαβίδ και του Σαίξπηρ.

Όμως πάνω απ’ όλα το έργο έχει πρωτοτυπία, το απρόσμενο και το απροσδόκητο της ομιχλώδους πλοκής, καθώς και το υποβλητικό ύφος του Φώτη Κόντογλου τόσο ως προς τη γλωσσική όσο και ως προς την εικονογραφική του έκφραση (έχει εικονογραφήσει ο ίδιος τόσο το Βασάντα όσο και το Πέδρο Καζάς).

«Ο κόσμος είναι πάντα καινούργιος μπροστά μου… Σβήνω τ’ αφτί μου σε τούτο το γενναίο και γλυκό κόχλασμα. Η ψυχή τρέφεται απ’ την αδιάφορη κι’ αυστηρή αυτή νότα που σιγολαλεί κατάντικρυ στα τιποτένια κι’ ανόητα ανθρώπινα καθέκαστα. Η ζεστή πνοή της πλάσης μού δίνει ελπίδα, κάθε φορά που θα χάσω την εχτίμηση στον εαυτό μου, χάνοντάς την για τους ομοίους μου», γράφει.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Η εξωτερική είσοδος του Ταξιάρχη. Το καμπαναριό που έστεκε πάνω από αυτήν κατεδαφίστηκε (φωτ.: Στρατής Μπαλάσκας)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Ταξιάρχης, ο Αϊστράτγους του Αϊβαλιού – Η κρυφή πρώτη Ανάσταση πριν από την κόλαση του Διωγμού

8/11/2025 - 10:43πμ
(Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Κωνσταντινούπολη: Το Γενικό Προξενείο της Ελλάδας τίμησε τον «γεφυροποιό» Μίκη Θεοδωράκη

7/11/2025 - 12:02μμ
Επίσκεψη του Δημήτρη Κουτσούμπα στο Μουσείο Προσφυγικού Ελληνισμού, Τετάρτη 5 Νοεμβρίου 2025 (φωτ.: 
EUROKINISSI / Δανάη Δαυλοπούλου)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Ο Κουτσούμπας στο Μουσείο Προσφυγικού Ελληνισμού στη Νέα Φιλαδέλφεια – «Είμαστε όλοι πρόσφυγες εξ αγχιστείας»

5/11/2025 - 6:48μμ
Στιγμιότυπο από την προβολή του ντοκιμαντέρ «Φως Καππαδοκίας» στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής (φωτ.: Facebook / Ίδρυμα Ιστορικών Μελετών)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Οι Άγιοι Αρσένιος και Παΐσιος και η πορεία του ελληνισμού της Καππαδοκίας – Νέες προβολές του ντοκιμαντέρ του ΙΔΙΣΜΕ

4/11/2025 - 3:37μμ
(Φωτ.: facebook.com/epicharis8)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Προσφυγικά σωματεία και ενώσεις του δήμου Νίκαιας – Αγ. Ι. Ρέντη τίμησαν τα 1.700 χρόνια από την Α’ Οικουμενική Σύνοδο στην ομώνυμη πόλη της Βιθυνίας

3/11/2025 - 10:14μμ
Ο Γιώργος Δάμπασης στο ρόλο του Ελευθέριου Βενιζέλου στο δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ «Βενιζέλος, αγώνας για τη Μικρά Ασία» (φωτ.: ΕΡΤ)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Βόλος: Το ντοκιμαντέρ «Βενιζέλος, αγώνας για τη Μικρά Ασία» σε ειδική προβολή στη Νέα Ιωνία

3/11/2025 - 7:11μμ
(Φωτ.: facebook / Erini – Κωνσταντίνος Γκεκόπουλος)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Ερήνη Τορνεσάκη: Μια Μικρασιάτισσα Κρητικοπούλα στα βραβεία Grammy, με ριζίτικο τραγούδι

2/11/2025 - 12:50μμ
Στεφάνια από ευέλπιδες στην προτομή του Γιώργου Κουβελίδη, στην τελετή των αποκαλυπτηρίων (φωτ.: Δήμος Δυτικής Λέσβου)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Γιώργος Κουβελίδης: Μια προτομή για να θυμίζει τη θυσία του 19χρονου προσφυγόπουλου από τη Σμύρνη

1/11/2025 - 2:25μμ
Το εξώφυλλο του διπλού CD
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Σκοποί και τραγούδια από το Σεβντίκιοϊ της Σμύρνης σε μια πολύτιμη έκδοση

1/11/2025 - 10:34πμ
(Φωτ.: facebook/Εστία Νέας Σμύρνης)
ΠΟΛΙΤΙΚΑ - ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ

Εστία Νέας Σμύρνης: Μια βραδιά μνήμης και συγκίνησης, με αφιέρωμα στη Σοφία Βέμπο

31/10/2025 - 8:18μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

(Φωτ. αρχείου: EUROKINISSI / Γιώργος Κονταρίνης)

Hellenic Train: Ακινητοποιήθηκε και πάλι αμαξοστοιχία στο δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη

8 ώρες πριν

Ελευσίνα: Παρουσίαση του βιβλίου «1922, Καταστροφή – Μια φωτογραφία διηγείται την ιστορία της»

8 ώρες πριν
Μετά το μακελειό στα Βορίζια Ηρακλείου Κρήτης (φωτ.: EUROKINISSI / Στέφανος Ραπάνης)

Βορίζια: «Δηλητήριο» ΟΠΕΚΕΠΕ πίσω από τη φονική σκανδάλη; – Το νέο σενάριο που διερευνούν οι Αρχές

9 ώρες πριν
Ο ποιητής Δημήτρης Τσαλουμάς (φωτ.: ΓΑΚ / Ροδιακή)

Δημήτρης Τσαλουμάς: Ο σπουδαίος Δωδεκανήσιος ποιητής της διασποράς συνεχίζει να εμπνέει

9 ώρες πριν
(Φωτ.: EUROKINISSSI / Γιάννης Αγγελάκης)

Χανιά: Κατέρρευσε μπαλκόνι στο κέντρο της πόλης – Από τύχη δεν υπήρξαν θύματα

10 ώρες πριν
(Φωτ.: EUROKINISSI / Αργυρώ Αναστασίου)

Hellenic Championship: O Νόβακ Τζόκοβιτς έσπασε στην Αθήνα τα όρια με τον 101ο τίτλο του

10 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign