pontosnews.gr
Σάββατο, 6/09/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Μάρθα Βούρτση: Η σπουδαία ρολίστρια με την αυστηρή ρωσική ανατροφή (photos-video)

Η γυναίκα του πόνου, του γέλιου, του ταλέντου και της μεγάλης ψυχής γεννήθηκε στις 12 Οκτωβρίου 1937. Του Σπύρου Δευτεραίου

12/10/2021 - 7:02μμ
(Φωτ.: Facebook / Παλιός ελληνικός κινηματογράφος)

(Φωτ.: Facebook / Παλιός ελληνικός κινηματογράφος)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Γεννήθηκε σαν σήμερα, 12 Οκτωβρίου 1937, επτά χρόνια πριν από την απελευθέρωση της Αθήνας από τους Γερμανούς. Και ήταν μία επέτειος που η Μάρθα Βούρτση ανέφερε συχνά, γιατί αισθανόταν πολύ περήφανη. (Ασχέτως που μετά δεν έκρυβε την πικρία της για τη χώρα και πού είχε οδηγηθεί τα τελευταία χρόνια.)

«Δεν διαμαρτύρομαι γιατί αφαιρέσανε τα λεφτά από την τσέπη μου, αλλά γιατί η χώρα μου έχει γίνει ξεφτίλα», δήλωσε σε μία από τις τελευταίες συνεντεύξεις της, στη Σμαράγδα Μιχαλιτσιάνου.

Αυλαία και πάμε

Η κόρη του μαέστρου Μιχάλη Βούρτση –που ήταν ένας εκ των ιδρυτών της Λυρικής Σκηνής– μεγάλωσε σε δύσκολα για τη χώρα χρόνια, αλλά με φροντίδα και τέχνη. Και με μαθήματα πιάνου. Η ζωγράφος μητέρα της και η αυστηρή ρωσική ανατροφή (οι δικοί της ήρθαν από την Οδησσό) συντέλεσαν στη διαμόρφωση της κουλτούρας αλλά και της προσωπικότητάς της.

Και θα την οδήγησαν σε ό,τι πιο πρωτοποριακό συνέβαινε τότε στο ελληνικό θέατρο: Στον Κάρολο Κουν. Το 1957 έκανε το ντεμπούτο της στον Πλούτο του Αριστοφάνη. Αλλά ο κινηματογράφος καραδοκούσε.

Σε παιδική ηλικία στο θέατρο της Επιδαύρου με οικογενειακούς φίλους (φωτ.: Facebook / Παλιός, κλασσικός ελληνικός κινηματογράφος)

«Εγώ είμαι της βιοτεχνίας. Η Αλίκη ήταν της βιομηχανίας»

Νέα, ταλαντούχα, όμορφη, αλλά χωρίς το φιζίκ –και το κόλλημα, όπως αποδείχθηκε– της ενζενί. Επιτέλους, μία νεαρή ρολίστρια.

Και η αρχή έγινε με ταινιάρα και ρολάρα: Η Τούλα στα Κίτρινα γάντια, η οποία γίνεται κωμική χωρίς να καταφεύγει σε μούτες και τσαχπινιές.

https://www.youtube.com/watch?v=lkp69vcX86w

Αλλά και στον Σκληρό άντρα που έρχεται λίγο μετά φαίνεται η υπόγεια κωμικότητά της.

Από την άλλη, στο ξεχασμένο Ραντεβού της Κυριακής κλέβει την παράσταση στον δραματικό ρόλο μιας αδίστακτης γυναίκας, χωρίς να καταφεύγει στο στράβωμα των ματιών ή στο δάγκωμα των χειλιών.

(Φωτ.: Facebook / Παλιός, κλασσικός ελληνικός κινηματογράφος)

Και κάπου εκεί εμφανίζεται το τόσο άδικα περιφρονημένο λαϊκό μελό. Και ξεκινά με τον Ερρίκο Θαλασσινό στο Ορφανή στα ξένα χέρια. Και σιγά-σιγά, ταινία την ταινία, η Μάρθα Βούρτση γίνεται η βασίλισσα του είδους.

Όχι, δεν ήταν σπουδαίες ταινίες, γι’ αυτό και στην πορεία ξεχάστηκαν. Εκείνη όμως έμεινε.

Γιατί ήταν η καλύτερη, και γιατί ακόμα και σε μικρές, ταπεινές ταινίες που αρκετές φορές δεν βρήκαν καν τον δρόμο για την πρώτη προβολή το ταλέντο δεν κρυβόταν.

Και γνωρίζοντας πού παίζει τίμησε αυτό που της πρότειναν. «Έκλαιγα όταν πληρωνόμουν» δήλωσε πολλά χρόνια αργότερα.

Διαθέτοντας και σωστή φωνή, ερμήνευσε και αρκετά λαϊκά τραγούδια της εποχής:

https://www.youtube.com/watch?v=E80MfJPdldw

Και όταν την ξαναφώναξαν στη «Φίνος φιλμ» για μελό την φώναξαν, το Πεθαίνω κάθε ξημέρωμα:

«Εγώ ήμουν της βιοτεχνίας. Η Αλίκη ήταν της βιομηχανίας», είπε το 1988 σε συνέντευξή της κάνοντας και πλάκα με τους ρόλους που υποδύθηκε.

Και μπορεί το κοινό στο σινεμά να έβλεπε Το φυλαχτό της μάνας ή τη Μάρθα, τη γυναίκα του πόνου, όμως το θεατρικό κοινό έβλεπε μία άλλη. Η Μάρθα Βούρτση συνεργαζόταν με μερικές από τις ποιοτικότερες θεατρικές σκηνές της εποχής (Κυκλικό Θέατρο του Λεωνίδα Τριβιζά, Πορεία του Αλέξη Δαμιανού, Μεταλλείο του Τίτου Βανδή, Θίασος Έλλης Λαμπέτη).

Με τον Νίκο Ξανθόπουλο και τον Βασίλη Καΐλα σε κινηματογραφική σκηνή (φωτ.: Facebook / Παλιός, κλασσικός ελληνικός κινηματογράφος)

Με την Έλλη Λαμπέτη και τον μικρό Ανδρέα Συρογιάννη στο θεατρικό Φράνκι, το 1969 (φωτ.: Facebook / Θέατρα που έκλεισαν)

Το ρώσικο πείσμα, το μυαλό αλλά και η αισθητική που την διέκριναν, λειτούργησαν. Και όταν το οικοδόμημα του ελληνικού σινεμά κατέρρευσε, η Μάρθα Βούρτση δεν έσβησε, αλλά παρέμεινε αυτό που γνώριζαν οι άνθρωποι του χώρου: Μία σπουδαία ρολίστρια, μία μεγάλη ηθοποιός.

Μα τι κωμίκα είναι αυτή;

1981. Η Αλίκη Βουγιουκλάκη ανέβασε το παιδικό μιούζικαλ Άννι. Και η Μάρθα Βούρτση έκλεψε την παράσταση ως αλκοολική, φιλήδονη και ολίγον αδίστακτη, Μις Χάνιγκαν. Η διευθύντρια του ορφανοτροφείου.

Με τον αξέχαστο Τάσο Περζικιανιδη στην Άννι (φωτ.: Facebook/ Θέατρα που έκλεισαν)

Είναι η ίδια γυναίκα που μια δεκαετία έκανε τις λαϊκές συνοικίες να «μουλιάζουν» στο κλάμα. Και είναι η ίδια ηθοποιός που το 1987, μετά το θάνατο του δασκάλου της Καρόλου Κουν, ενώθηκε με συναδέλφους της γενιάς της, αλλά και νεότερους, για μία μοναδική παράσταση. Τα Θεϊκά λόγια εγκαινίασαν τη σκηνή του Θεάτρου Τέχνης στη Φρυνίχου.

Είναι η ίδια ηθοποιός που στα χρόνια της ιδιωτικής τηλεόρασης «κέντησε» σε ρόλο μητέρας σε κωμωδίες.

Και η νέα γενιά, που δεν γνώρισε τα μελό της, τη λάτρεψε και την εκτίμησε ως μία από τις καλύτερες κωμικούς. Και σε αυτή την περίπτωση, όμως, έκανε ό,τι στα χρόνια του κινηματογράφου: Μπορεί στην τηλεόραση να είχε ρόλο στις Θανάσιμες πεθερές, αλλά στο θέατρο έπαιζε στο Τα δέντρα πεθαίνουν όρθια.

Ο άντρας της ζωής της

To 1965 στα γυρίσματα του Είμαι μία δυστυχισμένη η Μάρθα Βούρτση γνώρισε την… ευτυχία. Και συγκεκριμένα τον Ξενοφώντα Φιλέρη. Ο σπουδαίος ποιητής και στιχουργός τότε δούλευε ως μακιγιέρ στο φιλμ.

Και προέκυψε έρωτας που κράτησε για σχεδόν μισό αιώνα, αφού τους χώρισε μόνο ο θάνατος του, το 2014.

Έζησαν αλλά και δημιούργησαν μαζί. Συγκεκριμένα ίδρυσαν, μεταξύ άλλων, την εταιρεία παραγωγής «Μάρθα φιλμ» μέσω της οποίας έκαναν πέντε ταινίες. Αλλά ως άνθρωποι που δεν τα πήγαιναν καλά με τα οικονομικά, το 1967 η εταιρεία έκλεισε.

https://www.youtube.com/watch?v=lv1AhNL0tAg&t=493s

Ξέχωρα όμως από τα επιχειρηματικά τους, η ηθοποιός και ο άνθρωπος που εκτός από μοναδικά τραγούδια είχε γράψει το σπουδαίο –και αυτοβιογραφικό– βιβλίο Οι σαλταδόροι του Βύρωνα έζησαν μια ζωή κυριολεκτικά κοινή.

Γι’ αυτό και ο χαμός του την απομόνωσε απ’ όλους και απ’ όλα. Σίγουρα η Μάρθα Βούρτση δεν είναι γυναίκα που ζει αναπολώντας το παρελθόν. Έχει γνώση, συναίσθηση, ενημερώνεται, διαβάζει. Απλά έχει κατεβάσει την αυλαία και έχει αφήσει πίσω της την ιστορία και το μύθο της.

Σπύρος Δευτεραίος

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Ο Μίκης Θεοδωράκης το 1978, στο Άμστερνταμ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Νέα Σμύρνη: Καθιερώνεται ετήσιο Φεστιβάλ «Μίκης Θεοδωράκης» – Πρεμιέρα την Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου

5/09/2025 - 1:47μμ
(Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Αχιλλέας Χήρας)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Θεσσαλονίκη: Αποκαταστάθηκαν και παραδόθηκαν από το ΥΠΠΟ τέσσερις οθωμανικές κρήνες στην Άνω Πόλη

5/09/2025 - 9:10πμ
Ο θερινός κινηματογράφος «Ζέφυρος» λειτούργησε αρχικά στην πλατεία Αριστοτέλους, από το 1945 έως το 1961 και πλησίον των υπαίθριων γηπέδων της ΧΑΝΘ από το 1964 έως το 1983 (φωτ.: thessalonikicinemas.gr)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΑΠΘ: Πέντε δεκαετίες με τις μεγάλες οθόνες της Θεσσαλονίκης σε μια ιστοσελίδα

1/09/2025 - 1:20μμ
(Πηγή: facebook.com/ Ρίκα Διαλυνά)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ρίκα Διαλυνά: Η απομόνωση στην Κρήτη, η ήρεμη ζωή στα 91 της χρόνια και η χαρά για το δισέγγονο

31/08/2025 - 4:41μμ
«Ο Στέλιος δεν έλεγε ότι είναι Έλληνας, έλεγε ότι είναι Πόντιος. Θεωρούσε ότι το να είσαι Πόντιος ήταν σπουδαιότερο από το να είσαι Έλληνας», είπε ο δημοσιογράφος Γιώργος Λιάνης (πηγή: «Στέλιος Καζαντζίδης: Δεν με σβήνει κανένας»/ Εκδόσεις «Ινφογνώμων»)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Στέλιος Καζαντζίδης: Δεν με σβήνει κανένας»: Ο Πόντιος καλλιτέχνης που κατάφερε όσα κανείς, χωρίς να έχει ανάγκη κανέναν – Η ιστορία ενός θρύλου

27/08/2025 - 9:17μμ
Αίθουσες συμποσίου της παλαίστρας στο βασιλικό γυμνάσιο της αρχαίας Μίεζας (φωτ.: ΥΠΠΟ)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Το βασιλικό γυμνάσιο της αρχαίας Μίεζας, ένα μνημειακό συγκρότημα για την ελίτ της Μακεδονίας

27/08/2025 - 5:42μμ
Ο Γρηγόρης Βαλτινός υποδύεται τον «Αλέξη Ζορμπά» στην παράσταση «Ο Βίος και η Πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά», του Νίκου Καζαντζάκη, στο Αρχαίο Θέατρο Άργους (φωτ. αρχείου: EUROKINISSI / Βασίλης Παπαδόπουλος)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ο ξεχωριστός Γρηγόρης Βαλτινός: Τα 70ά γενέθλια, η οικογένεια, η πληγή που δεν έκλεισε ποτέ και η αγάπη στον Πόντο

27/08/2025 - 2:51μμ
Η «οικία Κοκοβίκου» όπως είναι σήμερα (φωτ.: EUROKINISSI/Μιχάλης Παπανικολάου)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Σε χώρο πολιτισμού μετατρέπεται η «οικία Κοκοβίκου» στην Πλάκα

26/08/2025 - 7:30μμ
Η αξέχαστη τραγουδίστρια Ρίτα Σακελλαρίου στο σπίτι της (φωτ.: Panorama Press / Eurokinissi)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Όταν η Ρίτα Σακελλαρίου τραγουδούσε «Ιστορία μου, αμαρτία μου» στον Εξορκιστή – Η σκηνή της θρυλικής ταινίας τρόμου με τις 10 υποψηφιότητες για Όσκαρ

25/08/2025 - 2:15μμ
Η «οικία Κοκοβίκου» το 2025 και το 1971
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΥΠΠΟ: Η «οικία Κοκοβίκου» μετατρέπεται σε χώρο προβολής ελληνικών ταινιών

25/08/2025 - 1:18μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Στιγμιότυπο από τις διαδηλώσεις στην πλατεία ΧΑΝΘ, έξω από τη ΔΕΘ και το Βελλίδειο (φωτ.: ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/Βασίλης Βερβερίδης)

Έξω από το Βελλίδειο διαδηλώνουν τα συνδικάτα, μέσα η ομιλία Μητσοτάκη – Δείτε ζωντανά

4 λεπτά πριν
Αγιασμός της ομάδας μπάσκετ του Πανιωνίου και ανοιχτή προπόνηση (φωτ.: EUROKINISSI / Klodian Lato)

Πανιώνιος: Συγκινητικό βίντεο για τα εισιτήρια διαρκείας, με αναφορές στη Μικρασιατική Καταστροφή

36 λεπτά πριν
Επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη στην 89η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Σάββατο 6 Σεπτεμβρίου 2025 (φωτ.: ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ / Βασίλης Βερβερίδης)

Σε δύο κατευθύνσεις η ομιλία Μητσοτάκη στη ΔΕΘ – Παροχές με αιχμή τη φορολογία

1 ώρα πριν
Παλαιστίνιοι εγκαταλείπουν την πόλη της Γάζας για να γλιτώσουν από τους ισραηλινούς βομβαρδισμούς (φωτ.: EPA / Mohammed Saber)

Γάζα: Το Ισραήλ εντείνει τους βομβαρδισμούς, πιέζει για μετακινήσεις προς «ανθρωπιστική» ζώνη

1 ώρα πριν
Από τη συναυλία του «Όλοι Μαζί Μπορούμε» για τον Στέλιο Καζαντζίδη, στο Καλλιμάρμαρο. Πέμπτη 4 Σεπτεμβρίου 2025 (φωτ.: Γραφείο Τύπου Προεδρίας της Δημοκρατίας / Θοδωρής Μανωλόπουλος)

Τα ποντιακά του Στέλιου Καζαντζίδη: Αδελφοί Τσαχουρίδη και Κλαυδία στο Καλλιμάρμαρο

2 ώρες πριν
Πυροσβεστικό ελικόπτερο και πυροσβεστικό όχημα (φωτ.: EUROKINISSI / Βασίλης Παπαδόπουλος)

Χειροπέδες σε άνδρα για 11 εμπρησμούς στην Ξάνθη

2 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign