pontosnews.gr
Δευτέρα, 17/11/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

ΑΠΘ: Οι παραστάσεις αρχαίου δράματος μέσα από τα δημοσιεύματα μιας 20ετίας (1975-1995)

Τα ψηφιοποιημένα δημοσιεύματα έχουν οργανωθεί σε μια βάση δεδομένων ελεύθερης πρόσβασης!

21/12/2020 - 10:25μμ
(Φωτ.: pixabay.com)

(Φωτ.: pixabay.com)

Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Για πρώτη φορά σε μια βάση δεδομένων βρίσκονται συγκεντρωμένες όλες οι κριτικές και τα δημοσιεύματα (περίπου 3.000 στο σύνολό τους) από 320 παραστάσεις αρχαίου δράματος που δόθηκαν στην Ελλάδα την εικοσαετία 1975-1995 από ελληνικούς και ξένους θιάσους. Την ηλεκτρονική βάση δεδομένων δημιούργησε μια ερευνητική ομάδα του Τμήματος Θεάτρου του ΑΠΘ αποτελούμενη από τον Ευθύμη Καλτσούνα, την Τώνια Καράογλου και τη Ναταλί Μηνιώτη, με ακαδημαϊκή σύμβουλο την Ελένη Παπάζογλου, αναπληρώτρια καθηγήτρια της Ιστορίας, Θεωρίας και Πρόσληψης του Αρχαίου Δράματος.

Το έργο «Κοινόχρηστη αρχαιογνωσία και παραστάσεις αρχαίου δράματος 1975-1995: Εξεικονίσεις της Αρχαιότητας στον Τύπο, από τη Μεταπολίτευση έως την αναδιαμόρφωση του βαλκανικού χάρτη», που ολοκληρώθηκε στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020, αποδελτίωσε τις θεατρικές κριτικές και τα λοιπά δημοσιεύματα σχετικά με τις παραστάσεις αρχαίου δράματος, που εμφανίστηκαν στο διάστημα αναφοράς. Τα ψηφιοποιημένα δημοσιεύματα έχουν οργανωθεί σε μια βάση δεδομένων ελεύθερης πρόσβασης.

«Η δημιουργία ηλεκτρονικών αποθετηρίων ανοικτής πρόσβασης σε ψηφιακό επιστημονικό περιεχόμενο μάς εισάγει σε μια νέα εποχή στην οποία προκύπτει η ανάγκη μεγιστοποίησης της διάχυσης της γνώσης. Μια γνώση η οποία αφενός διατηρείται και αφετέρου γίνεται προσβάσιμη τόσο στο ευρύ κοινό όσο και στην ερευνήτρια και τον ερευνητή του μέλλοντος», επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Στράτος Στυλιανίδης, αντιπρύτανης Έρευνας και Διά Βίου Εκπαίδευσης ΑΠΘ. Ειδικότερα, το συγκεκριμένο εργαλείο μπορεί να δώσει πολύ περισσότερες δυνατότητες στους φοιτητές και τις φοιτήτριες των τμημάτων Θεάτρου, καθώς όπως εξηγεί η Ελ. Παπάζογλου, «είναι πολλές οι διπλωματικές εργασίες που ασχολούνται με το θέμα της πρόσληψης του αρχαίου δράματος μέσα από τον Τύπο».

Η κρίσιμη και ενδιαφέρουσα δεκαετία του ’80
Το πρόγραμμα διερεύνησε τους όρους πρόσληψης της Αρχαιότητας στην Ελλάδα από τα μέσα της δεκαετίας του ’70 έως τα μέσα της δεκαετίας του ’90 (από τη Μεταπολίτευση έως στην ένταξη στην ΕΟΚ/ΕΕ, και από εκεί έως τον απόηχο του «Μακεδονικού»), με κύριο άξονα τη δημοσιογραφική και κριτική πρόσληψη των παραστάσεων αρχαίου δράματος, οι οποίες σε αυτήν την περίοδο πολλαπλασιάζονται και κατακτούν το μαζικό κοινό.

«Η δεκαετία του ’80 ήταν μια κρίσιμη και ενδιαφέρουσα δεκαετία καθώς στο αρχαίο δράμα καλλιεργήθηκε με μεγαλύτερη αποφασιστικότητα η διασύνδεση ανάμεσα στον λαϊκό πολιτισμό και την τραγωδία», σημειώνει η Ελένη Παπάζογλου, εξηγώντας ότι η πιο κρίσιμη «μετακίνηση» της εποχής ήταν «από μια Αρχαιότητα με χιτώνα και χλαμύδα, εικόνα που μετά το ’75 αρχίζει να φθίνει, στην ανάδυση της ιδέας του λαού ως θεματοφύλακα του έθνους».

Εκτός από τη σχέση του λαϊκού πολιτισμού με το αρχαίο δράμα, η δεκαετία του ’80 ήταν ενδιαφέρουσα και όσον αφορά την κριτική.

«Την εποχή αυτή η κριτική –ειδικά στο αρχαίο δράμα– αποτύπωνε την αντίδραση του θεατή, αλλά και διαμόρφωνε την πρόσληψή του», σημειώνει, και θυμίζει ότι εκείνην την περίοδο υπήρχαν κριτικοί θεάτρου που έγραφαν σε εφημερίδες με πολύ μεγάλες κυκλοφορίες κι έτσι η κριτική αποτελούσε κρίσιμο διαμεσολαβητή ανάμεσα στον θεατή και την παράσταση. «Τότε όλοι περίμεναν να δουν τι θα γράψουν μετά την πρεμιέρα», θυμίζει η Ελ. Παπάζογλου.

Η πολύπαθη χρηματοδότηση των ανθρωπιστικών επιστημών
Η ερευνητική ομάδα ευελπιστεί σε μια επόμενη προκήρυξη του ΕΣΠΑ ώστε να διευρύνει τη χρονική περίοδο έρευνας. Εφόσον υπάρξει νέα προκήρυξη, θα ερευνηθεί η εικοσαετία 1955-1975, δηλαδή από την ίδρυση των Επιδαυρίων έως τη Μεταπολίτευση, και μετά το 1995 έως το 2015. «Ειδικά την τελευταία δεκαετία τα πράγματα αλλάζουν ριζικά ως προς την κριτική προσέγγιση των παραστάσεων, την παραγωγή τους, αλλά και την πρόσληψη του κοινού. Θα μας ενδιέφερε να έχουμε όλη τη σειρά, για να παρακολουθήσουμε τις διακυμάνσεις», σημειώνει η Ελένη Παπάζογλου.

Η χρηματοδότηση τέτοιων ερευνών πάντα είναι ένα πρόβλημα, καθώς όπως επισημαίνει η Ελ. Παπάζογλου, «αν και την τελευταία δεκαετία υπήρξε μια αύξηση σε προκηρύξεις προγραμμάτων, οι ανθρωπιστικές επιστήμες πάντοτε παίρνουν το μικρότερο κομμάτι τις πίτας».

Θεωρείται δεδομένο ότι τα ευρωπαϊκά και εθνικά πλαίσια χρηματοδότησης δεν δίνουν ισότιμες ευκαιρίες στις ερευνητικές ομάδες όλων των επιστημονικών πεδίων.

«Αυτός είναι και ο λόγος που στις σχολές των Ανθρωπιστικών, Νομικών και Κοινωνικών Επιστημών δεν συναντούμε συχνά την έννοια της ομάδας στην έρευνα, καθώς αντίστοιχα χρηματοδοτικά σχήματα δεν είναι δημοφιλή», επισημαίνει ο Στράτος Στυλιανίδης. Προσθέτει ωστόσο ότι «το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας έχει αλλάξει εν μέρει το τοπίο, δίνοντας την ευκαιρία στο ερευνητικό δυναμικό αυτών των σχολών να υποβάλει προτάσεις για έρευνα σε τακτικό επίπεδο. Σε απόλυτες τιμές λοιπόν υπάρχει πρόοδος. Σε σχέση όμως με την υπάρχουσα δυναμική των ανθρώπων, ειδικά του ΑΠΘ, έχουμε πολύ δρόμο να καλύψουμε ακόμα».

*Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Δήμητρα Κεχαγιά.

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

(Φωτ.: Facebook/ Θέατρα που έκλεισαν)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Το μεγάλο μας τσίρκο»: Η παράσταση-μύθος που τάραξε το καθεστώς της χούντας, ανεβαίνει ξανά

17/11/2025 - 1:07μμ
Αεροφωτογραφία του αρχαιολογικού χώρου του Ευρωπού (φωτ.: ΕΦΑ Κιλκίς)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Εφορεία Αρχαιοτήτων Κιλκίς: Οι «Ψηφιακές πολιτιστικές διαδρομές» απέσπασαν βραβείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης

14/11/2025 - 10:49πμ
(Φωτ.: youtube/
Black Sea Music Productions)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ο Κώστας Αγέρης μάς δίνει μία γεύση από τα backstage του βίντεο κλιπ του τραγουδιού «Οι Ρωμαίοι και η Συμέλα»

13/11/2025 - 9:58μμ
O Kώστας Τσάκωνας στην πρεμιέρα της επιθεώρησης «ΠΑΣΟΚ μου σόρι» στο θέατρο Περοκέ, το 2003 (φωτ.: EUROKINISSI / Βάιος Χάσιαλης)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Κώστας Τσάκωνας: Ο άνθρωπος που έσπαγε πλάκα – Η καριέρα, ο σοβαρός τραυματισμός και η μάχη με τον καρκίνο

13/11/2025 - 6:44μμ
(Φωτ.: ΟΠΑΠ)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Τα highlights του 66ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

11/11/2025 - 7:35μμ
Τμήμα των Γλυπτών του Παρθενώνα που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο (φωτ.: EUROKINISSI / Μάρκος Χουζούρης)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Πιο κοντά από ποτέ η επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα»

10/11/2025 - 9:03μμ
Συντήρηση στα περίφημα ψηφιδωτά της βασιλικής που βρίσκεται στην Ξάνθο της Λυκίας (φωτ.: Anadolu)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Τουρκία: Η Ξάνθος στην καρδιά της Λυκίας, μια θρυλική πόλη – Αντιστάθηκε ηρωικά στους Πέρσες

10/11/2025 - 1:53μμ
Οι νικητές του Φεστιβάλ με τα βραβεία τους (φωτ.: Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Καλύτερη ταινία μεγάλου μήκους «Η Βασίλισσα του βαμβακιού» της Σουζάνα Μιργκάνι

9/11/2025 - 10:59μμ
(Φωτ.: ΕΠΙΣΕΥ/ΕΜΠ)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Δήλος: «Ζωντανεύει» ξανά με τη βοήθεια της επαυξημένης πραγματικότητας

9/11/2025 - 11:21πμ
(Φωτ.: Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Θεσσαλονίκη: Ο Λευκός Πύργος στον κατάλογο με τους «Θησαυρούς της Ευρωπαϊκής Κινηματογραφικής Κληρονομιάς»

8/11/2025 - 6:26μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

(Φωτ. αρχείου: EUROKINISSI / Ραφαήλ Γεωργιάδης)

Δράμα: Αρκούδα βρέθηκε νεκρή από σφαίρες και αποκεφαλισμένη – Οι Αρχές αναζητούν τους δράστες

5 λεπτά πριν
(Φωτ. αρχείου: ΑΠΕ- ΜΠΕ / Γραφείο Τύπου ΓΕΕΘΑ)

ΓΕΕΘΑ: Διακλαδική έκθεση στο σταθμό μετρό «Σύνταγμα» για τον εορτασμό της Ημέρας Ενόπλων Δυνάμεων

32 λεπτά πριν
(Φωτ. αρχείου: EUROKINISSI / Κώστας Τζούμας)

Έγκλημα στη Φοινικούντα: Έρευνες της ΕΛΑΣ σε δύο καταστήματα στην Αθήνα

60 λεπτά πριν
Από αριστερά, η Ευτυχία Πυλαρινού-Πάιπερ, ο Γιάννης Κούστας και ο Νίκος Κατσάνος (φωτ.: Εθνικός Κήρυκας/Χριστόδουλος Αθανασάτος)

Ελληνοαμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο: «Πρόσωπο της Χρονιάς» ο εφοπλιστής Γιάννης Κούστας και σταρ της βραδιάς η Άννα Βίσση

1 ώρα πριν
Ανατολή Δημητριάδου και Μίνα Γκάγκα, Ιφιγένεια Πανίδου και Άρτεμις Καρανίκα-Κούμα (φωτ.: ΜΠΚ)

Μέριμνα Ποντίων Κυριών: Το ιστορικό σωματείο τίμησε τη Μίνα Γκάγκα και την Ιφιγένεια Πανίδου, σε μια εκδήλωση αφιερωμένη στη γυναικεία δύναμη

2 ώρες πριν
(Φωτ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)

Θεσσαλονίκη: Στη φυλακή 80χρονος που ανατίναξε το σπίτι του γιου του

2 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign