pontosnews.gr
Τετάρτη, 20/08/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Σόφη Θεοδωρίδου, η συγγραφέας που κάνει μπεστ σέλερ τις ιστορίες των προσφύγων από τον Πόντο, τη Μικρά Ασία, την Καππαδοκία

18/09/2017 - 8:39πμ
Σόφη Θεοδωρίδου, η συγγραφέας που κάνει μπεστ σέλερ τις ιστορίες των προσφύγων από τον Πόντο, τη Μικρά Ασία, την Καππαδοκία
Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

«Ο λαός μας. Σε πλήρη εξαθλίωση, σκέφτηκε ψυχοπιασμένη». Σε μια φράση που μπαίνει στο στόμα της ηρωίδας της, της Νιόβης, η συγγραφέας Σόφη Θεοδωρίδου κλείνει το συναίσθημα που κυριαρχεί στο δεύτερο μισό του νέου της βιβλίου με τίτλο Πορφυρό ποτάμι (εκδ. Ψυχογιός). Η Νιόβη βρίσκεται στο λιμάνι της Μερσίνας από όπου οι Έλληνες της Ανταλλαγής αναχωρούν με όλο τους το βιος σε έναν μπόγο. Σε αυτό το λιμάνι της Τουρκίας «γράφτηκε» στην πραγματικότητα η αληθινή ιστορία που αποτέλεσε έμπνευση γι’ αυτό το βιβλίο.

Σόφη Θεοδωρίδου: Πολλά απ’ όσα συνταρακτικά εξιστορώ έχουν ως βάση την αληθινή ιστορία, μεταξύ αυτών και το σκηνικό στο λιμάνι της Μερσίνας.

Η Σόφη Θεοδωρίδου, το όνομα της οποίας συχνά φιγουράρει στις λίστες των ευπώλητων, συστήθηκε στο αναγνωστικό κοινό το 2010 με το Η νύφη φορούσε μαύρα και την ιστορία της Αντριανής που τον Σεπτέμβριο του 1922 φτάνει με τους άλλους πρόσφυγες στη Θεσσαλονίκη. Αυτή τη φορά πηγαίνει σε ένα χωριό της Καππαδοκίας, το οποίο χρησιμοποιεί ως αφετηρία για να αφηγηθεί τη ζωή των τελευταίων Ελλήνων εκεί, μέσα από μια ιστορία αδιέξοδης αγάπης.

Ο έρωτας, οι πολιτικές συνθήκες που αλλάζουν ζωές, ο πόλεμος και η προσφυγιά είναι θεματικές που κυριαρχούν στα βιβλία σας. Γιατί πιστεύετε ότι συνεχίζουν να συγκινούν τους αναγνώστες;
Κουβαλούν τόσες ανατροπές και δυσκολίες τα παραπάνω… Αδιανόητες για μας που ζούμε σε χρόνια ειρήνης, ενώ συνδέονται άρρηκτα με την ίδια την ιστορία μας, επηρεάζοντας ακόμη το δικό μας σήμερα, που είναι φυσικό να συγκινούν.

Τα τελευταία χρόνια εκδίδονται όλο και περισσότερα μυθιστορήματα που τοποθετούν τη διήγηση στον Πόντο, την Καππαδοκία, τη Σμύρνη, την Κωνσταντινούπολη ή τις προσφυγικές συνοικίες στην Ελλάδα των αρχών του 20ού αιώνα. Πιστεύετε ότι οφείλεται στο ότι το θέμα είναι «πιασάρικο» ή υπάρχει κάποια στροφή των συγγραφέων;
Είναι οι μνήμες, πιστεύω, που γυρεύουν από κάπου να «γαντζωθούν», να μη σβήσουν. Όσο υπήρχαν ανάμεσά μας οι άνθρωποι που έζησαν σ’ εκείνες τις περιοχές, αποτελούσαν αυτοί οι ίδιοι τις ζωντανές μνήμες από ένα κομμάτι του ελληνισμού που έχει χαθεί για μας. Τώρα που σιγά-σιγά κι οι τελευταίοι «αναχωρούν», η λογοτεχνία είναι ο τρόπος να παραμένει το θέμα ζωντανό και να περνά από γενιά σε γενιά. Ασφαλώς, σε ορισμένους συγγραφείς μετράει το γεγονός πως το ευρύ κοινό συγκινείται από τα βάσανα του μικρασιατικού ελληνισμού, αλλά μήπως τα θέματα αυτά δεν συγκινούν και τους συγγραφείς; Κι ό,τι σε συγκινεί, αποτελεί ταυτόχρονα και πηγή έμπνευσης.

Μιας και η κοινωνία της κάθε εποχής είναι ο καμβάς σας, η ερώτησή μου είναι η εξής: προσαρμόζετε την κοινωνία στα μέτρα των ηρώων ώστε να οδηγήσει τη διήγηση, ή είναι στα πραγματικά μέτρα; Ποιος κοινωνικός «καμβάς» από όσους έχετε χρησιμοποιήσει σας δυσκόλεψε περισσότερο, και γιατί;
Δεν προσαρμόζω ποτέ στα μέτρα των ηρώων μου τις κοινωνικές δομές της εποχής. Ίσα-ίσα, το προσωπικό μου στοίχημα σε κάθε έργο μου είναι να παρουσιάσω την εποχή ως είχε τότε, με τη μεγαλύτερη δυνατή πειστικότητα. Όσο για τον κοινωνικό «καμβά» που με δυσκόλεψε περισσότερο, ήταν αυτός της Σαμψούντας των αρχών του 20ού αιώνα – και τούτο επειδή προσωπικά προέρχομαι από Ποντίους της περιοχής της Κερασούντας κι υπήρχαν αρκετές διαφοροποιήσεις ως προς τα έθιμα, τα ήθη και τον τρόπο ζωής μεταξύ των δύο περιοχών.

Στο τελευταίο σας βιβλίο μία από τις πιο δυνατές και ανατρεπτικές σκηνές είναι προς το τέλος, στο λιμάνι της Μερσίνας. Η ηρωίδα σας περισσότερο από ποτέ μοιάζει να μην ελέγχει την τύχη της. Ο απελπισμένος ήρωας είναι ένας καλός λογοτεχνικός ήρωας; Στη ζωή ή στη λογοτεχνία έχουν περισσότερες πιθανότητες οι ήρωες σε ακραίες καταστάσεις να πάρουν την τύχη στα χέρια τους;
Η λογοτεχνία ακολουθεί τη ζωή, έτσι δεν είναι; Τουλάχιστον προσωπικά την ακολουθώ, οπότε και οι ήρωές μου δρουν και αντιδρούν μες στα ανθρώπινα μέτρα πάντα, όπως ορίζει αυτή. Οι ήρωές μου δεν είναι ούτε υπεράνθρωποι ούτε όπως πρέπει να είναι, αλλά απλώς ανθρώπινοι. Τουλάχιστον αυτό επιδιώκω.

Μπαίνετε ποτέ στον πειρασμό να αμβλύνετε τις εντυπώσεις που δημιουργούν στους αναγνώστες σας οι ήρωες σας; Για παράδειγμα, με σημερινούς όρους ο Φιλίπ δεν φέρθηκε με τον καλύτερο τρόπο στη Νιόβη που τον περίμενε στο Πορφυρό ποτάμι.
Όπως σας προανέφερα, αφήνω τους ήρωές μου να με οδηγήσουν εκείνοι κι εγώ ακολουθώ. Η μόνη μου έγνοια είναι να φαίνονται συνεπείς με το χαρακτήρα τους, πειστικοί και ρεαλιστικοί.

Με δεδομένο ότι μένετε σε μια πόλη της Αλμωπίας με έντονο το ποντιακό στοιχείο, και με δεδομένη την ευαισθησία του συγγραφέα που ψάχνει ερεθίσματα, ποιες είναι οι δικές σας προσλαμβάνουσες από αυτό το περιβάλλον;
Φαίνονται οι επιδράσεις αυτές μέσα από τα έργα μου, θαρρώ, αφού ενυπάρχει σ’ αυτά, ακόμη και σ’ όσα δεν αναφέρονται άμεσα στην προσφυγιά, το «άρωμά» της.

Σας ενοχλεί ο όρος «bestsellerούδες» που σχετίζεται με γυναίκες συγγραφείς τα έργα των οποίων είναι κατά κανόνα στις λίστες των ευπώλητων; Μπορεί να είναι αρνητικός και θετικός ταυτόχρονα;
Με ενοχλεί, πράγματι. Είναι μειωτικός, απαξιωτικός και σεξιστικός, μια και αποκλείει τους άντρες συγγραφείς, των οποίων τα έργα εμφανίζονται επίσης στις λίστες ευπώλητων. Η κριτική για το έργο του κάθε συγγραφέα είναι και αναμενόμενη –απ’ τη στιγμή που έχει αποφασίσει να εκτεθεί στο αναγνωστικό κοινό– και αποδεκτή. Αρκεί να είναι τεκμηριωμένη και να γίνεται καλόπιστα. Το «ευπώλητο» και το ποιοτικό δεν είναι κατ’ ανάγκη έννοιες ασύμβατες.

Οι Έλληνες είναι συνεπείς αναγνώστες ή μόνο αναγνώστες της παραλίας; Έχουν κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που εσείς αναγνωρίζετε;
Υπάρχουν και τα δύο ήδη αναγνωστών. Και οι συνεπείς, που διαβάζουν σταθερά, ανεξάρτητα απ’ την εποχή –και είναι, ευτυχώς, οι περισσότεροι–, αλλά κι αυτοί που συνδυάζουν το διάβασμα με τις διακοπές, πολλοί με τη δικαιολογία πως δεν έχουν χρόνο το υπόλοιπο διάστημα.

Οι συνεπείς αναγνώστες είναι κι εκείνοι που κρατούν ζωντανό τον χώρο των εκδόσεων κατά την ταπεινή μου άποψη. Χάρη σ’ αυτούς εξακολουθεί να υπάρχει το βιβλίο.

Ολοκληρώνοντας κάποιος την ανάγνωση του τελευταίου σας βιβλίου τι θα θέλατε να έχει κρατήσει από το χαρακτήρα των ηρώων και την εποχή που σκιαγραφείτε;
Την αντοχή των ανθρώπων εκείνων στις δυσκολίες της ζωής, αλλά κυρίως τον αρμονικό τρόπο με τον οποίο καταφέρνουν να συμβιώνουν οι λαοί παρά τις διαφορές τους, όταν τους το επιτρέπουν οι κυβερνήσεις τους και οι «μεγάλοι» της οικουμένης.

Και ποια είναι η επόμενη αληθινή ιστορία που θα θέλατε να κάνετε βιβλίο;
Την γράφω ήδη και το μόνο που μπορώ να αναφέρω είναι πως εξελίσσεται κυρίως στα χρόνια του Εθνικού Διχασμού.

  • Από τις εκδόσεις Ψυχογιός κυκλοφορούν και τα βιβλία Η νύφη φορούσε μαύρα, Πες μου αν με θυμάσαι, Τ’ αχνάρια των ξυπόλυτων παιδιών, Η αμαρτία της ομορφιάς, Το κορίτσι απ’ τη Σαμψούντα, Στεφάνι από ασπάλαθο, Τα χρόνια της χαμένης αθωότητας. Διαβάστε ΕΔΩ ένα απόσπασμα από το Πορφυρό ποτάμι.
ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

(Εικ.: Αλεξία Ιωαννίδου)
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Παρθένα Ιορδανίδου: Η πρόεδρος της ΟΣΕΠΕ μιλά για το έργο των ξενιτεμένων Ποντίων και τη δυναμική του νέου ΔΣ της Ομοσπονδίας

21/02/2025 - 9:42πμ
Από αριστερά ο Κώστας Σιώπης και ο γιος του, Μιχάλης (φωτ.: Έλλη Τσολάκη)
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Κώστας και Μιχάλης Σιώπης: Το ποντιακό κλαρίνο είναι οικογενειακή υπόθεση

18/12/2023 - 9:33πμ
Ο Γουμενισσιώτης μουσικός στο περιστύλιο του Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Γουμένισσας (φωτ.: Αλεξία Ιωαννίδου)
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Αντώνης Ζώρας: Ο «Τσολιάς» των Χάλκινων της Γουμένισσας

1/10/2023 - 11:22πμ
Ο Γαβρίλος Σιδηρόπουλος σε μια από τις αγαπημένες του στιγμές, ανάμεσα στον κόσμο που διασκεδάζει με τα τραγούδια του (φωτ.: Γαβρίλος Σιδηρόπουλος)
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Γαβρίλος Σιδηρόπουλος: Χρωστάω τα πάντα στην ποντιακή ανατροφή μου, είναι το σημαντικότερο όπλο μου

27/08/2023 - 10:51πμ
Ο Στάθης Γράψας με την ομάδα του στις φυλακές Αυλώνα (φωτ.: Αρχείο Στάθη Γράψα)
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Στάθης Γράψας: Το θέατρο, «φάρμακο» για τις ψυχές των κρατουμένων – Η παράσταση «Μέσα στην ελευθερία του έξω»

4/02/2023 - 9:00μμ
(Φωτ.: Shendl Copitman. Τη φωτογραφία παραχώρησε στο pontosnews.gr η Σοφία Παπάζογλου)
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Σοφία Παπάζογλου: Οι μουσικές που έχουν βαθιά παράδοση είναι άνθη αμάραντα

15/01/2023 - 9:47πμ
Ο Βασίλης Μακρίδης έτοιμος για κατάβαση σε σπήλαιο (φωτ.: Αρχείο Βασίλη Μακρίδη)
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Βασίλης Μακρίδης: Ο «άνθρωπος του σπηλαίου» του Αϊ-Γιώργη Κιλκίς

11/12/2022 - 1:12μμ
Η Ελένη Σιδηροπούλου (αριστερά) και η Ναταλία Στούμπου (δεξιά) στο ατελιέ της σχολής τους (φωτ: Αλεξία Ιωαννίδου)
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Ελένη Σιδηροπούλου – Ναταλία Στούμπου: Με ρίζες από τον Πόντο και την Καππαδοκία, στην κορυφή της Ευρώπης

20/11/2022 - 10:10πμ
Ο δήμαρχος Καλυμνίων Δημήτρης Διακομιχάλης (φωτ.: Νίκος Χριστοφορίδης)
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Κάλυμνος: Ο Δημήτρης Διακομιχάλης για τα διδάγματα της Μικρασιατικής Καταστροφής, τον τουρκικό αναθεωρητισμό και την πρόοδο του νησιού

3/11/2022 - 10:00πμ
(Φωτ.: Αρχείο Ίνγκας Μαλαμπάνοβα)
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Ίνγκα Μπαλαμπάνοβα: Η Πόντια σοπράνο που έφερε τον Πόντο και τη Μικρά Ασία πιο κοντά στην Ευρώπη

30/10/2022 - 9:12πμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Εκτοπισμένοι Παλαιστίνιοι προχωρούν ανάμεσα σε ερείπια στην πόλη της Γάζας (φωτ.: EPA/Mohammed Saber)

Ισραήλ: Ο υπουργός Άμυνας ενέκρινε το σχέδιο κατάληψης της πόλης της Γάζας – Επιστρατεύονται 60.000 έφεδροι

4 λεπτά πριν
Στιγμιότυπο από τη βράβευση των μαθητών που διακρίθηκαν σε διαγωνισμό του Ολυμπιακού Μουσείου (φωτ.: Σύλλογος Γονέων Δημοτικού Σχολείου Κεχρόκαμπου)

Το ποντιακό θέατρο ανθίζει στον Κεχρόκαμπο

35 λεπτά πριν
(Φωτ.: ΑΑΔΕ)

ΑΑΔΕ: Πάνω από 100 λουκέτα 48 ωρών σε καλοκαιρινούς προορισμούς

1 ώρα πριν
Από αριστερά, ο Κον Αποστολόπουλος δέχεται τη φροντίδα του φίλου του και συναδέλφου Κυριάκου Βασίλη (φωτ.: facebook/A Current Affair)

Ομογένεια: Δύο 80χρονοι Έλληνες κουρείς στο Σίδνεϊ δεν λένε να αφήσουν τα ψαλίδια κάτω

2 ώρες πριν
Πλήθος κόσμου ακολούθησε τη λιτανεία της εικόνας στους δρόμους του Μόντρεαλ (φωτ.: facebook/Greek Orthodox Archdiocese of Canada)

Ομογένεια: Η χάρη της Παναγίας «σκέπασε» το Μόντρεαλ

2 ώρες πριν
(Φωτ. αρχείου: facebook.com/Σύλλογος Ποντίων Λαυρίου "O Μιθριδάτης")

2ο Ποντιακό Πανοΰρ από τον Σύλλογο Ποντίων Λαυρίου «Ο Μιθριδάτης»

3 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign