Μια βόλτα στην πλατεία Αλεξάνδρας στον Πειραιά, στο Πασαλιμάνι, μας έπεισε πως το νέο μνημείο που είναι αφιερωμένο στη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου, ένα έργο ιδιαίτερο και μεγαλοπρεπές, δεν θα αφήσει μόνο τη σφραγίδα του στην περιοχή αλλά θα αποτελέσει και ένα σημείο αναφοράς. Τα συνεργεία εργάζονται πυρετωδώς ώστε όλα να είναι όλα έτοιμα για την Κυριακή, οπότε και θα γίνει η τελετή των αποκαλυπτηρίων. Παράλληλα, ο εικαστικός Παναγιώτης Τανιμανίδης παρακολουθεί από κοντά τις εργασίες ώστε να είναι βέβαιος ότι όλα θα είναι στη θέση τους.
Στην πλατεία Αλεξάνδρας τον βρήκαμε το μεσημέρι της Δευτέρας, εκεί όπου ο χώρος διαμορφώνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να υποδεχθεί το «Πυρρίχιο Πέταγμα», όπως είναι ο τίτλος της σύνθεσης.
Μετά την απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, το οποίο έδωσε το πράσινο φως για την ανάπλαση της πλατείας, θα προστεθούν πράσινο (δέντρα και θάμνοι) αλλά και κάποια καθίσματα. Το γλυπτό θα τοποθετηθεί ακριβώς στη μέση – προς το παρόν καλύπτεται από μπλε πανί, μεταφέρεται κομμάτι-κομμάτι, και έτσι σιγά-σιγά θα πάρει την τελική του μορφή. Ολοκληρωμένο το «Πυρρίχιο Πέταγμα» θα έχει ύψος 7,5μ. και χορδή τόξου 14μ.
Το όνομα αυτού αψίδα «Πυρρίχιο πέταγμα»
Με βασικό υλικό το ανοξείδωτο μέταλλο πρόκειται για μια αψίδα, ένα τρισυπόστατο γλυπτό: «Σώμα, ψυχή, αναπνοή». Ένα κύμα από κυλίνδρους ελατηρίων το οποίο διαπερνάται από 17 γλυπτικές συνθέσεις που περιγράφουν το «Πυρρίχιο Πέταγμα» και τον αγώνα των προσφύγων. Εδράζεται σε χαμηλή κυκλική βάση θραπιναριστού μπετό. Στο κέντρο της οποίας είναι τοποθετημένος ανοξείδωτος δίσκος όπου αναγράφονται τα οικωνύμια του Πόντου.
Ένα γλυπτό μέσα στο γλυπτό, που μεταλλάσσεται ανάλογα με τη θέση του θεατή.
Εξωτερικά είναι ένα τεράστιο κύμα που σηκώνεται από τη μία πατρίδα τον Πόντο και σκάει στην άλλη παρασέρνοντας μαζί του τα πάντα. Οι γλυπτικές συνθέσεις που θα απεικονίζονται στο μνημείο, ξεκινούν με τους αγώνες που κάνει για τη ζωή ένα προσφυγοπούλι διωγμένο από τον Πόντο. Το προσφυγοπούλι αρπάζει τη λύρα και ξεκινάει το ταξίδι. Τα λουκέτα, τα νταούλια, τα Βαγγέλια, η Σημαία, τα πηγάδια – το σκάψιμο για να βρουν νερό, τα δεμένα πλοία, η καμπάνα, η εκκλησία και το αγίασμα, ο αργαλειός, το τραπέζι, το προσφυγοπούλι στο μέσον της διαδρομής, η λύρα ακόντιο, η ξύστρα, τα κιάλια, η λύρα αλέτρι, η άφιξη. Το προσφυγοπούλι έφερε τη λύρα…
Βασίλης Καρυοφυλλίδης