pontosnews.gr
Κυριακή, 14/12/2025
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • Videos
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
pontosnews.gr
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων

Αέρηδες στην Πλάκα: Από Ναός του Αιόλου, τεκές των Δερβίσηδων

26/09/2016 - 10:02πμ
Αέρηδες στην Πλάκα: Από Ναός του Αιόλου, τεκές των Δερβίσηδων
Κοινοποίηση στο FacebookΜοιράσου το στο TwitterΜοιράσου το στο Whatsapp

Προσφάτως, μετά την ολοκλήρωση των εργασιών συντήρησης, άνοιξε για το κοινό το Ρολόι του Κυρρήστου (ορθότερα: του Κυρρηστού), οι γνωστοί Αέρηδες της Πλάκας, με συμβολισμούς σε κάθε πλευρά του των ανέμων, με ονομασίες ανάλογα με την κατεύθυνση τους. Η ονομασία του ωρολογίου προέρχεται από το όνομα του δωρητή του, Ανδρόνικου Κυρρηστού, από την Κύρρο της Συρίας.

Το ρολόι, που ονομάστηκε αργότερα Ναός του Αιόλου (από εκεί ξεκινά και η οδός Αιόλου έως τα Χαυτεία), πληροφορούσε τους Αθηναίους για τις ώρες.

Η ίδρυσή του ανάγεται στον 1ο αιώνα μ.Χ., είναι μαρμάρινο οκτάπλευρο, διαμέτρου 7,95 και ύψους 12,10 μ. με στυλοβάτη, ο οποίος αποτελείται από τρείς βαθμίδες, ενώ οι είσοδοι έφεραν παραστάσεις με δύο κορινθιακούς κίονες που έχουν καταπέσει. Η οροφή έχει σχήμα οκτάεδρου χαμηλής πυραμίδας στην οποία στέκεται χάλκινος Τρίτων που κρατεί ρηπίδα, η οποία ανάλογα με τη φορά του ανέμου περιστρέφεται και δείχνει την κατεύθυνσή του.

Το πυργοειδές κτήριο που ήταν στην μεσημβρινή πλευρά περιείχε δεξαμενή την οποία τροφοδοτούσε το κοντινό υδραγωγείο, ίχνη του οποίου σώζονται ακόμα. Η δεξαμενή αυτή έφερε νερό στο εντός του κτηρίου υδραυλικό ωρολόγιο που έδειχνε τις ώρες. Αυτή λοιπόν ήταν η κυρία χρησιμότητά του κατά την Αρχαιότητα. Είχε διακοσμηθεί στο άνω διάζωμα και έφερε διάφορες συμβολικές παραστάσεις σε καθεμιά από τις οκτώ πλευρές.


Οι Αέρηδες λίγο μετά την Επανάσταση, με τον Μεντρεσέ δεξιά

Οι παραστάσεις ήταν ανάγλυφες και εικόνιζαν τους ανέμους κατά τον εξής τρόπο: Προς το βόρειο μέρος υπήρχε ο Βορράς, προς το βορειοανατολικό ο Καικίας, προς τον ανατολή ο Απελιώτης, νοτιοανατολικά ο Εύρος, προς τη μεσημβρία ο Νότος, νοτιοδυτικά ο Λιψ, δυτικά ο Ζέφυρος και βορειοδυτικά ο Σκίρρων. Από τις ονομασίες αυτές επλανήθησαν οι μεταγενέστεροι και μετονόμασαν το Ωρολόγιο του Κυρρήστου σε… Ναό του Αιόλου.

Τον καιρό της Τουρκοκρατίας το ωρολόγιο μεταβλήθηκε σε τεκέ όπου οι Δερβίσηδες λάτρευαν τον Μωάμεθ. Και όπως μας πληροφορούν περιηγητές, «Όλοι εκάθηντο σταυροπόδι και κυκλικώς εις την στρογγύλην αίθουσα του Ανδρονικείου και εγένοντο διδαχαί αλλά και είδος θρησκευτικών διασκεδάσεων υπό των Δερβίσηδων και των πιστών. Ένας σοφός ανέπτυσσε κάποιο ιερό θέμα για τον βίον και τα θαύματα του Καράμπαμπα και οι λοιποί έκαμαν ποικίλες επιδοκιμασίες και μορφασμούς, πάντοτε σιωπηλοί. Η διδαχή ετελείωσε, ακούγονται τώρα θρησκευτικά άσματα συνοδευόμενα από ένα ντέφι. Τα άσματα ενθουσιάζουν, ένας ενθουσιασμένος σηκώνεται έξαλλος, τον ακολουθεί δεύτερος και αρχίζουν να χορεύουν.


Το ρολόι του Κυρρήστου, τεκές των Δερβίσηδων επί Τουρκοκρατίας

»Κάποιος κτυπά παλαμάκια, ρυθμίζων, ενθαρρύνων και ξεκουράζων αυτούς. Μετ’ ολίγον, ως υπό την επίδρασιν κάποιας μυστικής δυνάμεως, σηκώνονται όλοι και πιάνονται εις τον χορόν. Αυτό όμως δεν διαρκεί πολύ. Παραμερίζουν, κάθονται εις τας θέσεις των και αφήνουν τους δύο πρώτους. Αρχίζουν τότε αυτοί να στριφογυρίζουν σαν Δερβισάδες πραγματικοί, αποσύρεται ο δεύτερος σε κακό χάλι και μένει ο πρώτος, ο κορυφαίος, να εξακολουθεί να στριφογυρίζει… Τα μαλλιά του είναι ανεμισμένα, τα μάτια του γυαλιά, τα χείλη του αφρισμένα, καταπίπτει κι αυτός αναίσθητος εις τας αγκάλας των πιστών, λέγοντας ακαταλήπτους λέξεις, προφητικές…».

Ένας άλλος περιηγητής παρευρέθη στο χορό των Δερβίσηδων που είχαν υποδεχθεί έναν γέροντα Δερβίση από τη Μέκκα με φήμη αγίου ανθρώπου. «Επηκολούθησε τότε δέησις εις τον Τεκέν και χορός θρησκευτικός, μέχρις ότου οι χορευταί με αφρισμένα στόματα κατέπιπτον αναίσθητοι ενώ πολλοί πιστοί είχαν καταξεσχίσει τα ρούχα των».

Ο ξένος περιηγητής φεύγει καταζαλισμένος, υπερπηδά τη μεγάλη σειρά που σχημάτισαν τα παπούτσια των πιστών (που τα βγάζουν για να μπουν στην ιερή αίθουσα). Βγαίνοντας στο πάνω μέρος της θύρας του Ανδρονικείου παρετήρησε σε κόκκινη επιφάνεια με μεγάλα ωραία μαύρα γράμματα, την επιγραφή «ένας είναι ο Αλλάχ». Μέσα, πολύχρωμα καντηλάκια φωτίζουν επιγραφές από ρητά του Κορανίου στους τοίχους, καθώς επίσης την ιερή σημαία, την ιερή σπάθη και το νεροχύτη με διαυγέστατο νερό και δίπλα του να κρέμεται καθαρότατο προσόψιο… Και όλα αυτά, γιατί τα μεσάνυχτα θα έλθει αθέατος ο Καράμπαμπας να πλυθεί…

Με αυτόν τον τρόπο λατρείας χρησιμοποιούσαν οι μωαμεθανοί το Ωρολόγιο. Όπως είναι λανθασμένη η ονομασία του Ωρολογίου σε Ναό του Αιόλου, το ίδιο λανθασμένη είναι και η άποψη ότι εκεί ήταν ο τάφος του Σωκράτους. Η αντίληψη αυτή επικράτησε κυρίως κατά τον Μεσαίωνα χωρίς όμως να διατηρηθεί.

Τάσος Κ. Κοντογιαννίδης

ΚοινοποίησηTweetSend
google news

Ακολουθήστε μας στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Οι αδελφοί Λειχούδη μπροστά από το Ναό Θεοφανίων, κοντά στην Κόκκινη Πλατεία (πηγή: Ιστορική Ρωσική Βιβλιοθήκη)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Αδελφοί Λειχούδη: Οι Κεφαλονίτες μοναχοί που θεμελίωσαν την ανώτατη εκπαίδευση στη Ρωσία

10/12/2025 - 10:20πμ
(Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ/Στρατής Μπαλάσκας)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Άγιος Νικόλαος ο Αϊβαλιώτης: Η εκκλησιά που χάθηκε, η μνήμη που επιμένει

6/12/2025 - 5:47μμ
(Φωτ.: αρχείο ΑΠΕ-ΜΠΕ)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Άγιος Σάββας, η Μονή της Τραπεζούντας όπου εξορίστηκαν αυτοκράτορες

5/12/2025 - 9:40πμ
Από το αρχείο του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών: Σπίτια σε προσφυγικό συνοικισμό γύρω από την Αθήνα. Ένθετο απόσπασμα από χρονογράφημα της εφ. «Βραδυνή» με ημερομηνία 3 Δεκεμβρίου 1923
ΙΣΤΟΡΙΑ

«Αφγανιστούπολις»: Όταν η Αθήνα φοβόταν τους πρόσφυγες της Μικρασιατικής Καταστροφής και της γενοκτονίας

3/12/2025 - 10:20πμ
Από τις συγκλονιστικές εικόνες που κατέγραψε ο Αριστοτέλης Σαρρηκώστας (πηγή: Αρχείο ΕΡΤ)
ΙΣΤΟΡΙΑ

52η επέτειος από την εξέγερση του Πολυτεχνείου: Γνωστές, άγνωστες, και λησμονημένες εικόνες που σώζονται στο αρχείο της ΕΡΤ

17/11/2025 - 10:12πμ
Χαρακτικό από το Yakov Arzanov & David Arzanov, «The experience of writing of the history of the Kingdom of Armenia» (πηγή: commons.wikimedia.org)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Ζαρμάιρ Χαϊγκαζουνί: Ένας Αρμένιος βασιλιάς στον Τρωικό Πόλεμο

16/11/2025 - 8:49μμ
Ο υποστράτηγος Νικόλαος Κλαδάς, στο λοιμοκαθαρτήριο του Αγίου Γεωργίου επιστρέφοντας από την αιχμαλωσία. (πηγή: eliaserver.elia.org.gr/ Αρχείο Hepp Josef/Κωδικ. τεκμηρ. 04.12.01.041)
ΙΣΤΟΡΙΑ

Νικόλαος Κλαδάς – Τζαφέρ Ταγιάρ: Αιχμάλωτοι δύο ταχυτήτων και δύο λαών τόσο διαφορετικών κατά τη Μικρασιατική Εκστρατεία

13/11/2025 - 10:55μμ
Ο Μεταξάς στο Εθνικό Ίδρυμα Ραδιφωνίας για το διάγγελμα (πηγή: ioannismetaxas.gr)
ΙΣΤΟΡΙΑ

28η Οκτωβρίου 1940: Ο Μεταξάς παραλαμβάνει το τελεσίγραφο από τον Γκράτσι – Το διάγγελμα που ξεσήκωσε τον ελληνικό λαό

28/10/2025 - 1:57μμ
Από το εξώφυλλο της έκδοσης
ΙΣΤΟΡΙΑ

«Ημερολόγιον Επιχειρήσεων Γενικού Στρατηγείου»: Μια σπάνια συλλεκτική έκδοση για το Έπος του ’40

28/10/2025 - 11:10πμ
Αριστερά, η πρώτη καλλιτεχνική φωτογραφία της Σοφίας Βέμπο το 1933 και δεξιά ένα μεταγενέστερο πορτραίτο της (φωτ.: facebook/Σοφία Βέμπο, η τραγουδίστρια της Νίκης)
ΙΣΤΟΡΙΑ

ΥΜΑΘ: Όταν η «Τραγουδίστρια της Νίκης» Σοφία Βέμπο τραγούδησε για πρώτη φορά στη λεωφόρο… Νίκης

27/10/2025 - 8:35μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

(Φωτ. αρχείου: ΧΚ)

Αργυρούπολη: Συνελήφθη γιατί απείλησε άλλον οδηγό με τσεκούρι – Μίνι οπλοστάσιο βρέθηκε στην κατοχή του

23 λεπτά πριν
(Φωτ.: pn)

Τι κάνουν οι Πόντιοι στα αγροτικά μπλόκα; Μα, φυσικά, χορεύουν!

52 λεπτά πριν
(Φωτ.: facebook / Σύλλογος Ποντίων Έδεσσας «Αγ. Θεόδωρος Γαβράς»)

Έδεσσα: Ποντιακή χριστουγεννιάτικη παράσταση από το Σύλλογο Ποντίων «Ο Άγιος Θεόδωρος Γαβράς»

1 ώρα πριν
Ο Φεριντούν Σινιρλίογλου (φωτ. αρχείου: EPA / Maxim Shemetov)

Αιχμάλωτοι του Σινιρλίογλου

2 ώρες πριν
(Φωτ.: pontosnews.gr)

Λάρισα: Με νταούλι, λύρα και πισία, αλώθηκε η πλατεία Φιλιππούπολης στο πλαίσιο του 19ου Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών

2 ώρες πριν
(Φωτ.: admie.gr)

Προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για τη δεύτερη ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας

3 ώρες πριν
pontosnews.gr

Ειδήσεις και άρθρα για τον Πόντο και τη Μ. Ασία, αλλά και την επικαιρότητα στην Ελλάδα, τον Κόσμο και την Ομογένεια. Πλούσια θεματολογία ποικίλης ύλης με έμφαση σε πολιτιστικά δρώμενα.

Copyright © 2025 pontosnews.gr
Made by minoanDesign

  • TAYTOTHTA
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεν βρέθηκαν αποτελέσματα
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΝΤΟΣ
    • ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
    • ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
    • ΣΥΛΛΟΓΟΙ
    • ΛΕΞΙΚΟ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • VIDEOS
  • ΚΥΠΡΟΣ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΓΝΩΜΕΣ
    • Μάρκος Τρούλης
    • Παντελής Σαββίδης
    • Σάββας Καλεντερίδης
    • Θεόφιλος Πουταχίδης
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΜΥΝΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΕΡΓΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΠΙΣΤΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΑΞΙΔΙ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • PONTOS BLOG

Copyright © 2024 pontosnews.gr
Made by minoanDesign